Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Lekbilen
4462 besök totalt
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
En till?!

Ja, faktiskt. I februari dök det upp en "Citroen Xantia ACTIV" (kopierat rakt ifrån bilens uppgifter hos Transportstyrelsen, tecken på att säljaren inte riktigt vet vad det är) på Blocket, och den verkade gå under radarn hos alla intresserade. Bilen var i gott skick, och har gått förhållandevis lågt, så jag slog till och skaffade Citroën nummer 3. Tanken är att den ska vara "lekbil", för Sviestads gatbilskvällar och liknande, medan jag bygger TA-Xantian (som blir mer och mer urspårad).

Idag ställde jag på bilen och tog ut den efter en snabb service (olja+filter och nya polskor då original verkar vara gjorda i papier maché med tanke på dess kvalitet).




Jepp, samma lackkvalitet ...



Kontorsmiljön för kommande träffar:

Är det någon här som har tips på mobilhållare för iPhone 6? Jag tittade på NetOnNets variant som fästs i ventilationsgallret, men de menade på att den inte håller telefonen hårt nog.


Så allting är färdigt för att köra på Sviestad 11/5, utom en sak: däck. Jag har frågat runt lite, och diskuterat en hel del med Fyhr (läs: jag har frågat och haft beslutsångest och Pontus har gett vettiga förslag) och bestämde mig i slutet av veckan nu för att gå på Federals.

Eller, för att citera Bjerkborn (via Fyhr): "Bahaha, det var på Tirendo!"

Förhoppningsvis hinner jag få däcken, och få de omlagda så jag kan köra nästa onsdag. Det blir första gången någonsin på bana, så alla tips emottages tacksamt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Den här modellen har jag kört till mina 3 senaste iphones, funkar klockrent
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/biltellbehor . . . .

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Det tog lite längre tid än planerat ...
Däcken strulade en del, så det blev ingen körning 11/5 (jag var där och var social istället. Jag är inte bra på att vara social). Nu hoppas jag på Sturup 4/6 och Sviestad 15/6 istället, men innan dess ska bilen besiktigas och bromsarna luftas/blödas till ny LHM.

Dock har jag lite problem med luftningsnipplar bak, de verkar inte finnas på Citroën och när de letade ersättare hittade de den högst upp här:



Den undre är den jag skruvade ur bilen. Som ni ser är längden på den gängade delen, längden på "pluggdelen" och placeringen av blödningshålet olika. Hur kan detta påverka, ni som är erfarna?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
När jag höll på att få loss sista luftnippeln klantade jag mig, och lyckades få framoken att helt låsa mot skivan (den självjusterande handbromsen har helt enkelt gjort att kolven är i fullt uttryckt läge trots att handbromskryckan ligger i botten). Så för att få loss oken jobbar jag lite med hemblandad krypolja (50/50 aceton och motorolja/automatlådeolja), och behöver nya belägg.

Utbudet av belägg till Xantia Activa är ganska dåligt om man vill ha någonting annat än standard, så jag tänkte kolla om någon kan komma på någon bil som har liknande belägg?

Så här ser de ut enligt layoutskiss:


Här är några foton jag tagit på beläggen jag tog av bilen:




Avståndet mellan hålen på vardera sida av beläggsytan (styrningen i oken passar in där) är 119mm mätt rakt, i övrigt finns nog alla mått på layoutskissen.

Någon som har några förslag?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Inga förseningar här inte ...



Markkontakt igen, med halvt nytt bromssystem. Det blir krångligt att byta saker när det finns väldigt lite info på vad som passar till bilen och den info som finns är ... sketchy, som bäst. Men nu är den färdig att provköra och besiktiga, om allting går som det ska ska jag försöka vara på Sviestad på söndag och köra på bana för första gången i mitt liv. Ingen big deal, va?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Kul! Kör hårt!

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Provkörning gjorde gällande att jag nog behövde lufta om bromsarna. Det var lite som att ha en strömbrytare till bromsarna ... Men en ny luftning, och lite efterdragning av skruvarna till stolen och sedan är jag till slut färdig för besiktning imorgon. Och till råga på allt blev bilen "tvättad" i regnet, så den ser nästan presentabel ut på utsidan.


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Inte godkänd i besiktning; bakbromsar behövde bytas och en spindelled glapp.

I väntan på bromsrör till bakänden tog jag tag i spindelleden, som lossnade från bärarmen efter rejält våld medelst avdragare och slägga men fortfarande ska skruvas ut ur spindeln. För att förenkla tänkte jag ta loss fjäderbenet och sätta allting i skruvstycke, och samtidigt titta lite på fjäderbensfästen (känd orsak till totalhaveri: rostiga fjäderbensfästen separerar och fjäderbenet slår igenom huv och använder stora delar av kaross + framvagn som bromsanordning).

När alla skruvar var lossade och fästet fortfarande inte släppte trots några lätta slag med gummiklubba började jag skrapa lite mer under vägdamm och underredsmassa ...


Nej, fjäderbensfästena på Xantia ska inte svetsas fast genom rost, gummi och underredsmassa. Nej.

Nöjet med att köpa en billig bil, eller hur var det?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xantia Activa 1996 - Lekbilen
4462 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande