Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 CSL 2003, >>> 10 year anniversary <<<
1, 2, 3 ... 136, 137, 138   >>
107 besök senaste veckan (526478 totalt)
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Här kommer lite bilder och info om MrCarbons CSL.
Bilderna är tagna av en kille som heter Max och jobbar för de stora bilmagasinen runt om i världen. Vid detta tillfälle var han anlitad av Performance BMW Magazine som var här och gjorde reportage den 26 juli. Reportaget kommer att publiceras i deras oktober nummer. Förhoppningsvis med omslagsbild
De "sköt" ca 600 bilder under 4 timmar på Falkenbergs Motorbana. 3 magasin står på kö för att publicera bilderna, bl a ett magasin som heter Loaded...hmm.

I Bilsport nummer 19 som kommer till prenumeranterna den 27 aug kan ni läsa om hur det gick för bilen på Emmabodas Superstagebana med helt slutkörda Michelindäck tiden var ändå ganska hyfsad. Så vi planerar att kapa 2 sec till med fräscha däck nästa gång då vi går i kamp med OCL brorssons CSL. Då kanske Richard Göransson hinner med att köra innan däcken tar slut.
Efter bilderna hittar ni en enkel spec. har ni frågor som är ni välkomna med allt från himmel och jord. Jag och Vellemannen kommer göra så gott vi kan att svara med snabb respons.



Bil: BMW M3 CSL 2003

Motor:
original M3 CSL 6 cyl. kompressions förhållande 10,3:1
ESS Tuning bolt-on kompressor sats
-40% större Bosch spridare
-Vortec V2-SQ kompressor med 0.6 bars laddtryck vid maxvarv
-Specialbyggd plenumkammare med integrerad vattenkyld intercooler
-omprogrammerat original styrsystem
-Borttagen fartspärr

Effekt:
ca 640 hk

Transmission:
original CSL SMG II låda med Sachs Sinterlammell och tryckplatta.
Medifierad bakaxel med ny racediff och med 3:91 utväxling.

Chassi:
Bilstein ställbara 9lägen runt om
H&R ställbara krängningshämmare runt om
Polyutheran bussningar "special" fram och bak
Justerbara camberstag i bak
Ställbara camberplattor fram
Skruvad helbur för Nordslingan och Weishers Sport halvbur för vanliga racerbanor

Bromsar:
Fram:
PFC ZR28 monobloc 4-piston multipad caliper
PFC 323x32mm Direct Drive disc
PFC 01 compound pads

Bak:
PFC ZR29 2-piston caliper
PFC 321mm Direct Drive disc
PFC 01 compound pads
Dot 5 bromsvätska
stålomspunna slangar

Fälgar:
BBS Race splitfälgar, 9,5"x18" fram och 11"x18" bak

Däck:
Michelin Pilot Sport Cup R, 265/35/18" fram varierat med 235/40/18" fram samt 295/30/18" bak

Kaross:
original CSL med special lack, M3 GTR kolfiber huv (4.5kg), M3 CSL kolfiber baklucka (2kg), Flossmann M3 R kit skärmar i kolfiber och modifierad orginallack.

Inredning:
Recaro racestolar, 6punktsbälten.

Vikt:
Borttaget ca 80-100 kg hittills, bantningen fortsätter...

Prestanda:
Ring Knutstorp 1:07.8, Michelindäck (2004)
Gelleråsen Motorstadium 1:13.50, Michelindäck (2004)
Nordslingan ca 7:34 med orginalchassie bak och KW dämpare i fram. Uppvärmningstid (2005)
Nordslingan ca 7:46 med Bilsteinchassie runt om. Uppvärmningstid (2005)
Hockenheim 1:11 med Bilsteinchassie runt om (2005) SportAuto test.
Nordslingan 7:22 min med KW 3way runt om (2007)
Toppfart: 295 km/h

Övrigt:
Tack till Mr Carbon, West Coast Racing, Richard Göransson, ESS Tuning, Michelin, Movit Scandinavia, Forza AB, Yokohama, Bilmodecenter, Tyresö Däckservice, olssons Däckservice, Preem i Borås, Sikkens i Tyresö samt LOADED crew

Mer info hittar ni på www.loaded.se

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Snygga bilder!

Hälsa Velle ifrån mig. Han var kunglig hovleverantör av prylar innan thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Fräcka bilder på en fräck bil!
Kul att man vågar förädla en redan förädlad bil thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gladiatorn skrev:

Ring Knutstorp 1:07.8, Michelindäck


Jag hörde talas om lite lägre tider i helgen...

Snyggt bygge! Tror inte att jag hörde några negativa kommentarer på hela helgen thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Är det fartspärr på CSL;en orginal !?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Fredrik C skrev:
Är det fartspärr på CSL;en orginal !?

Både och... Om man har racelicens kan man få den levererad utan spärr.

_________________
Anders Dauner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ja en sån där skulle man ha. thumbs up
Låter extremt brutal i de snabba växlingarna!!


Har bilen protesterat nångång pga av hårt användande? Eller har BMW sorterat ut CSL bilarna helt när dom levererats?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jag hade turen att få åka med Richard några varv på Knutstorp nu i helgen och det var ju inte tråkigt, hade dock förväntat mig lite mer tryck maskinellt men det kanske döljs när den inte är rensad. Annars verkar chassie och bromsar väldigt bra

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag stod vid start/mål och klockade en del varvtider och Loaded körde konstant på 1,07-tider. Och det är ju inte så långsamt om man säger som så... Jörgen Hansson som vann BMWcup-racet på lördagen (minns inte riktigt, men han vann väl på söndagen också?) körde på 1,08-tider. Det var bara Sten Jarl's super-Z3 med F1-motor som åkte snabbare: 1,04-1,05.

skulle nu någon tycka att mina klockade varvtider är tokiga, skyller jag på solsting

edit: det enda som "hände" var väl att Loaded's nummerplåt flög av..

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Personligen så skär det lite i BMW-tarmen när man tar en så exlusiv modell som CSL och bygger om...
Bromsar, chassi och lättning är thumbs up . Det hade nog jag oxå sett över. Men överladda...
Tack för att det inte sitter en turbo i iaf.

Sen är jag otroligt svag för CSL:ns originalhjul. Fast dessa kanske väger mer än dom som sitter på bilen nu?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337






Vad är det som är originellt eller ballt? Överladda en bil är inte så svårt, balla fälgar och sänkt chassi inte heller det...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Westfield skrev:



Vad är det som är originellt eller ballt? Överladda en bil är inte så svårt, balla fälgar och sänkt chassi inte heller det...



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Westfield skrev:



Vad är det som är originellt eller ballt? Överladda en bil är inte så svårt, balla fälgar och sänkt chassi inte heller det...


Du har inte sett den i verkligheten va?


_________________
Magnus Thomé
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Får inte riktigt tiderna att stämma...enl min klocka åkte J.Hansson snabbare än csl:en. Kan kanske ha berott på trafik, inte i Hanssons fall då han låg i pol men dock väl csl:en

_________________
Stefan Larsson
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



höfläkt skrev:
Kan kanske ha berott på trafik


Antagligen ja, och som sagt solsting!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Har sett bilen i stan några gånger, helt klart grymmaste ombyggda bilen just nu i sverige!
Det som är bra är att bilen fortfarande är en daily driver thumbs up

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540


Trådstartare
Fredrik C; På just detta exemplar satt det fartspärr. En option som redan förbeställt
av BMW. Sedan kollade jag inte om det gick att ta bort den vid själva köpet.

Anton Lillsund; Peppar peppar, den har aldrig protesterat varken som orginal
eller efter modifiering. 1800 mil orginal och 800 mil med kompressor.

Niklas Sandström; Den är väldigt snällt inställd för att den skall vara så körbar och
underhållsfri som möjligt, laddtryck ca 0,3 Bar. Intressant och givande med din referens
att du upplevde att chassie mm verkar funka, själv har jag ej hunnit med ännu att
åka med Göransson med uppsättningen, chassie, bromsar, däck.

Frazze; Intressant, vi var nog två då med solsting hehe... tiderna pendlade mellan
1:07 och 1:09.

Andreas Lindström; kanske är det en tröst att hela kitet är ett bult-on-kit. Det tar
ca 4 tim att återställa. Turbo var aldrig på tal. Håller med om fälgarna men bilen var
förbeställd med Continental paketet och inte Michelin paketet. Så vi valde ett snäpp
lättare fälgar från vår sponsor i USA, Kinesis. Men som vi ångrar lite idag, för de är otroligt
svårskötta.

Westfield; orginellt...helt klart orginellt eftersom ingen annan gjort det med denna
modell, kompressor alltså. Ballt...den är ganska ball att köra. Eftersom jag redan kört denna bil i orginal
utförande en säsong så vågar jag tillstå att den ger 100% upplevelse precis så som JAG
förväntar mig av en bil.

I övrigt så tackar jag alla hittills för de många goa kommenterna, det känns alltid bra med bekräftelse
då man som i vårt fall utmanat både sig själv och omgivningen. Men vi har åxå haft många som längs
vägen gett oss erfarenhet, kloka råd och varningar som resulterat till en bra balans.

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Gladiatorn skrev:
Andreas Lindström; kanske är det en tröst att hela kitet är ett bult-on-kit. Det tar
ca 4 tim att återställa.

Ja dåså! (För annars håller jag med Andreas.)

Kul och skönt att det hela lirar efter 800mil. Första gången jag hörde talas om bilen tänkte jag att det kan väl ändå inte gå? Men det gör det alltså, imponerande med hänsyn till att motorn är ganska extrem i original.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag gillar bilen skarpt. Åker man så låga tider på knutstorp med en gatbil så är det ett seriöst bygge. Inget snack om saken. Mig gör det inget om ni moddar en CSL, trimma på bara. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Jag måste också säga att bilen är en hel grym och jag hade inte haft något emot om det satt en turbo i den men det är väl bara en smaksak..

Jag har några frågor för jag ska bygga en ny framvagn på min bil och jag ska byta bultmönster till Bmws 5*120.
Vad är det för ET på kinesisfälgarna? och vad är det för bredd och ET på CSLens originalfälgar?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Helt klart ball bil. Stog och tittade lite på den när jag lackade lite delar på min bil. Lite skillnad i budget

Kompromisslöst är ju alltid rätt

Synd bara att det underbara kolfiberinsuget som sitter orginal på CSL:en inte går att använda.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 CSL 2003, >>> 10 year anniversary <<<
1, 2, 3 ... 136, 137, 138   >>
107 besök senaste veckan (526478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande