Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 279, 280, 281 ... 501, 502, 503   >>
124 besök idag (2500226 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Tänk,, jag ser det som epa att göra tvärtom

(att det är epa att försöka skapa en all out racingbil av en gatbil)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517



Kadett4wd skrev:
Tänk,, jag ser det som epa att göra tvärtom

(att det är epa att försöka skapa en all out racingbil av en gatbil)


så du menar att de är bättre o klippa en kabel för att sedan när man väl behöver den skarva på med en lödning eller nått annat som inte alls blir lika bra som en färdig kontakterad kabel ?

på Peters Lacian så gjorde vi så att vi sparade kabel snuttar men de va inte för att vi ville, de va pga att vi inte hade verktyget och de fanns inte tid med att jaga reda på ett från Natte, men alla snuttar vi klippte av satte vi i varsin Deutsch kontakt, (kanske inte de billigaste alternativet).

_________________
Karel Silha
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Jag har svårt att se EPA stämpeln på nåt av alternativen.. de e väl upp till respektive bilbyggare att välja ett sätt som passar för stunden eller framtiden eller förenklar vid nya påhitt...

Oavsett dyr racing,trackday,streetrace eller till kyrkan så funkar ju samtliga lösningar utmärkt om man vill..

Sen vad martin vill de kommer vi nog aldrig förstå!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
audimotorsport skrev:

Sen vad martin vill de kommer vi nog aldrig förstå!


Jag vill att du kommer och hjälper thumbs up
Inte så svårt att förstå
Funderar nu faktiskt på att vänta med MaxxEcu inkoppling och stoppa i motronic igen så länge, om jag ska hinna till i juni..



PS. till er andra, Jag har mailat Nathanel om verktyget för egt kablarna, men fick bara till svar att det går att få utbytt hela kabelstammen mot en med 8egt.

Jag har sen igen frågat om verktyget, men ännu inte fått något svar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



RallyQuattro skrev:
audimotorsport skrev:

Sen vad martin vill de kommer vi nog aldrig förstå!


Jag vill att du kommer och hjälper thumbs up
Inte så svårt att förstå
Funderar nu faktiskt på att vänta med MaxxEcu inkoppling och stoppa i motronic igen så länge, om jag ska hinna till i juni..



PS. till er andra, Jag har mailat Nathanel om verktyget för egt kablarna, men fick bara till svar att det går att få utbytt hela kabelstammen mot en med 8egt.

Jag har sen igen frågat om verktyget, men ännu inte fått något svar..


Jag har ju inte tid,de hade varit intressant men du e för jobbig..haha..nä,jag hinner ju inte ens med mina egna problem..
Ja,ska du med å gasa i juni så blir de nog svårt att hinna med allt om du inte tar 4v semester...
Släpp kabelfunderingarna nu å bygg ihop bilen så det blir åka av i sommar.
Jag kan köra in maxxboxen åt dej i S1:an för den står utan box nu...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Japp jag måste nog prioritera annat nu som är viktigare.

Förutom el-stam så är det ju lite annat fix med MaxxEcu:
Mitt trigger hjul för kamaxlarna finns inte med, men kan gå att integrera om jag mäter upp pulsen med inbyggda oscilloskopet, annars måste jag byta plåt, den som sitter i RS6 ser ut så här:




Sen har jag två PWM-moduler för fläktar och bensinpumpar som jag vill styra med maxxecu, kanske dock enkelt att styra?
Dock måste jag göra om min Nuke catchtank så jag får två + anslutningar samt stoppa i en extra pump, vilket får bli senare..




Sen finns inte mina EV14 1000cc spridare med i Mtune
så en spridare måste jag ta loss och skicka till Maxxtuning så dom kan mäta upp den och lägga in i programmet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag har dock köpt nya tändspole kontakter, dom gamla jag klippte bort var lite slitna.

Bra pris från
http://www.nascom.se/sv/



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen nästa problem är el-gasen..

Jag tror jag vet hur det ska kopplas men inte helt hundra ännu.



Men sen är problemet mappningen av el-gasen.

Peter har lagt över 100 timmar på sin S3 och den fungerar bra vid race, men det sista finliret vid lugn körning går inte att få bra samt att tomgången kan variera rejält..
Slår han på AC så ligger den på 400rpm stänger han av alla förbrukare så ligger den på 1500rpm och då har han ändå ställt in tex. 700rpm ?

Och jag har hört att det är många som är missnöjda med el-gas på MaxxEcu och bett Natanael göra något åt detta nu, så bara hoppas han gör det också.

Och jag har inte tid nu att lägga på massa strul med el-gas mappning..

Någon här som har fått det att fungera perfekt med stabil tomgång

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4687



Jag har samma kamtrigger på min Porsche motor. Det går troligen att bara välja Porsche i Mtune

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Okej det låter isåfall bra, men märkligt att inte Natanael visste det?

Skickade nämligen bilden till honom för några dagar sedan och fick då detta svar:

Vi kan kanske implementera det där, men då krävs det att du kan vrida maskin med startmotorn och ge oss info från trigger loggern och oscilloskopet som finns inbyggda i MTune.
Så löser vi en implementering på några dagar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tony på ags mappar bilar för elgas dagligen och säger att det "inte är några problem om man vet vad man gör" han är ju dessutom åf och har vart med och tagit fram mycket av max tillsammans med natanael till och från så en idé är väll att höra med honom. Men så återigen som jag sagt förr är han en av Sveriges vassaste mappare så finns garanterat många tusen timmar bakom den kunskapen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



RallyQuattro skrev:
Sen nästa problem är el-gasen..

Jag tror jag vet hur det ska kopplas men inte helt hundra ännu.



Men sen är problemet mappningen av el-gasen.

Peter har lagt över 100 timmar på sin S3 och den fungerar bra vid race, men det sista finliret vid lugn körning går inte att få bra samt att tomgången kan variera rejält..
Slår han på AC så ligger den på 400rpm stänger han av alla förbrukare så ligger den på 1500rpm och då har han ändå ställt in tex. 700rpm ?

Och jag har hört att det är många som är missnöjda med el-gas på MaxxEcu och bett Natanael göra något åt detta nu, så bara hoppas han gör det också.

Och jag har inte tid nu att lägga på massa strul med el-gas mappning..

Någon här som har fått det att fungera perfekt med stabil tomgång



Ja,jag har kämpat på med gasspjällinställningar.. nu funkar den bra att köra med både till ica och busåka...men som martin skriver hittar jag inte tomgången...jag har legat i dvala med det ett tag nu men ska väl kämpa vidare med att försöka få till det.
Som okunnig kan jag tycka att de e lite glest med inställningsmöjligheter på tex dämpning av spjäll sker i stora steg och e omöjligt att finlira...
Sen har det visat sig att kanske var tusende gång man släpper gasen så får de spunk å drar i noll läge så det låser sig helt mekaniskt och måste demonteras...jag vill ha det till nån störning eller bugg och knappast felinställning då det har hänt kanske 5ggr på några månader då jag använder bilen som bruksbil varje dag..
Sen om det är program,e-gas modul eller mina kunskaper som är problemet har jag inte en susning om men det där med spjäll låsningen e nog inte mitt fel ialla fall..
Jag ska lägga mer timmar på tomgången och hoppas det löser sig för de e knepigt i köerna med tjyvstopp å ylande motor... ibland drömmer man om gasvire....men skam den som ger sig.
Jag har haft kontakt med maxxtuning och dom har svarat direkt varje gång på mina frågor men vad gäller elgasen så har dom inga lösningar mer än att de e väldigt svårt och tidskrävande att få till det....vilket är helt ok för mej som tycker det är kul att lösa problem men oron finns att det inte är möjligt med dessa grejjor...vi får se!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är säkerligen skillnad mellan olika spjäll och även hur pass specifikt spjäll vill lira med ett visst styrsystem oxå.

Vet att det inte är helt ovanligt TT det är en tomgångsmotor kombinerad med e-gas i vissa applikationer. Finns nog en anledning till det.
Min gissning är att det inte är gjort i ett ögonblick ens på utvecklingsavdelningen på bosch när dem bygger en ny motor typ heller

Jag har beslutat att skita i e-gas på min Audi v8 nu efter några veckors läsande

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Lite annat som hänt..

Förre året reklamerade jag ju plasma coatingen och det tog dom 3 månader att åtgärda bara ett grenrör

Så jag plockade av det andra nu i slutet av februari när motorn var ur igen och mailade dom den: 1/3, 7/3 & 9/3 utan svar som vanligt..
Ringde och då svarar Jens direkt och medger att han läst mina mail men "inte hunnit" svara.
Men bara skicka ner det röret dom missade för dom har tid att göra detta omgående så jag behöver inte vänta.

Han skulle även stå för frakten, så bara jag mailade kvittot så betalar dom mig.

Efter 3 veckor har jag inte hört något och inte fått betalt..

skickar flera mail utan svar, men ringer jag ja då lovar Jens att allt ska åtgärdas omgående, men först 28 mars får jag frakten betald.

Och först 14 april får jag tillbaka mitt grenrör = tur att inte bilen var klar i övrigt..

Känns som jag inte vill ha något med det företaget att göra igen..

Här hur det såg ut nu när jag skickade ner det:






Och nu när jag fått hem det:



Nu ska jag bara spruta på den svarta keramiska coatingen som jag gjorde förra året på det andra röret för extra skydd.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Såg flammigt ut, eller de kanske inte spelar nån roll?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Japp, men förhoppningsvis lite tjockare lager än första gången, sen ska jag spruta på svart turbo X coating utanpå som extra skydd så kanske man slipper framtida rost på utsidan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
En annan sak,
Det var en annan som tipsade om Biltema högtemps packnings silikon på patron som tätning mot grenrör.

Så jag testade nu deras lila tub i höstas, ska klara upptill +350°C står det men jag har kört massa 0-100, 100-200 samt dom 3 körningarna på rullar så har haft avgastemp på i alla fall 800 grader.

Nu när jag tog bort det så satt packningen fast klistrad bra och när man drar bort det gamla så är den mjuk och fin som silikon ska vara thumbs up




Så den kommer jag fortsätta med istället för tex. avgas monteringspasta som blir hårt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



karel021 skrev:
Kadett4wd skrev:
Tänk,, jag ser det som epa att göra tvärtom

(att det är epa att försöka skapa en all out racingbil av en gatbil)


så du menar att de är bättre o klippa en kabel för att sedan när man väl behöver den skarva på med en lödning eller nått annat som inte alls blir lika bra som en färdig kontakterad kabel ?

på Peters Lacian så gjorde vi så att vi sparade kabel snuttar men de va inte för att vi ville, de va pga att vi inte hade verktyget och de fanns inte tid med att jaga reda på ett från Natte, men alla snuttar vi klippte av satte vi i varsin Deutsch kontakt, (kanske inte de billigaste alternativet).


Jag menar inte ens de ska klippa av nån kabel, det är dina egna antaganden.
Jag menar att de ska stuva undan oanvända kablar för framtida bruk.
Eventuellt ska kanske boxen säljas om ägaren hittar på nåt annat i framtiden.
Då är det synd att ha kapat.

På en all out oregistread racebil, fine!
Men inte på denna då Martin gång på gång förklarat syftet med bilen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:
Japp jag måste nog prioritera annat nu som är viktigare.

Förutom el-stam så är det ju lite annat fix med MaxxEcu:
Mitt trigger hjul för kamaxlarna finns inte med, men kan gå att integrera om jag mäter upp pulsen med inbyggda oscilloskopet, annars måste jag byta plåt, den som sitter i RS6 ser ut så här:




Sen har jag två PWM-moduler för fläktar och bensinpumpar som jag vill styra med maxxecu, kanske dock enkelt att styra?
Dock måste jag göra om min Nuke catchtank så jag får två + anslutningar samt stoppa i en extra pump, vilket får bli senare..




Sen finns inte mina EV14 1000cc spridare med i Mtune
så en spridare måste jag ta loss och skicka till Maxxtuning så dom kan mäta upp den och lägga in i programmet.


Kapa till kamtriggerskivan så det bara är en rise och fall signal per varv.
Går det inte att mata in egna värden på spridarna?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Kabelhärvorna är ju dock lösa med kontakt på MaxxEcu och dom säljs även löst, så den dagen jag byter sprut så kan köparen köpa nya kabelstammar.

Men kommer inte kapa något nu utan lindar ihop dom, dock skulle det vara intressant att veta vad det är för verktyg för att lossa kabel stiften.

----

Jo, det går att ställa in spridare själv, men har idag lagt en spridare på postlådan så dom kan lägga in allt korrekt i Mtune.

----

Jo klippa eller byta plåt går ju MEN skönt om jag kan köra med original = kan man byta kammar och annat eller stoppa i original Motronic utan att behöva tänka på vad jag byggt om som måste återställas..
Har ju dessutom en per topp, men bara ena behöver kopplas in = tänker då göra så den kontakten med kablar räcker till givarna på bägge topparna = kan man byta lätt om den ena skulle ge trigger fel för att se om det är givaren som är problemet och även då bra om det sitter original plåt skiva annars måste bägge modifieras på samma sätt.
Slutsats omoddad gör det enklare för framtiden..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Jag hade kapat till triggerskivorna, ställt in spridarvärden själv, satt dit gaswire.
Börnat och gasat till helgen

(sen löst de problemen allt eftersom lusten fallit på, skönt att ha en fungerande map att falla tillbaka på då man laborerar med allt möjligt.)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 279, 280, 281 ... 501, 502, 503   >>
124 besök idag (2500226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande