Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Synpunkter kring intercoolers?
2 besök senaste veckan (2084 totalt)
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37


Trådstartare
Hej!

Är det någon som har kunskap kring intercoolers?
Vilka är skillnaderna mellan vatten ic (lufft-vatten-luft) och luft ic (luft-luft)? Jag vet givetvis vilken skillnad det är rent utseende och konstruktionsmässigt. Men hur skiler det sig i tex verkningsgrad mm.
Vilka för delar finns mellan dom olika systemen?

Mvh
Kristian

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



luft-luft.
fördelar: billigt,väger mindre, stort utbud. går att spraya med vatten för bättre verkningsgrad
nackdel: ska helst sitta i fronten vilket kan medföra långa rör (mer lagg)

vatten-luft
förd: kan sätta ic på motorn så luftvägen från turbo till insug blir så liten så möjlig (mindre lagg).
även kylning när du står still.
vatten kyler bättre än luft

nackdel: dyrt dyrt dyrt. väger mer. mer jobb

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37


Trådstartare
Är du säker på att det verkligen kyler bättre? Vattnet måste ju också kylas på något sätt(troligen med luft)...

om vi antar att vattnet kyls av fartvinden så borde vattnet som minst kunna kylas ner till samma som temperatur som uteluften (kanske någon grad mindre). Vattnet i sin tur måste ju kyla insugsluften.
Borde då inte en luftIC ha ungefär samma verkningsgrad eftersom den kyls direkt av uteluften?

En annan aspekt som jag funderat kring är om vattnet i vattenIc'n kommer upp i en för hög temperatur under exempelvis tomgångskörning. Borde det inte då ta längre tid att få ner tempen än om man hade en Luftkykd?



oskar skrev:
luft-luft.
fördelar: billigt,väger mindre, stort utbud. går att spraya med vatten för bättre verkningsgrad
nackdel: ska helst sitta i fronten vilket kan medföra långa rör (mer lagg)

vatten-luft
förd: kan sätta ic på motorn så luftvägen från turbo till insug blir så liten så möjlig (mindre lagg).
även kylning när du står still.
vatten kyler bättre än luft

nackdel: dyrt dyrt dyrt. väger mer. mer jobb

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



beror på hur du bygger


men det går juh att jämföra med en luftkyld motor och vattenkyld.

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.

Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37


Trådstartare
Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt.



Cobolt skrev:
Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.

Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt.

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272



Maajola skrev:
Är du säker på att det verkligen kyler bättre? Vattnet måste ju också kylas på något sätt(troligen med luft)...

om vi antar att vattnet kyls av fartvinden så borde vattnet som minst kunna kylas ner till samma som temperatur som uteluften (kanske någon grad mindre). Vattnet i sin tur måste ju kyla insugsluften.
Borde då inte en luftIC ha ungefär samma verkningsgrad eftersom den kyls direkt av uteluften?



det krävs mer energi att värma vatten än att värma luft, jag vet inte hur vatten ic är konstruerade men det ger ju att vatten som har samma temperatur som uteluften kyler bättre än uteluften direkt... har för mig att det krävs 4 grr mer energi att värma 1 kg vatten 1 grad än att värma 1 kg luft 1 grad, 1 kg vatten tar ju en hel del mindre plats (densitet vatten ca 1000kg/m^3 och luft ca 1.2 kg/m^3)

nåja, lite fysik funderingar i allmänhet som kanske kan hjälpa, jag är civ. ing i teknisk fysik så lite grund till dessa har jag nog...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Det Tord är inne på är att Själva Cellpaketet som sköter värmeväxlingen mellan insugsluften och kylvattnet inte behöver ha samma mått som en traditionell IC som kyls direkt av luft.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



bra eller i allafall en länk på ämnet.

http://www.gnttype.org/techarea/turbo/intercooler.html

värt att tänka på som stod är att det faktiskt är svårt att inte tappa några grader mellan varje gång du byter medium , vilket innebär att om moder jord håller 20 grader så kommer en luft -> vatten -> luft att ha en lite sämre verk grad än en luft-> luft , däremot har den fördelen av placering och "buffrings" effekt av värme vid kortare acc.

sedan kan man ju börja drömma om att Ac kyla en kyl buffert och sedan går det som vanligt

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Går utmärkt att AC kyla en kylbuffert om man vill, har gjorts många gånger och serietillverkat så finns det bla en amerikansk truck (pickup) som har en sådan AC kyld vattenbuffert som man "on demand" kan piffa upp omkörningarna med!

Jävligt bra länk förresten!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Har gått och kikat på bilder, ser onekligen ut som att en rejäl IC är svårt att få in.. antar att du tänkt köra en turbo per cylinderrad som de andra ultimakillarna? luft-luft verkar kräva en IC på varje sida om bilen? och det ser isåfall ut som att det blir svårt att få plats med gavlar etc? kan man överhuvudtaget få tillräcklig IC yta för de halvknasiga effektmål som man hört er mumla om?


Maajola skrev:
Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt.



Cobolt skrev:
Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.

Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37


Trådstartare
Hej,

Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar.


Cobolt skrev:
Har gått och kikat på bilder, ser onekligen ut som att en rejäl IC är svårt att få in.. antar att du tänkt köra en turbo per cylinderrad som de andra ultimakillarna? luft-luft verkar kräva en IC på varje sida om bilen? och det ser isåfall ut som att det blir svårt att få plats med gavlar etc? kan man överhuvudtaget få tillräcklig IC yta för de halvknasiga effektmål som man hört er mumla om?


Maajola skrev:
Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt.



Cobolt skrev:
Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.

Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt.

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Maajola skrev:
Hej,

Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar.



Du får faktiskt vara så vänlig att beskriva ditt lösningsförslag!

_________________
Pär Hylander
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Maajola skrev:
Hej,

Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar.



Låter kul, hur blir det? =)

(med halvknasiga effektmål så menar jag att det är i sammanhanget en HEL jävla massa varmluft att ta hand om, inte att effektmålet i sig skulle vara knasigt... såg att det var på sin plats med ett litet förtydligande)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Skruva banåkabil
Synpunkter kring intercoolers?
2 besök senaste veckan (2084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande