Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (42520 totalt) |
Kul att du frågar!
Projektet står parkerat långt in i garaget och det som händer, händer i mitt huvud eller i CADen. Håller på med trösklarna för nuvarande, de kommer att vara en del av buren och bestå av en kraschbox i triangulerad form. Har nog bestämt mig på riktigt att sälja min gt6 mk2 då jag hämtar min nya vardagsrejser i helgen. Kolla annonserna här på rejsa och passa på! _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Jag trodde det bara hände andra, men nu har det hänt även mig. Projektet har spårat ut ordentligt. Karossen är upp kapad i delar och arbetet har startat med att plocka ihop det igen tillsammans med mallar till nya trösklar. Dörrarna är nerkapade. Chassibord är byggt.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Snygg träslöjd!
Du har jobbat med sådant innan antar jag... Det används på tok för lite trä i projektbilar inser jag nu. |
||
Nej träslöjd har jag aldrig jobbat med, men vattenskärningmaskinen gör ingen skillnad på om det är trä eller metall. Gjorde en mall eller "buck" för att förenkla tillpassning och bockning av aluminuumplåten som ska utgöra tröskel.
Insåg tack vare mallen att trösklarna behöver vara 17mm högre för att passa med det planerade plangolvet. Gör om gör rätt. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
På min gamla Spitfire som jag körde Historic Racing med sprack trösklarna i höjd med A-stolparna efter några år, trots att jag hade förstärkt dem med en extra 1 mm plåt i mitten! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Att köra så bilen spricker kan inte alla skryta med. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
EN5754 finns väl i 1,5mm?
Det borde funka tycker jag. Kolla med Spontón annars - han har ju byggt lite paneler |
||
Har idag börjat skissa på de förändringar jag tänkt på ramen. Huvudsyftet är att öka säkerheten samt naturligtvis styva upp den, i orginalutförande, väldigt veka ramen.
Det som återstår är en hel del triangulering samt trösklarna enligt tidigare bild. Ser ni något som är helt tokigt får ni gärna säga till, ändrar hellre nu än när jag börjat kapa rör. Tänkta dimensioner: Huudbåge 45x3 Övriga cirulära rör 40x2 Rektangulära rör i botten 45x25x2. Funkar det? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Bygget står inte still, bara nästan. Ritar lite på chassit just nu.
Nästa steg i bygget borde ser ut ungefär så här. Triangulering saknas till stor del ännu. Hojta till om ni ser nåt lustigt. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Svårt att se något lustigt när det inte är klart.
Lite tvärstag på det där osv så är du hemma. Glöm inte att rita in profiler för att fästa stolarna i likt WRC mfl, så har du förhoppningsvis lite skydd från påkörning i sidan i samma vända. Vad renderar du i? |
||
Nä det är klart svårt att se det lustiga i det som inte finns. Men det är mycket som behöver anpassas till den fysiska världen, så jag kan inte rita mycket mer innan jag byggt stommen efter verkligheten. Och vill inte bygga för mycket innan den samlade expertisen här får säga sitt.
Du menar profiler i golvet att skruva stolarna i? jo det tillkommer. I övrigt är sidokrockskydd ett av mina stora orosmoment. Insteget är pyttelitet redan som det är, (fälgarna är trots allt bara 13" som storleksjämförelse) Har funderat på att köra ytterligare ett rör i trösklarna för att få ett triangulerat fackverk, men tänker nu mig lite monocoque-stuk på dem istället som kraschzon. Jag ritar och renderar i Fusion 360, ska försöka låna inventor att rita upp rören till buren för att förenkla rörkapningen lite. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Glömde ju fråga en sak:
Jag har ritat med 50x30x2 i botten och 40x40x2 i övrigt. Räcker det, eller ska man gå upp till 2.5 alt 3mm i materialtjocklek? Vill inte göra den för tung, men vill heller inte kompromissa med säkerheten. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
Våra race- och banåkarbilar Triumph gt6 mk1 1967 - Elbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (42520 totalt) |