Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (31556 totalt) |
En kort fundering: Rent tekniskt, och viktmässigt, så klarar du dig med 996 Carrera 2 bromsok. Inget som helst behov av GT3 (vilket är samma sak som 996 Turbo) ok... Du tjänar i vikt, slipper vissa problem med spacers / inpressning och det blir en liten slant billigare. Känslan i pedalen lär bli densamme ![]() Cool bil för övrigt ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Tyvärr missade jag både första Z-mötet vid Brostugan och förarträningen på Tullinge förra helgen,
men än är sommaren ung -- nu är det bara en eller två veckor kvar innan bilen blir klar! :-) Här kommer i alla fall en liten lägesrapport för de som är intresserade. Följande sitter nu på plats: - AC Schnitzer ShortShift-kit (kortare slag på växelspaken) - AC Schnitzer Sport chassiekit (sänker ca 30 mm) - Autowerks pedalsats i aluminium (racelook :-) - Bimmian Solaris vita blinkerslampor (clean look :-) - DMR S54 Sport Mode-modul (vassare styrning av den elektroniska gaspedalen) - ITG luftfilterinsats (skeptisk till CAI trattfilter) - Kelleners ECU-uppgradering med ommappad styrprogramvara (max 8.000 rpm :-) - Kelleners rostfritt sportavgassystem (4 x o 70 mm ändrör) - Kelleners stålomspunna bromsslangar (stummare känsla) - LeatherZ autodimmande kupébelysning till fotutrymmet (mys-pys :-) - LeatherZ dörrsidoarmstöd i svart skinn (liten komfortdetalj) - MH-GTR bakaxelmodul med 3,46:1 i utväxling (mot original 3,15:1; toppfart sänkt till ca 260 km/tim, men accelerationen förbättrad ca 10% :-) - Michelin Pilot Sport PS2 225/45 fram resp. 255/40 bak på original BMW Style 40 Chrome Shadow-fälgar 7,5 x 17" fram resp. 9 x 17" bak (viktmässigt ok, gillar originalstuket med lite lätt sleeperattityd... :-) - Rogue Engineering ClutchStop (underlättar snabbare växlingar) - Strong-Strut CL fjäderbensstag fram (svartlackerat i aluminium) - UUC Pedal Bushings (förstärkta pedalbussningar) - UUC Tranny Mount Bushings (förstärkta växellådsbussningar) Följande är på gång: - Axxiss Deluxe Plus bromsbelägg (ung. som original fast dammar mindre) - Hubcentric 10 mm spacerplattor (ren och skär estetik -- och kanske lite bättre väghållning... :-) - Recaro Pole Position racestolar i svart skinn (har kommit, väntar bara på saknade glidskenor) Följande har jag lite grand i åtanke men ligger lågt med tillsvidare: - Kelleners racekamaxlar (betydligt vassare på höga varv men helt ok på låga varv) - Kelleners racekatalysatorer - MH-GTR bromskit (Porsche-ok, slitsade E46 M3-skivor, egna adaptrar) - MH-GTR lättat svänghjul i aluminium (ca 8 kg mot original ca 13 kg) - Revozport motorhuv i kolfiber (original är tyvärr i tung stålplåt, har dock ej exakta viktuppgifter) - Strong-Strut Butstrut fjäderbensstag bak (kan behövas om man plockar bort rollon för att spara vikt... :-) Ser fram emot kommande klubbträffar, och tar gärna emot frågor eller synpunkter på bygget! -- PS! Följande har blivit över, om någon skulle vara intresserad: - AC Schnitzer Short-shift växelspaksknopp (passar alla manuella BMW) - AC Schnitzer Sport chassiekit till E46 M3 (har bara gått 710 mil; sålde bilen i förra veckan) - BMW Business Cassette-RDS-spelare - BMW CD-växlare - BMW M Coupé sportavgassystem (bakre ljuddämpare med 4 x 63 mm ändrör) - BMW M Coupé sportnjurar (både ramar och ribbor helsvarta) - BMW M Coupé stötdämpare och fjädrar - BMW M Coupé svart inynsskyddsrollo - Kelleners stålomspunna bromsslangar (fick ett par för mycket) - Strong-Strut CL fjäderbensstag fram (silverlackerat i aluminium; felleverans) _________________ Mark W. |
||
|
||
Sorry Erik -- fortfarande inga bilder tagna än, fast bilen är hämtad och har varit nytvättad både en och två gånger...
![]() Dessvärre lär det dock dröja ett tag till också -- imorgon körs bilen nämligen ned till Kelleners för montering av bl.a. racekammar och racekattar m.m.; när den sedan är klar i slutet av månaden skall det vara närmare 380 hk om allt har gått bra. Återkommer i tråden så snart detta är klart -- då äntligen med lite BILDER också... ![]() (Hmmm, det känns som att det börjar bli upp till bevis snart, mycket tomgångsvarvning i denna tråd... Någon här som har lite koll på BMW-välkomna evenemang framöver, allra helst på Mantorp?) ![]() _________________ Mark W. |
||
Så, nu står bilen hemma i garaget igen... Vad blev då resultatet? Jo, Kelleners mätte upp 375 hk, och försäkrade att motorn kommer att lämna ytterligare 5-8 hk när den nya programvaran fått finkalibrera sig efter ca 20 timmars varierad körning = minst 380 hk :-). Men ännu roligare var faktiskt vridmomentet: 425 Nm! För att inte tala om ljudet, som låter precis så där lagom dovt potent utan att för den skull "migränmullra". Motorn visar en liten tvekan under 2.800 rpm, men detta kan ev. kalibreras bort under självoptimeringen (annars får väl Kelleners helt enkelt se över mappningen i det låga varvtalsregistret en gång till). Sport Mode har inte heller gått att aktivera i ECU:n, då den europeiska grundprogramvaran tydligen saknar dubbla trottelmappningar, till skillnad från den amerikanska som i likhet med M3-programvaran innehåller både "Normal" och "Sport" -- men skam den som ger sig, vi skall undersöka om det går att tanka hem den amerikanska grundprogramvaran och sedan applicera Kelleners optimerade parametrar på den i stället (vad gör man inte för lite förbättrad gasrespons...). Jag passade även på att göra en Inspektion I-service i samma veva, som är ganska omfattande och dyr (fick ett bra paketpris från Kelleners).
Kvartsmilen har jag inte hunnit mäta upp än, men jag tog några 0-100 km/tim-repor när jag kom hem och fick som bäst 4,9 sek med en GTech Pro på en plan raksträcka (0,0° lutning vid mätarstart). Problemet är att hitta rätt läge mellan motortvekan och hjulspinn, och lyckas man bara få till en perfekt start (vilket jag alltså inte gjorde) så bör nog tiden ligga ett par tiondelar lägre; slänger man sedan i ett lättat svänghjul och minskar totalvikten med ca 50-60 kg (byter huv + stolar) så bör man nog komma nedåt 4,5 sek i alla fall. Inte precis 996 TT-/360 F1-prestanda, men inte alltför långt ifrån... Följande sitter nu på plats: - AC Schnitzer ShortShift-kit (kortare slag på växelspaken) - AC Schnitzer Sport chassiekit (styvar upp och sänker ca 30 mm) - Axxiss Deluxe Plus bromsbelägg (ung. som original men dammar mindre) - DMR S54 Sport Mode-modul (vassare styrning av den elektroniska gaspedalen) - Hubcentric 10 mm spacerplattor (ren estetik -- och kanske lite bättre väghållning på köpet :-) - ITG luftfilterinsats (ett kolfiberinsug med luftledning från spoilerintag vore i.o.f.s. trevligt...) - Kelleners ECU-uppgradering med ommappad styrprogramvara (max 8.200 rpm :-) - Kelleners rostfritt sportavgassystem (4 x o 70 mm ändrör) - Kelleners racekamaxlar (vassare på höga varv utan att tappa på låga varv) - Kelleners racekatalysatorer (bättre flöde, "hårdare" ljudkuliss vid gaspådrag) - Kelleners stålomspunna bromsslangar (stummare känsla) - MH-GTR bakaxelmodul med 3,46:1 i utväxling (mot original 3,15:1; förbättrad acceleration på bekostnad av sänkt toppfart till ca 260 km/tim) - Michelin Pilot Sport PS2 225/45 fram resp. 255/40 bak på original BMW Style 40 Chrome Shadow-fälgar 7,5 x 17" fram resp. 9 x 17" bak (viktmässigt ok + gillar originalstuk med lite lätt sleeperattityd :-) - Rogue Engineering ClutchStop (underlättar snabbare växlingar) - Strong-Strut CL fjäderbensstag fram (svartlackerat i aluminium) - Turner Motorsport Under-drive Pulleys (nya drev till vattenpump och servopump, vilket ger minskat drivmotstånd och ca 2-5 hk i minskad effektförlust i motorn) - UUC Pedal Bushings (förstärkta pedalbussningar) - UUC Tranny Mount Bushings (förstärkta växellådsbussningar) Följande återstår fortfarande: - Ireland Engineering Rear Subframe Bushings (förstärkta bakaxelbussningar) - MH-GTR lättat svänghjul i aluminium (ca 8 kg mot original ca 13 kg) - MH-GTR motorhuv i kolfiber (viktbesparing ca 20-25 kg) - Recaro Pole Position racestolar i svart skinn (har kommit; viktbesparing ca 30 kg) Utseendemässiga modifieringar: - Auco fällbart mittarmstöd i svart skinn (ännu ej kommit) - Autowerks pedalsats i aluminium - Bimmian Solaris vita blinkerslampor - BMW E46 M3 M-fotstöd - DMP Design bagagerumsmatta i svart tyg (ännu ej kommit) - LeatherZ autodimmande kupébelysning till fotutrymmet - LeatherZ dörrsidoarmstöd i svart skinn - Demontering av bakrutetorkare och -motor (ännu ej klart) ...samt lackering av takspoiler och dörrhandtag i bilens färg (safirsvartmetallic) ...och givetvis en TrackGuard spårsändare (sitter dolt monterad i bilen) Hör och häpna, men bilen är faktiskt till salu om någon skulle vara intresserad... Jag har inget säljbehov nu, men har tänkt ställa mig i kö på nästa generation M3 (E90, prel. lanseringsdatum hösten 2006), så det är lika bra att börja flagga för en försäljning redan nu, eftersom bilen är så pass speciell att den kan vara lite svårsåld till rätt pris (d.v.s. självkostnadspris, jag skulle helst vilja få igen ung. vad jag lagt ut själv). Sist jag kollade med Bilregistret var detta det enda exemplaret i Sverige med S54-motorn, och det finns bara 281 exemplar tillverkade totalt... Intresserade är därför välkomna att mejla på info@typecraft.se. Nu skall jag gå ut och ta lite nya bilder som utlovat, återkommer... _________________ Mark W. |
||
Jag vet att du har en digitalkamera (en Canon Digital IXUS om minnet är med mig) - så vart är bilderna ![]() ![]() ![]() ![]() PS! Grymt nice !!! Edit: Jag gillar inte mitt tangentbord, det stavar så illa...... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Micke: Tack för tipset, men jag har dessvärre ingen möjlighet att åka iväg på några evenemang framöver p.g.a. familjetillökning endera dagen/veckan -- annars hade det varit jättekul, jag har aldrig varit på Gelleårsen tidigare (endast Anderstorp och Mantorp här hemma). Det får bli nästa gång...
Lars: En IXUS 500 t.o.m. -- dock är inte miljön här den roligaste (utanför carporten) och inte heller fotografen den allra skickligaste, men här kommer i alla fall lite bilder som jag nyligen tagit (genomgående med blixt, som reflekterar både nummerskylt och lampor fram/bak...): -- Framifrån i sittande perspektiv: ![]() Framifrån i stående perspektiv: ![]() Framifrån över huven (lite pixlad bild): ![]() Snett framifrån vänster sida: ![]() Snett framifrån höger sida ovanifrån: ![]() Från sidan ovanifrån: ![]() Här ser man både det lackerade dörrhandtaget och hur väl hjulet fyller ut hjulhuset (AC Schnitzer Sport chassiekit + Hubcentric 10 mm spacerplatta): ![]() Snett bakifrån höger sida (notera den lackerade takspoilern): ![]() Snett bakifrån vänster sida i sittande perspektiv (hjulen tangerar de breda skärmarna perfekt): ![]() Bakifrån i sittande perspektiv: ![]() Bakifrån i stående perspektiv: ![]() Bakluckan som den kommer att se ut när jag demonterat bakrutetorkaren: ![]() Bakifrån med bakluckan öppen, sittande perspektiv: ![]() Bakifrån med bakluckan öppen, stående perspektiv: ![]() Kupén sedd från sidan (Recro Pole Position-stolarna och fällbart mittarmstöd ännu ej monterat): ![]() Kupén sedd snett bakifrån: ![]() Aluminiumpedaler, M-fotstöd och Clutch-Stop (golvbelysningen syns ej på bilden p.g.a. blixten): ![]() Mittkonsollen med analoga visartavlor för tid, yttertemperatur och oljetemeperatur, samt på raden under stolvärme för förarstol, luftkonditionering med automatisk recirkulation, ASC (Automotive Sport Control :-), DSC (Dynamic Stability Control), samt stolvärme passagerarstol; växelspaken syns ej men är givetvis den underifrån upplysta M-läderknoppen: ![]() Instrumentpanelen, givetvis med Sport Mode på och DSC av :-) ![]() Bagageutrymmet med inysnsskydd (inrullat) samt lastskydd (uppmonterat): ![]() Världens minsta tvåsitsiga kombi med världens största bagageutrymme (notera M-mattan... :-) ![]() Här huserar alltså den berömda S54B32-motorn som original lämnar 325 hk/350 Nm, men som i detta exemplar lämnar minst 380 hk/425 Nm (med denna motor och vanlig vänsterstyrning har endast 281 bilar tillverkats totalt, och detta skall i skrivande stund vara den enda i Sverige -- i detta unika utförande med stor sannolikhet faktiskt även det enda exemplaret i världen): ![]() ...och här en liten närbild på fjäderbenstaget i svartlackerad aluminium: ![]() Det var allt för denna gång! Jag återkommer med lite kompletterande (och bättre) bilder när resterande åtgärder är klara -- såvida inte jag hunnit sälja bilen dessförinnan, men det räknar jag knappast med... _________________ Mark W. |
||
Den där vore igentligen perfekt som klätterbil, lagom mycket utrymme för mig + min klätterkompis, och lagom stor trunk att kasta in alla klätterprylar i.....
....visst ja, brist på 4-hjulsdrift och framförallt Öhlinsdämpare ![]() ![]() ![]() Som sagt: Damn nice.... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Provade stoppa in lilla Hugin där bak (rottis på 49 kg) men han trivdes inget vidare i bagaget , så jag får leta efter större koffert , _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
En liten kort uppdatering: Bilen är nu hemma igen efter ytterligare en sejour hos Kelleners nere i Tyskland (tre besök i år = många "onödiga" mil på mätaren... :-(, och nu har de fått ordning på den tvekan som tidigare förelåg vid lägre varvtal -- ventilerna behövde justeras om och en behövdes bytas ut, och nu går den betydligt bättre, den drar jämnt och fint över hela registret. Återstår bara att åka och ut klocka lite nya tider för att se om justeringarna ger utslag med en tiondel eller två... :-) I övrigt har jag även fått hem mittarmsstödet (snyggt!), men det kvarstår fortfarande en del fix innan jag kan börja känna mig riktigt "klar".
(Nu går vi inte längre i väntans tider, lillgrabben som snart fyller två år fick en lillebror för en dryg vecka sedan -- så nu kan man med gott samvete börja åka på lite klubbträffar igen framöver... :-) _________________ Mark W. |
||
Hej Mark.
Kul att se lite bilder på bilen! Fint och seriöst bygge!! Synd med reportaget i Performance BMW magazine, för du fick mitt mail? Är du fortfarande intereserad så kan jag ev. Ordna en sväng till i år med tidnings gubbarna. Mvh Velle (mr Carbon) _________________ Velle Mihaljica BMW M3 1995 Avusblå |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (31556 totalt) |