Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> Kul med ny motor IGEN... | << 1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 110, 111, 112 >> 59 besök idag (666665 totalt) |
Sitter i samma sits dock med en helt annan målsättning än vad du har. Jag leker bara på trackdays och några prisklasser under ditt bygge. Jag drog på mig ett ras i våras, min motor går inte runt överhuvudtaget. Jag har långt ifrån ditt tempo och det gäller både på bana och i garaget. Min motor är inte ur ännu, en av anledningarna är att garaget är ockuperat av ett nytt kök som hamnar på plats där det skall vara nästa vecka om allt går som det skall. Förhoppningen är att kunna börja skruva lite efter det.
Så jag säger heja heja och är imponerad av viljan och orken som du har. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Nu har jag rivit isär och kollat.
Inga skador alls i toppen. Så här ser lagren ut i botten Detta var vad jag hittade. Inga repor på något ramlagerläge. Har bara kollat 2 stakar än så länge. Värre repor än så är det inte. Känns lite som att jag ska gå och köpa en triss faktiskt. Till och med jag kan ha tur ibland. Nu ska jag bara kolla alla andra stakar innan jag smäller ihop. Får se om jag behöver byta några lager, men det verkar klara sig. I vilket fall behöver jag nog inte slipa veven och det är ju skönt. Nya lager är inte så dyrt faktiskt. Samma peng som till en "vanlig" motor, alltså inte Porsche priser. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jeg håber den har klaret sig godt men de motorer jeg har skilt ad med leje problemer er det altid en eller to der er odelagt aldrig dem alle sammen så du skal nok ikke fejre for du har fået kigget dem alle sammen efter. Men jeg håber jeg tager fejl god dag
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
Jo, jag har ju 6stakar kvar att kontrollera. Vi får se, men inget ramlager i alla fall. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nu har jag kollat allt.
3st vevlagerlägen hade det hänt grejjer på. Veven är helt felfri, men lagren på 3 lägen / 6 stakar är smått skadade. Så jag klarar mig undan med nya vevlager. Det blev inte så farligt... jag hade tur. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Härligt att det inte blev mer skador, finns hopp om mer körning i år
Det som är intressant med lager är att oljetrycket tillför ny olja till lagrena. Om oljetrycket försvinner kommer inte ny olja att tillföras lagret, det är egentligen inget problem förens oljan blir förvarm och oljefilmen brister. Vevaxeln och stakarna planar på den oljefilmen som finns i lagret, likt en planande båt som är beroende av hastigheten för att det inte ska bli kontakt. Dvs det går att köra en om än mycket begränsad tid efter att oljepumpen har stannat. Mycket beroende på vilken lastpunkt och hur varm oljan var det var innan det hände. Är lite kluven till torrsump, visst löser man problemet med att oljepumpen kan suga luft vid hård kurvtagning i ett standard tråg. Men man får en risk med en extern rem som driver oljepumpen, en fästkonsoll till den och remspänningen. Förutom alla kopplingar som kan läcka. I ditt fall finns det inget alternativ att inte ha torrsump, men jag tror man ska passa sig för att montera torrsump i fall där ett bra bafflat tråg eller en accusump hade löst samma problem. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Härligt!
Det brukar slamra fint om tryckarna och kamstyrningen när dom blir utan oljetryck. Skönt att det inte hann hända mer innan du upptäckte problemet! _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||
Härligt att det trots allt gick så "bra" med motorn.
Tror jag sa det till dig att veven borde klarat sig på den sträckan och att man måste hoppas lite Vi sågs på taket och tjattra lite (dålig på att presentera mig har jag märkt) _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Du är ljushårig och hade keps och glasögon? _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Låter rätt, hade inte kepsen först men fick gå o hämta när solen titta fram. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Dåså. Jo men vi stod ju och tjatade en liten stund. Kul att få ihop namn med ansikte.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Härligt! Nöj dig inte med en utan köp en bunte trisslotter, du kommer att vinna mycket pengar.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> Kul med ny motor IGEN... | << 1, 2, 3 ... 73, 74, 75 ... 110, 111, 112 >> 59 besök idag (666665 totalt) |