Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (60137 totalt)
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



Även jag tycker din tråd är intressant, då detta är en del av vår framtid inom snar tid.

jag hoppas att du på något sätt kommer övervaka cellbalansen på batteriet , på en modern elbil så sätter den felkoder om det är mer än 20 mv avikelse. samt om det blir för varmt.

även gasen från litium ion batterier vid brand sägs vara så giftig att huden skall släppa från kroppen.

ganska o -bra.

vad finns det för säkerhets föreskrifter för elbilar på race bana !

hoppas du ror hem detta projekt.

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Jag har brytt min hjärna mycket senaste tiden efter oron som uttryckts här på forumet gällande avsaknaden av min cellövervakning...

Därför skrev jag igår ihop ett mail till ett företag i Nederländerna som är europeisk återförsäljare för Orion BMS.

https://www.orionbms.com/

Dessa är de enda som jag hittat som verkar ha en seriös produkt som klarar det jag "behöver".

I staterna går systemet loss på 14k, får se vad det blir i Europa, men det blir ju ett litet hål i plånboken, helt klart, men det är ju så jävla dags att börja tänka på ekonomi och budget nu, jag låg faktiskt bra mycket under vad jag trodde när jag summerade projektet.
Dessutom vore det såklart skittråkigt om bilen brinner upp för mig...


Dock vet jag fortfarande inte hur jag ska komma åt de enskilda cellerna, som jag skrivit innan så verkar kontakten som sitter på batterimodulerna inte ha direkt kontakt med varje individuell cell.
Jag kan ta av ett täcklock och komma åt där tabbarna på batterierna är svetsade, kanske kan jag få till en anslutning där som är säker nog att lita på...



Det verkar vara koppar i blecken iallafall, så worst case går det väl att löda dit något...

Tyvärr är det rätt mycket jobb att riva isär alla batterilådor, men men, mindre jobb än att bygga en ny bil...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
När motorkontrollerns position var bestämd var ju såklart kabellängden fel, så jag fick öppna kontrollern och möblera om kablarna lite så längden blev bättre.

Ett gäng stora kondingar, ett par IGBTs och ett kontrollerkort... Gud förbjude att något nånsin går sönder här i för då är jag screwed!


_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Utöver alla större komponenter går det ju åt en hel del andra pryttlar till ett sånt här bygge.

Nedan följer ett axplock av vad som plockats hem från världens alla hörn, främst via eBay...

För att hålla koll på nivåer på ström, spänning och amperetimmar köptes ett par ECP404. Dessa mäter ström och spänning via en shunt (mätaren vet att vid ex. 500A är spänningsfallet över shunten 75mV, och kan på så vis veta hur mycket ström som flödar genom denna).
Fördelen med de här mätarna är att de har två växlande utgångar som kan styras med något av alla värden som mätaren klarar av att mäta.
I mitt fall har jag programmerat så om spänningen för högspänningsbatteriet är för hög eller för låg, så släpper en kontaktor som gör att bilen inte går att bruka längre.
Denna blir även delvis min bränslemätare, jag vet att mina celler är på 77Ah, av vilka jag kommer använda 63-64Ah för att vara snäll mot batterierna.



Nedan är den arduinobaserade lådan som styr motorkontrollern. Den har ett antal in och utgångar, både digitala och analoga, där bland annat gaspedal och diverse kontaktorer kopplas in.
Denna tar signalerna jag ger den och konverterar till CANBUS som min motorkontroller förstår.



Lite säkringar är ju inte heller fel. Två av totalt tre syns på bild. Överallt där det löper batterikablage mellan de olika batterilådorna sitter antingen en kontaktor eller en säkring. Jag har peakat 414A vid provkörning, men jag hoppas det är lite marginal i dessa 400A säkringarna så det funkar att köra med.



Dessa två reläer används som huvudkontaktor, den ena förser motorkontrollern med spänning, och den andra sitter "mid pack" och är kopplad till ett nödstopp och diverse andra säkerhetskretsar. Släpper detta reläet blir bilen spänningslös. Båda har en "precharge"-krets kopplad till sig vilket innebär att parallellt med dessa sitter ytterligare ett relä i serie med ett motstånd som slår till ett par sekunder innan de stora reläerna. Detta för att långsamt ladda upp kondensatorerna i motorkontroller och laddare för att dels slippa gnistbildning, men även för att skona kondensatorerna.


_________________
Peter Sternersson
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 349



Det här bygget är ju så sjukt häftigt!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
En stor pusselbit i en elbil är såklart dess energikälla, batterierna.

Till skillnad från diesel eller bensin är energiinnehållet per vikt eller volymenhet ännu inte särskilt stort.

I en liter diesel finns det ungefär 10kWh energi, alltså om du eldar upp 1liter diesel på en timme får du under den timmen ut 10kW i värme (tänk dieselvärmare).

För att få ut samma energi ur ett blybatteri behöver du samla ihop ungefär 200kg 12V-batterier likt de som sitter i en vanlig personbil.
Tittar man på nyare lithium-baserade batterier kan vi ungefär halvera den vikten (give or take) till 100kg/10kWh.

Ett populärt format på lithiumbatterier är det så kallade 18650-formatet.
Ett förvuxet AA-batteri med måtten 18mm i diameter och 65mm långt (därav namnet 18650).
Dessa har en nominell spänning av 3,7V och de celler med höst kapacitet mig veterligen ligger på 3,5Ah och väger endast 50gram.



Dessa celler återfinns i varenda laptop-batteri, skruvdragare men även i Teslas superbilar. Här är vi nere på ynka 40kg/10kWh!

Nackdelen med att bygga med denna typen av celler för oss DIY, är att det behövs måååånga av dem. Teslan har nåt i stil med 8500st, varje cell med en enskild säkring. 17 000 lödpunkter bara för att få fast en sladd på varje cell... Not an option!

Batterierna är utan tvekan elbilarnas Akilleshäl, men tekniken går framåt!

Så varför i h*lvete bygger man en elbil? Om man måste ha med sig flera hundra kilo batterier för att bara motsvara energiinnehållet i en ynka liter diesel?

Bra fråga...

Hur långt kommer en modern bil på en liter diesel? 20km kanske om man tittar på en normalstor bil med en normalstor motor.

På samma energiinnehåll kommer en elbil 50-70km istället.
Så det finns helt klart fördelar med att inte slösa bort 50-70% av bränslets energiinnehåll i värme.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
För att komma rimligt billigt och enkelt undan började jag söka efter begagnade batterier från krockade elbilar.

Jag fick kontakt med en norrman i Oslo som via diverse skrotfirmor fick håll i batterier som suttit i norska elbilar.

Straxt innan jul fick han in ett batteri från en 2014 Ford Focus Electric. Ett lithium-jonbatteri på 23,8kWh, bestående av 86 seriekopplade celler på 75Ah vardera.
Efter uppmätning visade det sig att kapaciteten sjunkit till 73,1Ah, knappt 2,5%, vilket får anses helt okej.

Sagt och gjort, en resa planerades in, och 100mil i farsans XC90 senare hade jag 250kg batterier hemma i källaren!

Batteriet var uppdelat i "paket" om 4 celler i varje, i storleksordningen som ett vanligt 12V bilbatteri.





De vita rören är kylslingor, med en vattenmantel som går in mellan varje cell. Tyvärr fick jag ta bort dessa på grund av platsbrist, men jag hoppas det ska gå bra ändå.


Som det har nämnts tidigare i tråden är det synnerligen viktigt med lithiumceller att de håller samma spänningsnivå i hela batteriet. Youtuba på "lithium fire" så ser ni vad som händer om de överladdas

Grafen nedan visar urladdningskurvan på mitt batteri, där Y-axeln är spänning och X-axeln Ah.



Som synes är kurvan relativt linjär till ungefär 67Ah, där den drastiskt börjar rasa nedåt. Ponera att en cell av 86 ligger lite lägre i spänning än resterande. När då batteriet nästan är tomt kommer den cellen mot slutet väldigt snabbt sjunka i spänning, tills dess att den är nere på noll och i värsta fall polvänder och fattar eld.

För att förhindra detta ville jag se till att alla celler når "knät" samtidigt. Därför genomförde jag en så kallad "bottenbalancering".
Alla celler laddades försiktigt ur en efter en tills de låg i mitten på det nedre knät.
Detta gjorde jag med en rigg av glödlampor, en av mina kontaktorer och ECP404-mätaren jag visat innan.






När en cell var urladdad fick den vila ett dygn, och spänningen kontrollerades igen. Efter detta laddades cellen med exakt 10Ah och ställdes undan.

Efter denna procedur genomförts på alla celler visste jag att jag har exakt 10Ah kapacitet i alla celler innan de når mitten på sitt knä.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
När alla celler mottagit sin initiala laddning om 10Ah så kopplades de alla i serie med varandra, och en av Brusa-laddarna kopplades in och konfigurerades att ladda med blygsamma 1,4kW.
Alla celler övervakades noga med multimeter tills varje cell hade uppnått 4.15V (max är 4,2V per cell, men för att öka livslängden går jag inte så högt).
Tack vare bottenbalanceringen vet jag nu att jag kan plocka lika mycket energi ur samtliga celler, och de kommer alla nå botten samtidigt.
Detta är lite satt ur spel i och med mitt inköp av BMS, men det kan vi ta senare...






Laddarna kan konfigureras i 8 olika "laddstadier", där man kan välja ett antal villkor som ska uppnås innan laddaren går vidare till nästa stadie.



Jag använder bara tre stadier, där det första laddar med full effekt till ungefär 75% kapacitet, sedan rampas laddströmmen successivt ner.
För daglig körning till och från jobbet där jag laddar hemma över natten är en laddare konfigurerad att bara ladda till 4,1V per cell, återigen för att skona cellerna.
Men är jag ute och kör längre sträckor är de två övriga laddarna inställda på 4.15V för att få maximal räckvidd (ungefär 1kWh eller cirka 5-6km).

_________________
Peter Sternersson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Peter_1982 skrev:
Men är jag ute och kör längre sträckor är de två övriga laddarna inställda på 4.15V för att få maximal räckvidd (ungefär 1kWh eller cirka 5-6km).


Det där med el verkar komplicerat...

Hur lång räckvidd räknar du med att få med det batteripacket?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Helt okomplicerat är det väl inte, men när man väl sätter sig in i det är det nog inte mycket svårare än nåt annat.

Jag är ingen elektriker, den enda el jag läst var från högstadiet och den lilla el man läste på gymnasiet.

Forden som batteriet kommer ifrån sades ha en räckvidd på 15-16mil, men eftersom alla biltillverkare av nån outgrundlig anledning ljuger, så var den verkliga räckvidden enligt användarna runt 12mil vid normal varierande körning.

Dock hoppas jag komma lite längre då jag har ett stort 12V-batteri som försörjer lampor, fläktar mm. Forden hade ett väldigt litet 12V-batteri och en DC-DC-omvandlare som tar energi från högspänningsbatteriet, och det är så det funkar på de flesta elbilar.
Därav kommer man längre om man har ACn/värmen avstängd, stereon av osv osv.

Jag driver som sagt all 12V från ett eget lithiumbatteri på 165Ah, och kupevärmen står en 4,3kW dieselvärmare för när det behövs, mer om det senare...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag tippar du kommer ha räckvidd på ca 20 mil i normal landsvägsfart och max 22 mil om du snålkör i optimal fart (ca 50km/h gissar jag), särskilt eftersom du inte tänker värma med el.

Bilen är väl klar? Hur nära är min gissning?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Kommer jag så långt som du säger Michael så blir jag överlycklig, men det skulle innebära en förbrukning på endast 100Wh/km, och det tror jag inte jag kommer ner till.

Generellt brukar siffran ligga på 150-250Wh/km. Ett bygge i Nedeländerna på en Z3 cab rapporterar dryga 200Wh/km. Dock har han en borstad DC-motor som är lite mindre effektiv, ingen regenerativ bromsning osv.

Bilen är inte klar, men den är körduglig.
Den är ju inte reggad och besiktad ännu så jag har bara kört på småvägar runtomkring mitt garage och inte fått någon uppfattning om förbrukning ännu.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag kör ju eUP till vardags och transporten till jobbet, snittfarter 40-50kmh kan jag ta på under 10kWh/100km (detta utan att köra värme). Det är ju en motsvarande "liten" bil, dvs om du kan komma ned till 11-12kWh/100km så får du de räckvidderna jag nämner.

de större hybrid-suvarna verkar dra det dubbla på liknande sträckor, så det kan jag inte föreställa mig din lilla gula skulle förbruka.

Naturligtvis går snittförbrukning upp om man kör fortare pga kvadratiskt ökande luftmotstånd.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Ingen blir gladare än jag om du har rätt!

Bor ju i Ljungby, och även om det ligger centralt så är det ändå 6mil till Växjö, 11mil till Jönköping, 7mil till Halmstad o 12mil till Helsingborg, så oavsett åt vilket håll jag vill åka måste jag hitta någonstans att ladda för att säkert komma dit och hem.

Ligger jag på E4an söder eller norrut måste jag nog dessutom ladda i lite på vägen om man ska kunna hålla normala hastigheter.

Men vi får se. Det primära användningsområdet är till och från jobbet, som bara är 2mil om dagen. Allt annat än bonus.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Nu var nästa utmaning att hitta plats för laddare, batterier och diverse andra komponenter.

Reservhjulsbaljan kunde göras betydligt större med tanke på att det inte längre skulle få plats en slutburk där under...

Gjordes i 1mm plåt som senare förstärktes med 3mm bockade plåtar vid kanterna.









_________________
Peter Sternersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Whoa!
Sätter du batterierna i en tunnplåtslåda i krockzonen? You're a gambling man...
Att bygga om batterier ftån vatten till luftkylt låter jobbigt, luftkylda batterier tar en hel evighet att kyla om man värmt upp dom genom t ex hög last, och då är det batterier som är byggda för att vara luftkylda med rätt spacing mellan celler och med luftkanaler osv. Hur löser du kylningen?

Fundera även på nödstoppet som "gör bilen strömlös", för om du har en sån lösning så kan du egentligen bara använda det när bilen står still. Lite beroende på om du har några hjälpsystem t ex bromsvakumpump, ABS/ESP, elstyrservo osv... det är en evig diskussion på jobbet där jag som kör bilen bara vill bryta bort "högspänningssystemet" och vissa andra vill sänka allt. Inte så jäkla kul att förvandla bilen till en tegelsten som håller kurs och fart bara för att man vill bryta bort batteriet. Det är juninte alltid man kan odramatiskt rulla till stopp om man inte kan bromsa och styra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Kompromisser Mats, kompromisser.

Hade jag haft ett par miljoner att lägga på utveckling och designa en kaross gjord för eldrift, hade allt såklart sett annorlunda ut.
Vart menar du man kan placera en volym batterier i den här storleken så de är skyddade från en långtradare som kör på en i 90km/h?

Kylningen blir bara ventilerade batterilådor medelst fläkt. Originalbatteriet designades för att laddas ur 100% en varm sommardag i Kalifornien, för att sedan snabbladdas upp igen och köras tomt igen osv osv.
Min milslånga resa till jobbet, som kommer bli 90% av vad denna bil upplever lär inte vara några problem för batteriet.
Däremot finns ett antal ingångar för tempgivare på min nya BMS, så time will tell hur varmt det blir...

Gällande nödstoppet bryter det bara högspänningsdelen.
12V-systemet är helt stand-alone, så det är bara invertern som blir strömlös. Styrningen är ombyggd till icke-servo och bromsarnas vakuumpump funkar som sagt ändå, och har dessutom ändå kapacitet för 2-3 fulla pedaltryck innan man ligger pyrt till. Så någon tegelsten blir det inte...

_________________
Peter Sternersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Lastbil i 90 blås är såklart orimligt men en kökrock i 30 vire ju trevligt om den klarar...
I en standardbil så är det "baksätet" eller längst fram i bagaget mellan bakhjulen som är säkrast, förutsatt att man bygger en låda som är tät mot passagerarutrymmet om man sätter det i kupén då.

Ang. värmen så kommer du märka att det är väldigt svårt att kyla cellerna med luft, min erfarenhet med att köra en hybridbil (dvs man använder inte bara batteriet för att driva bilen) är att om man väl värmt upp batteriet så tar det lååååång tid att kyla ner till trevlig drifttemp. Kom också ihåg att du måste ta kylluft inifrån kupén, det får inte vara för stor tempskillnad på kylluften och batteriet för då kan du få problem med kondens i batteriet och det är inte bra. Har du nån plan för AC i bilen förresten?

Bra med nödstoppet, det öppnar batterikontaktorerna ovkså va?

Hoppas att du tar alla mina frågor/påståenden som konstruktiv kritik, jag älskar projektet och är extremt imponerad av att du fått ihop en körbar BEV helt själv, det är det inte många som skulle klara. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Jag förstår att det är i all välmening Mats, men det blir lite jobbigt att ändra vissa saker då bygget i stort sett redan är klart

Jag är tacksam för inputen jag får här, oväntat mycket sådan dessutom. Det fick mig att tänka om o beställa en BMS för en hel månadslön exempelvis :-)

Jag ångrar att jag inte la upp bygget här från start, då hade saker och ting kanske varit annorlunda byggda udag.

Dock får detta ses som version 1.0, men batterier, kylning, funktion osv...

AC fanns i bilen från början, men blev bortplockad delvis på grund av platsbrist och ingen möjlighet att driva kompressorn i dagsläget.
Blir det ett behov så går tankarna mot en AC-enhet från en Prius, som är direkt driven av högspänningsbatteriet...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Peter_1982 skrev:
Dock får detta ses som version 1.0, men batterier, kylning, funktion osv...


När version 1 har testat drivlinan kommer version 2 att vara en egen amatörbyggd bil där du placerar allt där du vill ha det och kan optimera "layouten"?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Som jag nämnt tidigare i tråden är faktiskt bilen inte 100% elektrisk.
Värmen till kupén kommer från en 4kW Eberspächer dieselvärmare då jag anser att det är på tok för energikrävande att värma en oisolerad plåtburk på bekostnad av bilens räckvidd.

Ett universalkit med fjärrkontroll köptes från Tyskland. Förutom att fjärrstarta värmen upp till 1km bort, så har fjärrkontrollen en veckokalender så bilen alltid kan vara varm på morgonen innan man ska åka. Det är även monterat en knapp inuti bilen för direktstart.



Dieselvärmaren monterades på ramen som håller motorkontrollern, ingen plats får gå till spillo!





En liten dieseltank snickrades ihop, väldigt platsanpassad. På så vis känns bilen väldigt fabriksbyggd, för allt måste monteras i rätt ordning, annars går det bara inte

Tanken rymmer totalt 7 liter, så den verksamma volymen blir kanske 5 liter = 10h brinntid på full effekt.

Beroende på yttertemperatur bör detta räcka i 1-2v mellan tankningar.






Jag använder original värmeelement osv för kupévärmen och tydligen håller brännarna väldigt dåligt om de bara får gå korta perrioder, så någon form av energibuffert var tvungen att byggas.

Då det är dåligt med plats i bilen fick det bli en utrymmesanpassad alu-tank på 15liter där motorns ECU en gång satt. Såhär i efterhand blev den för stor, för det tar säkert 15-20minuter innan man får värme, men å andra sidan har man värme ganska länge utan att ha brännaren igång så...








_________________
Peter Sternersson
Citera
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (60137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande