|
BLK930
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37
Trådstartare
10 Aug 2004 10:10
Hej!
Är det någon som har kunskap kring intercoolers?
Vilka är skillnaderna mellan vatten ic (lufft-vatten-luft) och luft ic (luft-luft)? Jag vet givetvis vilken skillnad det är rent utseende och konstruktionsmässigt. Men hur skiler det sig i tex verkningsgrad mm.
Vilka för delar finns mellan dom olika systemen?
Mvh
Kristian
_________________ Porsche 911 TURBO -77
|
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655
10 Aug 2004 13:04
luft-luft.
fördelar: billigt,väger mindre, stort utbud. går att spraya med vatten för bättre verkningsgrad
nackdel: ska helst sitta i fronten vilket kan medföra långa rör (mer lagg)
vatten-luft
förd: kan sätta ic på motorn så luftvägen från turbo till insug blir så liten så möjlig (mindre lagg).
även kylning när du står still.
vatten kyler bättre än luft
nackdel: dyrt dyrt dyrt. väger mer. mer jobb
_________________ Oskar fridh
rondellkrossarn
|
BLK930
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37
Trådstartare
10 Aug 2004 13:21
Är du säker på att det verkligen kyler bättre? Vattnet måste ju också kylas på något sätt(troligen med luft)...
om vi antar att vattnet kyls av fartvinden så borde vattnet som minst kunna kylas ner till samma som temperatur som uteluften (kanske någon grad mindre). Vattnet i sin tur måste ju kyla insugsluften.
Borde då inte en luftIC ha ungefär samma verkningsgrad eftersom den kyls direkt av uteluften?
En annan aspekt som jag funderat kring är om vattnet i vattenIc'n kommer upp i en för hög temperatur under exempelvis tomgångskörning. Borde det inte då ta längre tid att få ner tempen än om man hade en Luftkykd?
oskar skrev: | luft-luft.
fördelar: billigt,väger mindre, stort utbud. går att spraya med vatten för bättre verkningsgrad
nackdel: ska helst sitta i fronten vilket kan medföra långa rör (mer lagg)
vatten-luft
förd: kan sätta ic på motorn så luftvägen från turbo till insug blir så liten så möjlig (mindre lagg).
även kylning när du står still.
vatten kyler bättre än luft
nackdel: dyrt dyrt dyrt. väger mer. mer jobb |
_________________ Porsche 911 TURBO -77
|
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655
10 Aug 2004 13:43
beror på hur du bygger
men det går juh att jämföra med en luftkyld motor och vattenkyld.
_________________ Oskar fridh
rondellkrossarn
|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
10 Aug 2004 14:57
Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.
Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt.
_________________ Mvh // Niklas L
|
BLK930
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37
Trådstartare
10 Aug 2004 15:03
Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt.
Cobolt skrev: | Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.
Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt. |
_________________ Porsche 911 TURBO -77
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13272
10 Aug 2004 15:58
Maajola skrev: | Är du säker på att det verkligen kyler bättre? Vattnet måste ju också kylas på något sätt(troligen med luft)...
om vi antar att vattnet kyls av fartvinden så borde vattnet som minst kunna kylas ner till samma som temperatur som uteluften (kanske någon grad mindre). Vattnet i sin tur måste ju kyla insugsluften.
Borde då inte en luftIC ha ungefär samma verkningsgrad eftersom den kyls direkt av uteluften?
|
det krävs mer energi att värma vatten än att värma luft, jag vet inte hur vatten ic är konstruerade men det ger ju att vatten som har samma temperatur som uteluften kyler bättre än uteluften direkt... har för mig att det krävs 4 grr mer energi att värma 1 kg vatten 1 grad än att värma 1 kg luft 1 grad, 1 kg vatten tar ju en hel del mindre plats (densitet vatten ca 1000kg/m^3 och luft ca 1.2 kg/m^3)
nåja, lite fysik funderingar i allmänhet som kanske kan hjälpa, jag är civ. ing i teknisk fysik så lite grund till dessa har jag nog...
_________________ Tord Ringenha11
|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
13 Aug 2004 02:26
Det Tord är inne på är att Själva Cellpaketet som sköter värmeväxlingen mellan insugsluften och kylvattnet inte behöver ha samma mått som en traditionell IC som kyls direkt av luft.
_________________ Mvh // Niklas L
|
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367
14 Aug 2004 18:03
bra eller i allafall en länk på ämnet.
http://www.gnttype.org/techarea/turbo/intercooler.html
värt att tänka på som stod är att det faktiskt är svårt att inte tappa några grader mellan varje gång du byter medium , vilket innebär att om moder jord håller 20 grader så kommer en luft -> vatten -> luft att ha en lite sämre verk grad än en luft-> luft , däremot har den fördelen av placering och "buffrings" effekt av värme vid kortare acc.
sedan kan man ju börja drömma om att Ac kyla en kyl buffert och sedan går det som vanligt
_________________ // TXbias BXrndtson
|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
14 Aug 2004 23:29
Går utmärkt att AC kyla en kylbuffert om man vill, har gjorts många gånger och serietillverkat så finns det bla en amerikansk truck (pickup) som har en sådan AC kyld vattenbuffert som man "on demand" kan piffa upp omkörningarna med!
Jävligt bra länk förresten!
_________________ Mvh // Niklas L
|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
15 Aug 2004 11:17
Har gått och kikat på bilder, ser onekligen ut som att en rejäl IC är svårt att få in.. antar att du tänkt köra en turbo per cylinderrad som de andra ultimakillarna? luft-luft verkar kräva en IC på varje sida om bilen? och det ser isåfall ut som att det blir svårt att få plats med gavlar etc? kan man överhuvudtaget få tillräcklig IC yta för de halvknasiga effektmål som man hört er mumla om?
Maajola skrev: | Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt.
Cobolt skrev: | Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.
Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt. |
|
_________________ Mvh // Niklas L
|
BLK930
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37
Trådstartare
16 Aug 2004 10:45
Hej,
Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar.
Cobolt skrev: | Har gått och kikat på bilder, ser onekligen ut som att en rejäl IC är svårt att få in.. antar att du tänkt köra en turbo per cylinderrad som de andra ultimakillarna? luft-luft verkar kräva en IC på varje sida om bilen? och det ser isåfall ut som att det blir svårt att få plats med gavlar etc? kan man överhuvudtaget få tillräcklig IC yta för de halvknasiga effektmål som man hört er mumla om?
Maajola skrev: | Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt.
Cobolt skrev: | Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.
Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt. |
|
|
_________________ Porsche 911 TURBO -77
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241
16 Aug 2004 12:29
Maajola skrev: | Hej,
Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar.
|
Du får faktiskt vara så vänlig att beskriva ditt lösningsförslag!
_________________ Pär Hylander
|
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998
Namndispens
16 Aug 2004 16:00
Maajola skrev: | Hej,
Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar.
|
Låter kul, hur blir det? =)
(med halvknasiga effektmål så menar jag att det är i sammanhanget en HEL jävla massa varmluft att ta hand om, inte att effektmålet i sig skulle vara knasigt... såg att det var på sin plats med ett litet förtydligande)
_________________ Mvh // Niklas L
|
|