Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är kopparkylare bättre än alukylare?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8310 totalt)
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Samma färg som används vid tillverkning av kylflänsar till datorer strålar ut värmestrålning något helt otroligt bra OCH upptar även värmestrålning otroligt bra.

Jag tycker att man ska sträva efter så mycket konvektion och så mycket värmeutstrålning som möjligt, dvs angripa problemet från alla vinklar.

Det man ska tänka på är ju att det självklart blir en massa strålning mellan kylflänsarna men samtidigt så är hela paketet rundstrålande, dvs skulle man kika på kylaren via en värmekamera så skulle man se att den lyser åt alla håll så självklart spelar även värmestrålningen roll. Viktigt är dock att man kommer ihåg att strålningsvärme upptas av omgivningen så det gäller att hålla koll på motorrumstempen då mer än halva kylaren "lyser" inåt.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Ragnar skrev:
beepbeep> Hade det inte varit bättre med en kylare som ni kände modellen på? Underlättar ju när man i framtiden behöver en ny etc.


Hehe...den kostade 200:- inklusive fläkt och expansionskärl så vi kunde inte låta bli. Vi mätte inkl. gavlar så jag antar att det egentligen är helt vanlig Audi 80 kyl som monterades i en Audi som annars har den lilla kylen.

Får se hur det funkar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Cobolt skrev:
Viktigt är dock att man kommer ihåg att strålningsvärme upptas av omgivningen så det gäller att hålla koll på motorrumstempen då mer än halva kylaren "lyser" inåt.


Det problemet har man inte om man monterar kylaren i en annan ände av bilen om de tekniska lösningarna är tillfredställande.

Låt oss ponera att kylaren passar utrymmesmässigt sett mellan framspoiler och bagagerumplåten då gör vi det men jag tror det inte utan att modifiera om kylaren en aning.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



jag vet inte om jag läste hela vägen men angående skillnader mellan aluminium och koppar så har koppar nästan dubbelt så hög värmeledningsförmåga som aluminium.... (källa physics handbook av Carl Nordling och Jonny Österman)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Mattias Hellöre skrev:
Det problemet har man inte om man monterar kylaren i en annan ände av bilen om de tekniska lösningarna är tillfredställande.

Låt oss ponera att kylaren passar utrymmesmässigt sett mellan framspoiler och bagagerumplåten då gör vi det men jag tror det inte utan att modifiera om kylaren en aning.


Ja att ha kylaren utanför motorrummet är ju super! =)
(fusk med svans och mittmonterade motorer! )

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Läste förresten ett reportage om kylare i en motortidning, bland annat påpekade man att kopparkylare var vanligt förr och man idag ibland använde dem ifall man hade problem med att få ned temperaturen. Dock påpekas det att en kopparkylare har en lägre specifik värmeledningsförmåga vilket gör kopparkylare tyngre. Detta reportage handlade mycket om en ny kylare gjord i kol-skum som kunde ge en mycket bättre specifik ledningsförmåga, 4 gånger aluminiums.

Konstruktören till Bentleys Le Mans bil poängterade också att utformningen av kylkanalerna är mycket viktig för att få en bra kylning utan onödigt stora cellpaket.
Citera
Skruva banåkabil
Är kopparkylare bättre än alukylare?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (8310 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande