Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
<<   1, 2, 3, 4   >>
27 besök senaste veckan (53868 totalt)
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 580



Många goda tankar har tagits upp här redan.

Bygg utifrån förutsättningar, jag försökte få in drömmen på liten yta... glöm det, kompromisser blir det. 😬

En sak som jag tror inte tagits upp är typ av bil du tror du kommer ha över tid och skruva på, samt typ av jobb?
Bromsbyten, recond, avgas, motorbytet etc? Tänker du spendera mycket tid under bilen är det akönt att kunna stå raklång eller låglyftande så du kan ligga, blir mycket träningsvärk i mage och axlar annars.

Älskar du Opel Speedster, Porsche 911, Cayman etc. Så blir en saxlyft grym då det är sällan du skall mitt under bilen. Som nämndes av någon annan, kopplingsbyte, växellådsbyte bmw/Volvo etc. Inte lika kul.

Jag hade en Dodge Viper när jag byggde garage och sänkte ned en lyft i plattan utifrån utrymme och biltyp.
Strax över 4 meter brett i garaget, tvåpelare hade inte vart bekvämt med den bredden.

Valde också saxlyft utifrån att avgas etc. Går i trösklarna på Vipern, så enda svagheten var ev. Växellådsbyte.
Men senaste året har jag kört BMW... 🙄

Lägger in ett par bilder på min lösning som kom ur egen skalle...


På dessa bilder är inte el draget, lyftaggregat sitter inte på väggen etc. Vilket det gör idag.

Gjöt in pvc-rör i plattan för tryckslang, brunn etc.
Jag använde en lyft från verktygsboden med utskjutbara armar så man inte behöver lyfta i trösklarna.
Lyfter 1.4m och fullgod kvalitet.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hej,

Snygg lösning med saxlyften!
Den modellen du har lyfter lite högre än övriga servicelyftar men du har väl inte fritt mitt under på din?

Jag skruvar mest med framhjulsdrivna bilar och framförallt SAAB.



crille_hallden skrev:
Många goda tankar har tagits upp här redan.

Bygg utifrån förutsättningar, jag försökte få in drömmen på liten yta... glöm det, kompromisser blir det. 😬

En sak som jag tror inte tagits upp är typ av bil du tror du kommer ha över tid och skruva på, samt typ av jobb?
Bromsbyten, recond, avgas, motorbytet etc? Tänker du spendera mycket tid under bilen är det akönt att kunna stå raklång eller låglyftande så du kan ligga, blir mycket träningsvärk i mage och axlar annars.

Älskar du Opel Speedster, Porsche 911, Cayman etc. Så blir en saxlyft grym då det är sällan du skall mitt under bilen. Som nämndes av någon annan, kopplingsbyte, växellådsbyte bmw/Volvo etc. Inte lika kul.

Jag hade en Dodge Viper när jag byggde garage och sänkte ned en lyft i plattan utifrån utrymme och biltyp.
Strax över 4 meter brett i garaget, tvåpelare hade inte vart bekvämt med den bredden.

Valde också saxlyft utifrån att avgas etc. Går i trösklarna på Vipern, så enda svagheten var ev. Växellådsbyte.
Men senaste året har jag kört BMW... 🙄

Lägger in ett par bilder på min lösning som kom ur egen skalle...


På dessa bilder är inte el draget, lyftaggregat sitter inte på väggen etc. Vilket det gör idag.

Gjöt in pvc-rör i plattan för tryckslang, brunn etc.
Jag använde en lyft från verktygsboden med utskjutbara armar så man inte behöver lyfta i trösklarna.
Lyfter 1.4m och fullgod kvalitet.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 580



Stämmer bra fredrick, jag har inte fritt under.
Det är nackdelen med saxlyft.

Med framhjulsdrivna bilar funkar saxlyft givetvis lika bra. 👍

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Lyfter tråden igen då jag behöver bestämma mig för ett av alternativen nedan.

Alt 1.
Takskjutport, gångdörr till vänster, nedsänkt saxlyft (troligtvis servicelyft), arbetsbänk, skåp osv på vänster sida, höger sida fritt.

Alt.2.
Slagport 2,5m bred, EJ vanlig gångdörr, 2-pelarlyft, Saxtakstolar för högre takhöjd, arbetsbänk, skåp osv på höger och vänster sida.

[/img]

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Gångdörr är nästan ett måste enligt min erfarenhet. Det blir mer "spring" än man tror om garaget är friliggande. Men att öppna en av slagportarna är mer likt en gångdörr än att skicka upp en takskjutport, så om porten är lika lätt att öppna/stänga som en gångdörr så kan det funka.

Men annars hade jag kört alternativ 2. Tvåpelarlyft, högre takhöjd och mer väggyta för förvaring tillgänglig thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Victor. skrev:
Gångdörr är nästan ett måste enligt min erfarenhet. Det blir mer "spring" än man tror om garaget är friliggande. Men att öppna en av slagportarna är mer likt en gångdörr än att skicka upp en takskjutport, så om porten är lika lätt att öppna/stänga som en gångdörr så kan det funka.

Men annars hade jag kört alternativ 2. Tvåpelarlyft, högre takhöjd och mer väggyta för förvaring tillgänglig thumbs up


Ok jo angående takhöjden är det lika bra när man ändå bygger.
Ska fundera på hur jag löser garageporten, eventuellt blir det ytterligare en gångdörr.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag är hittills extremt nöjd med hur min verkstad blev, kolla i min tråd för mer bilder.
5meter bred port "räcker att öppna halva för att köra in) hade först tänkt köpa takskjut, men rationaliserar det längre in i framtiden då min" tillfälliga tusenkronorsport" fungerar hur bra som helst.
Ingång gångdörr baksida. Nedsänkt 2000 kilo bord enkelsax lyft (lyfthöjd gott å väl) 260 takhöjd. Lagom att ha rullpall när man håller på under bilen (under Fram eller bakvagn dvs) eller i hjul hus.
Sen välisolerade väggar och tak luftvärmepump så sval och behaglig miljö även när det är, 35 grader och kvavt utanför

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag avskyr 2 pelare bara ivägen för det mesta och igentligen som bäst om man byter avgassystem eller växellåda på rwd.
(vilket jag väldigt sällan gör)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
knotan skrev:
Jag är hittills extremt nöjd med hur min verkstad blev, kolla i min tråd för mer bilder.
5meter bred port "räcker att öppna halva för att köra in) hade först tänkt köpa takskjut, men rationaliserar det längre in i framtiden då min" tillfälliga tusenkronorsport" fungerar hur bra som helst.
Ingång gångdörr baksida. Nedsänkt 2000 kilo bord enkelsax lyft (lyfthöjd gott å väl) 260 takhöjd. Lagom att ha rullpall när man håller på under bilen (under Fram eller bakvagn dvs) eller i hjul hus.
Sen välisolerade väggar och tak luftvärmepump så sval och behaglig miljö även när det är, 35 grader och kvavt utanför


Fint garage!
Hur högt lyfter ditt lyftbord?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tack.
Jag har för mig den lyfter 1800 plus minus. Men som sagt 2600 invändigt i garage så går ju inte utnyttja all höjd . Jag brukar lyfta tills det är lagom för att sitta på pall. Klättrar, kravlar, knallar runt hela dagarna på jobbet så rätt behagligt att kunna sitta på en pall på kvällarna sista timmarna innan man hamnar i sängen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det finns ju 2pelare som sänks ner i golvet.
http://www.challengerlifts.com/inground-lifts.shtml

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det finns ju 2pelare som sänks ner i golvet.
http://www.challengerlifts.com/inground-lifts.shtml


Ja det hade varit fint men jag har för mig att de är riktigt dyra, sen har jag berg under som försvårar det ytterligare.

Känns som att en 2-pelare, eller saxlyft runt.1m höjd är de enda alternativen.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Kommer nog att köra på 2-pelare!
Får ta att stolparna är ivägen men samtidigt får jag en lyft som fungerar till det mesta.

Skulle bara vilja ha bra tips på vilken garageport man ska välja.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kommer du köra in i garaget ofta?
Har slagdörrar på mina 4platser. Har bruksbilarna ute och när jag vill in i en garageplats öppnar jag en eller 2dörrar utåt dom tar ingen invändig plats är billiga.
Om du tänker dig att öppna garaget ofta typ 2eller fler gånger /dag en rullport.. Då tar den plats under taket. Och skymmer ljuset...
Tror nog slagdörrar kan vara bättre isolerade än en ganska så lätt tunn port som skall upp i luften.
Dörrar kan ju göras själv.. Mina är i stål med frigolit isolering.. Som jag gjort själv.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kommer du köra in i garaget ofta?
Har slagdörrar på mina 4platser. Har bruksbilarna ute och när jag vill in i en garageplats öppnar jag en eller 2dörrar utåt dom tar ingen invändig plats är billiga.
Om du tänker dig att öppna garaget ofta typ 2eller fler gånger /dag en rullport.. Då tar den plats under taket. Och skymmer ljuset...
Tror nog slagdörrar kan vara bättre isolerade än en ganska så lätt tunn port som skall upp i luften.
Dörrar kan ju göras själv.. Mina är i stål med frigolit isolering.. Som jag gjort själv.


Hej,

Jag kommer inte att köra in och ut med bilen flera gånger om dagen, blir endast ett garage för hobbybil.
Dvs att den kör ut 2-3ggr i veckan under sommaren?!

Får fundera på om man behöver ytterligare en dörr till "gångtrafik"

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fredrik G skrev:
Lyfter tråden igen då jag behöver bestämma mig för ett av alternativen nedan.

Alt 1.
Takskjutport, gångdörr till vänster, nedsänkt saxlyft (troligtvis servicelyft), arbetsbänk, skåp osv på vänster sida, höger sida fritt.

Alt.2.
Slagport 2,5m bred, EJ vanlig gångdörr, 2-pelarlyft, Saxtakstolar för högre takhöjd, arbetsbänk, skåp osv på höger och vänster sida.

[/img]


Skulle säga alternativ 2 alla dagar i veckan. Problemet med alternativ 1 är att takskjutporten begränsar lyfthöjden om du inte har väldigt hög takhöjd.

Jag hade kört alternativ två men skippat arbetsbänk på utsidan av tvåpelarna och istället haft el och vatten vindor där.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare



Jag skulle nu behöva lite hjälp med layout i garaget.
Hur stor arbetsbänk behöver man? Tanken är att placera den tillsammans med lite skåp till vänster.

Hur mycket belysning och uttag bör man ha?

Fler praktiska tips?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har samma höjd och bredd som en std köksbänk. Det funkar bra iom jag har saxlyften som extra arbetsbänk till vissa saker. Annars skulle jag nog haft ändå köksdelar samma höjd men byggt ut dem en dm från vägg och lagt bredare bänkskiva då det ibland är gränsfall lite.

I ditt fall hade jag nog satt nästan hela väggen bredvid bilen och sen uttag med ett 16a samt fyra 230 typ varannan Meter utmed bänken och ett par likadana på andra väggen.


Jag har 12 st lysrör fördelat på tre rader plus mindre direkt över bänk. I ditt fall skulle man nog ha en rad med 3-4st i varje på ungefär samma bredd som bilen.
Plus extra arbetsbelysning vid bänken

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Eluttag på vägg med snygg dragning bakom gips brukar alltid vara för få och på fel ställe när man vill använda nåt.

Det brukar behövas utanpåliggande grendosor i underkant på överskåp/hyllor eller vinda på en takstol ändå, så varför inte planera så från början.
Men om man redan har designat platser för sin maskinpark så ska det naturligtvis planeras el för det också (med minst två extra uttag per ställe, dvs fyruttag istället för dubbla)).

All bänkyta jag nånsin kommit åt har blivit fullt tills det rasar, samma med väggar utan skåp, det blir saker ståendes tills man snubblar över det. Så jag ska nog inte ha för mycket yta om jag bygger eget, mobila ytor (campingbord, rullbord mm), _KAN_ man ju tömma och flytta på, har jag hört...

En lyftplats skulle jag placerat så närma en tom vägg som möjligt, så den oanvända lyften inte snor användbara kvadrat från annat. Jo, det blir mindre bekvämt att jobba på den sidan (man får vara smal för att komma mellan stolpe och vägg), men det är sällan jämfört med all den tid som ytan på andra sidan blir nyttjad.
Att lyften inte är centrerad i portöppningen är väl inget aber, kanske tom en möjlighet om man kan snedda förbi lyften (två bilar i bredd men en 3m port).

bara babbel, och drömmar...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Tack för tips!

Planerar att ha 2st fasta kabelvindor på lämpligt ställe.
Samt 2st vindor för tryckluftsslang.

Hur har ni löst utsug i garage om man svetsar något eller slipar?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Niklas Falk skrev:
Eluttag på vägg med snygg dragning bakom gips brukar alltid vara för få och på fel ställe när man vill använda nåt.

Det brukar behövas utanpåliggande grendosor i underkant på överskåp/hyllor eller vinda på en takstol ändå, så varför inte planera så från början.

Vill man vara riktigt seriös ifall det skall dit nått extra uttag i efterhand bygger man med sånt här
http://www.alfingstolar.se/horsalsstolar/eluttag/
https://www.rittal.com/se-se/product/show/variantdetail.action?product . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
<<   1, 2, 3, 4   >>
27 besök senaste veckan (53868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande