Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 269, 270, 271 ... 501, 502, 503   >>
218 besök idag (2500930 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Men i bakkant så är det ju 2 inlopp = ett till varje turbo.

Så vilka fördelar och nackdelar är det att dra egna slangar till varje eller låta dom gå ihop till ett rör?

Tänker så här, med egna rör så gäller det att man får in lika mycket luft i fronten och igenom luftfilter för annars jobbar turbo's olika.
Men samtidigt kanske mina turbo's är olika friska så med gemensamt rör kanske ena turbon snor åt sig luft från andra turbon och bromsar den eller är det inget som kan hända?


Blir ju lite mer meck dock att bygga ett gemensamt rör:






Original luftburk är uppdelad i två seprata delar


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Utan två gemensamma inlopp blir det svårt att få adaptionen bränsle/luftblandning att fungera som det var tänkt per bank, för du kör fortfarande två separata LMM's right?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Wärhner skrev:
Utan två gemensamma inlopp blir det svårt att få adaptionen bränsle/luftblandning att fungera som det var tänkt per bank, för du kör fortfarande två separata LMM's right?


Gemensamma? du menar separata eller?

För original är det separata med varsitt filter och det är skiljevägg i luftburken.

Men två LMM sitter ju efter burken som du ser på ena bilden ovan, så då kan det väll inte spela roll om det är en gemensam luftburk eller två innan LMM?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



RallyQuattro skrev:
Wärhner skrev:
Utan två gemensamma inlopp blir det svårt att få adaptionen bränsle/luftblandning att fungera som det var tänkt per bank, för du kör fortfarande två separata LMM's right?


Gemensamma? du menar separata eller?

För original är det separata med varsitt filter och det är skiljevägg i luftburken.

Men två LMM sitter ju efter burken som du ser på ena bilden ovan, så då kan det väll inte spela roll om det är en gemensam luftburk eller två innan LMM?


Just, menade separata.

Aha, tänkte fel, detta är ju innan LMM på sugsidan, då skall det inte spela någon roll.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Hittade en RS6 som byggt typ som jag tänkte med ett gemensamt rör där bak, fast mina luftburkar hamnar längre framåt och blir större.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Och här fram vill jag bygga bättre trattar när jag får tid.

Funderar på att bygga så det blir en aluminium tratt där övre delen blir denna övre förstärkning.



Går då att höja över delen nästan 2cm

Enda som är i vägen är huv wiren som jag får göra hål till och dra igenom tratten.




Men det får vänta måste första köpa filterburkar och har inte bestämt än vad det blir..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



slakta en motorhuv.
bygg en låda under huven och sätt så stora filter du kan rakt ovanför motorn som drar luft genom ett cowlscoop eller kanske ett gammalt snorkelinsug.

Då jäklar

Nää, men lite allvar menar jag faktiskt.
bara jobba lite med regndränage så skulle det vara en skaplig idé.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Två lösa filter skulle ju bli billigare och bättre men lite jobb..
Jag har tyvärr en hel del förstärkningar i huven.

Bak i förstärkningen markerat i rött där under sitter LMM

Så två inlopp direkt innan där jag markerat i blått skulle kunna gå dit.



Utanpå letade jag fram denna gamla bild från när jag gjorde luftutblås = sitter nu där jag ritat i silver.




Men jag skulle vilja ha två till utlopp markerat med gult för den varma kylarluften och då lär väll den varma luften dras ner i luftfiltren om jag gör intagen bakom markerat med blått



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Inloppen till motorn placerat bäst nedanför vindrutan där tycket är som högst.
Fast ska du släppa ut varmluft framför är det nog stor risk att den kommer dra i sig den varma luften.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Mja... det tog mig typ 30 sekunder, så gnäll inte.

Men naca ducts eller vad det heter guidar ju luften.
Det svarta ska på nåt vis visa att det är 'under' huven.



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag kom på ett till problem du kan få lösa.
Det är ont om plats för två runda filter direkt på lmm.
Det är ju inte så stort mellanrum och även trångt bakåt så går inte att ha alltför breda filter.
Sen är det ju även ont om plats uppåt, gissar på strax över 10cm.

Så alltså det blir ju små filter thumbs down
Eller finns det låga ovala med förskjuten anslutning?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Testa bygg om original luftburk om det går, till ett stort filter istället för 2 små.
Sen splittar du boxen horisontellt och spacar upp den så det blir 'tjockare', så mycket det går.

Då får du ett 'plenum' som dämpar eventuella pulser i burken, vilket kan öka flödet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Michael Bäck skrev:
Inloppen till motorn placerat bäst nedanför vindrutan där tycket är som högst.
Fast ska du släppa ut varmluft framför är det nog stor risk att den kommer dra i sig den varma luften.


Det var så jag menade i ett tidigare inlägg. Om jag fattat rätt kommer trycket där vara så högt att inloppet gärna kan vara riktat bakåt t.o.m.

Just det här exemplet är lite överdrivet kanske men ger en idé iaf
Man KAN ju börja med plåtarbetet lite längre bak...
Börjar man såhär ges även lite mer utrymme att skapa plats för filtren tänker jag.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Gäller att få det hyfsat snyggt/passande också på bilen.

Men bättre plats för högre filter blir det ju thumbs up

Någon som vill Photoshopa lite?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
En bild för den som vill rita.


Uppladdad med Rejsas Android-app.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Audi huven har ju redan en förhöjning. Slitsa den mer eller mindre hela vägen och lägg i en kilformad bit första 2-4 decimetrarna följt av en "rak" bit efter det. Förläng eventuellt den upphöjda delen en centimeter mot rutan.

Du borde kunna höja uppåt 2cm innan de ens börjar märkas!

Vill du inte kapa i aluminium, gör en glasfiberavgjutning, gjut sedan också av original förstärkningarna och använd dom, då kan du lägga in stålplattor för att använda original gångjärn samt en aluminiumbalk/plåt i framkant för att kunna använda orignal huvlås med.

Lite jobb, men inte överdrivet dyrt, huven kanske inte blir lättare än original men tyngre bör den inte bli och inte mindre stabil heller egentligen

Min personliga åsikt ang. estetiken i alla fall. Sen kanske du behöver 4cm höjning för att kunna klämma in en kanal att suga luft genom men.. Höjer du där borde du ju få mer utrymme vid original burken, då borde du kunna använda en burk rätt lik originalet där filtren ligger som nu men sträcker sig ända in över lmm'erna. Övre halvan av luftburken kan huven forma så när du öppnar huven ser du filtren.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Tyvärr är jag ingen plåtkonstnär så bygga om med slitsar vill jag inte testa på min aluminium huv och gjuta av vill jag inte lägga tid på nu heller.
Men slitsar tänkte jag även på då när jag behövde ventilation och då ha galler i slitsarna och det skulle nog bli snyggt om en duktig plåtis gjorde det, men det vet jag ingen som kan göra åt mig.


Så lättast är att bara såga hål i huven över där filtren kan sitta och sedan bara bocka till en låda som limmas på huven över hålet.





Men hur stor öppning behövs minst för 600hk ?

Om vi tänker att lådans bredd blir max 50cm i bakkant hur hög måste den då minst vara?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Borde inte ett sådant lösa platsproblemet? Du vinner utrymme under huven, och det är inte Uber-fult heller...


_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Den passar ju bäst med öppningen framåt och då bör den helst sitta långt fram på motorhuven, men vet iofs att Subaru har dessa längre bak på huven till IC kylning och det verkar ju fungera?
(dock blev dom ju högre med åren för att bättra på kylningen, så din kan vara för låg)

Tror dock att ett "Subaru" scoop inte blir så snyggt på en S8

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Mest diskreta kanske med öppning bak.




Tror dock jag måste upp högre för filter plats och för all luft som ska in.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Varför krångla till det
Ett kort HKS-filter på varje LMM och ett luftinsläpp strax innan mitten på huven, så får du kall och fin luft till filterna.
Lite bonnigt, men borde väl funka?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 269, 270, 271 ... 501, 502, 503   >>
218 besök idag (2500930 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande