Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Laddtryck linjärt med spjällvinkeln, rimligt eller omöjligt?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4089 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Vet inte mkt. Om Jonas (förutom att jag skickade honom fabriksmanualer till 911 Turbo en gång ... som jag aldrig fick tillbax ) men det råder lite av hysteri över "tryck mappad mot Alpha-N". Det är lixom ingen rocketscience utan kompromiss man gör när man har styrsystem som bara kan reglera laddtryck och öppningstider.

Dessutom undrar jag verkligen hur man åstadkommer 10% laddtryck vid 10% spjällöppning? Man måste belasta motorn för att öht. få turbon snurrande och för att göra det på så låga spjällööppningar så måste man sänka tändningen så in i bängen och köra med ALS-tekniker för att få turbon att ladda något öht. Detta skulle egentlgien betyda att turbon måste alltid producera övertryck och att man inte kan snålköra med vakuum i insuget vilket låter helt uppåt väggarna.

Jag antar att dom bara mappar laddet mot Alpha-N på höga varv och stora spjällöppningar för det är i stort sätt omöjligt att göra det på låga (för att inte tala om körbarheten).

Ultimata vore som sagt vridmoment = gaspedal och låta datorn styra ladd och spjällöppning, precis som Trionic.

Jag tror många inte fattar det, men moderna insprutningssystem är ljusår före eftermarknadsbocar av typen Haltech, Autronic osv. Det är bara att dom inte är gjorda att pillas med...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Att få tex 10% laddtryck vid 10% av fullgas är sannolikt mycket svårt, eller så skulle det få väldigt konstiga följder. Att lösa det med vridmomentsbegäran är nog däremot ingen omöjlighet. Att den sortens sprut är väldigt ovanliga på eftermarknaden beror sannolikt på att de är så väldigt avancerade att mappa, undrar just hur många timmar biltillverkarna lägger ner på att mappa fram bara tex luftmassbegäran för olika driftsförhållanden.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Team_hink_racing skrev:
Dude skrev:
Karlsson skrev:
det stämmer att Sahlin M3 E30 ska vara byggd på detta sättet, det stod iallafall i Bilsport i reportaget kring denna.


så du läser epa-nytt

Spoiler nytt heter det faktist...



OT: jag funderade en stund om jag skulle skriva spoilernytt istället men struntade i det. Men jag erkänner väl då Fast jag måste säga att teknikbiten i den senaste reportagen-serien om "Muppen" är ganska välskrivna och informativa.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Skruva banåkabil
Laddtryck linjärt med spjällvinkeln, rimligt eller omöjligt?
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (4089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande