Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om framhjulsdrift->bakhjulsdrift
15 besök senaste veckan (4210 totalt)
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653


Trådstartare
Är det möjligt att bygga om en framhjulsdriven till bakhjulsdrift och sedan kunna rega den som ombyggt fordon? Är det någon som erfarenhet av något liknande eller kan "therealpinto" svara på det?

_________________
Mikael Persson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Ja, det är möjligt, men det beror också på hur mycket man måste bygga om i stommen. Är det mycket som ändras (säg att man får göra helt ny kardantunnel och ny "bottenplatta" för att fästa hjulupphängningen bak) så kan det också räknas som amatörbyggt fordon.

Amatörbyggt fordon öppnar för en del intressanta möjligheter (inget krav på avgascertifierad motor till exempel) om man är villig att ta en något högre kostnad för reggning - säg 3000-5000:- mer om man väljer en motor med katalysator.

Som exempel så är min bedömning att en Opel Calibra (som finns som 4x4 och förmodligen bara behöver små ändringar i stommen) skulle kunna räknas som ombyggt fordon som rwd. En Fiesta, å andra sidan, där man får bygga massor nytt, räknas troligen som amatörbyggt fordon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Så att konvertera en gammal Saab 900 till bakhjulsdrift skulle i princip kunna resultera i ett amatörbyggt fordon, om man bygger kardantunnel och väljer att bygga dit en individuellt upphängd bakvagn?

En tänkbar variant vore att t ex ta drivlinan från en Porsche 944 och böka in i en 900.
Första och enda 900:an med transaxel :shifty:
Vore något att komma till Porsche-träffarna med
Bra viktfördelning också.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Man kan ju göra som t.ex. Fiat gjort på X1/9:an, ta hela drivpaketet &
hjulupphängningarna från en Ritmo och placera det bakom ryggen på föraren
och vips så har man en mittmotorbil.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jet skrev:
Man kan ju göra som t.ex. Fiat gjort på X1/9:an, ta hela drivpaketet &
hjulupphängningarna från en Ritmo och placera det bakom ryggen på föraren
och vips så har man en mittmotorbil.
Precis så hade jag funderingar på att göra med en CRX VTEC.
Eftersom jag är lat köpte jag en "färdig" bil istället.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



poh99 skrev:
Så att konvertera en gammal Saab 900 till bakhjulsdrift skulle i princip kunna resultera i ett amatörbyggt fordon....................................................

En tänkbar variant vore att t ex ta drivlinan från en Porsche 944 och böka in i en 900.


Det finns ett billigare sätt.............Volvo 360 bakvagn.
Då får du DiDion bakaxel. Grejorna måste ju förfinas lite, så dom inte ser så "örniga" ut....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Bygga om framhjulsdrift->bakhjulsdrift
15 besök senaste veckan (4210 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande