Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Wilwood reduceringsventil
1 besök senaste veckan (6478 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Antar att jag lite väl mycket just nu...

Men när jag skruvar min bromsreduceringsventil åt increasehållet - ökar jag trycket till bakbromsarna då eller ökar jag på reduceringen till bakbromsarna?

Har provat att justera åt båda hållen (increase och decrease) men märker ingen skillnad...

Logiskt sett borde det väl vara att när man skruvar in justerskruven så ökar man förspänningen på reduceringsventilen vilket borde ge minskat tryck till bakbromsarna...


eller?

EDIT: hade behövt ett svar ikväll helst..

Det är en sån här vi snackar om
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej

När jag skruvar ut min så blir det mindre bromsverkan. har exakt samma modell som den på bilden.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Som du säger.

In = mer förspänning av fjädern och mindre bromsverkan bak.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström skrev:
Som du säger.

In = mer förspänning av fjädern och mindre bromsverkan bak.



Näää. Lura inte honom nu. Tvärtom är det på min iallafall.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
In = mer förspänning av fjädern och mindre bromsverkan bak.


Lotus Samuel skrev:
Näää. Lura inte honom nu. Tvärtom är det på min iallafall.


Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



om vi säger så här. Både jag och Janne har en precis likadan. Och vi båda säger att det blir mer broms bak när man skruvar in den. Det borde väl räcka.

Det förutsätter ju förståss att du kopplat den på bakbromsarna och inte frambromsarna.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
om vi säger så här. Både jag och Janne har en precis likadan. Och vi båda säger att det blir mer broms bak när man skruvar in den. Det borde väl räcka.

Det förutsätter ju förståss att du kopplat den på bakbromsarna och inte frambromsarna.


Dethär talar emot all logik allternativt har W gjort en lösning där oljan går en mkt skum väg innuti...

Men självklart tror jag dig och Janne, absolut inte det. Blir bara förundrad hur tusan den funkar isf...

Det första jag gjorde när jag fick min, likadan som era, var att skruva isär den för att se hur den funkade. Ville ha det till att det var tvärtom, men det var lite svårt att ta isär sista biten och där gömde det sig säkert ngn hemlighet. >

EDIT: Föresten, det måste ju spela roll vilket håll man kopplar den! om man sätter IN/OUT på samma håll.
Har jag kanske tänkt mig hela prylen bakvänt... Eller kanske ni har kopplat fel.

EDIT 2: Jo jag har blandat ihopa IN/OUT. Ville tro att den funkade som mer normala strypventiler, men den var visst amerikansk...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



nån som har en prisuppgift på en dylik?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



fizz skrev:
nån som har en prisuppgift på en dylik?
Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11779&highlight=wilwood

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



tackar tackar!
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294



JanneZ3 skrev:
Hej

När jag skruvar ut min så blir det mindre bromsverkan. har exakt samma modell som den på bilden.


Hur har du kopplat in den på ditt system? Tagit bort abs'en?

mvh/

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej Nicklas Jag kopplade in den efter abs enheten, busenkelt å funkar kanon bra thumbs up
Kanske inte världens mest eleganta installation men det var bråttom,


_________________
Jan Ekehage
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



vad tycker SBP om att man har sådana där? jag vill ju ha i min hemmasnickrade ban & ica bil....men är det ok?

är det dessutom ok med dubbla tandemcylindrar, dvs 4 utgångar, en till varje hjul?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



SBP gillar nog det inte

Men som du ser på bilden så kan jag lätt koppla loss rören å sätta dit en liten rör bit.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JanneZ3 skrev:
SBP gillar nog det inte

Men som du ser på bilden så kan jag lätt koppla loss rören å sätta dit en liten rör bit.


Min 924 gick rakt igenom besiktningen med en bromsreducering som ser mycket hemmagjord ut!

_________________
Pär Hylander
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



JanneZ3 skrev:
SBP gillar nog det inte

Men som du ser på bilden så kan jag lätt koppla loss rören å sätta dit en liten rör bit.


Det bilprovningen inte gillar är väl om man kan komma åt och justera den från förarplatsen....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Jag har besiktat min andra bil i flera år utan anmärkning å då sitter ventilen väl synlig vid växelspaken

Z3:an är helbilsgodkännd så där vågar jag inte chansa igen, så jag kommer koppla förbi ventilen innan besiktningen. Senast fick jag ju bakläxa på ALLT som inte var orginal >

_________________
Jan Ekehage
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294



Tusen tack Janne, för bilder och svar

Men jag blir konfunderad, ser bara en ledning?

Nu måste jag se till att så den blir färdig snart

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Det är bara en ledning bakåt på z3:an, sitter en T-adapter ovanför diffklumpen

Tycker det är bra med okomplicerade bilar mycket lättare å klabba själv

Måste komma ner å titta på Zaaben någon helg om man får.

_________________
Jan Ekehage
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294



Jaharru, så du har bara en du, jag har två

Det visade sig enbart vara bilar med S50B32 som har det "gamla" e30 systemet medans alla andra har två ledningar bak.
Du har det bra du.

Det är ju iofs bara för mig att sätta T-kopplingen där framme.

Komma och kolla, javisst bara jag får mitt svänghjul snart så jag kan stoppa i motorn igen, blir aaningens roligare att kika på då.

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Skruva banåkabil
Wilwood reduceringsventil
1 besök senaste veckan (6478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande