Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsbelägg vilka funkar bäst för bana och gata? | 4824 besök totalt |
La ut denna fråga på Zatzy men har inte fått några svar
skulle tro att dom är mer intreserade av rakt fram än att det svänger (rattlås e riktigt tråkigt) Vilka bromsbelägg skall man välga för blandad körning på både gata och bana? Det händer ju en del hela tiden med utveckling och lansering av nya belägg jagar nu belägg till kadetten (saab 95 aero -01 bromsar fram 308mm skivor) samt belägg till i bak (kadett gsi 16v skivor med ok) frågan är bara vad skall man ha för belägg till detta då bilen kommer att gå mest på gatan men även en och annan ban träff under sommaren så dela gärna med er av era erfarenheter jo skivorna kommer nog att bli brembo slitsade och omborrade hoss rolleslitz i allafall i fram bak borde jag kunna hitta färdigslitsade om inte nån har ett bättre förslag //Getz _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||
Kan lova dig att SAABs originalbelägg räcker gott å väl till kadetten. Bromsarna som du monterat fram är ju till för en bil som väger över 500kg mer samt är betydligt snabbare, iaf original. Till bakbromsarna räcker det gott å väl med original också.
om du mot alla odds skulle få bekymmer med överhettade bromsar så är det bara att bygga kylkanaler till bromsarna fram. Hjälper mer än man kan tro. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Är rädd för att verka omständig nu, men det finns inget belägg som är optimerat för båda 'världar', så valet blir alltid en kompromiss. Mitt råd är att ha två uppsättningar och byta till ett racingbelägg då du ska nöta bana. Då har du optimerat din situation och fortfarande inte lagt ut mer $$$ än vad två däck kostar. Skicka gärna ett PM om du har fler specifika bromsfrågor!
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Kan verkligen rekomendera Stacke (Pean Sweden). Kanon företag. Köpte mina PFC-belägg där. Helt klart dom bästa jag någonsinn provat, kanske inte så jätteroliga inne i stan men f-n vad dom bettar när dom används till det dom ska användas till, hård bankörning. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Saaben är bra mycket tyngre än denna bil ja
dock så går bilen redan nu 200+km/h med denna motor (turbokonverterat hopkock 8v 200 hk) värre lär det nog bli med väghållningskitt från koni/hr med 17x205x40 40 sänkning och betydligt mycket mera vridstyv kross och en trimmad calibra turbomotor så vill ju gärna kunna få stopp på den då det behövs _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||
okejsan, ja har du såppas mycket effekt så ställs det ju självklart högre krav på bromsarna. Jag kör som sagt med PFC-belägg, ett renodlat racingbelägg men det funkar riktigt bra även när dom är kalla. dom gnisslar å dammar visserligen ganska mycket men det lever man gärna med efter att ha kännt på deras prestanda. jag har PFC90 belägg samt calibra turbo skivor/ok. har aldrig haft några bekymmer med bromsarna, trotts c20let med betydligt mer effekt än original Hör du med stacke, jag köpte mina belägg därifrån. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
stackes tanke med att köra två olika uppsättningar belägg är inte dum om man orkar.
PFC bettar grymt, inget snack om saken, men att köra gata med dem är enligt mig ingen kul lösning, dammar något JÄVULSKT och äter upp skivorna illa kvickt. _________________ Pontus Fyhr |
||
Hörde för snart 2 år sedan om ett belägg som skulle ha inbakad berylium spån (samma som i kopplingar) för att motverka glaseringen av skivorna iomed att dom hela tiden river upp en bra yta på skivan
nån som vet vad detta är för belägg? _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||
Ytterst tveksamt att dom säljs öpppet då Berylium är väldigt toxisk metal, speciellt när man får den i lungorna (t.ex. genom inandning av bromsdamm). Det finns öht. väldigt få företag som håller på med Be...AlBeMet är iofs. fantastisk legering. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag håller på std belägg, funkar det inte byter man.
Jag har frambromsar från en ca 1500-1600kg bil på en 1000kg. Jag har ca halva belägget kvar efter 2 sisånger, hmm eller är det 3??? Dessutom är jag rätt elak mot bromsarna då jag åker med ganska mycket vänsterbroms. Men se till att ha en bra bromsvätska. _________________ Johan Sjölinder |
||
börja och testa med original, det kostar ju (nästan) inget! Skulle det inte funka, fixa ordentlig kylning, skulle inte DET heller funka, då kan du börja kolla andra belägg..
om du aldrig testar med original, kommer du ju inte få veta om det fungerar och då kommer du kasta pengar i sjön på något (racingbelägg) som du kunde sparat in på och istället lagt pengar på annat... OT; bara jag som har monterat bromsar från en 200 kg lättare bil? |
||
Det finns en risk med att testa med original. Det kan kosta dig skivorna (som inte ens en omsvarvning kan fixa). Jag har råkat ut för det själv.
Jag tar ännu en gång tillfället i akt att tipsa om denna eminenta artikel: http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm _________________ Jörgen Eriksson |
||
Hehe, Sidbyte? nej då jag bara uttrycker mig lite konstigt, får väl skylla på värmen Självklart tycker jag att han ska prova med originalbeläggen till en början. Vill minnas att jag läste på OSC att du hade fått med originalbelägg i oken, stämmer det? I sånna fall är det ju inget att tveka på, prova dom och visar det sig att det inte räcker till så kontaktar du Stacke. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Skruva banåkabil Bromsbelägg vilka funkar bäst för bana och gata? | 4824 besök totalt |