Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 330TI | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 27 besök senaste veckan (60551 totalt) |
Ja...men det ändrar ju inte det jag skriver. Om du gör en riktig infästning i karossen....så kan du ju bygga en låda på det som är en halvmeter hög. Att svetsa ihop en låda....och sedan försöka få fast den i bilen, är fel väg att gå. Du ska svetsa en riktig infästning i karossen, som har en vis minimal yta. Du kan får göra den större. Sedan vad du bygger ovanpå den ytan...har ingen med att göra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag kunde alltså valt att bygga en låda med två väggar och ett tak, på det jag svetsat i golvet.
Men jag hade ingen nytta av det. Men det ska fortfarande vara plåtar svetsade i karossen....i en minimum area. EDIT: OBS....alla plåtar som jag satt...räknas in i den arean. Så i mitt fall, så är det mycket större. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Absolut jag förstår din tanke men jag står ändå kvar med att botten är i profil och att svetsa en plåt först som lådan ska stå på innebär ju fortfarande att jag måste profilera den plåten efter botten. Gör jag lådan direkt efter golvets profil så blir den helsvetsad överallt mot karossen då också _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Sådär nu är profilerna klara börjar närma sig att häfta dit dem och faktiskt börja bygga buren. Väntar på min bandsåg och rörnotch som kommer i början på nästa vecka.
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Jag skulle lagt en 3mm plåt på golvet som du först svetsat fast och som är större än din konstruktion, sen ställer du den uppepå. Denna får gärna gå upp på insidan av tröskellådan oxå.
Plåten i golvet är rätt tunn, och nu svetsar du enbart en stående plåt mot tunnplåt, vid ex.vis rullning blir trycket högt mot golvplåten på liten yta. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Fråga : Eftersom du tar bort glidpinnen till bältet, vad använder du för bälte med skruvbleck istället för ögla?
Är E46 sedan sådant kanske? PS , glöm inte eldvakten vid svetsning, bensintanken sitter ganska nära dina lådor _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Har inte tittat på bältes alternativ ännu men sedanen kan vara värd att kolla upp. Tanken plockades ner idag så den är borta. Ska passa på att slipa och måla där under nu också. Har även måttat på plåtar så nu kommer jag svetsa 3mm plåt mot botten som är 160x120 samt klä sidorna med 3mm plåt sen svetsa lådan på det. _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Förstärkningsplåtar klara 160x120 blev dem. Detta måtten blev bäst med tanke på mängden svets jag får in nu. Blir ju några "svackor" men störst tryck vid eventuell rullning blir ju neråt mot botten och inte i sidled. Observera plåtarna är bara dit lagda på bilden det ska mätas in innan svetsning.
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
2st tack! _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja. Visst är det retligt med folk som har rätt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Starkt och erkänna att du skulle lyssnat på Håkan.
Nu kommer man dock aldrig få tyst på honom någonsin är jag rädd för. |
||||||
Nej...precis. Jag sitter och smider planer på att såga alla byggen som finns på Rejsa... Infästningarna av bältet borde också undersökas, om den ska vara besiktigad för gata. Jag har en kaross med bur......där man borrat i bur-plattorna, för att få dit bygeln. Det går inte att få bort bygeln när buren svetsats klart...men den sitter där....och är användbar. Att göra nya fästen för bälten, så dom duger till SBP....är inte bara, bara..på en så ny bil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag kommer använda sedan bältet det blir ju bolt-on det enda som skiljer är att det inte kommer kunna åka bakåt. Jag kommer sätta rör i buren och plattor för 6punkt bältena det blir ju mitt bälte, original bältet kommer bara sitta där vid besiktningen. _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Sakta men säkert går det framåt hade tänkt vara effektiv nu under jul/nyår men barnen blev sjuka...
Förstärkningar mot chassi nästan klara ska svetsas fast också. Lådorna kommer sen svetsas fast i dem. Huvudbågen kommer landa ungefär såhär finns lite spelmån. Några åsikter på det? Huvudbåge placering Har börjat spekulera i baksträvorna som blir nästa steg. Går det att placera dem någon annanstans än på hjulhuset? vecken på plåten gör ju det svårt att svetsa dit förstärkningar kommer blir stora spalter... Finns ju gott om plana ytor mer mot centrum i karossen men då följer ju inte strävorna yttre kaross linjen längre. Sen gick jag och köpte mig en smidig bandsåg var så trött på att behöva såga allt på jobbet. En investering både för nu och framtiden och kan bara säga att satan vad nöjd jag är! 105mm kapning vid 90° och 65mm vid 45°. Går att använda som bordsåg också detta kommer komma till pass när jag ska bygga grenrör framöver! Blev en rörnotch också ingen lyx variant men har testat på ett par rör nu och resultaten blir riktigt bra! _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Ja bältena går fritt om än nära... Den spelmån som finns är det som syns på första bilden att flytta bakåt kanske 30 40mm men då tror jag bältet kommer i kläm. Angående luta säger reglementet såhär. TR 5.8.2.3 Huvudbåge (skiss 253-1): En vertikal båge (maximal vinkel i förhållande till den vertikala linjen +/- 10 grader i en del), placerad tvärs över bilens längsgående axel omedelbart bakom framsätena. _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 330TI | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 27 besök senaste veckan (60551 totalt) |