Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 13 besök senaste veckan (74075 totalt) |
Det där har jag också funderat på, för min bruksbil. Då e36 Coupe är okörbar med originalplacering på ratten. Får man se lite bilder hur den är uppbyggd _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Är du helt säker på du har kolkanister?
Min 87:a har ingen och det finns inte det minsta spår av någon. Tanken ventilerar rätt ut i det fria. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Det vet jag inte har inte kollat Men är det så att det inte finns nån så... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Jag åkte med denna uppsättning för många år sedan och tyckte de var riktigt bra.
Lagom kompromiss och man behöver inte fräsa upp toppen för att de ska gå runt. Går att åka med original fjädrar. https://www.turnermotorsport.com/p-3 Har 2,5 liters motor nu och Köhler 3xx/29x kammar och det blir lite väl högvarvigt. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
I princip är de bara stoppa i stiftat läge. De behöver justera kamdrev lika mycket som orginal kammar.
Dvs inget måste men skall man få absolut perfekt så är det justerbart som gäller speciellt om toppen är planad tex. Man fräser upp hålen på orginaldreven. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Precis man behöver inte mäta in dessa kammar och märkningarna hamnar rätt utan justering, men vill man få ut den sista procenten så är det bäst
Kolla E-bay i England och Tyskland, dessa kammar brukar dyka upp till bra pris emellanåt. Jag har extra kamdrev om du är intresserad av att fräsa upp och vill ha original kvar. De är riktigt hårda att jobba i. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Har tvättat upp lagerna i framhjuls navet efter att jag
lös det helt i onödan Var osäker om det skulle rymmas i svarven med bromsskölden på plats... de gjorde det. Vad för fett skall jag använda? Hjullager så klart men det finns väl bättre eller sämre _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Fin bil :-)
Ett standard mineralbaserat hjullagerfett från någon av de etablerade tillverkarna funkar alla gånger. NLGI 2 - grad på fettet har de flesta och de är oftast EP (klarar höga tryck) med. Från fabrik fylls de flesta lager med sådana standardprodukter. Vill du ha lite värre så kan du titta på helsyntetbaserade fett, de har bättre tålighet mot värme och ger då ett bättre slitageskydd. Mobil har en variant som heter Mobilith SHC 220 som är riktigt bra, lagom tjock basolja för höga lagerhastigheter, men det fettet är inte så unikt, finns säkert motsvarande från Castrol, Motul mfl. Känner mig dock lite osäker på om lagret som sådant lämpar sig för att återfetta....? Har för mig att dessa lager är "vinkel-lager" (eller vad det heter på svenska) som riskerar att gå isär i inre lagerbanan när man demonterar dem från axeltappen och då är det knivigt att få ihop dem tätt och bra nog med tätningar osv efteråt... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tja, jag har råkat peta lös innerbanan på mina i samband med demontering utan våld. (Axeltapparna är anfettade för att innerbanan inte fastna hårt på axeltappen.)
Det var inga svårigheter att trycka tillbaka innerbana och yttre tätning. Sedan dess har de ganska många hårda mil. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Precis så gick det till här, när jag drog lös hjulnavet så lossnade tätningen och innerbanan satt kvar på axeltappen. Allt är tvättat och genomgånget bara infettning kvar sedan skruva tillbaka. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Det börjar ju vara läge att byta lite oljer och allmän service.
Men vad skall man köra med? www.payback.se och deras lite dyrare racing olja #376 Supreme Racing #390 Supreme Moly Gear är det överkurs eller? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Enligt instruktionsbok dvs godtycklig helsyntet av god kvalitet med varmviskositet på 40 eller 50.
Sedan är det av mindre betydelse om det står Elf, Aral, Shell, Castrol,... på dunken. Jag har ingen uppfattning om payback och deras oljor men klassningen på motoroljan ser bra ut. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 13 besök senaste veckan (74075 totalt) |