Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 56, 57, 58 >> 75 besök senaste veckan (219297 totalt) |
Ser ut att bli en härlig och välbyggd bil och lite lik min broders bil. Röd 320 -86 med fembult (compact bakvagn) och Alpina M52 3,2 motor.
Du kanske har lite koll på drivaxlar? Han ska köpa nya för de gamla glappar och det står längd 583,5 mm vid spec. på drivaxeln. På en annan sida står det 575 mm för samma drivaxel tillverkare. Vilken längd är det tro och hur mäts det? Det skiljer 5-10 mm på drivaxlarna som satt i bilen nämligen och bilen köptes med denna bakvagnen på, så svårt att veta vilken längd som är rätt... Såg att du bor rätt nära oss, så kanske man kan göra ett garage studiebesök? /Kent _________________ Kent Ohlsson |
Skulle tro att båda måtten stämmer.
Hänger nog på hur man mäter. När jag mäter på mina drivaxlar från ytterkant navgänga till slutväxel-medbringarens kant får jag det lägre måttet, tar jag med "utbuktningarna" på drivaxelns ände som går in i medbringaren så får jag det högre. Drivaxelmåttet för E30 o E36 Compact är samma mig veterligen och jag tror inte det finns fler varianter än en att välja på som passar båda. Z3 2.8 och 3.0 samt M-roadster har andra axlar, men det har ni säkert koll på. Garagebesök går.alltid att lösa, skicka PM så får vi se vad som går att få ihop. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Första rejäla motgången idag.
Problem med hjulvinklarna på vänster sida bak. Vid närmre undersökning visar det sig att länkarmen är stukad. Syntes inte alls något uppenbart på länkarmen när den var lös utan märks enbart på hjulvinklarna nu när den sitter uppe. F-n, h---te. osv. Fick ju inskaffa ny-gamla armar och denna arm kommer sannolikt från en sido-smälld bil men såldes som kurant ändå. Blir till att börja om på vänster sida o leta ny länkarm. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Äsch då, det var jobbigt. Går det att se att länkarmen är stukad nu när du vet att den är det?
Hur vart ställbarhetrn på vinklarna annars? Vart det som önskat/beräknat? Byggde du så att max toe in blir som original sedan ställbart utåt? Är det inte lite mycket toe out redan original med sänkt bil? _________________ Andreas |
Ny länkarm på g, så det finns hopp
När befintliga länkarmen sitter uppe med skiva och hjul påmonterat så kan man se med blotta ögat att vinklar är fel, främst syns det på vådligt negativ camber. Går dock inte att se något egentligt på själva länkarmen om man inte vet något innan. Har inte gjort några tillförlitliga mätningar i övrigt, så får återkomma om justerbarheten och hur toe blir - kan ju ha tänkt fel där, hänger ju på vilken sida om horisontallinjen man är i länkarmsrörelsen... Först får jag få till en riktig länkärm, därefter fundera över evt flyttning av toebrickor. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Dags för lite nytt i denna tråd.
Efter två steg bakåt så har jag kommit åtminstone ett halvt steg framåt Märkligt vilken Deja Vu-känsla denna bild ger, känns som att jag gjort detta innan... Nu blev det i alla fall betydligt bättre, tillräckligt för att jag får anse mig klar med bakvagnen - i alla fall för nu. Jäklar vad bilen blir dammig, skall bli skönt när den första tvätten efter allt byggande skall göras - men där är jag inte ännu. Därefter har turen kommit till framvagnen. Har börjat att riva ned inför byte av styrväxel, ombyggnad, uppfräschning och förstärkningar. Coilisar från Millway med D2 topplagringar satt på bilen, de kan få fortsätta göra ett bra jobb. En supportbalk känns bättre när hela framvagnsbryggan skall ner. "Gamla" E36-styrväxeln och den E46 "Yellow-tag" som skall ta dess plats så småningom. I princip färdigrensat. Avslutar för denna gång med något som blivit "färdigt" och inte bara rivet. Bromsoken fram är klara o väntar på ihopmontering, de hade ett väldigt envist lager med rostblandad färg, men elektrolys före bläster gjorde susen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Rivit isär fjäderbenen för en kombinerad uppfräschning och ombyggnad.
De är bestyckade med gula Koni som verkar ha en OK funktion, så jag planerar att återanvända dem också. Dock har fukt letat sig in i fjäderbenshusen, ena dämparen satt fast så hårt att det krävdes en domkraft för att dra ur insatsen ur huset. Rost runt nedre delen av dämparen hade expanderat och höll emot. Rosten avlägsnas från Koni-dämparna, så får de duga tills vidare. Hade gula Koni på min gamla E30, och de tyckte jag fungerade väldigt bra på den bilen. Påbörjat avlägsnande av rost på benen inför ombyggnaden. Skall bli 5-bult med hjälp av "Bonje-hylsor" är det tänkt. Krängarfästen skall göras på benen istället för de befintliga på länkarmen. Någon form av bromskylning har jag också tänkt att få till, får se hur det artar sig. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Fjäderbenen klara inkl nya krängarfästen.
Gjort en lättare modifiering av sköldarna för att få plats med nya bromsoken samt fått till bromskylning som får duga tills vidare. Bonje-hylsor (moddade varianten) på plats. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Framvagnsbryggan har också fått sig en översyn. Hade en uppsättning förstärkningar som åkte på.
Kör man inte med stumma motorkuddar är väl plåten här nedan förmodligen overkill, men när jag ändå hade den svetsades den dit. Boxning av motorfästen kändes i alla fall mer relevant med en S50-spis. Örat för fästet till krängningshämmaren brukar ju förstärkas och det gjorde jag också. Egentligen är det ju själva överfallet som är felkonstruerat och kan orsaka problem snarare än bryggans öra. Passade på att åtgärda det också. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Länkarmarna har fått en genomgång. Ett gammalt nav passade perfekt som distans när
gamla lederna skulle pressas ur. Färdiga och väntande på kommande montering. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Provmontering av M3 E46 skivor för koll av frigång mot ok och bromssköld. Verkar passa som planerat
och det känns ju bra. För att få till frigång mellan skiva och sköld valde jag att montera 10 mm spacer innanför skivan. Detta innebär givetvis att ok-adaptern som är gjord för Bonje-hylsor får kompletteras med distanser på 7 mm. Totalt ger nav, hylsa och spacer en spårviddsökning på 22 mm/sida jämfört med original E30 std. Fälgar med högt ET blir ett krav, men det ingår ju ändå i planen då E36-fälgar skall användas. Frigång mellan fjäderben och fälg återstår att kontrollera. Obligatorisk jämförelse mellan std skiva och M3 E46. Någon skillnad tycker man ju att det skall göra... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Varit lite stiltje ett tag.
Har i alla fall gått över E46-styrväxeln och försett den med nya styrleder så att allt är friskt. Använde BMW:s egna styrutslagsbegränsningsbrickor från M3 E36. E46 har ju en annan lösning på ventilering mellan höger/vänster än E30/E36 så jag använde E46 lite speciella inre styrleder ihop med E36 yttre för att det ändå skall passa på E30-benen med bibehållen ventilering. En lättare modifiering av plastkåpan vid rattaxel-tappen för att lira med E30:s fäste. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Jag fortsätter väl monologen ett tag till...
Fyndade lite härom dagen. Komponenter från Vererra ser man ju inte varje dag nuförtiden, men min E30 får berikas med en sådan krängare fram, blir en klar förbättring mot originalet. Den kräver lite omsorg innan den kan monteras. Börjat att ta itu med rost, finns lite grann på de klassiska E30-ställena fram. En sida än så länge rensad och upplagad. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Rostlagning i främre hjulhus klar. Skärmarna har en del skavanker, men tänker inte överarbeta dem
nu, får bli en enklare "stenskottslagning". I ett senare skede får jag se hur jag gör med dem. Innan jag börjar skruva ihop framvagnen så passar jag på att göra en någorlunda tilljustering av frontplåten som fått en del smällar genom åren. Börjat med lite demontering och tillriktning. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Tack, det är ju iaf tanken!
När framvagnen väl är ihop är det tänkt att första byggavstämningen med SFRO skall göras. De vill ju ha ett rullande chassi att titta på. Spännande att se vilka åtgärdspunkter man får. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Skoj att du ska regga in den med den motorn. Ok med SFRO med den effekten eller kommer du upp i så "tung" bil för att klara 15kW/100kg tjänstevikt? Borde bli runt 1550 kg i tjänstevikt , om jag räkna rätt....
/Kent _________________ Kent Ohlsson |
SFRO har ju ett pågående arbete kring detta med Transportstyrelsen.
Om jag säger som så - någon lättning är definitivt inte aktuellt gällande detta bygge i nuläget. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Är hylsan köpt av Pierre? Hur mycket gäng har muttern? Tillräckligt för att man inte ska vara orolig?
Har tänkt köpa lika till min nämligen, men såg att han inte hade några hylsor på lager för tillfället... _________________ Karl Jansson |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 56, 57, 58 >> 75 besök senaste veckan (219297 totalt) |