Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 36, 37, 38   >>
13 besök idag (296744 totalt)
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Kjell 944 skrev:
Kanske är det klart nu med 5mm spacer,
skruvbultar och svart målade ok. Men nu känns det som att det går fritt överallt. Med spacern så fick jag även navstyrning till fälgen. Är dock lite tveksam till att bultarna är långa nog. Skulle kännas bättre med 10mm till!



En tumregel jag har lärt mig är att det ska vara lika mycket gänga påskruvat som skruvens tjocklek. M12 betyder alltså att muttern ska ta 12mm.


I detta fallet så skulle det klara sig, då!
Muttern är 25 mm och 17mm av den täcks av gängor. Men det är nog bättre om gängan går igenom, när man använder öppna muttrar!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



bmw_ixen skrev:

En tumregel jag har lärt mig är att det ska vara lika mycket gänga påskruvat som skruvens tjocklek. M12 betyder alltså att muttern ska ta 12mm.


Jag fick höra av lokala däckfirman att det räcker med halva tjockleken.
Tror dessutom att min Audi hade ca halva tjockleken på original fälgar, då jag reagerade på att det var väldigt lite..

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



lewan skrev:
bmw_ixen skrev:

En tumregel jag har lärt mig är att det ska vara lika mycket gänga påskruvat som skruvens tjocklek. M12 betyder alltså att muttern ska ta 12mm.


Jag fick höra av lokala däckfirman att det räcker med halva tjockleken.
Tror dessutom att min Audi hade ca halva tjockleken på original fälgar, då jag reagerade på att det var väldigt lite..


Halva diametern hade jag passat mig för, det känns som att utmana ödet. Vid normal maskinkonstruktion så använder man ofta diametern ggr 1,5 som lämplig längd. Det är förvisso bara dom första 3-4 varven gänga som tar största kraften pga. töjning, men man vill inte tappa ett hjul.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



Med öppen mutter bör det vara 3 varv av gänga fri av muttern.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Ska man köra svarta eller chromade hjulmuttrar?




Så här ser hjulbultarna ut.




_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Helt klart kromade!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag är ju normalt anti-krom på allt men i det här fallet ser dom kromade bättre ut, mer enhetligt.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
-Har lite funderingar kring val av växellåda!
Planen är från början att använda en 5-växlad låda, typ Getrag 245.
Men varför egentligen? Vad är vinsten med en sådan låda? Funkar det inte lika bra med en 4-växlad original!
-Bilen kommer ju inte att användas som transportmedel, i 1:a hand. Utan det blir väl mest enstaka nöjesturer, till och från banan, olika bilträffar osv.
Blir väl ingen större vinst med att köra 5-växlat på bana, eller!
-Lite kluven i denna fråga så kom gärna med synpunkter, för och emot.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Bombar in lite sammanställningsbilder...


Tittut!


























_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
-Har lite funderingar kring val av växellåda!
Planen är från början att använda en 5-växlad låda, typ Getrag 245.
Men varför egentligen? Vad är vinsten med en sådan låda? Funkar det inte lika bra med en 4-växlad original!
-Bilen kommer ju inte att användas som transportmedel, i 1:a hand. Utan det blir väl mest enstaka nöjesturer, till och från banan, olika bilträffar osv.
Blir väl ingen större vinst med att köra 5-växlat på bana, eller!
-Lite kluven i denna fråga så kom gärna med synpunkter, för och emot.


En synpunkt på att inte behålla 4-växlat är att varvtalet blir högt redan vid ca 110 km. Då varvar den ut innan slutet på Knutan rakan. Det är ju inte så baa
Lutar ändå åt en 5-växlad låda...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



245 låda är en av de bättre uppgraderingar jag har gjort, så jag har gjort det på två av mina bilar. Skillnaden på landsväg blir ju enorm. Särskillt om du har lite lägre bakaxel. Kör man tex. 4.10 blir det olidligt med ca 4000varv i 100km/h med 4-vxl. I min mening är 3.9-3.64 perfekt med 5-vxl 245.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
FSRacing skrev:
245 låda är en av de bättre uppgraderingar jag har gjort, så jag har gjort det på två av mina bilar. Skillnaden på landsväg blir ju enorm. Särskillt om du har lite lägre bakaxel. Kör man tex. 4.10 blir det olidligt med ca 4000varv i 100km/h med 4-vxl. I min mening är 3.9-3.64 perfekt med 5-vxl 245.


-Tack för input, Fredrik thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
-Någon som har mått på hur mycket som ska tas bort på spakstället vid byte till 5-växlad låda?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Kjell 944 skrev:


En synpunkt på att inte behålla 4-växlat är att varvtalet blir högt redan vid ca 110 km. Då varvar den ut innan slutet på Knutan rakan. Det är ju inte så baa
Lutar ändå åt en 5-växlad låda...


5 vxl med överväxel är en ren landsvägsuppgradering, och en väldigt bra sådan. På bana vill du ha en 5-vxl sportlåda, oerhört irriterande med det stora hoppet mellan 2:an och 3:an på en vanlig 4-vxl och 5-vxl ÖD.
varva ut på rakan på knutan är inget problem, på Anderstorp, kanske.

_________________
/Anders C
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Kjell 944 skrev:
-Någon som har mått på hur mycket som ska tas bort på spakstället vid byte till 5-växlad låda?


Den infon finns på nätet. Borde tex finnas på 2002faq forumet

Edit:
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic/131907-the-ultimate-5-speed-co . . . .

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Någon här som har koll på en 5 växlad 240 låda!
Vad är det för en låda?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Någon här som har koll på en 5 växlad 240 låda!
Vad är det för en låda?


Efter lite research så är 240 lådan för klen till en trimmad motor. Så den utgår.
Den som verkar mest lämpad är 245 om man nu inte har råd med en dogleg låda...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Du har ej drivning för hastighetsmätare i 240 lådan. Den håller rätt ok om man kör som folk.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
FSRacing skrev:
Du har ej drivning för hastighetsmätare i 240 lådan. Den håller rätt ok om man kör som folk.


-Vem vill va som Folk

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Titta så glad Alpis blev när Rudolf kom på besök


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365


Trådstartare
Hej hopp!
Snart kommer motorn att delas och bygget kan ta sin början...
Kanske kan uppstart ske, sen höst! Vi får se.
Så, nu börjar jakten på "rätt" låda bli mer och mer aktuell.
Sökes: Getrag 5-växlad 245 låda med wire uttag för hastighetswiren.
Ring 0708-947813

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -73 "ALPINA" Skalman. Byggmodell 1/1
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 36, 37, 38   >>
13 besök idag (296744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande