Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 -93 med Audi 5:a i Time Attack och tjejkörd.
<<   1, 2, 3, 4   >>
36209 besök totalt
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Man vill ju gärna träffa centrum på bocken med de rör som ansluter upptill på huvudbågen just för att få konstruktionen så stark som möjligt. Själva bocken är ju en försvagning av röret.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Christian Hedblom skrev:
Man vill ju gärna träffa centrum på bocken med de rör som ansluter upptill på huvudbågen just för att få konstruktionen så stark som möjligt. Själva bocken är ju en försvagning av röret.
thumbs up då tänkte jag inte galet

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Man vill ju gärna träffa centrum på bocken med de rör som ansluter upptill på huvudbågen just för att få konstruktionen så stark som möjligt. Själva bocken är ju en försvagning av röret.



Frågvisa jag

Vad räknas som centrum på bocken?



Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Enkel skiss i paint. Har markerat vart jag hade velat ha knutpunkten för rören.
Detta hade frigjort mera utrymme för hjälmen i sidled samtidigt som konstruktionen blivit säkrare.
Även andrahandsvärdet gynnas positivt. thumbs up



_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Enkel skiss i paint. Har markerat vart jag hade velat ha knutpunkten för rören.
Detta hade frigjort mera utrymme för hjälmen i sidled samtidigt som konstruktionen blivit säkrare.
Även andrahandsvärdet gynnas positivt. thumbs up





Problemet är att fram framåtstöttan ej kan sitta längre ner än vad den gör, då jag slår i huvudet i den då.
Flyttas den längre ner så blir det mindre plats för hjälmen.
Flyttas den utåt så flyttas den automatiskt neråt.
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Då får den sitta där den sitter, men anslut gärna krysset i huvudbågen till den knutpunkten annars får du en brytning där.

Mvh

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Himlar skrev:
Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?



1 min sambo kan skruva i sär och ihop dom i sömnen, han har det i sin dragracebil
Så gjorde vi det enkelt, koncept vi vet funkar och har mycket delar hemma. Så kan vi fokusera på chassi.

2 som det ser ut nu Audi låda och original bakaxel men allt kan hända det sitter inte på bilen än.
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.



Jag förstår att rörramschassi är det bästa. Helst byggt av någon som är utbildad konstruktör. (Det är inte jag bara en simpel bilmekaniker
Och detta är än så länge ej tilllåtet i serien jag ska köra.

Jag vet också att jag kan få dispans om man inte får plats med kryss i huvudbågen.
Men min tanke är att bättre att sätta dit men kompromisser och fortfarande reglementes enligt än inget alls.
Där i mot blir det nog att flytta bak det i bakåtsträvan så det finns plats för stolen att flexa.
Men jag som amatör tror att det gör nytta och ingen skada att sätta dit det än att inte sätta något alls.
Men ni få gärna rätta mig om jag har fel. thumbs up
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Lind@ skrev:
Himlar skrev:
Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?



1 min sambo kan skruva i sär och ihop dom i sömnen, han har det i sin dragracebil
Så gjorde vi det enkelt, koncept vi vet funkar och har mycket delar hemma. Så kan vi fokusera på chassi.

2 som det ser ut nu Audi låda och original bakaxel men allt kan hända det sitter inte på bilen än.

Tänk på att audilåda snurrar på fel håll mot normala bakhjulsdrivna bilars bakaxel.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Lind@ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.



Jag förstår att rörramschassi är det bästa. Helst byggt av någon som är utbildad konstruktör. (Det är inte jag bara en simpel bilmekaniker
Och detta är än så länge ej tilllåtet i serien jag ska köra.

Jag vet också att jag kan få dispans om man inte får plats med kryss i huvudbågen.
Men min tanke är att bättre att sätta dit men kompromisser och fortfarande reglementes enligt än inget alls.
Där i mot blir det nog att flytta bak det i bakåtsträvan så det finns plats för stolen att flexa.
Men jag som amatör tror att det gör nytta och ingen skada att sätta dit det än att inte sätta något alls.
Men ni få gärna rätta mig om jag har fel. thumbs up


Från min sida var det absolut ingen kritik.

Sedan kan man dra rören lite annorlunda...för att rör som ligger mot karossen, får man svetsa i tex takbalkar och A- och B-stolpar.
Men jag vet ju inte om det är genomförbart på din bil.

Jag tycker det ser bra ut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Lillen skrev:
Lind@ skrev:
Himlar skrev:
Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?



1 min sambo kan skruva i sär och ihop dom i sömnen, han har det i sin dragracebil
Så gjorde vi det enkelt, koncept vi vet funkar och har mycket delar hemma. Så kan vi fokusera på chassi.

2 som det ser ut nu Audi låda och original bakaxel men allt kan hända det sitter inte på bilen än.

Tänk på att audilåda snurrar på fel håll mot normala bakhjulsdrivna bilars bakaxel.


Hej
Jo att Audi är lite bakvända har vi koll på. Håller på att klura på en lösning på detta.

Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Lind@ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.



Jag förstår att rörramschassi är det bästa. Helst byggt av någon som är utbildad konstruktör. (Det är inte jag bara en simpel bilmekaniker
Och detta är än så länge ej tilllåtet i serien jag ska köra.

Jag vet också att jag kan få dispans om man inte får plats med kryss i huvudbågen.
Men min tanke är att bättre att sätta dit men kompromisser och fortfarande reglementes enligt än inget alls.
Där i mot blir det nog att flytta bak det i bakåtsträvan så det finns plats för stolen att flexa.
Men jag som amatör tror att det gör nytta och ingen skada att sätta dit det än att inte sätta något alls.
Men ni få gärna rätta mig om jag har fel. thumbs up


Från min sida var det absolut ingen kritik.

Sedan kan man dra rören lite annorlunda...för att rör som ligger mot karossen, får man svetsa i tex takbalkar och A- och B-stolpar.
Men jag vet ju inte om det är genomförbart på din bil.

Jag tycker det ser bra ut.


Det är lugnt, jag tar inte det som negativ kritik.
Det är det som är roligt med forum. Få andras syn på saker.
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Pilla navel är viktigt..... men du dags att ösa, snart elmia

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Lind@
Agunnaryd
Här sen Nov 2016
Inlägg: 31


Trådstartare
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Pilla navel är viktigt..... men du dags att ösa, snart elmia


På måndag sen blir det fart, då operera Peter axeln så sen gör jag vad jag vill i garaget utan att han lägger sig i.
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14



Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Pilla navel är viktigt..... men du dags att ösa, snart elmia


På måndag sen blir det fart, då operera Peter axeln så sen gör jag vad jag vill i garaget utan att han lägger sig i.


Haha! de e vad ni tror. nu kan jag ju sitta på en pall å skrika vad ni andra ska göra

_________________
Peter Öhman
Citera
Peter Öhman
Agunnaryd
Här sen Feb 2011
Inlägg: 14



Får väll slänga upp lite bilder på vad som händer då Linda inte hunnit det..


Såhär står den nu, börjar se ut lite som en racebil iaf..


Ratt å pedaler passas in,


Motor där den ska ligga.


Byggt ihop en ny subframe för att motorn ska få plats där vi vill ha den.



och lite prylar från Racegear.se

_________________
Peter Öhman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 -93 med Audi 5:a i Time Attack och tjejkörd.
<<   1, 2, 3, 4   >>
36209 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande