Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kombinera bultcirklar?
1 besök senaste veckan (1003 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Funderar på att borra 5/120 och 4/100 bultcirklar i samma hub. Är detta möjligt? M12x1,5 bulthål.

om någon med tillgång till CAD eller liknande skulle vilja slänga ihop en skiss hur det skulle kunna se ut så skulle jag vara väldigt tacksam..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har för mig att LotusSamuel har gjort detta...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Har ritat litegrann, men det blir tajt vid två bultar/hål oavsett hur man gör ...


_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hmm...det där funkar icke :-( För lite gods.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Tack för bilden!! thumbs up

Frågan är om det räcker att sätta en kort stump bult i befintliga hålet och lägga igen med svets. (Eller kanske bara mura igen hålet med svets?) Får nog förtydliga att jag ev tänker montera nav från en bil med 5/120 och sen borra om skivorna för 4/100 som jag har idag och tänker fortsätta använda.

Tacksam för tips om hur man brukar göra med detta..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Jag tillverkade spacerplattor åt en kille nu i sommar , det skiljde lite mindre tror det va från 100/4 till 110/5.
Gjorde enligt de instruktioner jag fick av killen. Istället för ett av 100/4 hålen borra vi två st M10 hål bredvid/runt ett av 110/5 hålen. Killen bultade sedan fast plattorna på bilen o borrade o gängade naven sedan på plats.

Det blev riktigt bra. Är ju ett alternativ om det är trångt mellan hålen.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
I mitt fall verkar det nu som om jag hittat en lösning där jag bara behöver borra om hålbilden i bromsskivan. Då kan det inte spela så stor roll om 2 av hålen kommer nära eller rent av går i varandra, eller?

Det är ju trots allt inte hjulbultarna som tar upp bromskraften, det är väl friktionen mellan nav-skiva-fälg?

Blev mycket ..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Rikard Ahlin skrev:
I mitt fall verkar det nu som om jag hittat en lösning där jag bara behöver borra om hålbilden i bromsskivan. Då kan det inte spela så stor roll om 2 av hålen kommer nära eller rent av går i varandra, eller?

Det är ju trots allt inte hjulbultarna som tar upp bromskraften, det är väl friktionen mellan nav-skiva-fälg?

Blev mycket ..


joi ett bultförband är det friktionen som ska göra att grejerna sitter kvar, inte bultarna..

men det lär bli viss skjuvning på bultarna trotts det.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
Kombinera bultcirklar?
1 besök senaste veckan (1003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande