Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (74233 totalt) |
Var in på BMW här i stan för att höra med dom vilken olja som rekomenderas
i växellådan har hitta en massa olika svar på nätet.... Och som vanligt utan regnummer så hittar dom ingenting numera.... men efter en hel del sökande så gav killen upp han hittade ingenting i deras system om vilken olja som skall användas i växellådan _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
En mineralbaserad API-GL4 fylldes på när den var ny. Har själv bara använt mig av denna: http://www.castrol.com/sv_se/sweden/products/cars/manual-transmission-fluids/manual-ep-80w.html _________________ Sonny Långström 325i -89 635 CSi -86 |
||
Var ju in på BMW och frågade vilken olja jag skall köra med... och dom visste inte _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Förvirringen kommer sig av att BMW ibland försåg Getrag 265-lådorna med sin "ATF oil" klisterdekal.
Framgår om man tittar på RealOEM t.ex. Många ATF-oljor kan ge ett drevskydd som motsvarar GL-4, så det är inte så märkligt egentligen. BMW kan ha valt att göra så för att de konstaterat andra fördelar med sin internt specade ATF-olja som en standard GL-4 på 80-talet inte klarade. Min egen begränsade erfarenhet gäller den Getrag 260 (besläktad låda) som satt i min gamla 325i. I den valde jag att köra med Mobil helsyntet GL-4 75W-90. Den bilen gick på bana och fick bekänna färg, funkade klockrent. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
För att virra till oljevalet i växellådor ännu mer....så har vi kört alla våra Getrag och ZF på motorolja, i mer än 10 år.
Både långloppsbilar och Timeattakbilen med 265-låda...... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Motoroljor kan fungera kanon i många lådor och är ju t.ex på många Volvo-lådor också rekommenderat.
Hänger ju ihop med materialval i lådan och vilka additiver som tillverkaren tänkt sig behövs för att ge skydd mot micro-pitting osv. Motorolja i en låda där man rekommenderat någon form av EP-skydd som ingår i API GL-normen blir dock alltid något av en chansning... Den kan ju mycket väl gå hem och har ju uppenbarligen varit toppen för Håkan, men om man vill vara på säkra sidan kan det ju kännas tryggare att välja en växellådsolja som har additivpaketet. Det finns ju liksom gott om oljor att välja bland som ger både bra skydd och viskositets-spann idag. Växellådsolje-viskositet 75W-90 ligger t.ex viskositetsmässigt väldigt nära motoroljornas 5W-50 och har alltså väldigt bra pumpbarhet i kyla men håller emot värme-förtunning bra ändå. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Köra mer än 10 år på samma olja... Kör ni lika täta oljebyten som en av rally åkaren som jag hjälper. Han byter olja i växellådan typ varannan tävling så det blir väl 15-50 mil _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Har blivit några mil i år redan
Men en sak som är lite störande varvräknaren slutar att fungera ibland, har sökt lite på nätet och vissa svar är att byta batterierna som sitter på instrumenthuset??? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Mycket troligt att si-batterierna ursakar detta! I min e30 funkade inte ekonomi mätaren, bytte det kretskortet å då hoppade den igång efter några km körning. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Har börjat kolla upp lite signaler inför installationen av eftermarknads insprutningen.
Vad jag har hittat så är den gröna kontakten hastighet ut till farthållare nån som vet vilken typ av signal? Hur får man lös kretskortet där batterierna sitter? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (74233 totalt) |