Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportsystem till Porsche GT3
1, 2   >>
5308 besök totalt
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej!

Är på jakt efter en GT3 och har lite funderingar på ett sportavgassystem. Har kört GT3 tidigare och känner kanske att ett vassare ljud behövs. Har ni några rek. på tillverkare, RUF, Gemballa, TechArt, original etc....?? Ljudmässigt, vilket föredrar ni? Har redan varit i kontakt med RUF men de hade tyvärr ingen ljudfil förtillfället. RUF är väl annars väldigt väl ansedda och har mkt hög kvalitet??
Är ute efter något riktigt häftigt

Tips på andra porsche forum förutom vår svenska sida?
Tack! thumbs up

Philip Lundh
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

om du vill ha mer ljud är du välkommen att åka till malmö och försöka besikiga den.. får du rätt person kommer du garanterat åka därifrån med ett trasigt avgassystem
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
hur menar du då??

Philip Lundh
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Det forum som jag tror innehåller mest info om Porsche modifieringar är nog Rennlist (http://forums.rennlist.com)

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Sportsystem till Porsche GT3

MatroxMGA skrev:
Hej!

Är på jakt efter en GT3 och har lite funderingar på ett sportavgassystem. Har kört GT3 tidigare och känner kanske att ett vassare ljud behövs. Har ni några rek. på tillverkare, RUF, Gemballa, TechArt, original etc....?? Ljudmässigt, vilket föredrar ni? Har redan varit i kontakt med RUF men de hade tyvärr ingen ljudfil förtillfället. RUF är väl annars väldigt väl ansedda och har mkt hög kvalitet??
Är ute efter något riktigt häftigt

Tips på andra porsche forum förutom vår svenska sida?
Tack! thumbs up

Ring till AceCompetition(Borås) 033-141714 de är återförsäljare av Manthey Racing. De har ett system som enligt utsago ska låta underbart.

www.manthey-racing.de
www.ace-competition.com

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag hade ett avgassystem på min porsche som lät underbart. Men ändrar man det minsta från original så klarar man inte bullerkraven på banorna och då är det inte så kul längre. Så jag fick byta tillbaka till original.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Brukar man inte kunna borra några hål i ljuddämparen ...

NS BTG: 9.10.21

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Fredrik C skrev:
Brukar man inte kunna borra några hål i ljuddämparen ...

Hakkastrimning...?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Jag hade ett avgassystem på min porsche som lät underbart. Men ändrar man det minsta från original så klarar man inte bullerkraven på banorna och då är det inte så kul längre. Så jag fick byta tillbaka till original.

Ja det är ju den dystra sanningen....
Kraven är ju redan hårda som dom är och det finns inget som talar för att kraven lättas upp utan snarare tvärt om.

Tänker på dom två GT3 RS som hade sportavgassystem installerat och kom till Kinnekulle, bilarna "ylade" så att man fick gåshud men dom fick inte vara med på banmötet.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag tror som Samuel, vill du kunna åka bana med den så ska du behålla orginal, det låter ju bra som det gör, det går ju inte fortare för att det låter mycket.

Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Tack för era svar! Bullerkrav är ju något som man måste tänka på, helt klart. Som det nämndes, original låter ju skönt det också. Tänker på Ferrari 360 samt Stradale, dessa bilar låter ju väldigt skönt (högt), undrar hur de hanterar bullerkraven.

Mkt att tänka på

Philip Lundh
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag tror att dessa "ylande" GT3 RS'er hade Manteys system.

Jag vet att minst en av dem ska ner till Mathey i tyskland för att försöka få den lite tystare för att klara av bankraven. Lite fånigt att systemen är godkända för gatbruk men inte på racebanorna.....?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sitter det inte spjäll i avgassystemen på 360 som öppnar vid lite varv?

BMW 330i -05
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Trådstartare
tror ni inte att det ofta räcker med att hålla igen där de mäter ljudnivån? Jag vet att när man har kört med bland annat RR så rek. de att man håller igen på vissa avsnitt (vissa bilar, som Stradale).

Ingen som har något ljud ifrån ett Manthley system? Hörde deras tävlingsbilar på ringen i sommar men det är troligtvis inte samma.

Philip Lundh
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:

Sitter det även på de sportsystem som monteras original på 911. Är dock osäker om det är identiska system på GT3 och GT3 RS som på C2, C4, etc.

http://www.porsche.se/cl/accessories/911teq/sport/exhaust_system_911.h . . . .

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Atariman skrev:
MaZ skrev:

Sitter det även på de sportsystem som monteras original på 911. Är dock osäker om det är identiska system på GT3 och GT3 RS som på C2, C4, etc.

Har också läst om detta sportsystem. En väldigt bra funktion är ju att man har en knapp att reglera ljudnivån......någon som vet om det låter bra?

Philip Lundh
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Atariman skrev:

Nej, tyvärr passar inte det systemet på en GT3:a. Porsche har inget att erbjuda heller utan det är eftermarknad som gäller.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Manthey Racing!

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

MatroxMGA skrev:
Atariman skrev:
MaZ skrev:

Har också läst om detta sportsystem. En väldigt bra funktion är ju att man har en knapp att reglera ljudnivån......någon som vet om det låter bra?

Det låter underbart! Men, som Anders T skriver, det fungerar tydligen inte till GT3.

Här sen Okt 2003

Trådstartare
Atariman skrev:
MatroxMGA skrev:
Atariman skrev:
MaZ skrev:

Det låter underbart! Men, som Anders T skriver, det fungerar tydligen inte till GT3.

Det kunde jag tänka mig eftersom GT3 har ett annat system som original. Tror tom att jag kollade upp det för ett tag sedan. Ingen som har något ljud från Manthley??

Philip Lundh
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

MatroxMGA skrev:
Det kunde jag tänka mig eftersom GT3 har ett annat system som original. Tror tom att jag kollade upp det för ett tag sedan. Ingen som har något ljud från Manthley??

Mantheys system görs av Europipe. Finns några videoklipp på deras site som jag antar innehåller ljud oxå.

Sök på rennlist.com och rennteam.com också där diverse folk installerat europipe och jag har för mig att det finns ljudfiler oxå.

1, 2   >>
5308 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande