Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 269, 270, 271 ... 501, 502, 503 >> 218 besök idag (2500930 totalt) |
Men i bakkant så är det ju 2 inlopp = ett till varje turbo.
Så vilka fördelar och nackdelar är det att dra egna slangar till varje eller låta dom gå ihop till ett rör? Tänker så här, med egna rör så gäller det att man får in lika mycket luft i fronten och igenom luftfilter för annars jobbar turbo's olika. Men samtidigt kanske mina turbo's är olika friska så med gemensamt rör kanske ena turbon snor åt sig luft från andra turbon och bromsar den eller är det inget som kan hända? Blir ju lite mer meck dock att bygga ett gemensamt rör: Original luftburk är uppdelad i två seprata delar _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Utan två gemensamma inlopp blir det svårt att få adaptionen bränsle/luftblandning att fungera som det var tänkt per bank, för du kör fortfarande två separata LMM's right?
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Gemensamma? du menar separata eller? För original är det separata med varsitt filter och det är skiljevägg i luftburken. Men två LMM sitter ju efter burken som du ser på ena bilden ovan, så då kan det väll inte spela roll om det är en gemensam luftburk eller två innan LMM? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Just, menade separata. Aha, tänkte fel, detta är ju innan LMM på sugsidan, då skall det inte spela någon roll. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Och här fram vill jag bygga bättre trattar när jag får tid.
Funderar på att bygga så det blir en aluminium tratt där övre delen blir denna övre förstärkning. Går då att höja över delen nästan 2cm Enda som är i vägen är huv wiren som jag får göra hål till och dra igenom tratten. Men det får vänta måste första köpa filterburkar och har inte bestämt än vad det blir.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
slakta en motorhuv.
bygg en låda under huven och sätt så stora filter du kan rakt ovanför motorn som drar luft genom ett cowlscoop eller kanske ett gammalt snorkelinsug. Då jäklar Nää, men lite allvar menar jag faktiskt. bara jobba lite med regndränage så skulle det vara en skaplig idé. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Två lösa filter skulle ju bli billigare och bättre men lite jobb..
Jag har tyvärr en hel del förstärkningar i huven. Bak i förstärkningen markerat i rött där under sitter LMM Så två inlopp direkt innan där jag markerat i blått skulle kunna gå dit. Utanpå letade jag fram denna gamla bild från när jag gjorde luftutblås = sitter nu där jag ritat i silver. Men jag skulle vilja ha två till utlopp markerat med gult för den varma kylarluften och då lär väll den varma luften dras ner i luftfiltren om jag gör intagen bakom markerat med blått _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Inloppen till motorn placerat bäst nedanför vindrutan där tycket är som högst.
Fast ska du släppa ut varmluft framför är det nog stor risk att den kommer dra i sig den varma luften. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag kom på ett till problem du kan få lösa.
Det är ont om plats för två runda filter direkt på lmm. Det är ju inte så stort mellanrum och även trångt bakåt så går inte att ha alltför breda filter. Sen är det ju även ont om plats uppåt, gissar på strax över 10cm. Så alltså det blir ju små filter Eller finns det låga ovala med förskjuten anslutning? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Testa bygg om original luftburk om det går, till ett stort filter istället för 2 små.
Sen splittar du boxen horisontellt och spacar upp den så det blir 'tjockare', så mycket det går. Då får du ett 'plenum' som dämpar eventuella pulser i burken, vilket kan öka flödet. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Det var så jag menade i ett tidigare inlägg. Om jag fattat rätt kommer trycket där vara så högt att inloppet gärna kan vara riktat bakåt t.o.m. Just det här exemplet är lite överdrivet kanske men ger en idé iaf Man KAN ju börja med plåtarbetet lite längre bak... Börjar man såhär ges även lite mer utrymme att skapa plats för filtren tänker jag. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Audi huven har ju redan en förhöjning. Slitsa den mer eller mindre hela vägen och lägg i en kilformad bit första 2-4 decimetrarna följt av en "rak" bit efter det. Förläng eventuellt den upphöjda delen en centimeter mot rutan.
Du borde kunna höja uppåt 2cm innan de ens börjar märkas! Vill du inte kapa i aluminium, gör en glasfiberavgjutning, gjut sedan också av original förstärkningarna och använd dom, då kan du lägga in stålplattor för att använda original gångjärn samt en aluminiumbalk/plåt i framkant för att kunna använda orignal huvlås med. Lite jobb, men inte överdrivet dyrt, huven kanske inte blir lättare än original men tyngre bör den inte bli och inte mindre stabil heller egentligen Min personliga åsikt ang. estetiken i alla fall. Sen kanske du behöver 4cm höjning för att kunna klämma in en kanal att suga luft genom men.. Höjer du där borde du ju få mer utrymme vid original burken, då borde du kunna använda en burk rätt lik originalet där filtren ligger som nu men sträcker sig ända in över lmm'erna. Övre halvan av luftburken kan huven forma så när du öppnar huven ser du filtren. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tyvärr är jag ingen plåtkonstnär så bygga om med slitsar vill jag inte testa på min aluminium huv och gjuta av vill jag inte lägga tid på nu heller.
Men slitsar tänkte jag även på då när jag behövde ventilation och då ha galler i slitsarna och det skulle nog bli snyggt om en duktig plåtis gjorde det, men det vet jag ingen som kan göra åt mig. Så lättast är att bara såga hål i huven över där filtren kan sitta och sedan bara bocka till en låda som limmas på huven över hålet. Men hur stor öppning behövs minst för 600hk ? Om vi tänker att lådans bredd blir max 50cm i bakkant hur hög måste den då minst vara? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Den passar ju bäst med öppningen framåt och då bör den helst sitta långt fram på motorhuven, men vet iofs att Subaru har dessa längre bak på huven till IC kylning och det verkar ju fungera?
(dock blev dom ju högre med åren för att bättra på kylningen, så din kan vara för låg) Tror dock att ett "Subaru" scoop inte blir så snyggt på en S8 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Varför krångla till det
Ett kort HKS-filter på varje LMM och ett luftinsläpp strax innan mitten på huven, så får du kall och fin luft till filterna. Lite bonnigt, men borde väl funka? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 269, 270, 271 ... 501, 502, 503 >> 218 besök idag (2500930 totalt) |