Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline R32 GT-R -90 VQ35
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (47705 totalt)
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Satt ihop skalet till lådan i helgen så ja kunde provmontera motorn.


Ser ju att att passa


Blir det bara RWD så ska motorn bak en bit till, som den sitter nu kanske ja kan klämma in en drivaxel igenom tråget Så får se vart de slutar

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Kul bygge! gillar att du kör med VQ-maskin thumbs up
Är det bestämt vad det blir för motorspec? turbos osv?

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda rx-7 FD2JZ
Alfa 75 3.0 America
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Kul att du gillar det!

Ja motorn är ju byggd för överladdning, men mycket längre än att de blir singel turbo har jag inte kommit kikar på lite olika alternativ

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Varför singel? 🤔

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Tror det blir bäst ur både ekonomisk och konstruktionsmässig synpunkt Ser ingen klar fördel med twin mot en väl utvald singel. Men ja kan ju ha fel?

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Generellt sett bättre respons pga mindre inertia med twin.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Jo iof kan de vara så, men som sagt plånboken styr lite tror de blir rätt mycket dyrare med 2 agg och sen så blir de smidigare att bygga singel tycker jag :P

Monterat ihop fronten, kikat lite hur det ser ut med plats för kylare, I/C, grenrör & turbo.


Sitter bra över orginal framvagnsbalken


Hamnar rätt bra, och växellådan sitter bra.


Rensat bort lite orginal vattenrör, fästen & spännrullar. Enda som ska dit är generatorn när gamla motorfästet är bortkapat.


Skapligt med plats på andra sidan också.

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Beror lite på effekten du tänkt köra
Upp till ca 300-350whp finns smidiga och lättspolade "billiga" std- agg att köpa med intern avlastning wastgate och så vidare
Dvs upp till 6-700whp i ditt fall

Ska man ha mer än så blir det nog billigare med singel. Men känns bara lite luff med singel på en v-motor,lite sånt drifting-åkarna sysslar med som aldrig släpper gasen när dem väl fått upp laddet strax innan varvstopp

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Det blir inte dyrare med 2, ett vettigt singel kostar 20k för bara agget.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
hall0n
Huddinge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 33



Gjorts tester på en RB26 tex, back to back, först med twin, 5-600whp om jag inte missminner mig, och sedan med singel.

Om jag inte kommer ihpg helt fel var singeln bättre över i princip hela registret. Men visst, då var det ett vettigt aggregat, säkerligen i 20k SEK klassen.

Så singel är inte fel, man får även se till användningsområde, ska det åkas bana, och man sällan ligger på sub 3k rpm blir det iallafall i mina ögon mindre intressant hur aggregatet beter sig under det varvtalet. Men absolut, det blir mindre bra på en sån här "liten" motor att åka nått lastbilsagg eller icke väl tilltänkt annat singelagg.

_________________
Henrik Hjelm
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



En grej som jag tror är jääääävligt viktigt vid twin, det är att dimensioneringen av aggregaten är av yttersta vikt, speciellt på en så liten motor.

Kolla hur små agg en 997 turbo har med 3.6 liter.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kan du inte ladda upp bilderna här på rejsa?
Jag ser bara text och mellanrum där det skall vara bilder, antar att man måste vara inloggad på nån site för att se hotlinkade bilder..? thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Ja är öppen för förslag, har ni några tips på vettiga agg om man ska köra twin?

Jag har också kollat på jämförelsen med singel / twin på RB26 och och som sagt så kom dom fram till att singelagget va genomgående bättre. Har försökt läsa runt lite på olika forum vad som kan fungera bäst med VQ:n.

GT-R RB26 Twins vs Single Turbo
https://www.youtube.com/watch?v=45ZODU3XWlg




Ang. bilderna så låter det konstigt. Dom ligger upplagda via min hemsida, vanlig .se site. Kan det inte vara så att det är något i dina internet inställningar som är fel?

Kan du se bilden om du bra klickar på länken? http://teamduja.se/Skyline/20170131_194122.jpg

Någon annan som inte kan se bilderna??

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Bilderna syns och jag är inte inloggad på någon bildsite.

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



2 EFR agg, då slipper du extern wg, skönt med inbyggda dumpar.. ladd solenider ingår osv

kolla med http://saltslush.shop.textalk.se/efr-turboaggregat/

Ja skulle rekomdera ett par 6258. http://saltslush.shop.textalk.se/se/article.php?id=43956&art=24187 . . . .

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Har kikat på borgwarner agg, Skulle nog vara en kalas bra setup med 2st 6258:or Dock är 30K lite över min budget för turbos

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du får räkna bort lite kostnad från andra turbos

Max ventilen 1000-1500kr
Dubbla blow offs typ 2-3000kr

Och om du ska köra extern wg tillkommer ju det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Td04hl-19t med nått 7 avgashus fixar bortåt 350whp st. Säg 300 lågt räknat på en motor som inte flödar fullt så bra. Kostar under 5k st nya. Med wg och avlastning.

Sen finns ju uppgraderade td05-16g typ samma pengar. Dem klarar nog runt 400whp.

Men ska du ha mer än den effekten 800whp, så blir det lite dyrare race agg och då blir det nog kanske billigare med en skaplig singel

Vad är det för storlek på motorn, hur mycket varvar den och vad lämnar den na?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Såg att filmen redan var uppe.


Jag skulle nog säga att skillnaden är väldigt marginel.
Två snurror som får hälften av gaserna vs en snurra som får alla gaser.

Det dom även nämner i jämförelsen är att det sattsas mer på singelagg (Utveckling) än på twin agg då det oftast blir "dubbelt" så dyrt och det vill sällan folk betala.(Om man ska ha nya dyra agg då)

Jag skulle absolut kört på enkelsnurra.
Mest för att det är enkelt att pilla med.

Mcm var ju med när dom byggde Dubble Unicorn (Stagea) med en VH41 och enkelsnurra.
Och den går ju ganska bra. 450 hjulhästar på 0.8 bar ladd och e85 innan soppapumpen tog slut.
Vh41:an har 270 hästar standard och VTC och Vq35an har väl mellan 280 och 300 i Sportutförande.

Vad har du för effektmål?
400 hästar eller 1000?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Supramannen skrev:
Du får räkna bort lite kostnad från andra turbos

Max ventilen 1000-1500kr
Dubbla blow offs typ 2-3000kr...


Jo ja vet att man får mycket "på köpet" med EFR snurrorna. Blir det en EFR blir det nog en större och köra singel. Har sneglat på en EFR 8374 tidigare. Får se lite va ekonomin tillåter framåt Dom jag pratat med som kör med EFR snurror är väldigt nöjda så de är klart det lockar.


knotan skrev:
Td04hl-19t med nått 7 avgashus fixar bortåt 350whp st...
...Vad är det för storlek på motorn, hur mycket varvar den och vad lämnar den na?


Ja man lär kika runt på olika alternativ vad som passar bäst och ger mest för pengarna
Motorn ligger på 3,5L varstopp vid 6600 orginal har jag för mej & den lämnar 280hk orginal

Nikel skrev:

Vad har du för effektmål?
400 hästar eller 1000?


Tanken är runt 600 på hjulen till att börja med.

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vill du komma billigt undan med två kvalitetsagg så vore 19t med 7 avgashus ett utmärk alternativ.

På min alfa v6 ca 240-250 häst 3liter 6800 rpm.
Jag hade ca 6 avgashus men portade upp till ca 7 gav den 502whp med 0.4 bars gl. Sen elektroniskt styrd kurva.
Sjukt nöjd med den karraktären.
Med 19t lär du köra 600whp lagom med möjlighet att kunna sträcka 100 hästar och ett par hundra nm till säsong 2 eller tre när du är inkörd på bilen och vill ha mer knuff

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline R32 GT-R -90 VQ35
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (47705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande