Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Mer camber på Megane III RS?
5757 besök totalt
Örjan L
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Undrar om någon vet ngt relativt enkelt sätt att få mer camber på en Megane III RS utan att byta originalstötdämparna och fjädrarna. Tycker att det mesta funkar bra som det är förutom att däckskontot vid bankörning drar iväg pga just bristande camber... Kör r-däck på bana.

Tänker att det här borde vara ett problem med flera lösningar än KW kit... Alla som kör bana med dem verkar ju se samma problem. Jag behöver egentligen inte ha justerbara topplagringar utan kan gärna ha fast camber på ca -2 grader. Bak kan man väl shimsa?

Tips på camberplattor och annat mottages tacksamt.

_________________
Örjan Lutz
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Har dålig koll på Megane III men har du kollat på rsmegane.com forumet? Finns mängder med info och trackdaybilar där!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Örjan L skrev:
Undrar om någon vet ngt relativt enkelt sätt att få mer camber på en Megane III RS utan att byta originalstötdämparna och fjädrarna. Tycker att det mesta funkar bra som det är förutom att däckskontot vid bankörning drar iväg pga just bristande camber... Kör r-däck på bana.

Tänker att det här borde vara ett problem med flera lösningar än KW kit... Alla som kör bana med dem verkar ju se samma problem. Jag behöver egentligen inte ha justerbara topplagringar utan kan gärna ha fast camber på ca -2 grader. Bak kan man väl shimsa?

Tips på camberplattor och annat mottages tacksamt.


Hade samma problem som du. Jag ville inte byta några saker heller. Om du lossar en skruv i fjädertornet så ser du att det är justerbart. Dock justerat till max camber. Jag borrade 2 nya hål i tornet och vinklade in benet max i tornet. Blev ca 2 grader om jag minns rätt.
Känns det fel att borra i bilen så måste du nog köpa plattor.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Örjan L
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Suveränt med snabb respons. Tack!

Jag är väldigt nyfiken på detaljer kring hur du löste det Daniel. Det är inte så att du har möjlighet att förklara lite närmare? Borrade du nya hål eller "ökade upp slitsen" på de gamla? Hittade en tråd där du skrivit om det och då framstod det mer som det senare, men du skriver här att du borrade två nya. Det sitter väl med tre skruvar? Fräste du eller borrade bara två av hålen?

Har du bilder så vore det mycket bra!

Shimsade du bak till slut också?

_________________
Örjan Lutz
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Jo jag förlängde slitsen. Borrade och filade. Men bara dom 2 främre om jag minns rätt.
Nej blev aldrig några chims i bak.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160



Har hittat en firma i GB som tillverkar topplagringar, både fasta och justerbara. De har fast topplagring till Megane 225 som man kan få med 1 grad negativ camber inbyggt. Det kanske går att få mer camber och även tillverkat till en Megane 250/265?

http://www.compbrake.com/product/renault-megan-225-front-fixed-suspension-top-mounts-pair/

Mvh
Ola
PS. Tack för mellansnacken igår på Solvalla, alltid trevligt att träffa öppna likasinnade bensinskallar! DS.

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
RenaultSport
Mer camber på Megane III RS?
5757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande