Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
1, 2, 3 ... 55, 56, 57   >>
707 besök senaste veckan (217346 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare

Min glassätar- och nöjesbil. Bilen är registreringsbesiktigad som ombyggt fordon och gatlegal.


Specifikation för dagen:

Kaross:
E30 316i -89 utseendemässigt i princip orörd.
Rostlagad samt förstärkt på diverse punkter.
Batteri flyttat till bagage.

Drivlina:
Motor: BMW S50B32, M20 svänghjul.
Motorstyrning: Original Siemens MSS50 med Grupp N programvara.
Kylning: Mishimoto 3-radigt Z3M med Land Rover expansionkärl.
Bränsle: Bensin. Egenbyggd catchtank matad av in-tankpump, Bosch 200-pump till fuelrail.
Avgas: Egenbyggt rostfritt i 2 x 2" med kattar från M3 E36.
Lamell: Sachs SRE organisk med 618 tryckplatta.
Låda: ZF S5D 320Z
Kardan: E36 328i
Slutväxel: Typ 188 diffbromsad, preppad av Mobimech, utväxling 3,15

Framvagn:
Förstärkt brygga, nedflyttad krängningshämmare.
Kort servostyrväxel från E46, ZF typ 678
E30 fjäderben ombyggda till coilover och E36 nav, uppflyttade k-hämmarfästen till fjäderben.
Koni stötdämpare, Faulkner fjädrar. MKM topplagringar justerbar camber/caster.
H&R justerbar krängningshämmare i förstärkta fästen.
Geometri M3 E30.

Bakvagn:
Förstärkt kaross kring upphängningspunkter.
Balk förstärkt och ombyggd till justerbar camber/caster.
Bärarmar från E36 323ti, förstärkta
Nav från Z4 E85.
K-Sport dämpare och Faulkner fjädrar med egenbyggda coil-justeringar.
Krängningshämmare från M3 E30 i förstärkta fästen.

Polyurethan-bussningar runt om.

Bromsar:
Uppflyttad huvudcylinder för att ge utväxling 5.8:1 mot original 4:1, ombyggt pedalställ.
Bromsservo från Smart, huvudcylinder 25,4 mm från Ford Transit.
Skivor fram 325mm M3 E46, ok från M3 E36.
Skivor bak 312 mm M3 E36, ok från 540i E34.
Belägg: Hawk HT10

Fälgar:
17" M3 E36, 7,5" fram, 8,5" bak
17" Alpina Softline, 8" fram, 9" bak.

Däck: Nankang AR-1

Inredning:
Bortplockat baksäte ersatt med skinnklädda paneler.
Halvbur från Finess.
Ratt M-Technic II helskinn.
Växelspak M-Technic I helskinn.
Stolar M3 E30 M-Technic i helskinn


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ursprungliga trådstarten:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu var det mååånga år sedan jag var aktiv på detta forum. Flytt till landet där garage saknades, bilen såldes
och massa annat kom emellan.
Suget efter en E30 gick dock inte över, saknade bilen i princip direkt efter den var borta.

För två år sedan dök dock en bil upp till salu som jag slog till på och övertog, sedan dess har den stått och
samlat damm i väntan på att mitt verkstadsbygge skulle bli klart...

Men nu är det nära, verkstaden är snart fullt användbar och då får jag ju försöka ta mig i kragen och
rycka tag i denna bil! Tänkte att jag lägger upp en tråd här, blir lite extra sporre att få den i mål.

Efter att ha tittat lite på er andra som lagt upp byggtrådar så kommer man helt klart att ligga i lä,
det är bara att inse. Sjukt imponerande byggen!

Bilen:
Från början en zinnober-röd 316i -89 som i det stora hela är väldigt välhållen för sin ålder.
När jag tog över den var mycket redan gjort i ombyggnadsväg, dock inte tillräckligt för att bilen
skall gå att SFRO-besiktiga och köra lagligt. Mitt mål är att få en gatreggad och godkänd nöjesbil för
trackdays mm och då kvarstår en del att göra.

Under huven ligger en S50B32 parad med en ZF diesellåda, chassit i övrigt är ombyggt till coilovers
fram, bak sitter det någon typ av Bilstein-dämpare med konventionella sänkfjädrar. Bromsar mm
runt om är troligen hämtat från 318is eller 325i, istället för trummor sitter det skivor även bak.
Fick med en hel del delar i köpet och under åren som gått har jag samlat på mig mer...

Grundtanken med projektet är att behålla bilen utvändigt mer eller mindre orörd, gillar tanken på
en "sleeper". Blir konvertering till 5-bult och 17" fälgar för att kunna ha M3 bromsar osv men i övrigt
är inte tanken att det utvändigt skall skrika ombyggnad. Under skalet får ju mer bytas för att fylla
kraven för ombyggt fordon.

Längs vägen kommer jag säkert att stöta på frågetecken och problem - uppskattar gärna om man kan
få råd av alla erfarna här då!




[/u]

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Hallå.
Ett bygge helt i min smak!
Jag har oxå en gammal dröm om ett sådant bygge, men det blir nog aldrig byggt för min del.
Tur att det finns andra som delar den med mig. thumbs up
Lycka till och jag hoppas att den blir reggad en dag
Mvh Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Tackar! Hoppas det skall gå att få den i mål! :-)

Påbörjat så smått, hade standardproblemet med olja i tändstiftsbrunn - bytt ventilkåpspackningar.


Skitigt under kåpan.

Nya packningar på plats.

Bytte även på bultarna, dessvärre har någon före mig dragit åt dem med betydligt mer än de 10 Nm som gäller,
var gängpaj i ett av hålen :-( Får hoppas att det blir tätt ändå....

Lite renare innan återmontering.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Påbörjat demontering av bakvagn inför ombygge - blir en combo
av Z3, E36 Compact, Z4, E32 750i och E46 330i är det tänkt.

Avgassystem bort först, kommer att bygga ett nytt med orginal-
kattar och dubbla rör hela vägen så småningom.



Här låg förklaringen till den greppvänliga bakvagnen - något saknas på denna bild ...


Väldigt fräscha bromsok och skivor som inte kommer att återanvändas.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Skoj, En ny röd 320iS var man spekulant på 1989. Dock köpte sig kompisen den sprillans nya Sierra Cosworthen i samma veva (kostade 225' om jag inte minns fel) och jag hans knappt ett år gamla Sierra 2.9i. Dröjde ända tills 2005 innan man blev BMW ägare för första gången, och nu börjar man ha för många... :-)

Ska bli intressant att följa sleeper bygget. Helt rätt tanke :-)

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Andreas_A
smålandsstenar
Här sen Feb 2008
Inlägg: 46



Min gamla 3,2 motor som en kompis till mig köpte och stoppade i denna 316.
Kan ev ha kvar serviceboken till M3:an som bilen tillhörde om du vill ha lite dokumentation

_________________
Andreas Andersson

323 ti -98 "S50B30"
E9 2800CS
samt massa annat.
Citera
sajhmon
Teckomatorp
Här sen Mar 2015
Inlägg: 11



Har precis gjort liknande motorbyte, blir en riktigt rolig bil!
Ser ut att vara ett fint exemplar du fått tag på 😊
Är det 16 tums fälgar som sitter på nu?


_________________
Simon Persson

E30 325 - S50B32 inside.
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



Hur har ni löst bromsarna? Tagit bort bromsservo eller hittat något mindre, jag funderar på bromsvåg men har inte bestämt mig än..

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



RickardK skrev:
Hur har ni löst bromsarna? Tagit bort bromsservo eller hittat något mindre, jag funderar på bromsvåg men har inte bestämt mig än..


Finns ett bromsservo ifrån VW polo som passar bolt on och är aningens mindre.

Googla och du kommer hitta exakt spec

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
rickardk
Östergötland
Här sen Feb 2012
Inlägg: 263



AL skrev:
RickardK skrev:
Hur har ni löst bromsarna? Tagit bort bromsservo eller hittat något mindre, jag funderar på bromsvåg men har inte bestämt mig än..


Finns ett bromsservo ifrån VW polo som passar bolt on och är aningens mindre.

Googla och du kommer hitta exakt spec

//AL


Problemet är att dom är "slut" på skroten o de som finns tillsalu, om de finns nåt tillsalu, är ganska dyra i förhållande vad en bromsvåg kostar, vill ha den så bolt on de bara går men lutar åt en bromsvåg iallafall..
Ursäkta trådkapningen...
Mvh Rickard

_________________
R icka rd K rumlin de
R iickardsnabelahotmailpunktcom
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
thumbs up

Andreas - du får ett PM, finns kanske något som man kan behöva :-)

Simon - ja, det sitter 16" Le Mans-replikor på. De kommer inte behållas, blir Alpina 17" istället som "finhjul".

Rickard - i nuläget är min bil utan bromsservo, men eftersom jag skall uppgradera till andra ok kommer jag
sannolikt inte att ha tillräcklig volym i nuvarande huvudcylinder, så jag måste hur som helst bygga om.
Bromsservo från Polo 9L är helt klart sällsynt, ja. Får se hur min lösning kommer att bli.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Plockat ned bakvagnen nu.



Bilen har som sagt inte mycket rost, men givetvis var det rejält rostigt
precis vid tankluftningen.



Tänkte renovera en M3-krängare.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
sajhmon
Teckomatorp
Här sen Mar 2015
Inlägg: 11



Christian Jansson skrev:
thumbs up



Simon - ja, det sitter 16" Le Mans-replikor på. De kommer inte behållas, blir Alpina 17" istället som "finhjul".



Okej, hör av dig när du tänkt sälja dem. Så kanske vi kan göra affär!

_________________
Simon Persson

E30 325 - S50B32 inside.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
sajhmon skrev:
Christian Jansson skrev:
thumbs up



Simon - ja, det sitter 16" Le Mans-replikor på. De kommer inte behållas, blir Alpina 17" istället som "finhjul".



Okej, hör av dig när du tänkt sälja dem. Så kanske vi kan göra affär!


thumbs up Det gör jag - blir när framvagnen väl är ombyggd!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Har nu påbörjat ombyggnad av bakvagnen.
Finns en uppsjö med tips på nätet om lämpliga 5-bults donatorbilar, men det var svårt att få en definitivt svar på vad de
olika alternativen gav för slutresultat. Eftersom jag har en komplett Z3 2.8 bakvagn liggande började jag med att utgå från den.
Detta är ju allmänt ansett som ett omöjligt alternativ pga att bärarmarna breddar 20 mm samt naven ytterligare 26 mm.
Komplett bakvagn från M-roadster sägs ju fungera då naven inte breddar, även om bärarmarna gör det.
Därför gjorde jag en provmontering av Z3 bakvagn med Z4 nav. Z4 nav breddar bara 2,5 mm jfrt med E0 std.
Dvs en "M-roadster" light-variant.

ET41 7,5" funkar perfekt:



Bredare fälgar blir dock omöjligt, man måste isf upp på väldigt högt ET för att det skall funka, finns inga lämpliga BMW-fälgar
vad jag hittat iaf.
ET46 9" går utanför skärmkant:


Detta alternativ blev därför inget för mig. Den klassiska "Compact-konverteringen" breddar 19 mm,
dvs bara 3,5 mm mindre än Z3/Z4-hybriden, och går också bort. Jag beslöt mig för att gå på normalbreda
bärarmar med Z4 nav - detta blir bara 2,5 mm bredare än E30 std och nästan identiskt med M3 E30.
Återstod att hitta sådana bärarmar.
Min bil var konverterad från trummor till skivor med tidiga 323i-komponenter kunde jag konstatera. De första 323-orna hade lilla lagret och medbringaren är unik för just dessa. Z3 1.8 o Compact 318ti nav är för lilla lagret o hade nog gått att använda ihop med de bärarmarna, men breddar även de 19 mm.
Lyckades till slut få tag i bärarmar för ABS, de verkar inte vara så lätta att hitta längre men har stora lagret o Z4 nav passar som en smäck, samma splinesdelning som E30/Z3/Compact är det också, tack till ingenjörerna i München!

Skillnad mellan bärarmarna syns tydligt, Z3 2.8 överst, ABS-bärarm E30/E36 Compact underst.


323i E30 före 9/85 till vänster, ABS-bärarm höger.


Balkarna är helt identiska, skiljer ingenting i svepvinkel eller annat. E30 överst, Z3 underst.


Jämförelse nav, från vänster Z4, E30 323i, E30 325ix, Z3 2.8 :


Blästrat bort rost och tillverkat lite förstärkningsplåtar.


Ihopsvetsning fick avsluta dagens pass, första bärarmen redo för lite färg.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



Intressant med de olika naven. Jag har för mig att det finns ännu lägre men då är de för 27 mm gänga på drivaxeln och jag antar att det är 24 mm på du har.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Följer detta projekt med spänning. thumbs up

Köpte själv en 323a från 86 som ska byggas väghållning på så din utförliga dokumentering och noggrannhet uppskattas.

Fattade jag rätt att bärarmen du valde bak är från E30 325?

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Kul att det uppskattas!

Stämmer, Z4 har en annan gängstigning o mutter på sin axel, men har gemensam splinesdelning/längd
med bl.a. E30. Lösningen av låsning av muttern är också annorlunda och det går inte att använda sig av
E30/Compact låsbricka. Får bli E30-mutter med gänglåsning.

ABS-bärarmen är gemensam för 325i/325ix/318is och alla övriga E30-modeller där folk extrabeställt ABS
(vilket gick, men nästan ingen gjorde). Egentligen även inkluderande E36 323ti Compact, men den bärarmen
var förstärkt med ett tvärstag också. På efterföljarna i Z3/E36-serien med 4-cylindriga motorer och skivbroms
gick man tillbaka till det lilla lagret, alltså till bärarmar baserade på E30 323i men med ABS-sensorfäste.

De bärarmar jag bygger blir alltså förstärkta varianter av E36 323ti men med spårvidd som M3 E30, även
om utgångsmaterialet inte kommer från just de bilarna.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
_Kalle_
Skebobruk
Här sen Sep 2009
Inlägg: 21



Sitter här smått förvirrad just nu, går det att använda z4 nav på original e30 bärarmar med skivor UTAN ABS eller är ABS ett krav för att kunna köra med dessa nav?

_________________
Karl Jansson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Klart som grumligt korvspad

ABS som sådan har ingen betydelse, däremot det faktum att München-gubbarna valde att
förse alla E30 med stora lagret när de skulle ha ABS.

Bilder säger mer än tusen ord

Z3 balk, 188-diff, 323i drivaxel utan abs, 320iK bärarm med abs (kunde satt dit Z4 nav också, men det
blev väl mkt jobb i onödan )



Givetvis kan man inte göra en sådan här kombo på en bil där det sitter ett ABS-system, men passar o funkar gör det.

Z4 vs 320iK-nav = lika axeldiameter



Z4 vs 323i = skiljande axeldiameter


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Jo, ett litet förtydligande - nu när det blev ett "Wiki"-sidospår av tråden.

Alla 323i och 325i/ix efter 10/85 har stora lagret, oavsett ABS eller ej.

Så!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
1, 2, 3 ... 55, 56, 57   >>
707 besök senaste veckan (217346 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande