Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro cup gen 3
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (17866 totalt)
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Hej! Jag har nyligen köpt en gen 3 Camaro cup bil som även har gått i V8 challenge.
Finns det någon här som har lite race historia på den? Den med 200 på dörren.



Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Robban kihlbloms gamla bil va? Robban hade nr 400 själv.
Micke o Johan på speedlab hyrde den 1 eller 2 år och körde sina första race med.
Var med o meka!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Så Robban ägde båda?
Körde han V8 Challenge med dom?
Den ser ut att ha varit grön tidigare.
Nån på vägen har gjort av med vagnboken.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



På gen 4 bilarna finns det ett nummer på buren som talar om identiteten för bilen. Vet inte om det är så på gen 3 .

Vi har gen 4 nummer 1 i verkstaden....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



*dubbel*

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Har ni verkligen gen 4 no1. Jag har en gen 4 också som byggdes av Bohlin och den har chassinummer 0001.
Ska ha varit prototypen till serien men det pratas så mycket.
Jag har inte sett nån sån bricka på denna än men jag ska leta.
Den är lastad på släp nu för bantest på Sturup imorgon.
Jag har bytt till 17" fälgar med slicks samt bytt bromsvätska.
Ryker lite olja när den är kall men låter bra i motorn annars så jag får se hur den funkar.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Erland Cox skrev:
Har ni verkligen gen 4 no1. Jag har en gen 4 också som byggdes av Bohlin och den har chassinummer 0001.
Ska ha varit prototypen till serien men det pratas så mycket.
Jag har inte sett nån sån bricka på denna än men jag ska leta.
Den är lastad på släp nu för bantest på Sturup imorgon.
Jag har bytt till 172 fälgar med slicks samt bytt bromsvätska.
Ryker lite olja när den är kall men låter bra i motorn annars så jag får se hur den funkar.

Erland


Nej...vi har bil nr 1. Den har varit hos burbyggaren för identifiering. Vi hittade inte heller något nummer.
Men burbyggaren hittade ett...Och det är den första buren. Karossen är säkert bytt flrea gånger.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



Kul med Camaro gen 3 thumbs up

Visa gärna mer bilder, tex inredning, bur mm.

Vet du ngt om chassit, vad sitter det tex för stötdämpare och fjädrar samt bromsar på den?

Mvh

//Freddan ( bygger åxå gen 3 camaro ).

_________________
Fredrik Johansson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Erland Cox skrev:
Så Robban ägde båda?
Körde han V8 Challenge med dom?
Den ser ut att ha varit grön tidigare.
Nån på vägen har gjort av med vagnboken.

Erland


Robban hade båda. Körde v8 Challenge med nr 400 och den andra hyrdes ut. Satt 305 i då.
Vad sitter nu?
Vet du var bilden är ifrån? Karlskoga ser jag men när och vad?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag hittade bilderna här på rejsa under SLC 2004 eller 2005.
Tror att det fortfarande sitter 305 i, sitter reglementsenligt Torker 2 på.
Jag kan ta lite bättre bilder på den och ha en tråd om den.
Körde den för första gången på Sturup igår.
Vädret var sådär, det snöade några gånger men torkade upp rätt hyfsat.
Började mindre bra när jag skulle lasta av, bägge ramperna trillade av och bilen ställde sig på krängningshämmaren på släpet.
Första passet fick jag min första läckage flagg.
Gummitätningen till tanklocket hade spruckit men den från 745:an jag drar med passar, hela tanklocket passade faktiskt, samma gängor.
Till nästa pass hade jag känt lite på bilen åtminstone så jag gasade lite friskare.
Helt OK bil att köra faktiskt men efter några varv började den låsa upp bak och låta från bakvagnen.
Det var ett bromsok som kärvade bak och jag fick inte loss det på plats.
Fixade det på släpet idag och den 28:e ska jag köra på Knutstorp.
Vet inte om det sitter Bilstein på den, det är i varje fall gula dämpare.
Original bromsar med andra belägg, stålspunna slangar och racebromsvätska.
Ska kolla i en gammal Persåker katalog för det mesta som var tillåtet stod listat där.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Körde Knutstorp idag och det gick väl både bra och dåligt.
Kom ner på 1,11 tider men kan inte bromsa och svänga samtidigt.
Måste köra med stödgas tills jag kan gå på annars snurrar bilen.
Det första som ska plockas bort är drop stopsen bak.
Räcker inte det så åker krängningshämmaren.
Körning på Sturup på tisdag igen.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Erland Cox skrev:
Körde Knutstorp idag och det gick väl både bra och dåligt.
Kom ner på 1,11 tider men kan inte bromsa och svänga samtidigt.
Måste köra med stödgas tills jag kan gå på annars snurrar bilen.
Det första som ska plockas bort är drop stopsen bak.
Räcker inte det så åker krängningshämmaren.
Körning på Sturup på tisdag igen.

Erland


Är det inte det välkända fenomenet med V8. ?
Det tar ett tag innan man vänjer sig med motorbromsen. Eller du kanske är van med det ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Det är inte bara motorbromsen.
Tomgången är nog för låg, upp med den på 1500 så motorbromsar den ju mindre.
Drop stopsen är borta nu, dom tillät max 5 cm utfjädring och det känns inte rätt.
Sturup på tisdag så jag får se då.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Bilen blev inte bättre så jag kollade fram och bakvagn lite noggrannare.
Stötdämparna bak hade ca 3cm till botten som det var och bärstagen till axeln var 7cm närmre marken i karossfästet än i bakaxelfästet.
Så jag tog av axeln och förlängde fästena med 7 cm.
Då fick stötdämparna 10cm fjädringsväg och fungerar sim utfjädringsstopp så fjädrarna ligger kvar.
Fram byttes 5 glappa leder och bak svetsades ett trasigt bärstag samtidigt som de boxades.
Batteriet flyttades bak och 18kg bagagelucka byttes mot en plywoodskiva.
En vinge monterades bak istället för den fula sak som satt där vid inköpet.
Det blev en helt annan bil att köra, långt ifrån perfekt men mycket bättre.
Går att bromsa med in till apex utan vändtendenser nu.
Körde 1,12,9 på Sturup som bäst och snittade 1,13,5.
Men så tappade den stackars 305:an skallen på en avgasventil.
Inget övervarv, har kört mellan 4000 0ch 6000 varv hela tiden.
Allt i motorn var i väldigt fint skick men tydligen fick svetsen i denna ventilen en arbetscykel för mycket.
Tyvärr gick det hål i toppen så har nån 305 toppar med 1,84" insugningsventiler så vill jag handla.
Jag håller på med en 350 som ska i istället och kör Volvo 240 under tiden.
Och Volvon i nuvarande utförande är 3 sekunder snabbare än Camaron.
Hoppas att lite lägre vikt och mer motor ska rätta till det.
Behövs en diffbroms renovering med för jag får vänta länge med att gasa för att inte enhjula.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Tråkigt med motorn, jag har inga 305 toppar men jag har nåt som kan passa din 350a det är ett par Trick Flow 195cc toppar i aluminium med 2.02 insug och 1.47 tum fjädrar, inte gått mycket heller, kolla in min gamla tråd om mitt gen 3 bygge 89a Iroc gatbil finns en del bilder på topparna om det är av intresse.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26428

Kul med gen 3 gillar modellen men sålde av min därför jag har lite grejer ligger från TPI motorn.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag har toppar från en ZZ4 motor men trick flow topparna är ju bättre.
Är detta 23 graders toppar eller med roterad insugningsventil?
Jag har nämligen helt nya dome kolvar till 350 med 23 graders ventilvinkel.
Vad är det för pris på dom?
jag har även 2 generation 4 Camaro cup bilar men dom får vänta lite till.
Hur såg fästet ut för att få på gen 4 bromsoken?
Provade du Spohn reaktionsstaget till bakaxeln?
Jag har funderat på att prova nåt annat än original.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Erland Cox skrev:
Jag har toppar från en ZZ4 motor men trick flow topparna är ju bättre.
Är detta 23 graders toppar eller med roterad insugningsventil?
Jag har nämligen helt nya dome kolvar till 350 med 23 graders ventilvinkel.
Vad är det för pris på dom?
jag har även 2 generation 4 Camaro cup bilar men dom får vänta lite till.
Hur såg fästet ut för att få på gen 4 bromsoken?
Provade du Spohn reaktionsstaget till bakaxeln?
Jag har funderat på att prova nåt annat än original.

Erland


Topparna är 23graders, 70cc om jag kom ihåg rätt med medföljande guidplates och gängade pinnbultar, centrum skruv för kåporna, 4 centrum bultarna runt förvärmningen är vinklade men inte något som påverkar anläggningen, detta var för att dem skulle passa TPI, HSR sprutens bottenplattor också, fjädrarna klarar rullkam garanterat upp till 540 lyft efter det så på egen risk, jag körde med original stötstångs längd på Comp cams rollertip vippor original utväxling, pris ja vill nog ha 8000.
Har även Eagle H beam stålstakar 5.7 längd med ARP bultad storända fullflyt i kartong med plasten kvar aldrig körda 2000.
Competition cams rollertip stålvippor original utväxling 1000
Speed pro hypereutektiska 350 kolvar med ringar +.30 överborr .125 dome aldrig körda i kartong 1500
Du kan få allt för 11 papp vid snabb och smidig affär som det heter, bättre att grejerna kommer till användning än att det står hemma hos mig och samlar damm :^)
Spohn armen fungerade skitbra och ger dig en möjlighet att slippa tryck på struten samt att den är justerbar förspänning / vinkel på bakaxeln och alltid trevligt med en kardanring på rätt ställe enda negativa den väger några kg mer än originalet.
Du använder gen 3 spindel som du kapar och fräser ned en original rotor så den går in i LS1 rotorn med längre bultar, jag har PDF på hur fästena ser ut samt var du kapar spindeln, skickar över det till dig på mail.
Edit: Gick inte att skicka via Rejsa PMa mig din mail så skickar jag över det till dig.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Skicka ditt telefonnummer så kan jag ringa.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Vem var det som byggde burarna till gen-3 Camaro Cup bilarna?

_________________
Mikael Söderholm
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Vet ej vem som byggde burarna men jag ska fråga Jöran på Persåkers.
En lång vinter har gått och det har växt fram en 350 i motorstödet som till slut letat sig ner i Camaron.
Började säsongen med att köra Volvo men sen blev V8 suget för stort.
Från 305:an behölls, kam, lyftare, stötstänger , rullvippor, oljepump, förgasare, startmotor, svänghjul, svängningsdämpare, oljekyl, remhjul fram, bränslepump och headers.
Ett begagnat 350 blick fick deckplattor monterade och honades sen så att största cylindern blev rak och rund.
Sen beställdes JE SRP 4,010" kolvar med en liten dome som kompenserar för ventiluttagen.
Blocket deckades så att det blir 0,8mm klämspalt med packning.
En standard 350 smidd vev och Eagle 5,7" långa vevstakar.
Topparna är Corvette L98, tippar från en ZZ4 Camaro cup gen 4 motor med 1,94" - 1,50" ventiler.
Dom fick en hel del kärlek med slipmaskinen men kammen lyfter bara 0,480" med 228 graders duration vid 0,050" så det behövdes inte jättemycket portning.
Insuget blev ett Victor JR som matchades med både svets och slip mot topparna, inte mot packningen.
Förgasaren blev den Holley 600DP som satt på 305:an, tänkte att jag kunde testa den först.
Upp med bilen på rullande landsvägen hemma och där blev jag faktiskt positivt överraskad, 426 hästar.
Började med att sänka tändningen och tjänade nån häst, sänkte mer och fick samma så där fick den stanna.
Lite ombestyckning på förgasaren, den gick för fett så hade jag 438 hästar och en fantastiskt fin kurva.
Får inte in bilden på bromskurvan men första pullet gav 556,6Nm vid 4418 varv och 426,7 hästar vid 6122 varv.
Jag har en Firebird 99:a manuell med LS1 som jag kört i samma bänk och den gav 296 hästar.
I bromsbänken märkte jag att höger bak slog rätt bra och det visade sig vara en krokig drivaxel.
Bilen har ibland studsat med bakhjulen vid inbromsning och jag hittade en spräckt växellådsbalk under motorbytet som jag trodde var felet men här var ett fel till.
Åkte till Sturup för en shake down och det började bra utan laddning.
Bara fläktar och tändning som behöver ström så det funkade ändå.
Men jag lyckades bromsa en platta på höger bak eftersom hjulet vill låsa sig eftersom skivan slår på drivaxeln.
Motorn går varm i vatten och olja vid fullgas.
Så jag fick lufsa runt på 3:an och 4:an och halka runt på mitt dåliga däck men var trots allt snabbaste bil.
Det fanns 4 Legend bilar i samma grupp men dom hade inte en chans.
5000 varv och 5,7 liters vrid räckte.
Jag hittar ingen drivaxel till Dana 44 så den har jag svarvat.
Skivan slår en tia och fälgen 1mm nu, inget upp och ner.
Jag svarvade centrum och tryckte på en styrhylsa till skiva och fälg utanpå.
Sen svarvade jag av flänsen med.
Jag vill givetvis gärna ha tag i en OK drivaxel ändå så om nån har en så.
Kylningen då. Att ta ut termostaten hjälpte så flödet är dåligt.
Remdrivningen är växlad 50% och det funkade på 305:an men inte med fler hästar så den ska bytas.
Oljekylaren satt framför kylaren och är ny flyttad så att den får luft från där höger framlampa satt.
Jag ska testa igen på tisdag och jag hoppas på att kunna gasa på lite bättre.
Jag har bytt huven med, den vägde minst 20kg mot en lätt plasthuv med ZL1 scoop.
Måste dit med fler fästen för den började fladdra i fart, får bli 6 istället flr 5.
Jag återkommer med bilder när jag vet hur jag ska få in dom.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro cup gen 3
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (17866 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande