Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 61, 62, 63 >> 12 besök idag (326035 totalt) |
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Tänkte egentligen på Jeppson, precis som Johan skrev. Han har väl CNC? Borde väl inte vara jättesvårt att fräsa fram ett centrum ur en tjockplåt aluminium? Sen bara skruva på banor från t.ex. BBS. Tjockplåt går att få i bra höghållfasta legeringar/värmebehandlingar också. Toleranserna borde vara helt OK för rundhet/planhet osv. I värsta fall kan man ju avsluta med att spänna upp monterad fälg i en svarv och ta ett finskär på navhål och anliggningsytan mot navet. Finns faktiskt firmor som fräser fram hela fälgar ur aluminium-block, så man kan få egen design/dimension på dem. Men de tjocka blocken lär inte ha lika bra hållf. Nu blev jag lite sugen på att designa eget. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Jag håller på att försöka lösa samma problem till mina regndäcks-fälgar. Så jag blev väldigt nyfiken på var man kan få tag i passande material...och vad kostnaden för materialet skulle bli.. Jag har en preliminär lösning, som jag kan visa...bara Bussgods får hit grejorna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
I denna: http://www.uddeholm.com/files/PB_alu Själv har jag den religiösa övertygelsen att man bör välja något med lite bättre duktilitet och konstruera runt det för att undvika sprickbenägenhet. Men det står var och en fritt att göra som de önskar. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
7075 är ganska duktilt. Går ju att kallbocka t.o.m. i färdigbehandlat tillstånd. -T7351 har jag sett bockas. Plåtarna i lagom tjocklekar har ju egenskaper som smiden, om jag har rätt siffror i bakhuvudet. Ett fälgcentrum är inte så många cm tjockt. Välj tunnast möjliga platta för så bra egenskaper som möjligt. Fälgcentrumet får heller inga direkta slag då banorna fjädrar/dämpar på lastvägen. Viktigast är nog att inte ha jätteskarpa inre radier som kan ge spänningskoncentrationer. Men jag gissar att spänningarna i centrumet är relativt små, lär ju vara styvhetsdimensionerat och inte hållf-dimensionerat. Fälgbanorna borde vara mycket mer kritiska. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Finns väl många firmor som säljer sånt. Snabb googling: http://www.begroup.com/sv/BE-Group-s http://www.alumeco.se/Standardproduk Annars finns det kanske spill på mekaniska verkstäder. Jag fick en gång i tiden spons på en plåt till ett privat projekt. Aluminiumkompaniet, tror jag företaget hette. Hittar inte hemsidan nu. Det är inte jättebilligt med håghållfast plåt, men inte tokdyrt heller om man räknar per centrum. Får ju ut 8st 18"-centrum på en plåt av standardmått. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Att det finns hela plåtar att köpa, visste jag. Men mellan 20 och 35.000:- är väl lite overkil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Men 20000 för en plåt (oprutat) tyckte inte jag var tokdyrt om man får ut 8 fälgar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
såg först nu att ni hade fortsatt diskutera fälgtillverkningen..
Som DJ skriver är min tanke (när jag nu skall hinna det) att helt enkelt skära ut centrum. Med vattenskärning då jag har finfina kontakter där. 'Sedan ett finskär i svarven för att centrera upp allt... annars går jag på Nascarfälgarna, skär ut en stålring med BBS rims bultdelning och svetsar fast på centrumen till dessa. För övrigt har absolut inget hunnits med fram tills nu. Pappa på heltid med hus, trädgård,bruksbilar, kalas , dop mm som tar all tid. + jobbet.. Jag är dock fruktansvärt körsugen... och det har släppt lite på hemmafronten så jag kanske har några kvällar lediga att sätta ihop bilen. Den står fortfarande med riven låda och koppling... Någon som har tips på något i oktober? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Kalas Torkel, det skall jag komma ihåg! Är du där på kontrakt eller har du flyttat dit? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Var ialla fall igaraget igår kväll och mekade lite räserbil!! Sjukt trevligt som omxäxling, bra många månader sedan..
Monterade ihop koppling samt transkåpa. Låda, kardan och lite kylslangar skall dit efter det . Sen borde bilen vara körklar. Race ready är att ta i, men körklar iallafall... Har faktiskt anmält mig till SSKs mekhelg 7-8 okt, bara för att få gasa lite och då struntar jag i om cornerweight inte är bra eller att slicksen är gamla.. Får se om det blir av, kan ju bli att man måste vara hemma med familj.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag kan absolut skicka dig lite grejor om du behöver. Bor i Charlotte, så det finns gott om NASCAR team i faggorna... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Bilen ihopsatt och provstartad iallafall.
Hade byggt nytt spakställ i vintras då det gamla spruckit. Såklart hade jag måttat fel så det inte passade i bilen..Gör om gör rätt. Nya slangar dragna för oljekylning samt ny utväxling monterad! Blir roligt att prova 3.78 istället för att segdra på 3.52. Vädret i helgen ser ju sådär ut... vi får se hur det blir. Blev bara en kort start, hade tänkt varmköra och kolla koppling, växlar mm. Men upptäckte ett litet soppaläckage från filtret så fick stänga ner. Den låter som den brukar iallafall. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Vi kom iallafall iväg till SSKs mekhelg på Kinnekulle. Jag och farsan stack hemifrån kl 19 på fredagskvällen, nattade barnen bara..
Kolsvart ute men bra körväder, kom till Kullen strax efter 23.30 inklusive stannat o fikat+äta. Ruskigt nöjd med vår lilla, men praktiska husbil. Alla bekvämligheter fast i mindre format.. Blev rapporterad för högt ljud, 98db, verkar som min ombyggnad låter lite mer. Trist Helt fantastisk sång i raggarbilsmotorn annars... Monterade iallafall på en gammal supertrappdämpare i röret och därefter var det ok med 94db-95db.. Körmässigt gick det sådär. Grymt avdankad förare gjorde sitt till. Något vibrerar i bilen vid lite fart, provade att skifta alla däck men utan förbättring. Vibrerar oavsett last i samma fart ungefär så något håller på att ge sig. Känns som det blir någon egensvängning vid en viss fart, på sista passet var det svårt att se klart när det hände.. =Depå och hemfärd. För övrigt funkade allt kalas. Bilen kändes betydligt kvickare med lite mer utväxling, passade perfekt i varvtal. Ett par hundra varv till i motorn ut ur kurvorna. Omtag till nästa säsong. Hel bil med sig hem kändes helt fantasktist tillsammans med trevligt ekipage vilket gav bra totalupplevelse! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Bilen inbaxad i garaget iallafall och genomgång påbörjad.
Olja+vatten tömda och bilen uppställd på servicevagnen. Får se hur mycket som hinns i vinter. 2018 hoppas jag kunna köra något mer race, SSM skulle vara väldigt kul samt någon mer tävling. Hittade inget direkt, "aha" fel på vibrationerna, men höger framdämp ser ut att ha läckt (fuktig) samt kändes lite väl lös.. Klantigt, tycker jag borde märka det om den pajat.. fortsättning följer, antar att det får bli en sväng till Sellholm med alla 4 för kontroll. Däcken tömda på luft samt inplastade i påse, regndäcken på tur.. Måste säga att jag upplever det som att däcken "överlever" bra med lufttömning och rejäl inpackning mellan racen och även över vintern. Dessa däck är 3 år gamla och nu när jag körde senast i oktober -17 så hade de legat inpackade sedan oktober -16, ett år. Upplever inte att de hade försämrats nämnvärt sedan dess. Husbilen urstädad och nerkörd till vinterförvaring. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Hej Erland Nej, ingen tävling iallafall, blir sabbatsår i år, tar för mycket tid med familjen. En provstart lär det bli och ev. SSK mekanikerrace _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
I garaget och mekar lite räserbil för första gången på månader. Helt sjukt, tiden bara försvinner..
Har en liten, bara liten, todo list för att vara körklart till sommaren. En av sakerna var att byta uniballs på övre staget i 3 linken till bakaxel. De har glappat sedan jag tog hem bilen. De övriga är fräscha. Det är 3/4" usa-rejsbils-standard leder på denna, dvs sitter överallt på chassit. ?? Passade oxå på att gå igenom en lite skadad gänga på en nascar olje-kylare jag köpte billigt förra året. Till reserv hyllan med den. Ny fin led i ena änden o bättre beg i andra Gammalt.. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 61, 62, 63 >> 12 besök idag (326035 totalt) |