Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -88 Honda K20A2, Tierp Arena Trackday | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 26, 27, 28 >> 77 besök idag (268156 totalt) |
Bilen var klar i rimlig tid i år i slutet på April efter en ordentlig meckinsats under påsken. Nya topplagringarna ger möjlighet att ställa mycket negativ camber, någonstans mellan -5 och -6 grader om jag maxar all justering som jag har.
Specialsvarvad mutter till topplagringen då gängan är förkort för att komma igenom topplagringen. Lite tunnt gods men det ska hålla iom att muttern mest tar last med bilen upphissad. Allt verkade bra inför första provturen med motor som fungerade, lådan verkade fungera men vid första gaspådraget så small det till från motorrummet. Första tanken var såklart att där gick diffen åt skogen. Visade sig vara inre drivknuten på vänster sida som hade havererat. Samma problem även på höger sida men inte lika allvarligt Orsaken till haveriet visade sig vara längden på drivaxeln i kombination med den flyttade topplagringen som har gjort drivaxeln förkort. Visade sig tydligt när jag demonterade fjädern och sen hissade hjulupphängningen upp och ner. Tråkigt då det är specialbeställda axlar och att det är jag som har gjort bort mig trots en mängd mätningar. "Lösningen" eller iaf en temporär lösning blev att utnyttja att höger axel är 25mm längre än vänster. Dvs flytta höger axel till vänster sida vilket verkar fungera perfekt och sedan använda den svetsade högeraxeln på höger sida. Den svetsade axeln är 10mm längre än de nya pga en felberäkning av den yttre knuten så det gör även situationen bättre på höger sida. Tror att den korta längden är orsaken till haveriet på vänster ytterknut för nått år sedan.Provkörde bilen och den verkade fungera fint. Den fick även stålomspunna bromsslangar runt om. Bilen fick även nya framskivor från Ferrodo och PFC08 belägg. Bättre med längre axel på vänster sida Nu var det dags för test på Gelleråsen med följande modifieringar från förra året Quaife diff Nya framskivor med PFC08 Nya topplagringar -3 grader negativ camber Mer caster än förra året 2cm höjt chassie Toe ställd på en höft, kändes som lite lätt toe in Monterade takvingen igen Han tyvärr inte med en cornerweight, verkade dock låsa upp fram hyggligt djämnt. Kör på trailer dit då jag inte har kört bilen förut på bana i denna status. Åker ut första passet och bilen känns verkligen bra. Bromsarna biter fint, får justera bak balansen endel mot vad jag körde förra året. Diffen driver fint ut ur kurvorna och minskar understyrningen rejält. Motorn går även den lite bättre än förra året då jag har höjt varvstopp och ställt på lite mer tändning. Bilen känns numera balanserad i prestandan för första gången sen jag körde med turbomotorn i sitt slutliga utförande. Det är helt enkelt skitkul att köra bilen och bilen känns kanon. Kapar två sekunder mot bästa varv förra året utan att pressa bromspunkterna, justera in bromsbalansen och däckstrycket var troligen förhögt vid detta laget. Dock har bilen även på banan massiv torque steer även på 3:ans och 4:ans växel. På 5:an är det okej men ändå märkbart. På det 9:e varvet får jag en vibration in i första kurvan, misständer en lös fälg, ett däck med punka, hjullager eller en drivaxel så jag slår av och rullar runt. I Ejes kurva ökar vibrationen och det smäller till, tappar drivningen och jag får stanna. Kollar snabbt under bilen och denna gång är det högre ytterknut på höger drivaxel som har delat sig. Hämtar dragbilen och släpet och lastar. Väl i depån konstaterar jag att det inte är reparerbart utan en ny ytterknut, ny damask och drivknutsfett. Så det är slutkört för dagen. Tror att drivaxeln kommer att fungera för lättare körning med en ny ytterknut, men för bankörning behöver jag en helt ny axel men den kostnad och leveranstid det innebär. Har kontaktat firman men inte fått svar ännu. Så där står jag idag, bilen går kanon men drivaxeln mår dåligt. Torque steeren beror på att jag tidigare fixade mer camber med ett ovalt hål för övre bulten på spindeln men med det nya topplagringarna ställde jag min neg camber på spindeln och tog allt på topplagringen. Detta har gjort att scrub radien har ökat. Går att attackera detta på flera sätt, korttidslösningen blir att maxa camberjusteringen på spindeln igen. Men långtidslösningen blir att flytta ner nedre ledpunkten vilket även ger bättre rollcenter och camberkompensation. Behövs dock ett spindelbyte och en ny bärarm för det... Går även att ändra ET på fälgarna eller lägga till eller ta bort spacer men det är inte önskvärt pga andra anledningar. Framförallt att jag vill byta till 225 breda däck på sikt. Lappar nog ihop drivaxeln temporärt så jag kan åka lite på gatan, bilen är trots allt besiktigad och fungerar fint i övrigt. Kommer en filmsnutt när jag har klippt den på snabbaste varvet och ett haveri. Körde gamla sträckningen första passet så sänkningen av två sekunder är iaf samma sträckning men ny asfalt. Nån som vet om ett bra drivknutsfett? Har bara kört drivknutsfett med Molybydensulfid från hovleverantören Biltema. Vilket är vad som går att få tag på med kort varsel. Har noterat att det verkar bli tunnt när det är varmt och torka när det har varit utsatt för hård belastning. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fet _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Jag har kört med Redlines CV-2 i många år med mycket gott resultat, finns t.ex. på Mekonomen: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||
Tråkigt med ras men du verkar vara en lösning på spåret. Angående spindelleden och bärarmarna, såhär har dom gjort på Mégane cup spindlar är åxå bytta så fjäderben kommer längre ifrån däcket. Vilka bärarmar kör du med nu?
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Tack för tipsen på fett. Blir nått av de förslagen nästa gång jag ska packa om en drivknut.
Jag har Renault 5 GTE bärarmar och spindlar. Men om jag ska bygga om framvagnen kommer jag behöva byta spindlar för att kunna bygga en vettig förlängare för nedre spindelleden. Detta gör att jag kan behöva byta ytterknut från de jag har nu vilket i förlängningen kan kräva en annan splinesdiameter och längd på drivaxeln. Tänker mig nått likt Pures kit för Clio 2. Som påminner om Megane Cup grejerna ovan. Frågan är bara hur de har tänkt sig med kränghämmaren? Vad jag kan se finns det inget kränghämmarfästa i den nedre bärarmen. Antar att tanken är droplänkar och ev knivkrängare. http://www.pure-motorsport.co.uk/cli Det använder Renault Laguna I spindlar vilket även Clio Cup bilen verkar göra. Tänker mig att köpa monteringsplattor för Lagunaspindlar och bump steer justeringskit från Pure http://www.pure-motorsport.co.uk/cli http://www.pure-motorsport.co.uk/cli För att sedan bygga egna rörbärarmar och subframe förstärkning för min bil. Det får dock bli i vinter. Mårten har väl ritning på förlängningen av nedre spindelleden. Men det blev inte så bra med orginal bärarm och om man inte bytte spindel. Frågan är om man ska sätta ihop ett kit, är väl några som är potentiellt intresserade av ett sådant. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Den där konan för att få till roll center såg intressant ut! Vars kan man hitta dom? |
||||||||
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Ang längden på drivaxlarna...hur lång gänga finns det på axeltappen?
På min gamla ban-Saab tillverkade jag distanser mellan hjullager och drivaxel för att behålla positionen på inre knuten, men där fanns det 15-20mm tapp tillgodo utanför muttern. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||||
Det är Renault Sports för Clio Cup. Vet inte om den går att köpa lös utan jag tror att man behöver köpa både den och hållaren för det nedre lagret. Pure motorsports kit innehåller en liknande distans. Den är dock relativt enkel att tillverka med en genomgående skruv som i Pures kit. Finns bilder här http://www.pure-motorsport.co.uk/cli
Det finns karnske 10mm gänga att ta på, dock tappar man längd på Splinesen i hjulnavet om man gör så så risken är väl att det går sönder där istället. Har funderat på att tillverka en distansbricka sålänge, är dock lite knepigt att centrera den då drivaxeln har en radie där, eller så punktar man den med svetsen i knuten för att hålla den på plats. Gör nån form av nödlösning för att kunna köra med bilen i år. Men jag vill gärna få till en riktigt bra framvagn när man ändå håller på och beställer nya axlar. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Megane cup prylar, kördes med innan clio II, massiv bit som sitter klämd i spindeln och nerstoppad i en uniball _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Uppdaterar med film från Gelleråsen. Tyvärr blir det lite otrevligt med 120 graders vidvinkel då bildstabiliseringen aktiveras.
Bilen går riktigt fint med nya diffen, PFC08 och nya topplagringarna. Noterar att jag är lite väl hetsig på att svänga in på sina ställen vilket tvingar fram understyrning. Torque steeren är dock brutal med nuvarande framvagnsgeometri, ska ställa tillbaka topplagringarna lite. Bilen var iaf kul att köra i år vilket den inte är med dåliga bromsar och utan diff. Motorn levererar som vanligt bra acceleration och ett gott ljud som inte går fram på filmen. Ny drivaxel är beställd sedan två veckor, hoppas kunna få till en körning på Gotland innan årets slut. Har även fixat lite extra bromskylning, kompletterar med bilder på det strax. Inte för att det behövs just nu men lite extra marginal på frambromsarna skadar inte. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Fixade bromskylningsscoop från Porsche GT3. Fick kapa av dem lite på längden och göra en platta att fästa dem i som skruvas fast på bärarmen. Hoppas de gör nån form av nytta. Kostade iaf inte speciellt många kronor
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Bromskylning
Körning Gelleråsen Film på tuben Tubens funktion för att stabilisera skakiga filmer funkar inte på körning tycker jag. Skippa den nästa gång så blir man inte åksjuk när man kollar film _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||||
Är tyvärr inte Youtubes stabilisering, den är avstängd. Är min Sony Actionkamera som har steady shot om man kör 120 graders vidvinkel. Ska se om den går att stänga av, annars filmar jag i 170 grader nästa gång men då ska jag nog revidera kameraplaceringen. Slängde ihop en splitscreen video också. 2016 upptil och 2017 nedtill. Framgår att det är bra med PFC08 belägg fram istället för glaserade Textar. Hade hoppats att man kunde se skillnaden med diffen men de drunknar i tidsdifferansen under inbromsning i första kurvan. Ska fixa motsvarande loggdata när jag har den tillgänglig 2017 röd och 2016 blå. Stora skillnaden är bromsarna in mot trösen och bätter kurvhastighet i snabba högern mot Ejes. Helt klart diffens förtjänst att jag kan accelerera genom snabba högern in mot Ejes. Spann på innerhjulet och understyrde trots 120km/h där. Tjänar inget i kurvhastighet trots den nya beläggningen, vilket jag nog hade gjort om jag hade justerat in däckstrycket vilket var planen att göra i depån om inte bilen hade gått sönder. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Extern är bra. Jag har en 5hz Bluetooth från Qstarz. Under 1:20 hade inte varit dumt, borde gå nästa gång.
Är ett kul projekt, men inte helt enkelt att få till allting. Men snart är den förhoppningsvis den ultimata 80 tals GTI bilen. Motorn är iaf magisk och karossen är lätt Hann precis klart igår så jag hann inte provköra, vankas regnstorm i helgen så vi får se när det blir. Nästa steg efter provkörningen är en hjulinställning, ställde tillbaka topplagringarna endel och maxade camber justeringen på spindeln. Förhoppningen är att detta ska minska torque steer. Tror att det blir bra med bromssköldarna. Nu har jag fått en längre högeraxel så nu har jag bra axlar på bägge sidorna som verkar ligga bra i de inre knutarna. Kör Red Line drivknutsfett nu, hoppas det är bättre än fettet som följer med. Det är iaf klart rödare Maxtemp på framoket efter 10 varv på Gelleråsen var 182C. Vet iofs inte om den nollställs med nästa temperaturcykel eller ej, så det kan vara maxtemp från förra året med belägg som överhettade nått fruktansvärt. Satte på en ny remsa på vänsteroket så vet jag säkert. RBF har torrkokpunkt på 305C torr och 205C våt så det finns lite marginal som förhoppningsvis blir större. Är dock lite rädd för att skivorna går lite väl varma baserat på Mårtens Clio som visserligen är något tyngre och hade standardok. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Busiga liten bil
Tips till drivknut nästan gång https://www.racegear.cc/se/bilkem/bi |
||||||||
Kör med samma skivor och original ok, dock så har jag ju moddat skivorna för mer kylning men dom blir märkbart blåa ändå _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -88 Honda K20A2, Tierp Arena Trackday | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 26, 27, 28 >> 77 besök idag (268156 totalt) |