Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: 7ulius 2014
6944 besök totalt
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
Tänkte hänga ut bilen.

Bygget av min bil började med att jag föll för biltypen 1993 på Le Bourget, Paris på en motorshow där man bland mycket andra bilar och motorcyklar körde race på taxibanan och en slinga inne i en hangar med ett gäng 7or.
Det dröjde dock till 2008 innan jag kom igång att leta ritningar. Som jag valde att inte följa.

Bilen är lite av en XL med 10 cm extra längd och bredd för att få plats lite bättre.
Jag ville bygga nåt helt själv, så jag skaffade en hög med rör och satte igång med liten budget och enkelhet som mål. En Saabmotor var för mig från början en självklarhet.
En bil som skulle vara driftsäker, kul och ren från onödiga knappar o grejor.
Saab B204 motor, Opel Omega växellåda, Volvo bakaxel och 140 spindlar.
Har kört på bana vid 9 tillfällen sedan den blev klar i juli 2014 och totalt 1200 mil utan att egentligen ha gjort nåt mer än lite vätskeservice och kontroller för att vara på den säkra sidan. Det enda lite större nödvändiga hittills var att laddluft och oljetemp blev lite hög när jag kör på bana, vilket medförde lite kapning i karossdelar i vintras för att öka luftflöden.

Ramen på hjul




Handarbete.. Bakskärmarna började såhär


Misshandlades med hammare, krymp/sträck och ett hembyggt Engelskt hjul


och blev såhär. Alla karossdelar förutom nosen är i aluminium.


210 liter bagage i en 7a ! Den rostfria bågen är ersatt av en med rätt material.


Får med mig det som behövs till banan



Resan har varit rätt lång, men resultatet blev såhär 2014





Premiärkörning blev på en mestadels blöt Kinnekulle ring och jag körde den andra bandagen 2014 med GRC på Gelleråsen några veckor efter att bilen fått skyltar


Hann till Finland och körde på Botnia ring och Kemora tre dagar i rad i september 2014. Här från Kemora


Till i år blir det R däck och banpremiär 7/5 på Gelleråsen.

_________________
Christer Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Ett riktigt bagageutrymme med baklucka thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ett riktigt bagageutrymme med baklucka thumbs up


Japp. Bilen var aldrig tänkt att åka så mycket bana med. Jag har mer Båtracing och rally i bagaget. (Mek i O-250 & 500 och en grp E 9000 och en grp H Bmw e21)
Tanken var att åka till Skottland och köpa lite whisky när den blev färdig. Dock tänkte jag om iom att det regnar lika mycket där som i Bergen. Siktar på en roadtrip mot Italien istället, men jobb och tid har inte matchat än.

_________________
Christer Johansson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Imponerande

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 498



[quote="carl.josefsson"]Imponerande

/C[/quote

Verkligen!]

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Snyggt bygge!
Hur är den på banan? Starka sidor och svaga sidor?
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
claes t skrev:
Snyggt bygge!
Hur är den på banan? Starka sidor och svaga sidor?
Mvh /Claes


Tack

Som jag skrev i första inlägget så byggde jag inte bilen för bana, utan ett budgetbygge för fina dagar.
Det är väl inte heller alla som riktigt förstår att jag fick ihop den med SFRO och enskilt godkännande för ett par, tre månadslöner.

Det finns gott om saker som kan förbättras.

Stark sida på banan är väl att det är en Seventyp.

Svaga sidor är att jag aldrig kört med R däck. Stel och tung 940 bakaxel med öppen diff, inga krängningshämmare, billiga stötdämpare, ofjädrad vikt bortom alla rimliga nivåer med 17" hjul á 21 kilo stycket, bromsskivor och ok från tvåtonsbilar. Tanken var att de skulle vara en del av ballasten för att komma upp i rätt vikt/effektförhållande( 735 kilo 150 hk.) 3,31 bakaxelutväxling vilket ger en teoretisk toppfart på 300 vid varvstopp. Det spinner på innerhjulet så man får hålla igen lite i utgångarna, köra på hög växel osv.

Inte optimalt någonstans alltså.

750 kilo och ca 250 hk, vilket är knappt 300 kilo mer än den röda 7an i videon
Men det är jättekul ändå https://www.youtube.com/watch?v=g83T9eVcczw&t=707s

kört 1,16,8 på Gelleråsen men hoppas på att mina nya R däck gör nån sekund.

_________________
Christer Johansson
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
För att svara lite bättre på Claes fråga hur den är på banan.

Med de förutsättningar/ brister som är inbyggda så tycker jag ändå om bilens egenskaper på banan. Den är baktung (ca 55-45) motorns vevaxelremskiva sitter 10 cm bakom framhjulsnaven och tung bakaxel) men den är ändå ganska neutral i uppförandet när jag väl fått lite värme i de för stora och breda däcken,
225-45/17. Bilen känns mer stabil och konsekvent med passagerare. Ökad värme i däcken kanske spelar in, eller så är det mer motvikt på innerhjulet som gör att varvtider i stort sett är de samma. Samma dag loggade jag 15 hundradelar sämre tid med 150 hk trots 90 kilo grabb bredvid. Faktiskt 3/10 snabbare med 250 hk och passagerare vid ett annat tillfälle. Dags att ställa in corner weight eller? Har inte brytt mig speciellt mycket om det, utan oroat mig mer för att bakhjulen ska bottna och trycka loss Bakskärmarna. Nu sitter det lite hårdare fjädrar runtom. Men samtidigt har jag köpt 888or istället för Nankang NS-2R, så jag kanske får samma märken på insidan skärmarna pga ökat grepp och krängning.
Övrigt om bilen:
Saabmotorn fick ett Abbott racing 2,8 kilos svänghjul och Viggenkoppling, nya lager, kolvringar, kamkedja, packningar och färg när jag satte ihop bilen. 1986 års kamaxlar och efter några dagar i trafik även en t25 turbo med gt28 innanmäte från SL turbo.Märker inte någon skillnad på respons jämfört med originalturbon. Däremot håller den trycket längre upp. Varvar max 7200.
Omega lådan har gått långt och låter illa, men funkar utan bekymmer. Jag växlar försiktigt.
Vidare har jag använt 9000 original instrument och använt så mycket som möjligt från den donatorbilen. Karossen byggd av reklamskyltar och 1050 aluminium, samt lite spillbitar av okänd kvalitet. Jag la aluprimer och slipgrund samt grundfärg i garaget, men lacken är gjord i lackbox. Fick åka och våtslipa mellan varven. Låg budget, ni minns! Nöjd med resultatet

_________________
Christer Johansson
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
Jag hoppas att veckan som kommer blir lång. Gelleråsen med GRC bokad 7/5 och bilen behöver oväntad vård i form av ny laddregulator. Den laddade inte när jag skulle flytta bilen igår, allt annat uppmätt och okej i generatorn. Måste även byta ventilkåpspackning för att den tydligen börat läckla min fina olja under vintern. Antagligen satte jag i nåt billigt skit, för nu var den både platt och stenhård. Ska även fixa till en uppsättning beg fälgar för att sko bilen med R däck för första gången. Toyo R888. Passar också på att snygga till lite delar som ignorerades 2014 när jag skruvade ihop bilen. Mycket på gång i garaget nu..

_________________
Christer Johansson
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
Så har den fått nya sulor och redo för Gelleråsen i morgon. Hjulvinklarna och fjädring justerad. Hoppas vädret blir bra.

_________________
Christer Johansson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Trevligt bygge!

Men hur gick det då? på Gelleråsen?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168


Trådstartare
Tack!
Det gick bra, allt helt. Lite småsaker som måste göras innan nästa körning. Byta till hårdare fjädrar runtom bla.Jag hade lite lågt laddtryck pga en krånglande gammal otät magnetventil. Jag har tagit isär och gjort rent samt bytt o ringar i den och fick tillbaka laddtrycket som nu funkar bra. Men spridarna räcker inte till på höga varv. Jag ska byta till Siemens 630cc. Det funkar fint på väg och jag har kört drygt 20 mil idag och gett lite inspiration till en annan byggare. Närmar mig 1300 mil nu.

_________________
Christer Johansson
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



Hatten av för ett mycket fint bygge.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: 7ulius 2014
6944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande