Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2017-07-07 - 09 Knutstorp SvenskSportvagnsMeeting | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (16205 totalt) |
Jag känner mig ganska nöjd med den starten. Hade tänkt försöka komma in framför dig, fick en bra start men luckan framför stängdes snabbt. Fick byta sida bakom dig och hittade plats utmed muren. Sedan fick jag slita hårt för att hålla Niclas, dig och Thomas S bakom, var grymt torr i halsen och andades typ bara på rakan... Hade Bertil som bromskloss framför, vågade mig inte på något kreativt spår så länge jag hade er i häcken, men lyckades ta mig förbi honom på sista varvet (efter lite gnuggning och intryckt backspegel...). Var lite orolig att jag hade varit lite väl hård mot Niclas men tycker det ser ganska ok ut på din film? Kunde möjligen lämnat lite mer plats någon gång upp mot krönet men Niclas verkade vara OK med det efter racet. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Ett par rejäla tjuvstarter... Vad hände med den där faktadomaren som de nämnde på förarmötet, jag kan inte se att det utdömdes något straff i resultatlistan? Eller klarar man sig om man lyckas få stopp igen innan starten går, trots att man då står några meter längre fram? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Ja i backspegeln var det givetvis en miss att lämna innern fri där Mellan dig och Niclas var det väl schysst, möjligen kunde du lämnat någon decimeter extra vid 5.55 i vänstern. Ungefär samma mellan Niclas och mig vid 10.40, men det är svårt att se hur långt fram man är, Niclas var nog högre upp på dig och du lämnade mer lucka också. Borde gå att rädda innern i nästa höger oavsett
Jag har inte sett listorna, men det ska ha delats ut 5st 30sek tidstillägg för tjuvstarter. (fast reglerna säger 15sek för tjuvstart men...?) _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Lägger in lite mer broderad text ang SSM 2017 Revivel
Står bla om tidstilläggen SSM 2017 Efter ett och ett halvt år utan racing dammades Caterham nr 14 av för ett deltagande i SSM 2017 Kändes konstigt nog inte så ringrostigt som jag trodde Lite nya grepp tillämpades vid detta SSM, hade i lite mer tryck i däcken ca 1,35 bar, min mekaniker mätte temperaturen i framdäcken efter första träningen, såg bra ut ca 55 grader i ytterkant på vänster och ca 44 grader på insidan, enligt Magnus Mårtensson var detta OK Däcken i sig jag åkte på är 4-5 år gamla Yokohama A048 med drygt halva mönsterdjupet kvar Fick vägt bilen vid besiktningen efter första träningsåkningen, den skall beräkningsmässigt väga 663 kilo med mig i som förare, vågen stannade på 663 och ett halvt kilo, får väl bli ett extra toalettbesök innan åkningarna så vikten stämmer bättre ;-)) Motorn gick hyfsat bra, i alla fall mellan 5 och 7 tusen varv, två dagar före tävlingen gick den inte alls så det blev lite halvt panik Jag var i Lödde med bilen på tisdagen innan tävlingen och gjorde lite reklam för SSM, motorn gick inte rent på ditresan och ännu sämre på hemresan för att bli helt död utanför garaget Som vanligt så gick jag metodiskt till väga och kollade så det kom bränsle fram till förgasarna, ställde även trycket som skall var ca 0,28 bar till mina Dellorto förgasare, använde så klart min vän startgasen också men mest dött, sedan kollades gnistan som först var sporadiskt och sen ingen alls Det blev kväll och jag spekulerade hemma vid skrivbordet, tog fram det lilla jag har av kablering mm som jag tyckte att jag behövde för att felsöka det elektriska På förmiddagen efter stärkande frukost och dusch var jag åter i garaget hemma Tänkte lite och det slog mig att kanske kabeln till den induktiva givaren hade lossnat eller var av, då blir det ingen gnista från mitt Omex styrsystem Döm om min förvåning då jag tar i givarkontakten så sitter hela givaren lös Den är skruvad utifrån medan plastbiten som den sitter i i motorblocket är skruvad inifrån dvs skruven till denna bit sitter mellan motorblock och kopplingskåpan, denna kan ej nås utan att demontera motor och växellåda Goda råd är dyra, en rostfri ståltråd spändes mellan givarkontakten och ena motorfästet för att hålla givaren i rätt position, den gamla givaren var delvis uppäten och full av metallspån från svänghjulet då den kommit mot detta Sprutade ren med brakeleen och smetade på epoxy för att givaren skulle sitta helt still, DET FUNKADE och motorn gick fint igång onsdag eftermiddag In med bilen till mitt större garage och upp med den på släpet Anlände på torsdagen till Knutstorp helt övertygad om att insläpp var kl 16.00 vilket visade sig vara fel, det var inte förrän kl 17.00 Vis i min tro tog jag fastlane dvs vänster spår in då det stod i inbjudan att man kunde köra direkt in om man hade betalning mm klart Lastade av bilen och fick hjälp av Rolf Dawidzon och Henric Månsson med mitt 199 kronors plockepinn tält Tillbaks igen till Oxie Fredag morgon upp kl fem och gjorde dom vanliga bestyren, iväg tillsammans med min granne, här kallad "mekaniker" Fri träning strax efter kl 10 och en omgång vid 14 tiden Inga fantomtider men klart nöjd efter ett långt uppehåll Tidsträningen på lördagen gick över mina förväntningar dock med en rätt medioker tid Fick en startplacering nr 12 Lördag Race 1 Här syns min "fantomstart" på Rickard Nivas film, start vid 4.10, står bakom Rickard i höger led, det är jag som kommer i mittspåret, har gjort ett litet ryck sen stannat för att sedan ösa på för fullt när lamporna slocknade http://youtu.be/U0xhWsuL2Ic Vid starten dröjde det rätt länge innan startern släckte lamporna vilket resulterade i att mitt högra led ryckte med Dag Löfqvist som nr ett först Lamporna slocknade men det verkade som jag var en av få som åkte, tog sju placeringar i starten i mittspåret och kom fram till böjen som nr fem från tolfte plats, blev naturligtvis glad som en speleman men fick så klart släppa position efter position till snabbare medtävlare Jag hade tre medtävlare efter mig större delen av racet, dessa var mindre glada, dock uppmärksammades mitt race av speakerparet fick jag höra Har ingen film då jag glömt trycka på R knappen på kameran Kommer i mål som nr nio, åker upp till min parkering i övre depån och får reda på att jag skall infinna mig i Tornet Fick dessvärre 30 sekunders tillägg för "jump start" tillsammans med 4 andra i högerledet, blev lite upprörd på våra duktiga funktionärer då jag menade att jag stod still då starten gick men Max Dymling nådde fram med beskedet att ett ryck och sen stopp också är en tjuvstart, någon gång skall vara den första, ber om ursäkt Ludde för att jag blev upprörd Söndag Race 2 Fick startplacering nr nio i detta race Hyfsad start utan "jump" Hamnade mitt i fältet med samma tre medtävlare runt mig, en före och två efter mig Så såg det ut många varv men efter ett misstag från mig gick Ulf Andersson om mig (B bil) och något senare smet Jonas Jonsson (B bil) om mig Försökta höja mitt tempo då jag inte hade så långt fram till Rickard Niva i sin C-bil, testade att bromsa sent, vid 50 lappen, efter långa rakan men fick en hårig inbromsning, jag bromsade troligen onödigt hårt Jonas föll bort samt två andra deltagare i racet Kom i mål som nr nio helt nöjd med racen Rikard Niva i sin C bil gick i mål strax före mig, jag hade någon A bil efter mig i mål Sen följer det mindre roliga att packa ihop alla grejerna igen och lasta av i garaget i Malmö och ställa allt på plats Bilen står kvar på släpet Bengt Metz och Mekanikern Ivo Mecklint 20170712 Bilden tagen av Racefoto _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Det var väldigt torftigt med "ordentliga" racebilder från helgen. Vad jag saknar Fredrik Lövgrens fantastiska bilder
Ingen som känner någon som var där med en systemkamera att locka hit och posta eller länka till lite bilder? Jag fyller på med en mobilbildsbibba till: _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Tyvärr var ju även serie-fotografen Bengt-Åce bara där fredag+lördag, så det blir inga racebilder på oss från hans håll.
Slänger in några bilder jag tog lördag morgon: Sedan måste jag ju nästan lägga in dessa med... 😄 _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Drive through för tjuvstart brukar bli 30 sekunder tidstillägg i efterhand om ingen drive through genomförts under loppet. |
||||||||||
Jag brukar ju vara där och släpar isåfall alltid med mig kameran - men var ju i Falkenberg denna helgen (och försökte ta lite bilder) http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_falkenberg_2017/index.html Men det dyker nog upp fler bilder så småningom! Tills vidare så är jag tacksam för alla som lägger upp bilder och videos så jag få en liten insyn i vad jag missade _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||||||
Så kan det vara, men: http://www.spvm.se/uploads/Dokument/ _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Hai Thomas
Här kan du se i resultatlistan ang straffen för Jump start http://www.raceconsulting.se/Web/Fil / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Jo men om TL struntar i serieregler eller SPVM önskemål (tex åtgärd vid påkörning, tilldelning av startnummer osv) så blir det som det blir. Jag kan tycka att det finns en lite nonchalant attityd hos de flesta arrangörerna. Även breddracing vill ha korrekt genomförda race och domslut. På SSM verkar den allensrådande attityden vara att det skall vara så trevligt så.. vilket lätt resulterar i flathet. På andra banor utmynnar det på andra sätt. |
||||||||||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
SSM 2017 fantastiskt 💪😎💪
Tyvärr inga foton, försöker få ut någon film ur kameran. Lägger upp så fort de blir tillgängliga 👍 Länk här på rejsa för racerapport: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Hej Rickard
Kul redovisning av dina vedermödor och racen Tar mig friheten att bogsera hit din Racerapport / Bengt Metz
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Tack Bengt
Yes, film Roadsport B race 1 Tillägger att det var så varmt, som vanligt, att elektronisk utrustning typ Iphone kamera stängde av sig. Men denna och kanske någon till gick att rädda "starten går vid ca 4:10" mycket nöje https://youtu.be/U0xhWsuL2Ic _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Breisladd ner i Lito ja jävlar Jag hittade ett schysst album på fejsbork: https://www.facebook.com/Ronny.Perss å några till här: https://www.facebook.com/media/set/? _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Måste säga att bilderna duger bra, ingen är väl proffsfotograf eller?? / Bengt Metz Lite fler racerapporter och mera film efterlyses!!!!!!!!![b][/b] _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Länkar väl in min med då:
_________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Ett litet varnande finger Om man inte har betalt 500kr i medlemsavgift till SPVM förutom 300kr till SPVM för ett race så kommer man inte med i SPVMs resultatlista Då jag själv missat denna info så finns jag inte med i SPVMs resultatlista för SSM Knutstorp Thats it / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||
Resultatlista från en tävling och poängberäkning för en serie är inte exakt samma sak, men enligt serieinbjudan, du behöver vara medlem i SPVM innan tävlingen för seriepoäng i SPVM.
|
||||||||||
Eftersnack 2017-07-07 - 09 Knutstorp SvenskSportvagnsMeeting | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (16205 totalt) |