Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (60140 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hur menar du att motorn frihjular när du släpper gasen? Du styr på moment antar jag? Så noll på gaspedal lika med noll moment? Antar att det nåt du får offra för att kunna bygga en såpass enkel kraftöverföring utan koppling, coastmoment menar jag. Normalt sett vill man ha lite "motorbroms" på bilen men då blir det ju som sagt lite jobbigt att crossväxla den. Jag hade nog byggt på samma sätt nu när jag tänker efter faktiskt.
Hur har du löst regenerativ bromsning? Kopplingspedalen?

Angående moment genom drivlinan så är min erfarenhet är att man inte kan jämföra en förbränningsmotor och en elmotor. Elmotorn bygger moment mycket snabbare och det blir som ett hammarslag. Lite som att man knäcker loss en mutter med ett lätt slag på spärrskaftet istället för att vrida/dra i skaftet som en tok.



Detta är den senaste jag körde av, den är 33mm utvändigt och 22mm invändigt, sitter normalt på en bil med stor V8 och breda hjul. Kördes av på blöt asfalt med vinterdäck.

Om du inte härdat den där mellanhylsan mellan motor och låda så är det där du skall kolla först om du får vibrationer eller oljud om ett tag, det sliter styggt i splinesroten och kontaktytorna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Hur gaspedalen beter sig är justerbart i mjukvaran.




Vid 0% gas = släppt pedal så begärs det varken positivt vridmoment (gas) eller negativt vridmoment (regenerativ broms). Motorn bara frihjular helt enkelt.

Först vid cirka 30% nertryckt pedal börjar det begäras ett positivt vridmoment av motorn. Under 25% så begärs ett negativt, alltså broms.
Mellan 25 och 30% är det också frirullning, om man bara vill rulla med trafiken så att säga, motsvarande som att trycka ner kopplingen för att sakta in av luftmotståndet.

Hade man kört med en automatlåda kan man ställa ett tomgångsvarv som motorn håller vid släppt pedal så växellådan fortfarande funkar.
Den ÄR rätt smart den här lilla lådan. 600USD för den är nog inte så dyrt som jag först tyckte...

Så gas, regenerativ broms och frihjulning styrs allt med gaspedalen, takes some getting use to kan vi väl summera det som :-)


Jag är medveten om att vissa komponenter i drivlinan kommer bli förbrukningsdetaljer, så som växellåda, diffklump och drivaxlar

_________________
Peter Sternersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Peter_1982 skrev:

Jag har dock ett annat sätt att se min SOC som vi kommer till senare.

Och det finns faktiskt ingen BMS kopplad till batteriet. Den enda BMS-lösning som är i närheten av fungerande och kompetent som jag hittat, kostar ju typ mer än mitt batteripack. Jag håller mig istället långt ifrån topp och botten på mitt batteri, jaa, jag loosar nån kWh men men...

Svaret på kopplingen tar jag i nästa inlägg...


Glömde denna...

Så just nu kör du batteripacket som en massa celler i serie (med möjligen flera kluster) som du laddar på plus och minus på hela packet?
Med risk för att låta som en domedagsprofet så låter det väldigt obra, du måste hålla koll på cellbalanseringen (hur mycket det skiljer mellan spänningsnivåerna i alla celler i packet) och även lägsta spänningsnivå i individuella celler. normalt sett så skiljer det mellan de olika cellerna hur de laddar upp sig och hur de laddar ur sig, de får olika spänningsnivåer och temperaturer, blir de tillräckligt olika så kan man få riktigt otrevliga effekter som t ex att de byter polaritet och annat otrevligt. Prestandan blir sämre med ökad obalans och obalansen ökar över tid.
Jämför man med moderna LiPo accar till R/C fordon typ bilar och helikoptrar så har man t ex en stor kontakt och en liten kontakt, kopplar man in laddaren på stora kontakten så laddar man snabbt men man får obalans, oftast laddar man via den lilla kontakten för att ladda varje cell individuellt till rätt nivå under övervakning, laddaren är helt enkelt BMSen i detta fallet.
Utan BMS så antar jag att du inte heller har nån Isolationskontroll innan du startar upp systemet eller nån HVIL-slinga som stänger ner systemet och öppnat kontaktorerna om en kontakt dras ut eller liknande?

Nu är jag ingen batteriexpert så om nån som läser här är det så får ni rätta mig om jag skriver nåt felaktigt.

Jag hade i alla fall inte laddat bilen inne i garaget med mindre än att den går att putta ut omedelbart om man misstänker problem, annars försvinner garaget också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag vill bara fylla i att jag delar Mazs oro över obalansen mellan cellerna. Det kan ge både stora och små smällar/bränder. Ett batteri känns oftast säkrare än bensin att hantera, men det är stora mängder lagrad energi.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
MaZ skrev:
Peter_1982 skrev:

Jag har dock ett annat sätt att se min SOC som vi kommer till senare.

Och det finns faktiskt ingen BMS kopplad till batteriet. Den enda BMS-lösning som är i närheten av fungerande och kompetent som jag hittat, kostar ju typ mer än mitt batteripack. Jag håller mig istället långt ifrån topp och botten på mitt batteri, jaa, jag loosar nån kWh men men...

Svaret på kopplingen tar jag i nästa inlägg...


Glömde denna...

Så just nu kör du batteripacket som en massa celler i serie (med möjligen flera kluster) som du laddar på plus och minus på hela packet?
Med risk för att låta som en domedagsprofet så låter det väldigt obra, du måste hålla koll på cellbalanseringen (hur mycket det skiljer mellan spänningsnivåerna i alla celler i packet) och även lägsta spänningsnivå i individuella celler. normalt sett så skiljer det mellan de olika cellerna hur de laddar upp sig och hur de laddar ur sig, de får olika spänningsnivåer och temperaturer, blir de tillräckligt olika så kan man få riktigt otrevliga effekter som t ex att de byter polaritet och annat otrevligt. Prestandan blir sämre med ökad obalans och obalansen ökar över tid.
Jämför man med moderna LiPo accar till R/C fordon typ bilar och helikoptrar så har man t ex en stor kontakt och en liten kontakt, kopplar man in laddaren på stora kontakten så laddar man snabbt men man får obalans, oftast laddar man via den lilla kontakten för att ladda varje cell individuellt till rätt nivå under övervakning, laddaren är helt enkelt BMSen i detta fallet.
Utan BMS så antar jag att du inte heller har nån Isolationskontroll innan du startar upp systemet eller nån HVIL-slinga som stänger ner systemet och öppnat kontaktorerna om en kontakt dras ut eller liknande?

Nu är jag ingen batteriexpert så om nån som läser här är det så får ni rätta mig om jag skriver nåt felaktigt.

Jag hade i alla fall inte laddat bilen inne i garaget med mindre än att den går att putta ut omedelbart om man misstänker problem, annars försvinner garaget också.


Mjoo, jag är medveten om att det är en risk att köra utan BMS.

Och man ska ju absolut inte förringa riskerna med det, men jag TROR ändå det kommer gå bra.

Jag har bra koll på hur lithiumbatterier beter sig kopplade i serie. Den senaste elcykeln var det 20 celler i serie, och 4 parallella. Dessa var de billigaste skitcellerna man kunde hitta (RC-Lipon). Men höll man sig till 4.1-4.15V per cell fulladdat, och aldrig tankade ur mer än 75% av tillgängliga Ah så låg de inom ett par hundradels volt ifrån varandra, även efter 250 laddcykler.

På sambons cykel satte jag en BMS, som skulle förhindra både över och underspänningar, då hon inte har lika bra koll på grejorna som jag.
När jag efter 2 år tog isär det batteriet så var det obalans på flera tiondels volt jämfört med mitt eget som varit helt utan BMS.

Vi kommer dit senare i tråden, men jag har bottenbalanserat cellerna, och har en urladdningskurva på dem och kommer hålla mig långt ifrån "knäna" i spänningskurvan.

Jag har även dragit ut mätpunkter så jag kan mäta på nästan cellnivå manuellt då och då.

Någon isolationskontroll finns inte som du säger, och när jag pratade med SFRO visste de inte själva hur man skulle få till en sådan automatik...


Den här bilen kommer ju likt en racebil aldrig bli en produktions-Svenssonbil där man bara kan sätta sig och köra. En stor del ansvar kommer ligga på ägaren, eller mig i detta fallet...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag vill bara fylla i att jag delar Mazs oro över obalansen mellan cellerna. Det kan ge både stora och små smällar/bränder. Ett batteri känns oftast säkrare än bensin att hantera, men det är stora mängder lagrad energi.


Jag är mycket tacksam för inputen ni ger. Trodde faktiskt inte den här typen av kompetens fanns på rejsa om jag ska vara helt ärlig


Jag har som sagt rätt bra koll på hur saker och ting beter sig, och kan jag väl inte annat säga än att det är en kalkylerad risk än så länge.

Ni har inga bra tips på BMSer som inte kostar 30papp?

För övrigt har jag ett problem med det batteripacket jag använder som gör det svårare att ha BMS på cellnivå.

Nämligen det att det inte finns någon kopplingspunkt in till varje individuell cell.
Batteripacket består av 22 moduler. Varje modul består av 8 celler, kopplade parallellt två och två, och sedan 4 i serie.
Det enda stället att komma åt att mäta cellerna är att ta bort täcklocket över "svetstabbarna" på cellerna.

Sneak peak på batterierna...



Ska jag koppla in mig här känns det som en större risk att någon av de 90 sladdar och då 180 extra kopplingspunkter fallerar än att någon av cellerna driver iväg så långt i spänning att det blir fara för livet...

_________________
Peter Sternersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Bara du är medveten om det och kontrollerar med jämna mellanrum så. Du kanske kan snickra ihop en liten kontrollmjukvara som räknar på hur mycket laddning det borde vara kvar och jämför mot hur mycket det mäter och om det börjar diffa för mycket så kollar du.

På de första batterierna som byggdes på en biltillverkare så var det en person som i princip dagligen satt och manuellt balanserade cellerna genom att mäta och ladda ur de celler som låg för högt mha ett antal seriekopplade extraljus...
Det blir värre ju hårdare det lastas och en bil kan man lasta grejerna rätt hårt i.

Hur kyler du cellerna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Peter_1982 skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag vill bara fylla i att jag delar Mazs oro över obalansen mellan cellerna. Det kan ge både stora och små smällar/bränder. Ett batteri känns oftast säkrare än bensin att hantera, men det är stora mängder lagrad energi.


Jag är mycket tacksam för inputen ni ger. Trodde faktiskt inte den här typen av kompetens fanns på rejsa om jag ska vara helt ärlig
Det är nog så att de flesta här på forumet har något som genererar pengar att förbruka på hobbyverksamheten. I mitt fall är det bland annat att sälja batterier. Tyvärr är de pack vi säljer betydligt mindre än vad som behövs i en bil och därmed BMS anpassade för det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



De här är en intressant biltråd som jag lät mig mycket av, framförallt genom utbytet av kommentarer!
Fasiken, det verkar mycket mer komplicerat än vad jag trodde. Varför är det så komplicerat för, varför funkar det inte bara med ett batteri, två kablar varav det sitter en brytare på den ena och en elmotor????

BMS har nämnts flera gånger, det måste jag googla på för det vet jag inte vad det är...

Finns det en chans att se den i Ljungby någon gång?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Egentligen ÄR det så enkelt som du säger Marcus.

Men det skulle bli svårtkört, och kanske inte särskilt säkert att framföra


BMS är förkortning för Battery Management System, och som det skrivits tidigare i tråden är det ett system som övervakar varje individuell cell för dessa inte ska laddas ur för mycket eller laddas upp för mycket.
Lithumbatterier i synnerhet är väldigt känsliga om man ger dem för hög spänning. Googla "lithium fire" så ser du...

Jag är väldigt mottaglig för studiebesök av folk som är intresserade. När man väl kommer in i det så blir man nästan blind för allt som inte har med eldrift att göra

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Tittar man på Teslas batteri-packar så har dom ju rätt många celler parallellt med en "tunn" kopplingstråd som tydligen både fungerar som motstånd och jämnar ut laddströmen något och som säkring om någon cell blir dålig/kortis.

Mycket intressant tråd!

Tycker själv att det går lätt att vänja sig vid att bromsa med gasen. Det verkar ju vara standard nu...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fantastiskt spännande tråd thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ja, toppentråd! Roligt att få se vad som hänt sedan vi talades vid om detta för ett par år sedan.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51



Spännande bygge!

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Niclas Rosengren
Suzhou, China
Här sen Mar 2012
Inlägg: 6



Kan bara instämma I tex Mats kommentarer angående batteriet.

Mycket tveksamt att koppla ihop så många celler som behövs för ett bilbatteri utan någon som helst övervakning av isolation, cellbalansering och temperatur.

Skulle det bli cellobalans och temperaturen börjar skena på någon eller några celler har du garanterat en mycket otäck brand med kraftig giftig rökutveckling.

Vilken systemspänning kommer du att ha ?

Jag jobbar med utveckling av elbilar och PHEVar på VCC.

_________________
Niclas Rosengren
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



intresant projekt detta

fullständig korkad fråga men ställer den ändå
kan man inte skrota ner en eltruck en riktig gaffeltruck, inte någon gaffelstablare
o ta allt därifrån o byta ut motorn till något kraftigare
där måste ju finnas alla styrsystem o sånt
eller det pallar kanske inte med en större motor
ja va vet jag, det var bara en tanke

_________________
henrik nielsen
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Återigen är jag medveten att avsaknaden av BMS inte är optimal, som sagt, tips om vettig BMS för 86S mottages Vilket även ger svar på din fråga Niclas. 86 celler i serie, 352.6V vid daily driving (4.1V per cell), 356.9V vid behov vid långkörning (4.15V per cell).

I övriga världen finns ganska många hemmabyggda elbilar i liknande konfiguration som min egen. Den absoluta merparten kör utan BMS. Förmodligen av ett par olika anledningar, där säkerligen pris och tillgänglighet är stora faktorer.
Av en handfull el-cykelbyggen på endless-sphere som faktiskt har brunnit upp, har åtminstone 2-3st varit härledda till just BMS. Två med kablage"problem" och den tredje med brända MOSFETs på BMSen i sig själv.
Den allmänna uppfattningen verkar lite vara att det ställer till med mer än det gör nytta.
Vilket nog kan vara sant i de prisklasserna som är aktuella för de flesta hemmabyggen.

Temperaturen i de enskilda batterilådorna (3 totalt) övervakas. Och jag får leva med att manuellt kontrollera cellerna då och då.
Som sagt, detta kommer aldrig bli en Svensson-bil där det har lagts 10 miljoner i utveckling på bara batteriövervakning...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Nu var det dags o riva bort allt som haft med förbränningsmotorn att göra, och bilda mig en uppfattning om vilken plats jag har att leka med.

All onödig inredning plockades bort. Mycket plastpryttlar ovanpå där bensintanken ligger som inte behövdes längre...





Bakvagnen flög ner i all hast då den satt ivägen för bortmonteringen av bensintank. Plus att bussningarna i den sett bättre dagar så dessa kom att bytas.





Motor ihop med låda, kylare, avgassystem och diverse annat var snart ute ur motorrummet...








Det kändes som det var väldigt gott om plats när allt var borta, men oj vad fel man kunde ha

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Nu när det fanns lite mer plats i bilen kunde motorn börja passas in.

Här ungefär såg bra ut...



Infästningspunkterna på motorn låg för långt fram för att kunna använda original motorkuddar ner mot framvagnsbalken, så ett par nya fästöron i ramen fick svetsas.
De nya bussningarna är nåt jag hade liggandes till bakvagnen på en E34 tror jag...





Efter detta designade jag lite motorfästen med hjälp av CAD (Cardboard Aided Design)



Dessa skars sedan ut ur 10mm 7075 aluplåt och skruvades på plats. Stabilt som fasen och relativt lätt.


_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Efter att motorn monterats på dess slutliga position, började jag testa olika sätt att montera kontrollern.

I Forden satt den ungefär såhär...



Men jag tyckte den platsade bättre såhär, och utnyttjade den tillgängliga platsen i motorutrymmet bättre...



Jag har ingen jättebra bild på hur monteringsramen konstruerades, men den sitter skruvad i adapterplattan mellan motor och låda, och är sedan ett fackverk av aluminiumprofiler, med vibrationsdämpare som håller själva motorkontrollern.




Sedan tidigare hade jag en kina-TIG, AC/DC 200A, enfas.
Men ett smärre monster dök upp på blocket som jag inte kunde motstå. Och med tanke på att det mesta skulle konstrueras i aluminium kändes det som en bra investering.

En 350A AC/DC Kemppi med vattenkylning och 3-fas införskaffades, VILKEN SKILLNAD mot kinasvetsen (big surprise)!


_________________
Peter Sternersson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Jag höll utkik efter den i lördags i Ljungby, men inte såg jag den på stan då. Lite besviken...



Den här tråden är intressant!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (60140 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande