Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 239, 240, 241 ... 500, 501, 502 >> 43 besök idag (2494104 totalt) |
Angående det jag undrade hur bågen ska gå från golvet så är det ju att mina sparklådor går in i bilen 8cm
Så röret hamnar ju då långt in och nuddar karossen först högt upp om man drar den rakt uppåt från golvet. Är detta okej eller skulle ni gjort en bock direkt där nere ut mot karossen? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Bild med dörren stängd, den hamnar ju ganska långt in.
Och nu står det ändå ända ut mot tröskeln, så ett bur rör lär ju behöva komma in lite till för att kunna svetsas fast bra på en platta. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Visst kan man göra det, men dels måste jag ju veta hur jag vill ha det.
Och det är ju det jag försöker få tips av er om. Och lämna iväg det så blir det ju inget ni kan bidra med utan då blir det bara återigen "efter bilder" i tråden som flera här inne har klagat på Sen har Finess en hel del bokat, bara för att malla och göra en lös huvudbåge så fanns det bara några enstaka tider under 1 vecka innan Jul. Jag har även mailat Suvi för flera veckor sedan, dock helt utan svar.. Bästa alternativet för mig nu i vinter är faktiskt att göra en papp mall och sedan låta lokala bur byggaren GUSS att bocka till en båge och sedan köpa lite raka rör av honom, men då måste jag som sagt veta hur bågen ska se ut, vart den ska sitta och på vad.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tolkar jag detta rätt att det betyder att hela huvudbågen får luta 10grader bakåt i överkant?
TR 5.8.2.3 Huvudbåge (skiss 253-1): En vertikal båge (maximal vinkel i förhållande till den vertikala linjen +/- 10 grader i en del), placerad tvärs över bilens längsgående axel omedelbart bakom framsätena. Rörets båda vertikala ben skall vara liksidiga och raka, sett från sidan. Och detta nedan tolkar jag som att man inte få göra en bock ut mot b-stolpen och sedan inåt igen däruppe utan den måste gå rakt uppåt som mitt fyrkantsrör i bilden ovan med bara 1 bock där uppe, är det korrekt? (fast varför skriver dom "på den nedre delen"? ) Den vertikala delen på huvudbågen ska så nära som möjligt, följa karossens inre kontur och får endast ha en böj på den nedre vertikala delen. Dock blir det ju inte speciellt nära.. utan minst 8cm från dörren. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det där kan man väl tolka som att det är OK med en (1) böj på huvudbågens undre del (i ditt fall typ i underkant sidoruta kanske?), så länge den böjen går in mot bilens centrum (dvs sett från sidan ska det fortfarande vara en rät vertikal linje)?
Rena spekulationer från min sida dock, har ingen som helst erfarenhet av burbygge /Kristofer _________________ Kristofer Åhlin |
||
Jo fast det finns ingen vad jag sätt som böjer sin båge på undre delen?
Utan det är ju övre delen som bockas inåt för att karossen ser ut så på alla bilar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så här tänker jag, antingen har dom skrivit fel alltså "nedre" ska inte stå med utan dom menar att man bara får han 1 böj på stående sido rören på huvudbågen.
Den vertikala delen på huvudbågen ska så nära som möjligt, följa karossens inre kontur och får endast ha en böj på den nedre vertikala delen. Eller så menar dom att övre delen får du forma som du vill så den följer karossen medans nedre delen får bara ha 1 böj. Så då skulle ju detta vara okej som jag ritat: Någon som vet hur texten ska tolkas? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Om man gör så här. Då slipper du extrabocken nertill av huvudbåge. Går ju förstärka plattan som förskjuter dit där huvudbågen står. Inte ovanligt attv fästplattan hamnar offset från lådorna man bygger. Bulthålen hamnar oftast på ena sidan pga platsbrist. Sedan går det ju att göra en bultbar bit mot karosssidan med om det finns något att skruva i. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Att ställa bågen helt utanför lådan kommer bli extrema belastningar på plattan och skulle kräva väldigt grov platta, man skulle nog även behöva stöd i ytterkanten på plattan.
Men om man gör liknande du ritat men dels med stöd ute och sen bara flyttar halva bågen utanför alltså så mitten hamnar mitt på bilens stående tröskel platta, det skulle nog bli riktigt stabilt. då skulle den i alla fall hamna lite över 2cm längre ut. Så röret hamnar som blå cirkel och plattan går ända ut till vänster som tumstocken. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ett problem är passagerarsidan
Där är kabelrännan full och planerna var ju att även flytta upp batterikablarna från golvet upp här, men det finns det ingen plats för speciellt inte om bur lådan ska stå här. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tolkar jag detta rätt att det betyder att hela huvudbågen får luta 10grader bakåt i överkant?
TR 5.8.2.3 Huvudbåge (skiss 253-1): En vertikal båge (maximal vinkel i förhållande till den vertikala linjen +/- 10 grader i en del), placerad tvärs över bilens längsgående axel omedelbart bakom framsätena. Rörets båda vertikala ben skall vara liksidiga och raka, sett från sidan. här med rakt rör: Men lite lutad bakåt som b-stolpen så bör bågen då hamna så här. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Håller på o klurar
Om man skulle använda kanten i kabelrännan för där under står ju den stående plåten på insidan av tröskeln. Och då skruva fast en grov L-profil som underlag så den tillsammans med en låda utanför blir det som burplattan ställs ovanpå, så den rostiga 4-kantsprofilen på bild ska vara smalare och sedan gå upp i samma höjd som den röda L-profilen. Och i mellan dom lägger man även plåt för att fylla utrymmet och drar sedan ihop dessa. Eller om man ska skita i vinkeln ner i kabelkanalen och bara ha en grov platta från sidan ut till lådan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nu jäklar blir det stabilt
Synd bara att stålet väger så mycket.. Nått sådant här känns bra, fast i andra tjocklekar, den stående blir en låda. eller så gör man som på bilden fast i aluminium. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag frågade Finess idag om total pris med montering men fick då detta dystra svar:
Hej.. det vi kan hjälpa dig med är materialet till burbygget. Som läget är nu har vi ej möjlighet att montera den i din bil. Har ni tips på andra i eller nära Stockholm som bygger burar och har gjort det i aluminium karosser? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
||
Jag kontaktade faktiskt dom i morse och fick ett svar precis innan ditt inlägg. Det är fullt möjligt, dock ej "lika enkelt som en vanlig bil" Och han bad mig kontakta deras bur montör vilket jag gjort, har dock ej fått svar ännu, men hoppas på svar i morgon. Men kommer ni på fler företag så får ni gärna tips om dom. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Pratat med KBT?
http://www.kbtsafety.se/ _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 239, 240, 241 ... 500, 501, 502 >> 43 besök idag (2494104 totalt) |