Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäder / kränghämmare / dämparberäkningar
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (28380 totalt)
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

japp förflyttningen blir liten, framför allt om man kör med hård sättning. Den kommer ju aldrig bli stor i absoluta belopp. Men, en standard cayman är nog lite snällare i sättningen än 100N/mm på 0.9 MR. Men man gör som man vill. Vi har ändå så lite input-data. Men att sitta utan vettig input data förutom fjäder och krängare och möjligtvis roll-center och sedan skippa en enkel faktor av principiella skäl tycker jag känns fel.

ja det vore fränt, men är svårt att få fram bra däcksdata genom loggar. Kalman-filter och hej och hå, så mycket fritid skulle man ha!

angående däcksdata: artikel 2015-01-9114 har en del bra kruvor, använde den för min bil. däckdimensioner som liknar de som sitter på cayman S-09.

kör på ni. Jag har gett min input =) jag anser att så mycket data saknas att det inte blir riktigt fruktfullt, men man kan kanske fixa en del genom att göra lite "data"-lapptäcke. Det säger i alla fall något. att säga vilken axel som lastar däcket mest säger en del om däcken är lika fram och bak. Då är frågan om mittmotor-porschar är rätt ställe att börja på? =)

kör hårt

_________________
MVH
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag tycker inte att du ska bortse från latförflyttning av cgh. Du kommer ha många felkällor i alla fall och att skippa en enkel grej är onödigt.


Ctot*phi + m*ay*rch = m*ay*cgh + m*g*phi*(cgh-rch)

Ja m*g*phi*(cgh-rch) kommer öka höger sida om = som ger ett högre phi som påverkar vänster sida.
Ja påverkar begge sidor om =

Men vad händer med fram / totalen? (roll rate=C12/Ctot)
Högersidan åker upp ett antal % men det gör ju vänstersida också.
Så i detta spesefika fall när vi kollar när vi räknar förhållande så kan vi utesluta m*g*phi*(cgh-rch)
Hmm iof skall vi gämnföra nogrant samma bil så skall m*g*phi*(cgh-rch), då pga miskad phi ger bättre camber som ger mer grepp som ger större ay.
Men då faller hela ay=1g
Sen ingen svängbil med självakting kränger 5grd, snare 2-2,5.
Tittar vi bara på karrosen, som nu 1-1,5grd
OBS nu hänger inte upp er på 2-2,5 och 1-1,5, bara storlek ca ca ca. Ni vet det berömda bollblanket

Sen gämnför vi samma bil och bara byter fjädrar och krängre så räcker det med bara Ctot, C12 och C34
Vi gämnför roll rate= C12/Ctot, vad har hänt före och efter bytet?
Är roll rate=C12/Ctot större så så tar framaxen mer...
Med en brasklapp, som är.
Om inte ett innerhjulet lättat från backen.

Är spårvidden lika fram och bak kan vi rensa bort mer, ger
roll rate=(k12+karb12)/(k12+karb12+k34+karb34)

Ligger de olika roll raten när varanda(före och efter byte)
Så kör och var glad.
Sen kan man ju variera fjädrar och krängare och se vad som händer.


Om nu "m*g*phi*(cgh-rch)" skall med, hur delar vi den mellan axlarna?????
Fördelingen fram/bak är ju det som ger roll rate.
Eller om man så vill vare hörns belasting, på sikt ger den horisontela kraften på däcket hur djupar vi grottar ner oss i träsket.

Hur dela?
Detta?
m*g*phi*(cgh-rch)=m12*g*phi*(cgh-rc12)+m34*g*phi*(cgh-rc34)
eller
m*g*phi*(cgh-rch)=m12*g*phi*(cgh-rch)+m34*g*phi*(cgh-rch)
eller?


Citat:
Som jag fattar det vill ni hitta någon tumregel för roll-styvhet? Det kan vara en rolig tankeövning.


Som jag fattat det, tog ett tag innan myntet trillade ner
Steg 1 gämnföra samma bil, bara byt fjädrar
Steg 2 gämnföra samma bil, bara byt fjädrar och krängre
Steg 3 gämnföra olika bilar med varndra.

Vad man tar med och inte beror på vad man vill se mm

Japp rolig tanke övning + att kolla hur det stämmer mot verkligheten(bilar man vet funkar mot ranandra)


Understyrningsgradienten:
K_us=M/L*(b*C34-f*C12)/(C12*C34)
kan skrivas som
K_us=M/L *(b/C34-f/c12)

b=M12/M*L
f=M34/M*L

ger
K_us=M12/C34-M34/C12
Vet inte om det gav något, men ett simplare uttryck i alla fall.

Om vi antar M=1 så det viktfördeling M12 och M34

Hmm C, vad kan vi hitta på här?
Vid ökad däcksbredd ökar C, ful antagande C=B(däcksbredd)

Vad händer med K_us?????
Alt1: 50/50, B12=B34 K_us=0 -> (neutralstyrd)

Alt2: 60/40, B12=B34 K_us>0 -> (understyrd)

Alt3: 40/60, B12=B34 K_us<0 -> (överstyd)

Ur ett åka fort på bana så gäller Alt1
Säker bil för de som fått körkortet i ett Corfexpaket så är det Alt2 som gäller.
Isdans på bana, drifting, gäller Alt3

Hmm nu kan vi ändra B12 och B34 så K_us blir vad vi vill för de 3 Alt.

Hmm sen spontant, understyrningsgradienten måste vara viktig pga att den går att räkna på

ps
Rodda runt i däck är intresankt, madic formula, borst modell mm.
Jag förslår en egen tråd för det.
Bra/dåligt?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Henn0 skrev:
japp förflyttningen blir liten, framför allt om man kör med hård sättning. Den kommer ju aldrig bli stor i absoluta belopp. Men, en standard cayman är nog lite snällare i sättningen än 100N/mm på 0.9 MR. Men man gör som man vill. Vi har ändå så lite input-data. Men att sitta utan vettig input data förutom fjäder och krängare och möjligtvis roll-center och sedan skippa en enkel faktor av principiella skäl tycker jag känns fel.

ja det vore fränt, men är svårt att få fram bra däcksdata genom loggar. Kalman-filter och hej och hå, så mycket fritid skulle man ha!

angående däcksdata: artikel 2015-01-9114 har en del bra kruvor, använde den för min bil. däckdimensioner som liknar de som sitter på cayman S-09.

kör på ni. Jag har gett min input =) jag anser att så mycket data saknas att det inte blir riktigt fruktfullt, men man kan kanske fixa en del genom att göra lite "data"-lapptäcke. Det säger i alla fall något. att säga vilken axel som lastar däcket mest säger en del om däcken är lika fram och bak. Då är frågan om mittmotor-porschar är rätt ställe att börja på? =)

kör hårt


Överväger spendera 27 surt förvärvade $ på den där. Fortsätt gärna tänka högt här, jag ser det som en "öppen diskussion" med fria tankar och angreppssätt från höger och vänster. Jag tror ingen av oss vet sanningen, men kan vi hjälpas åt att förstå så är det positivt.

Om det är rätt att börja med mittmotorporsche eller Lotus kan givetvis diskuteras, men nu har vi tillgång till dylika som empiri-objekt, så why not?

Fuling jag ska kika på krängarna snart, annat stjäl min uppmärksamhet. Jag hittade ett dataset, ingen aning om vilket sorts däck men det ser ut att vara "reko prestanda gatdäck" (peakar strax under 0.9 G): https://s3.amazonaws.com/static.optimumg.com/wp-content/uploads/2012/0 . . . .
http://www.optimumg.com/software/optimumtire/

Väldigt ostädad plot från ovanstående:

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



På nedanstående länk finns en massa däckdata (fjäderkonstanter, sidokraft/krypvinkel/Camber, Pacejka '96)
Inga gatdäck men under "Formula Ford 1600" finns data för ACB10

http://www.avonmotorsport.com/resource-centre/downloads

_________________
Johan Lekås
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pontus Fyhr
Vad tror du om detta?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
fuling skrev:
Pontus Fyhr
Vad tror du om detta?

Gott, bara så vi får så få fel som möjligt från början, vikt axel är uppmätt med våg? Så vi subtraherar unsprung från det värdet för att få fjädrad massa på de olika axlarna?
K-arb halv, är framräknad från geometri eller mätt? Jag vill tolka det "halva" som att den är framräknad från geometri och 0 skjuv i mitten?

Edit: Jag har börjat så smått i fulings.py på: https://github.com/fyhrsq/latStatFun
Stämmer 3.2 Hz fram 2.8 Hz bak någotsånär?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Typ 2,8/3,1Hz (fram/bak)

Citat:
vikt axel är uppmätt med våg?

Ja mätt på vågar.

Citat:
Så vi subtraherar unsprung från det värdet för att få fjädrad massa på de olika axlarna?

axelvikt/2 - ofjädrat = fjädrad vikt per hörn

Citat:
K-arb halv, är framräknad från geometri eller mätt?
Jag vill tolka det "halva" som att den är framräknad från geometri och 0 skjuv i mitten?


k-arb är värdet för halva krängren. Dubbla k-arb för hel krängre.
Det som ett hjul känner.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
fuling skrev:
Typ 2,8/3,1Hz (fram/bak)


Ja vad bra, jag är inte så bra på att läsa, då fortsätter vi då!

Rear corner sprung mass = 147.5
Front corner sprung mass = 287.5
Rear springrate at 3.2099609318442734 Hz, Wheel rate = 60000.0 spring = 60000.0 N/m
Front springrate at 2.7885968175229077 Hz, Wheel rate = 88261.04000000001 spring = 140000.0 N/m

Citat:
k-arb är värdet för halva krängren. Dubbla k-arb för hel krängre.
Det som ett hjul känner.


Edit: jag är dum det fanns värden för båda ja

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Rear corner sprung mass = 147.5
375/2-31 -> 156,5
Eller?

2,833296676 / 3,116295165Hz
Är vad excel och aphjärnan(mini räknare) säger

Wheel rate ok farm o bak

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
fuling skrev:
Rear corner sprung mass = 147.5
375/2-31 -> 156,5
Eller?

2,833296676 / 3,116295165Hz
Är vad excel och aphjärnan(mini räknare) säger

Wheel rate ok farm o bak


Jag hade vänt på unsprung fram och bak

Nu säger den:Rear corner sprung mass = 156.5
Front corner sprung mass = 278.5
Rear frequency at 3.1162951652200066 Hz, Wheel rate = 60000.0 N/m, spring rear = 60000.0 N/m
Front frequency at 2.8332966762991725 Hz, Wheel rate = 88261.04000000001 N/m, spring front = 140000.0 N/m
KArb = 136000.0 KArbRear = 40000.0
wheelrateFrontSpring = 1488.1476160479074 wheelrateFrontARB = 1289.847622775178 wheelrateCombined = 2777.9952388230854
wheelrateRearSpring = 497.99116043940245 wheelrateRearARB = 312.10069310457675 wheelrateCombined = 810.091853543979
Roll gradient from springs = 2.0239490551156285 deg/G
Roll gradient combined = 1.1203305818722773 deg/G
Magic number = 0.7742273716635009, Magic number without ARB = 0.7492666845163001

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
RCH = 0.050


rc i CGH?
Om ja så får jag det till typ ca 0,094m


(rc34-rc12)/L*a+rc12

a=m34/(m34+m12)*L

rc12=rc fram
rc34=rc bak
m34=vikt mot mark bak
m12=vikt mot mark fram
a=mått från framaxel till CGH horisontelt
L=axelavstånd

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
RCH = 0.050


rc i CGH?
Om ja så får jag det till typ ca 0,094m


(rc34-rc12)/L*a+rc12

a=m34/(m34+m12)*L

rc12=rc fram
rc34=rc bak
m34=vikt mot mark bak
m12=vikt mot mark fram
a=mått från framaxel till CGH horisontelt
L=axelavstånd


Ah ja, den var nog över från Elisen

Rear corner sprung mass = 156.5
Front corner sprung mass = 278.5
Rear frequency at 3.1162951652200066 Hz, Wheel rate = 60000.0 N/m, spring rear = 60000.0 N/m
Front frequency at 2.8332966762991725 Hz, Wheel rate = 88261.04000000001 N/m, spring front = 140000.0 N/m
KArb = 136000.0 KArbRear = 40000.0
wheelrateFrontSpring = 1488.1476160479074 wheelrateFrontARB = 1289.847622775178 wheelrateCombined = 2777.9952388230854
wheelrateRearSpring = 497.99116043940245 wheelrateRearARB = 312.10069310457675 wheelrateCombined = 810.091853543979
Roll gradient from springs = 1.834875258034763 deg/G
Roll gradient combined = 1.0156712493831472 deg/G
Magic number = 0.7742273716635009 Magic number without ARB = 0.7492666845163001

Har du fått liv i ormen för att köra scriptet lokalt?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Magic number = 0.7742273716635009

(krängare + fjäder)
Detta stämmer ca.
Men helt klart missvisde.
Detta pga att bakvagnen tar så mycket den kan.
Inner bak är ca i luften vid max sidoax vad däcken(R-däck) klarar utan att bilen välter.
(högt rc bak + betydligt lättre än fram)


Citat:
Roll gradient from springs = 1.834875258034763 deg/G
Roll gradient combined = 1.0156712493831472 deg/G

Vad är "gradient combined"?
fjäder & krängre eller fjäder & krängre och däck?
Vad är vad?

Jag får vinkel fram bak vid 1g sido acc
vinkel fram bak
fib 0,97 1,18
fit 0,66 0,46
fi 1,63 1,63
OBS, Hmm missmars i vising av desimaler(avrundning)

fib= roll vinkel i grader mellan däck och chassi
fit=roll vinkel i grader på däck till marken
fi=rollvinkel fib+fit (mark till chassi, är ca lika fram & bak om nu inte chassit har en vridstyvhet typ blöt disktrasa )


Citat:
Har du fått liv i ormen för att köra scriptet lokalt?

Du får ursäkta, inte riktigt än orkat ta tag i ormen.
Du får sparka hårdare
Sen är det jä... nyttigt köra olika verktyg, tänk, mm.
Blir resultatet ca lika så är det större sanolikhet det finns en verklighetsanknytning. Eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

fuling skrev:
Citat:
Magic number = 0.7742273716635009

(krängare + fjäder)
Detta stämmer ca.
Men helt klart missvisde.
Detta pga att bakvagnen tar så mycket den kan.
Inner bak är ca i luften vid max sidoax vad däcken(R-däck) klarar utan att bilen välter.
(högt rc bak + betydligt lättre än fram)


Citat:
Roll gradient from springs = 1.834875258034763 deg/G
Roll gradient combined = 1.0156712493831472 deg/G

Vad är "gradient combined"?
fjäder & krängre eller fjäder & krängre och däck?
Vad är vad?

Jag får vinkel fram bak vid 1g sido acc
vinkel fram bak
fib 0,97 1,18
fit 0,66 0,46
fi 1,63 1,63
OBS, Hmm missmars i vising av desimaler(avrundning)

fib= roll vinkel i grader mellan däck och chassi
fit=roll vinkel i grader på däck till marken
fi=rollvinkel fib+fit (mark till chassi, är ca lika fram & bak om nu inte chassit har en vridstyvhet typ blöt disktrasa )


Citat:
Har du fått liv i ormen för att köra scriptet lokalt?

Du får ursäkta, inte riktigt än orkat ta tag i ormen.
Du får sparka hårdare
Sen är det jä... nyttigt köra olika verktyg, tänk, mm.
Blir resultatet ca lika så är det större sanolikhet det finns en verklighetsanknytning. Eller?


EDIT:
Nu stämmer egenfrikvänserna

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072


Trådstartare
Kul! Jag har inte lagt med däckens fjäderkonstant än, kanske senare i eftermiddag om lusten faller på

Bra poäng om decimalerna, lite av värmeslagen lathet skyller jag på. Har snyggat till dem nu:

Rear corner sprung mass = 156.50
Front corner sprung mass = 278.50
Rear frequency at 3.12 Hz, Wheel rate = 60000.00 N/m, spring rear = 60000.00 N/m
Front frequency at 2.83 Hz, Wheel rate = 88261.04 N/m, spring front = 140000.00 N/m
KArb = 136000.00 KArbRear = 40000.00
wheelrateFrontSpring = 1488.15 wheelrateFrontARB = 1289.85 wheelrateCombined = 2778.00
wheelrateRearSpring = 497.99 wheelrateRearARB = 312.10 wheelrateCombined = 810.09
Roll gradient from springs = 1.83 deg/G
Roll gradient combined = 1.02 deg/G
Magic number = 0.77 Magic number without ARB = 0.75

Jag håller med om att det snabbt blir missvisande med hjul i luften och risk att välta. Kanske något enkelt överslag för att få med det kunde vara nyttigt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

För enkelhets skull kör jag med inner hjul inte lättar.
ca 1,2g ca ca ca vad ett R-däck fixar utan aero.
Hmm eller typ nästan....
Kopi på min in/ut data.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Fjäder / kränghämmare / dämparberäkningar
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (28380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande