Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Ostabil under hård inbromsning?
6806 besök totalt
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag har hängt här på forumet ett tag men aldrig kört mer än någon konbana men har nu tänkt mig testa lite banåka denna sommar och försöker då få lite ordning på min bil.

Har en MR2 Turbo.
Känner att under hård inbromsning så blir den väldigt ostabil och det känns som att bakhjulen vill köra om en. Vad kan man titta på för att kunna motverka detta? Sitter ställbara BC coilovers på bilen och rollcenter kit för att motverka sänkningen av bilen.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Justerbar reducerventil eller mjukare belägg bak?

Citius har ju kört sånadär i ERCUP länge så kunskap finns.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Niklas Falk skrev:
Justerbar reducerventil eller mjukare belägg bak?

Citius har ju kört sånadär i ERCUP länge så kunskap finns.


På min S15 hade jag samma problem och blev stabil bak, hon vickade på rumpan.
Jag hade då ett K-Sport kit fram och original bak (solid skiva 9mm) och när jag motorbromsade
så försvann det, monterade hårdare belägg bak och blev mycket bättre.

Byter hela system nu visserligen men borde man inte ha hårdare bak eller tänker jag fel i detta fall?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Beror på om det är initial friktion eller tempområde som avses med mjukare.
Belägg och reducerventil är saker som påverkar lite olika, men ändrar ju inte grundläggande balans i kolvarna och skivdiameter.
Mer broms fram är ju det naturliga uppgraderingsslet.

Samma beteende alltid, när det blir varmt, initialt eller i slutet av bromssträckan?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Förutom för mycket broms i bak, som flera varit inne på redan, så tänker jag Caster.
Nu har jag ingen koll på hur en MR2:a ser ut i fram, men andra bilar jag har varit inblandad i, har haft en massa mjuka bussningar i framvagnen som gjort att man tappat nästan all Caster under inbromsning.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

Samma beteende alltid, när det blir varmt, initialt eller i slutet av bromssträckan?


Det är hela tiden när man kör 70km/h+ och vill ned med farten snabbt, inte ägt bilen så länge så är heller ej säker på om detta varit hela tiden eller om det kommit nu på slutet, är ju dock först nu jag börjar pressa bilen lite mer.

ice skrev:
Förutom för mycket broms i bak, som flera varit inne på redan, så tänker jag Caster.
Nu har jag ingen koll på hur en MR2:a ser ut i fram, men andra bilar jag har varit inblandad i, har haft en massa mjuka bussningar i framvagnen som gjort att man tappat nästan all Caster under inbromsning.


Mr2:an har inget super fancy till framvagn direkt, skulle ju vara en billig sportbil och det är original bussningar från -95 i den så de kan säkert vara på väg ut även om jag inte tyckte de såg så hemska ut när jag tittat som snabbast under bilen.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



AffeAlien skrev:
...Mr2:an har inget super fancy till framvagn direkt, skulle ju vara en billig sportbil och det är original bussningar från -95 i den så de kan säkert vara på väg ut...


Jag tror att du har lagt in fel bild. Är det inte så här det ser ut:

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Om bussningarna till reaktionsstagen(inringade med rött på bilden) är slut så kan bilen bli instabil under inbromsning, så är det iaf på Opel Rekord och Commodore som har en liknande konstruktion i framvagnen. Nya gummibussningar eller uniballs är lösningen.

_________________
Kai Anttila
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har varit och krupit under bilen och kollat alla stag och bussningar, det ser fräscht ut och glappar inte när man är och bryter i dem.

Kollade upp Citius här på forumet och det visar sig att det är dem jag köpt bilen av, den ska vara inställd för lite bankörning så kanske de vill att bilen ska bete sig så här?
Får kanske gräva fram numret till dem igen och ringa och höra helt enkelt.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mät upp toevinklarna fram o bak thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Säger som Mr Thomé, kolla hjulvinklar. Har haft lite, ehm ska vi säga spännande, effekter av galen toe efter att ha mekat ihop framvagnen utan justering

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Ostabil under hård inbromsning?
6806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande