Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70616 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det hamnade lite nya blanka bitar i bakvagnen idag.



Kanske blir en omgång i framänden imorrn...

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
I väntan på torr varm asfalt vilar Toyobarun i garaget...


Pysslar vidare med att "aktivera mer grepp".

Grejar just nu med framvagnen. Det blir "längre" spindeller med matchande styrleder för att kompensera för lägre ride height. Flyttar statiska rollcentret en aning och håller bump-steer inom rimliga gränser. En betydligt kraftigare kränghämmare även fram med justerbara droplinks. Främre krängaren är justerbar i 3 steg.
Är väl inte 100% imponerad av utförandet på Whitelines grejer. Jag trodde faktiskt att bitarna skulle andas lite mer kvalitetskänsla. De gula damaskerna på spindelleder och styrleder verkar vara av ett konstigt plastmaterial som inte känns lika förtroendeingivande som OEM-damaskerna. Skulle inte förvåna mig om det spricker inom kort? Pillade nyfiket bort en damask och noterar att det är väldigt sparsamt med fett i lederna, nå't blått gunk som är väldigt hårt och torrt. Gjorde rent och packade i ordentligt med kvalitetsfett.
Övriga bitar andas lite "Kina-finish". Undrar om Whitelines bitar är "made in Australia" eller "made in China"? Nå'n som vet?
Just nu står det still i väntan på att PEAN-Mattias (med super-service thumbs up ) tjatar lite på Whiteline.
Whiteline har levererat att felaktigt gummi till k-hämmaren fram. Svårt att få ett 20mm gummi att passa till en 22mm hämmare...











_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Sådär - då var även bitarna i framvagnen på plats.




Det ska bli intressant att se hur mycket man förstört balansen i bilen...
Hoppas på att ha botat lite av krängningen iaf.


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag tänkte skriva att det du egentligen vill uppdatera är väl lite mer pulver. Sen kom jag på att jag kommer få spö av Niklas i slalom vilket som...

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Magnus Thomé skrev:
...kommer få spö av Niklas i slalom vilket som...








_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Webshoppade en så'n här... Tänkte att det kan vara bra att ha koll på tryck och temp.



Citat:
The SPA Design Oil Pressure - Oil Temperature Gauge is a high quality dual scale digital gauge which is microprocessor controlled to give excellent levels of performance and accuracy. Supplied with all sensors and instructions needed to install and operate.

A switchable backlight gives the option of green, red, amber, blue, magenta, cyan and white illumination colours. Ideal for colour coding particular display types or simply to match the cockpit colour ways.

Available in black or white face with black or chrome bezel.



För att få dit givaren för tryck bad jag Japtuning att ta fram en adapterslang. thumbs up

http://www.japtuning.se

Japtuning skrev:
Med denna slangen skruvar man ur original oljetrycksgivare i motorblocket. Sedan monterar man slangen, och sätter givaren i T-korset. Detta ger möjlighet att montera en extern oljetrycksgivare, tex till en mätare eller loggningssystem. Passar även andra bilmodeller, men just denna slangen är framtagen till GT86 / BRZ. Gängorna är 1/8" BSPT i "slangändarna" och 1/8" BSP (kallas ibland BSPP) parallell gänga med plant säte för packning i T-delen. Slangen är 30cm lång. Maila info@japtuning.se om ni vill ha andra specialslangar tillverkade så löser vi det!



_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det vankas banåka i slutet av kommande vecka.
Vi kör en liten "test & tune" banåka-dag på Sviestad den 20/4 och förarkurs den 21/4. http://www.avanceradforarkurs.se/
Som instruktör måste man ju föregå med gott exempel - så jag tyckte det var bäst att se över chassi-inställningarna efter vinterns skruvande.
Som vanligt är vattenpass, tumstock, vinkelmätare, miniräknare och några Biltemadunkar mina bästa vänner.
Passade också på att justera in lite trevligare vinklar på en annan GT86'a som finns i grannskapet. Vi försåg den med nya Enkeifälgar, MPS4'or och några grader extra negativ camber. thumbs up








_________________

Rice and shine
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Blev ett gäng varv på Sviestad idag - sjukt kul! thumbs up
Nya krängarna och rollcenterändringarna kändes riktigt bra. Trots att det var snorkallt i backen så gick det direkt fortare än förra året.
Bilen kändes bra balanserad - vi hade gissat riktigt bra när vi höftat med inställningarna.



_________________

Rice and shine
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Otroligt snygg tröja

_________________
Janne Ström
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Tack för åkturen!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Två dagars banåka på Sviestad - f*n vilken kul bil vi har...

Vår set-up som vi gissat ihop i garaget och snickrat till med vattenpass och tumstock verkar som jag skrev tidigare funka superbra. thumbs up
Hade räknat med att behöva testa med lite olika krängarinställningar men bilen visade sig vara i det nämaste neutral på bana, känns klart mer planterad än förra året.
Styr in superbra och med ett uns understyrning ut ur böjarna. Med lite bredare och mjukare däck (vi körde gamla V70A 215-bredd hard compound nu) blir det nog perfekt.
Dock finns risk för att den kanske blir en aning för tailhappy i t.ex. Challengebanan som den är uppsatt nu, men det går troligen att justera bort bara med dämparinställningarna.
Nästa steg blir att ta och frisera bromssköldarna litegran och montera luftstyrning för kylluft på bärarmarna fram. (Hade tänkt göra det redan tidigare...)
Skulle kanske även vara trevligt att byta ut bussningarna som bakre subframen hänger i eftersom dessa enligt uppgift är utförda i japansk trolldeg.
Oljetempen håller sig bra - såg aldrig över 100 grader som mest trots ganska långa stinter.

Däckslitaget är jämnt och fint både bak och fram trots lite överkörning ibland när man ska försöka haka på bilar med dubbelt så mycket effekt/vikt...
Jämnt däckslitage verkar vara vår paradgren... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1171280#1171280

Bak:


Fram:



Man är inte snabbaste ekipage på trackday'en i en Toyobaru - men man har sjukt kul för en rimlig slant.
Måttligt med effekt blir lättkört och är snällt mot både däck och bromsar.

_________________

Rice and shine
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465





Igår var vi och körde Challenge. Superkul!

Klarade av målet för i år(under 1:19) och kom ned på 1:18.32. Näst snabbaste tiden för dagen t o m. Går att köra hyffsat fort trots begränsad effekt.
Kul att träffa "gänget" och snacka massa skit också.


Lite film från snabbaste repan.




Bjuder på lite loggar också. Kastade in lite gamla varv man kan jämföra med.





Vissa saker kan man se.
Jag kan inte bromsa utan ABS...
Medium V70A 225 (röd) greppar bättre än Hard V70A 215 (blå)
Kör man fortare går det fortare.
Vågar mer med BMW på taxirakan. Fördelen med billiga bilar...

Något annat man kan ta med sig är att Toyotan känns förjävligt bra att köra. Riktigt nöjd med balansen. Whiteline-krängarna funkar riktigt bra tillsammans med originalmonterade TRD-dämparna. thumbs up
Den är lite tunn på trean ut genom rejsa-tratten, men i övrigt kan jag bara ge beröm.

Sjukt kul att köra bil!

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tjatar vidare på devisen - det är roligare att köra än att skruva.
Det verkar ju vara möjligt att åka halvfort utan att trimma som en galning...
Fast ibland blir det i alla fall nå't litet fix.

I väntan på att vi bestämmer oss huruvida vi ska stoppa dit värre frambromsar så satsar vi på lite bättre ventilering av standardbromsarna. PFC08'orna verkar ju iofs tåla massor av värme, men att försöka hålla ner tempen med lite enkla medel är väl inte fel.

Bromskölden decimeras en smula (vänstra på bilden nedan - högra är original). Lämnar lite plåt för att skydda spindelledens damask och abs-givaren från strålningsvärmen från skivan.
Luftscoopen från 997 passar som en smäck på bärarmarna - några buntband bara och man är hemma. thumbs up


Bromssköld. Efter - före...




997 luftstyrning.




Passar bra.


_________________

Rice and shine
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Verkar vara populära de där posse grejerna. Vad tror du om dem på en Clio? Dkulle de passa den bärarmen också?
Bra uppdateringar som verkar ge önskvärt resultat.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

NiklasFalk skrev:
[loggar challenge


Kul o kika på! Jag kommer tyvärr fega för alltid på taxibanan med nuvarande bilen

Saknar graf över diffen i tid, hur mycket man tjänar/förlorar längs med banan när man jämför två körningar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fredrik Hård skrev:
Verkar vara populära de där posse grejerna. Vad tror du om dem på en Clio? Dkulle de passa den bärarmen också?
Bra uppdateringar som verkar ge önskvärt resultat.


Kruxet med Clion är att bromsskivan tar sin kylluft från utsidan av navet. Att leda in luft till centrumen gör nog ingen stor skillnad för bromsskivetemperaturen. Men det borde vara möjligt att få fast dem på framkanten på bärarmen tycker jag. Finns skivor som är ventilerade från insidan från t.ex DBA men de är dyra och svåra att få tag på. Funderar nästan på att köra flytande skivor istället.

Ser trevliga ut de där scoopen. Ska bli intressant att se om det gör skillnad, är övertrygad om att det gör det i kombination med en mindre bromssköld. Känns smidigare än att ha en slang som är dyr och lätt nöts sönder mot däck eller rörliga delar av upphängningen. PFC08 verkar klara mycket temperatur så det behövs nog inte så mycket sänkning av temperaturen för att tjäna livslängd. Mina skriker dock även på bankörning efter 10 varv, dock med nya skivor men jag körde in dem på gatan innan

Har kört helt utan sköld i många år och inte noterat kortare livslängd på damaskerna på spindel och styrled. ABS givaren däremot mår bra av en bromssköld.

Kuhmo V70A hard är det trevligt däck, har kört långlopp med det och det fungerar mycket bra. Chassiet verkar fungera mycket bra på Toyotan

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Verkar vara populära de där posse grejerna. Vad tror du om dem på en Clio? Skulle de passa den bärarmen också?
Bra uppdateringar som verkar ge önskvärt resultat.

Jag kikade på en så'n lösning när vi hade ShoppingClion men kommer inte riktigt ihåg vad jag kom fram till...
Mårten gjorde väl nå't liknande, typ luftstyrning, till sin Clio om jag minns rätt...

Edit: Ahh - Mårtens fix bestod i en bit slang och nå'n plåtvinkel...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=661292#661292

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tänkte åka på Gelleråsen nästa helg...
Ska prova Nankang AR-1 som Tobias och Christopher på "R-dack.se" tillhandahåller med sin super-service...

Mr. Chiang, Ching-Hsing och Ms. Zhan, Cai-Yun skrev:
NANKANG is proud of our quality products produced over the years. Yet we never cease to pursue excellence in both our R&D and manufacturing processes.
Nankang Rubber Tire's heritage runs deep ; having the longest history among the tire manufacturers in Taiwan. For over 55 years, guided by our corporate motto, "Integrity, Pragmatism, and Innovation", we have persisted in creating performance and growth. In response to increasingly discerning market demands, we have striving aggressively towards our goals of "product innovation with R&D, differentiation from competition, product quality upgrading, customer satisfaction, after-sale service and professional management", in order to offer more and more innovative products.







Hittade några avlagda 8x17" ET35 OZ-nå'nsortsleggera-fälgar som en WRX-sti åkare inte längre tyckte var tillräckligt creddiga. Passade Farbor Falk bra.





Jag vet - inga pluspoäng från style-polisen. Är fullt medveten om att det ser bra tacky ut med "gula" Subaru-rally-style-fälgar - menvafan det får funka... Går ju att blästra och lacka senare...
Ska dock bli intressant att se hur AR-1orna funkar - tanken är att om tiden medger försöka logga och analysera back to back mot annat känt r-däck med hjälp av av junior som är snabb och konsistent för att få en uppfattning om hur dessa däcken funkar.

När jag krängde på däcken noterade jag att de är ganska tunga. Stommen känns subjektivt när man monterar dem ungefär lika motsträvig som hos andra r-däck.
Vår frökendimension 225/45x17 väger ca12kg (rätt tungt). Däcken verkar runda och fina - det behövdes inte särskilt mycket vikter.



_________________

Rice and shine
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Jag tyckte det såg bra ut, men jag kör ju Impreza så mitt ord väger kanske inte så tungt
Lite roligare än de vanliga svarta/mörkgrå fälgarna man brukar så på vita bilar


Ska bli kul att höra om AR1orna också

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Även om vi kört en hel del med Toyobarun i år så har det har inte blivit riktigt så mycket kvalitetsbilåka som jag hade tänkt mig i sommar.
Man hinner inte allt.
Några bankörningar, förarkurser och slalomsvängar har det i all fall blivit. Vi har hittills hunnit med, Sviestad, Kullen, Gelleråsen samt Gröndal vid ett par tillfällen och Lunda några gånger.
Vi kompletterade med en uppsättning Nankang AR-1 från rdack.se. Det fanns en plan att göra en ordentlig Falk-subjektiv utvärdering av AR-1 däcken på Gelleråsen i samband med Fordklubbens banträff tidigare i sommar. Tanken var att logga back-to-back mot Kumho V70A. Tyvärr regnade den möjligheten bort totalt - tänk über-monsun. Det jag dock kunde konstatera under Karlskogamonsunen var att AR-1'orna på vår bil inte ger samma känsla och grepp när det är riktigt blött som t.ex. trippelåttor - de känns betydligt halare.
Efter den sejouren har vi bara kört med Nankangdäcken vid ytterligare ett tillfälle, det var på Gröndal. Intrycket är att de känns betydligt lösare än t.ex. Kumho, bilen rör sig mer lixom. Men vi gillar däcket ändå, bilen känns ärlig och lätt att hantera. AR-1 verkar vara ett lättkört utmärkt trackdaydäck som är perfekt om man som jag kör "seven tenths" för mitt höga nöjes skull och inte alltid jagar de sista tiondelarna. Dock slets AR-1'orna rätt hårt på Gröndal - men jag tror att asfalten där och de tajta kurvorna är elaka mot däck generellt.




En session på Lunda nyligen gav ju trevlig utdelning då Nicke satte absolut banrekord i Challenge-banan med Toyobarun (på Kumho V70A), kvickare än någon annan kört tidigare oavsett bilkonfiguration. Imponerande med tanke på vikt/effekt-förhållandet och bara 225-däck! Bilen är ju i princip standard. Helt original motor, inte lättad ett enda gram. Bara lite styvare kränghämmare,lite ändrad geometri i framvagnen och PFC-pads fram.
Det visar ju att det går att åka fort på tekniska banor och ha riktigt kul utan att lägga en förmögenhet på att modifiera bilen. Det gäller att peta på detaljerna i rätt ordning bara.



På lördag 16/9 blir det Challenge igen. Vi får se om rekordet ryker åt nå't annat håll då...
Och på onsdag 20/9 en sväng på Gelleråsen då vi kör förarutbildning igen. Tänkte åka AR-1'or då om det är torrt.

Lite konstigt att så få GT86'or och BRZ hittat ut på banorna i Sverige. Bilen är ju som gjord för det och superkul att köra...
Här på rejsa finns ju bara några få Toyobarus listade bland banåkabilarna.
Kan det vara så att han hade rätt - han som förra sommaren kom fram till mig när jag hoppade ur bilen på stormarknadsparkeringen?
Han tyckte det var kul med "sportbilar", åkte själv Japansk muskelsportbil av modernt snitt. När vi kom in på det här med banåka blev han superförvånad över det faktum att vi åker på bana med en GT86'a.
Han kunde för sitt liv inte förstå att vi ens funderade på att köra bana med den bilen. "Det blir ju så svårkört med så lite effekt" förklarade han...
Han sa faktiskt att hans GTR hade drygt 1000whp, 1040 om jag minns rätt (är det möjligt...?). Om det blir svårkört vet jag inte. Kan bara ana...
Jag skulle övertalat honom att haka på till Lunda och köra Challenge...



_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande