Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi Special -84
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (13585 totalt)
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Här kommer en liten presentation av min Golf GTi som inhandlades i våras. Tanken var att få den körbar ganska snabbt för att få köra lite banträffar under sommaren och sedan skulle den genomgå större uppgraderingar under kommande vinter. Bilen har strulat mer än vad jag trodde var möjligt så än så länge har inte en enda meter bansträcka averkats!

Men snart så skall den vara körbar, så att jag kan ta license den 21:e Augusti

Så här ser den iaf ut:


Uppgraderingen till fullfjädrad banracer har precis börjat och kommer antagligen ta ganska lång tid då både tid och pengar delas med ett par andra intressen.

Bromsarna har jag renoverat så en bur skall monteras härnäst. Efter det följer lättning samt uppgradering av chassie komponenter. Motor får bli original GTi 112 hp så länge.

Jaha, det var nog allt för tillfället, men mer lär det bli

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Bild på de nya fjäderbenen och skivorna...


Fräschare ok ligger på lagret.
Nya bärarmar blir det väl också snart?

Mer nya delar ska hämtas på VAG idag... (rimmar ju )

Mekarsuget är högt i vårat garage (tack till Habbe och Mr Ahlin för nytändningen thumbs up )

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Den obligatoriska rensningen är precis påbörjad samt en donatorbil är inhandlad. Donatorbilen är en gammal rallybil, villken jag skall ta buren och eventuellt taket ifrån (Min bil har en taklucka som jag gärna vill bli av med )

Här är en bild på undertecknad tilsammans med donatorn




Här är en bild på nuvarande status hos min blivande racemaskin



och en till......notera den "grova balken" som stöttar hjulhusen bak... OBS! Det var då inte jag som gjorde denn race modd!


_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



BÄSTA golfen någonsin!!

En så jäkla rolig bil! *vill ha*

thumbs up

_________________
Rachid Rachid
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Dum fråga kanske, men varför inte satsa på Rally-karossen direkt?!?
Eller är det strul med pappren på den?
Plocka bur och tak verkar onödigt komplicerat...

Kul bygge annars!!
Från vilken modell kommer skivor o fjäderben??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Tänk på att bygga för racing/rally så att den blir säljbar den dag du tröttnat på den . Men det kanske du redna har räknat med...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129



oj va kul och se. Hade en röd Golf GTI Special -83 som första bil och det är den av mina bilar som jag saknar oftast, min fästmö hade också en röd GTI som första bil men en lite äldre.
Nu finns det lite funderingar på att skaffa en 83a eller 84a och göra om till banracer. Ska bli mycket spännande att följa erat projekt.
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Maciej Karpinski skrev:
oj va kul och se. Hade en röd Golf GTI Special -83 som första bil och det är den av mina bilar som jag saknar oftast, min fästmö hade också en röd GTI som första bil men en lite äldre.
Nu finns det lite funderingar på att skaffa en 83a eller 84a och göra om till banracer. Ska bli mycket spännande att följa erat projekt.


Rätta mig gärna om jag har fel men kom inte Gti special bara som årsmodell -84??

_________________
Rachid Rachid
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003
Inlägg: 129



Rash skrev:
Maciej Karpinski skrev:
oj va kul och se. Hade en röd Golf GTI Special -83 som första bil och det är den av mina bilar som jag saknar oftast, min fästmö hade också en röd GTI som första bil men en lite äldre.
Nu finns det lite funderingar på att skaffa en 83a eller 84a och göra om till banracer. Ska bli mycket spännande att följa erat projekt.


Rätta mig gärna om jag har fel men kom inte Gti special bara som årsmodell -84??
vet inte hur det var men det finns några -83:or som såldes som Golf GTI Special. Möjligtvis är det en 84-års modell som såldes ny hösten -83 eller liknande så den räknades som 83:a
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Svara lite för Martins räkning...

Maciej Karpinski skrev:
Rash skrev:
Maciej Karpinski skrev:
oj va kul och se. Hade en röd Golf GTI Special -83 som första bil och det är den av mina bilar som jag saknar oftast, min fästmö hade också en röd GTI som första bil men en lite äldre.
Nu finns det lite funderingar på att skaffa en 83a eller 84a och göra om till banracer. Ska bli mycket spännande att följa erat projekt.


Rätta mig gärna om jag har fel men kom inte Gti special bara som årsmodell -84??
vet inte hur det var men det finns några -83:or som såldes som Golf GTI Special. Möjligtvis är det en 84-års modell som såldes ny hösten -83 eller liknande så den räknades som 83:a


Special eller ej men även 83:or fanns med 1800-motorn på 112hk.

Fjäderbenen är från Sachs och hittades på Blocket tillsammans med motorn som nu sitter i min Scirocco.
Skivor och belägg är från Mintex tror jag.

"Rallykarossen" är just reggad som rally-bil med ~170hk och då blir det väl svårt att göra den till gatbil igen?

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
oj, kul med allt intresse kring bygget, verkligen inspirerande Kanonbra forum det här, rejsa.nu har en stor del i att jag tog beslutet att köpa en golf och börja bygga mig en banbil. thumbs up Vill även passa på att tacka mina garagekollegor (alla är rejsa.nu:are) för en massa support och inspiration.

Mitt mål är att bygga en "clubsport edition" av den gamla hederliga ur Golf GTI:n dvs Mk1:an. Detta innebär för mig ett ordentligt uppgraderat chassie, lägre vikt och en något vässad motor. Chassie jobb dvs bur, lättning och väghålningsförbättring har absolut prioritet 1. Motorn kommer antagligen vara ganska original en tid framöver.


Rash skrev:

BÄSTA golfen någonsin!!

En så jäkla rolig bil! *vill ha*



Håller till hundra procent med


Spirou944t skrev:

Dum fråga kanske, men varför inte satsa på Rally-karossen direkt?!?
Eller är det strul med pappren på den?
Plocka bur och tak verkar onödigt komplicerat...

Kul bygge annars!!
Från vilken modell kommer skivor o fjäderben??


Rallykarossen har gått en del i skogen och ser därför ut därefter Dessutom tror jag att det är en del strul med papprena på den.....har inte full koll på vad som gäller där dock......bilen är ju besiktigad som någon form av rallybil. Jag har haft mina funderingar dock på att bygga på rallykarossen istället, men förtillfället lutar det åt den andra.

Skivor och fjäderben är typ "original fast bättre" dvs originalbroms förutom högre kvalitet på skivor och belägg samt fjäderben från Sachs.

Fredrik C skrev:

Tänk på att bygga för racing/rally så att den blir säljbar den dag du tröttnat på den . Men det kanske du redna har räknat med...


Skall försöka göra det så Mycket att ta hänsyn till vid ett banbils bygge

Maciej Karpinski skrev:

oj va kul och se. Hade en röd Golf GTI Special -83 som första bil och det är den av mina bilar som jag saknar oftast, min fästmö hade också en röd GTI som första bil men en lite äldre.
Nu finns det lite funderingar på att skaffa en 83a eller 84a och göra om till banracer. Ska bli mycket spännande att följa erat projekt.

Kul med intresse för ens projekt!

Hoppas du skaffar en etta, hur kul som hällst

(Lite inspiration kan man kanske bidra med iaf)


Har inte riktigt full koll på det här med årsmodellerna. Jag trodde bara att specialen fanns -84 eftersom då kom ju även MK2 GTI:n. Men en trolig förklaring är ju att de sena -83:orna även innefattas av "Special paketet"

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det ser riktigt trevligt ut Martin thumbs up Grunden är ju inte helt fel

Bruxar ju själv runt i en Golf som enligt reg. beviset är en GTi Special av årsmodell 1983, så det finns

Marciej -> om du skakar fram en vettig E30 med M10 till mig så kan du ta över min "Big Block"

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Det ser riktigt trevligt ut Martin thumbs up Grunden är ju inte helt fel

Bruxar ju själv runt i en Golf som enligt reg. beviset är en GTi Special av årsmodell 1983, så det finns


Tackar tackar

Jag kom precis på att jag borde fira 10 år med VW bilar i år, köpte min första scirocco när jag var arton och nu e man helt plötsligt 28 och har bara ägt vdubs Lite pinsamt att man inte har riktig koll på vilka årsmodeller som innefattades av "special paketet"

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



Special finns av både 83 och 84 års modell, med och utan taklucka. Det står utryckligt i reggbeviset om det är en Special, står det inte det så är det ingen Special.

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Kan bara instämma att mk1 GTi är det enda rätta resten av golfarna är ju rena familjebilarna

En gång VW alltid VW, varför vet jag inte men det kan ha något med familj eller så.

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
John Ingemarson skrev:
Kan bara instämma att mk1 GTi är det enda rätta resten av golfarna är ju rena familjebilarna

En gång VW alltid VW, varför vet jag inte men det kan ha något med familj eller så.


Ja, jag har verkligen fastnat för vw även om jag hade lite funderingar på att köpa BMW efter att Rickard här på forumet flyttat in i vårat garage med en 1602:a. Men jag fick ett återfall till vw igen

Denna helgen var tänkt till att rensa och slipa bort allt klet som finns i en bil. Tyvärr har min rygg satt stopp för de planerna, men jag han iaf få gjort en del igår. Det blir faktiskt en hel del dämpningsklet även i en såpass gammal bil som det trots allt är. (Se Statoil påsen)


_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Hur mycket väger påsen?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Hur mycket väger påsen?


Har inte vägt påsen ännu, men skulle tippa på ca 5 kg. Kanske inte så mycket, men aldeles för mycket för att det skall få stanna kvar på bilen

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Det skuvas lite var stans på bilen förtillfället. Det är väl lite motgångar blandat med framgångar. Det tråkiga är att länkarmsinfästningen på ena sidan fram är rostig och den ena pinnbulten som skall hålla infästningen är av . Det roligaste som har hänt är att idag så införskaffades en bottendel att bygga motor av så småningom.....ett 2.0 liters block från en Ådi Lite mer volym kan ju inte skada och konverteringen till 2 liters är väldigt enkel faktiskt thumbs up Men inget motorbygge innan resten av bilen e klar så det är bara att kämpa vidare så kommer belöningen senare

På g:
Nya länkarmar.
Sten hårda bussningar runt om.
Nya ljusterbara topplagringar.
Bur.


Bilstatus inuti:



Mitt nya 3A 2.0 liters block:

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107


Trådstartare
Då buren i min donatorgolf inte var utformad enligt nya bestämmelser och var väldigt svår att försöka få ur bilen, på ett vättigt sätt, har en ny bur införskaffats från www.svetsosmide.se

Hoppas på att det inte skall ta för lång tid att få in den i bilen...





[/img]

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Blir ju kanon de där martin! Detta bygget följs garanterat utav mig iaf.. hehe!
Alltid lika kul med likasinnade golf dårar
Ska väl sätta fart med mitt bygge här i dagarna igen oxå.. hehe
Ska bara få "fingrarna ur" först Ska bli skoj o ses i sommar om du får ihop den till banträffarna i sommar! Ha de bra

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTi Special -84
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (13585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande