Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2017-07-07 - 09 Knutstorp SvenskSportvagnsMeeting
<<   1, 2, 3   >>
16163 besök totalt
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Pontus Fyhr skrev:
Här är Roadsport C race1 från min bil:


Jag känner mig ganska nöjd med den starten.
Hade tänkt försöka komma in framför dig, fick en bra start men luckan framför stängdes snabbt.
Fick byta sida bakom dig och hittade plats utmed muren. thumbs up

Sedan fick jag slita hårt för att hålla Niclas, dig och Thomas S bakom, var grymt torr i halsen och andades typ bara på rakan...
Hade Bertil som bromskloss framför, vågade mig inte på något kreativt spår så länge jag hade er i häcken, men lyckades ta mig förbi honom på sista varvet (efter lite gnuggning och intryckt backspegel...).

Var lite orolig att jag hade varit lite väl hård mot Niclas men tycker det ser ganska ok ut på din film?
Kunde möjligen lämnat lite mer plats någon gång upp mot krönet men Niclas verkade vara OK med det efter racet.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Pontus Fyhr skrev:
JonasR1 skrev:
Någon som har filmer från Roadsport A och B racen?


Finns ett par på tuben, Dag Löfkvist t.ex: https://youtu.be/D0Jo1BCcUjY


Ett par rejäla tjuvstarter...
Vad hände med den där faktadomaren som de nämnde på förarmötet, jag kan inte se att det utdömdes något straff i resultatlistan?
Eller klarar man sig om man lyckas få stopp igen innan starten går, trots att man då står några meter längre fram?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



TPR skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Här är Roadsport C race1 från min bil:


Jag känner mig ganska nöjd med den starten.
Hade tänkt försöka komma in framför dig, fick en bra start men luckan framför stängdes snabbt.
Fick byta sida bakom dig och hittade plats utmed muren. thumbs up

Sedan fick jag slita hårt för att hålla Niclas, dig och Thomas S bakom, var grymt torr i halsen och andades typ bara på rakan...
Hade Bertil som bromskloss framför, vågade mig inte på något kreativt spår så länge jag hade er i häcken, men lyckades ta mig förbi honom på sista varvet (efter lite gnuggning och intryckt backspegel...).

Var lite orolig att jag hade varit lite väl hård mot Niclas men tycker det ser ganska ok ut på din film?
Kunde möjligen lämnat lite mer plats någon gång upp mot krönet men Niclas verkade vara OK med det efter racet.


Ja i backspegeln var det givetvis en miss att lämna innern fri där

Mellan dig och Niclas var det väl schysst, möjligen kunde du lämnat någon decimeter extra vid 5.55 i vänstern. Ungefär samma mellan Niclas och mig vid 10.40, men det är svårt att se hur långt fram man är, Niclas var nog högre upp på dig och du lämnade mer lucka också. Borde gå att rädda innern i nästa höger oavsett


TPR skrev:
Pontus Fyhr skrev:
JonasR1 skrev:
Någon som har filmer från Roadsport A och B racen?


Finns ett par på tuben, Dag Löfkvist t.ex: https://youtu.be/D0Jo1BCcUjY


Ett par rejäla tjuvstarter...
Vad hände med den där faktadomaren som de nämnde på förarmötet, jag kan inte se att det utdömdes något straff i resultatlistan?
Eller klarar man sig om man lyckas få stopp igen innan starten går, trots att man då står några meter längre fram?


Jag har inte sett listorna, men det ska ha delats ut 5st 30sek tidstillägg för tjuvstarter.
(fast reglerna säger 15sek för tjuvstart men...?)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Lägger in lite mer broderad text ang SSM 2017 Revivel

Står bla om tidstilläggen

SSM 2017

Efter ett och ett halvt år utan racing dammades Caterham nr 14 av för ett deltagande i SSM 2017

Kändes konstigt nog inte så ringrostigt som jag trodde
Lite nya grepp tillämpades vid detta SSM, hade i lite mer tryck i däcken ca 1,35 bar, min mekaniker mätte temperaturen i framdäcken efter första träningen, såg bra ut ca 55 grader i ytterkant på vänster och ca 44 grader på insidan, enligt Magnus Mårtensson var detta OK
Däcken i sig jag åkte på är 4-5 år gamla Yokohama A048 med drygt halva mönsterdjupet kvar
Fick vägt bilen vid besiktningen efter första träningsåkningen, den skall beräkningsmässigt väga 663 kilo med mig i som förare, vågen stannade på 663 och ett halvt kilo, får väl bli ett extra toalettbesök innan åkningarna så vikten stämmer bättre ;-))
Motorn gick hyfsat bra, i alla fall mellan 5 och 7 tusen varv, två dagar före tävlingen gick den inte alls så det blev lite halvt panik
Jag var i Lödde med bilen på tisdagen innan tävlingen och gjorde lite reklam för SSM, motorn gick inte rent på ditresan och ännu sämre på hemresan för att bli helt död utanför garaget
Som vanligt så gick jag metodiskt till väga och kollade så det kom bränsle fram till förgasarna, ställde även trycket som skall var ca 0,28 bar till mina Dellorto förgasare, använde så klart min vän startgasen också men mest dött, sedan kollades gnistan som först var sporadiskt och sen ingen alls
Det blev kväll och jag spekulerade hemma vid skrivbordet, tog fram det lilla jag har av kablering mm som jag tyckte att jag behövde för att felsöka det elektriska

På förmiddagen efter stärkande frukost och dusch var jag åter i garaget hemma
Tänkte lite och det slog mig att kanske kabeln till den induktiva givaren hade lossnat eller var av, då blir det ingen gnista från mitt Omex styrsystem
Döm om min förvåning då jag tar i givarkontakten så sitter hela givaren lös
Den är skruvad utifrån medan plastbiten som den sitter i i motorblocket är skruvad inifrån dvs skruven till denna bit sitter mellan motorblock och kopplingskåpan, denna kan ej nås utan att demontera motor och växellåda
Goda råd är dyra, en rostfri ståltråd spändes mellan givarkontakten och ena motorfästet för att hålla givaren i rätt position, den gamla givaren var delvis uppäten och full av metallspån från svänghjulet då den kommit mot detta
Sprutade ren med brakeleen och smetade på epoxy för att givaren skulle sitta helt still, DET FUNKADE och motorn gick fint igång onsdag eftermiddag
In med bilen till mitt större garage och upp med den på släpet
Anlände på torsdagen till Knutstorp helt övertygad om att insläpp var kl 16.00 vilket visade sig vara fel, det var inte förrän kl 17.00
Vis i min tro tog jag fastlane dvs vänster spår in då det stod i inbjudan att man kunde köra direkt in om man hade betalning mm klart
Lastade av bilen och fick hjälp av Rolf Dawidzon och Henric Månsson med mitt 199 kronors plockepinn tält
Tillbaks igen till Oxie
Fredag morgon upp kl fem och gjorde dom vanliga bestyren, iväg tillsammans med min granne, här kallad "mekaniker"
Fri träning strax efter kl 10 och en omgång vid 14 tiden
Inga fantomtider men klart nöjd efter ett långt uppehåll
Tidsträningen på lördagen gick över mina förväntningar dock med en rätt medioker tid
Fick en startplacering nr 12

Lördag

Race 1
Här syns min "fantomstart" på Rickard Nivas film, start vid 4.10, står bakom Rickard i höger led, det är jag som kommer i mittspåret, har gjort ett litet ryck sen stannat för att sedan ösa på för fullt när lamporna slocknade

http://youtu.be/U0xhWsuL2Ic

Vid starten dröjde det rätt länge innan startern släckte lamporna vilket resulterade i att mitt högra led ryckte med Dag Löfqvist som nr ett först
Lamporna slocknade men det verkade som jag var en av få som åkte, tog sju placeringar i starten i mittspåret och kom fram till böjen som nr fem från tolfte plats, blev naturligtvis glad som en speleman men fick så klart släppa position efter position till snabbare medtävlare
Jag hade tre medtävlare efter mig större delen av racet, dessa var mindre glada, dock uppmärksammades mitt race av speakerparet fick jag höra
Har ingen film då jag glömt trycka på R knappen på kameran
Kommer i mål som nr nio, åker upp till min parkering i övre depån och får reda på att jag skall infinna mig i Tornet
Fick dessvärre 30 sekunders tillägg för "jump start" tillsammans med 4 andra i högerledet, blev lite upprörd på våra duktiga funktionärer då jag menade att jag stod still då starten gick men Max Dymling nådde fram med beskedet att ett ryck och sen stopp också är en tjuvstart, någon gång skall vara den första, ber om ursäkt Ludde för att jag blev upprörd

Söndag

Race 2

Fick startplacering nr nio i detta race
Hyfsad start utan "jump"
Hamnade mitt i fältet med samma tre medtävlare runt mig, en före och två efter mig
Så såg det ut många varv men efter ett misstag från mig gick Ulf Andersson om mig (B bil) och något senare smet Jonas Jonsson (B bil) om mig
Försökta höja mitt tempo då jag inte hade så långt fram till Rickard Niva i sin C-bil, testade att bromsa sent, vid 50 lappen, efter långa rakan men fick en hårig inbromsning, jag bromsade troligen onödigt hårt
Jonas föll bort samt två andra deltagare i racet
Kom i mål som nr nio helt nöjd med racen
Rikard Niva i sin C bil gick i mål strax före mig, jag hade någon A bil efter mig i mål
Sen följer det mindre roliga att packa ihop alla grejerna igen och lasta av i garaget i Malmö och ställa allt på plats

Bilen står kvar på släpet
Bengt Metz och Mekanikern Ivo Mecklint
20170712
Bilden tagen av Racefoto





_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Det var väldigt torftigt med "ordentliga" racebilder från helgen. Vad jag saknar Fredrik Lövgrens fantastiska bilder

Ingen som känner någon som var där med en systemkamera att locka hit och posta eller länka till lite bilder?
Jag fyller på med en mobilbildsbibba till:


















_________________
Pontus Fyhr
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Tyvärr var ju även serie-fotografen Bengt-Åce bara där fredag+lördag, så det blir inga racebilder på oss från hans håll.

Slänger in några bilder jag tog lördag morgon:































Sedan måste jag ju nästan lägga in dessa med... 😄





_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Pontus Fyhr skrev:


Jag har inte sett listorna, men det ska ha delats ut 5st 30sek tidstillägg för tjuvstarter.
(fast reglerna säger 15sek för tjuvstart men...?)

Drive through för tjuvstart brukar bli 30 sekunder tidstillägg i efterhand om ingen drive through genomförts under loppet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Pontus Fyhr skrev:
Det var väldigt torftigt med "ordentliga" racebilder från helgen. Vad jag saknar Fredrik Lövgrens fantastiska bilder

Ingen som känner någon som var där med en systemkamera att locka hit och posta eller länka till lite bilder?
Jag fyller på med en mobilbildsbibba till:


Jag brukar ju vara där och släpar isåfall alltid med mig kameran - men var ju i Falkenberg denna helgen (och försökte ta lite bilder)
http://www.exx.se/miscellaneous/photos/stcc_falkenberg_2017/index.html


Men det dyker nog upp fler bilder så småningom!

Tills vidare så är jag tacksam för alla som lägger upp bilder och videos så jag få en liten insyn i vad jag missade

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Magnus Bengtsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Jag har inte sett listorna, men det ska ha delats ut 5st 30sek tidstillägg för tjuvstarter.
(fast reglerna säger 15sek för tjuvstart men...?)

Drive through för tjuvstart brukar bli 30 sekunder tidstillägg i efterhand om ingen drive through genomförts under loppet.


Så kan det vara, men: http://www.spvm.se/uploads/Dokument/SPVM_Serieinbjudan_2017.pdf

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hai Thomas

Här kan du se i resultatlistan ang straffen för Jump start


http://www.raceconsulting.se/Web/Files/2017/SSM%202017/Saturday/Race%2 . . . .

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Pontus Fyhr skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Pontus Fyhr skrev:


Jag har inte sett listorna, men det ska ha delats ut 5st 30sek tidstillägg för tjuvstarter.
(fast reglerna säger 15sek för tjuvstart men...?)

Drive through för tjuvstart brukar bli 30 sekunder tidstillägg i efterhand om ingen drive through genomförts under loppet.


Så kan det vara, men: http://www.spvm.se/uploads/Dokument/SPVM_Serieinbjudan_2017.pdf

Jo men om TL struntar i serieregler eller SPVM önskemål (tex åtgärd vid påkörning, tilldelning av startnummer osv) så blir det som det blir.

Jag kan tycka att det finns en lite nonchalant attityd hos de flesta arrangörerna. Även breddracing vill ha korrekt genomförda race och domslut.
På SSM verkar den allensrådande attityden vara att det skall vara så trevligt så.. vilket lätt resulterar i flathet.
På andra banor utmynnar det på andra sätt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bengt Metz skrev:
Hai Thomas

Här kan du se i resultatlistan ang straffen för Jump start


http://www.raceconsulting.se/Web/Files/2017/SSM%202017/Saturday/Race%2 . . . .

/ Bengt Metz


thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



SSM 2017 fantastiskt 💪😎💪
Tyvärr inga foton, försöker få ut någon film ur kameran.
Lägger upp så fort de blir tillgängliga 👍

Länk här på rejsa för racerapport:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52828&postdays=0&postor . . . .

_________________
Rikard Niva
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Rickard

Kul redovisning av dina vedermödor och racen


Tar mig friheten att bogsera hit din Racerapport

/ Bengt Metz

Citat:
SSM 2017 över, en rejsa tur på ca 330mil

Sammanfattar - hur kul som helst
Ankom till Knutstorp på torsdag kväll, dukade raceplats modell "enkel" och gick till söms. Hade varit lite av den varan, så det kändes i kroppen.



Fredag, träningsdag. Besiktade direkt på morgonen och fick till fyra träningspass. Två tillsammans med Roadsport B och två med Roadsport C. De två första träningarna kände jag bara på banan och kollade av att Silver levererade, som hon ska. Ökade på krängningshämmaren fram till nästan 100%. Till eftermiddagen monterade jag GPS puck och egen tidtagning, bara för egen check. Kul kunde notera att jag kom under 1.09

Lördag, tidskval och race 1 roadsport B.
Regn under natten och fram på morgon timmarna. Banan vara kall och hal på första tidskvalet. Hade ökat ett ½ hekto i hjulen, för snabbare temp. Funkade och jag fick ner varvtiden på 1.08, vilket gav pol-position i Roadsport B. Till tidskvalet i Roadsport C hade temperaturen ökat, fuktighetshalten mycket hög, och gissningsvis även högtryck. Hade massor av grepp och Silver rejält pigg. Nu var framkrängaren på 100%. Tiden 107.7 gav pol även i Roadsport C, kul

Roadsport B racet, några droppar regn, lite strul i starten.
Det var många heta förare i det heatet med tjuvstart som följd. Jag stod felaktigt kvar, då jag trodde att starten skulle gå om, men. det gjorde det inte så jag körde när alla andra körde. Lärde mig något där. Dvs. tjuvar någon så kör man, om inte annat för att värma däcken  Men racet var ruskigt roligt. Jag hamnade närmast bakom Jonas Jonsson i hans snabba Mk Indy 7 tätt jagande Björn Nyman i hans Caterham 7. Jagade Jonas och försökte hålla kontakt. Silver överstyrde och jag "bredsladdade" lite över allt. Tänkte inte att det var fel på bilen, utan att jag själv var för het och överkörde. Ansträngde mig verkligen för att köra "rakt" och leta fäste, särskilt efter att jag driftade baklänges genom hela Litokurvan och såg Kvällsposten från fel håll  . Jonas fick ett ofrivilligt kast i Bäckenet ut på start och mål, som gjorde att jag fick chansen att bromsa mig förbi i Ronnie Pettersson kurvan. Fick häng på Björn, som fightades med Bengt Metz. Björn höll innern inför vänster kurvan före Hårnålen, så jag satsade på att ta mig om på yttern. Låg direkt bakom Bengt och hade tur att ta mig förbi i Kvällsposten, då Bengt tog vidare sväng där. Sträckte på benet och hoppades att jag skulle få ett försprång till start och mål som skulle hålla hela vägen ner till Ronnie Pettersson, Puh<. Den placeringen blev det för mig i mål, med en vinst i Roadsport B race 1. Kul!

Söndag, race 1 & 2 Roadsport C samt race 2 Roadsport B
Race 1 Roadsport C, fick en bra start och kunde hålla avståndet till Erik Blixt till första kurvan. Upplevde att det var halt, så här på morgonen. Generellt svårt med grepp, både över och understyrning. När jag gick igenom Lito, kändes det som om att jag fick punktering fram. Valde att styra in Pit-lane, för att kolla däcken. Hoppade ur då det inte fanns någon att få hjälp av och kollade däcken. Men, hittade inte något fel. Drog slutsatsen att det kanske hade varit olja/vätska från förgående heat och spände på mig bältena och drog ut på banan för att sluta upp bakom sista racebilen. Hade förlorat ett ½ varv till ledarna. Fick upp tempot bra och avancera några placeringen. När jag kom förbi huvudposteringen, såg jag nr71 och svartflagg. Slog av och åkte in i depån, där Domare väntade. De hade bedömt att jag hade avbrutit tävlingen, då jag gick ur bilen, där av flaggning. Domarna, dömer så. åkte upp till depå plats för att förbereda mig för Race 2 i Roadsport B.
Roadsport B race 2
Resultatet i race 1 gav pol i B och pos 8 i A-B tillsammans. Startade riktigt bra, hade kvar min pos i första kurvan pressade så hårt jag kunde. Hade det "halkigt" där bak. Men gjorde vad jag kunde för att ha så raka spår som möjligt och så mjuka insvängningar som möjligt. Efter någon varv kom Björn i kapp och bromsade sig förbi. Vi hade en roligt kamp på baksidan ett par varv, sen drog han ifrån. Resten av racet var odramatiskt med en vinst i B klassen före Ulf och Max.

Roadsport C race 2
Startade i sista rutan, med 28bilar, hamnar man in kurvan och det där med startlampor ser man inte  När bilarna längre fram började röra sig, släppte jag kopplingen och var iväg. Jobbade upp ett bra tempo, fick göra riktig många och roliga omkörningar. Snygga side by side körningar. Stor respekt för den skicklighet och respekt alla visade varandra. På näst sista varvet, var vi i kapp 3.an Oskar. Fick ett halvtaskigt utgångsspår på start och mål, som gjorde att jag kom upp i höjd med Oskar på hans utsida. Vi hade "dragrace" ner, men jag fick ge mig i Ronnie kurvan. Jagade Oskar hårt och försöket stressa detta sista varv, Oskar körde riktigt snyggt defensivt. Satsade allt på de sista kurvorna och tog höjd inför utgången på start och mål. Fick till en superträff, kan inte gått att få in ett papper mellan oss, när jag gick ut på vänstersidan. Chansade på att Oskar skulle hålla tight spår, vilket han gjorde. Spolade upp perfekt och kunde korsa mållinjen precis före Oskar med 700 delar av en sekund.
Tufft , så Silver och jag kunde casha in #3

När jag lastade, hittade jag orsaken till överstyrningen mm, främre knivkrängare var lös i sin "holk" och for ut och in vid fjädring. Till nästa race sitter det en stoppskruv

Super trevlig helg, och jag tackar alla inblandade, deltagare, arrangörer och åskådare för det här året, ingen nämnd och ingen glömd.


Tänkte avslöja trimmet, iom att Vi dubblade, så krävdes det två sparkar


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



Tack Bengt

Yes, film Roadsport B race 1
Tillägger att det var så varmt, som vanligt, att elektronisk utrustning typ Iphone kamera stängde av sig.
Men denna och kanske någon till gick att rädda thumbs up

"starten går vid ca 4:10" mycket nöje


https://youtu.be/U0xhWsuL2Ic

_________________
Rikard Niva
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Rikard Niva skrev:
Tack Bengt

Yes, film Roadsport B race 1
Tillägger att det var så varmt, som vanligt, att elektronisk utrustning typ Iphone kamera stängde av sig.
Men denna och kanske någon till gick att rädda thumbs up

"starten går vid ca 4:10" mycket nöje


https://youtu.be/U0xhWsuL2Ic


Breisladd ner i Lito ja jävlar

Jag hittade ett schysst album på fejsbork: https://www.facebook.com/Ronny.Persson/media_set?set=a.101555203780073 . . . .

å några till här: https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.10154854769053358&type= . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753




Måste säga att bilderna duger bra, ingen är väl proffsfotograf elle
r??

/ Bengt Metz

Lite fler racerapporter och mera film efterlyses!!!!!!!!![b]
[/b]

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Bengt Metz skrev:


Lite fler racerapporter och mera film efterlyses!!!!!!!!![b]


Länkar väl in min med då:

Pontus Fyhr skrev:
Någon sorts rapport på SSM spektaklet då!

Vi börjar med det roligaste, redan i FP1 satte jag nytt personbästa! Kumhona levererade 1.12.34 rakt av, vilket putsades ytterst lite i FP2 till 1.12.31 på ett ensamt fritt varv där trafiken var tät. I kvalet en hårsmån sämre men bästa på hela helgen sattes i race! [b]1.12.16! 0.85-ish bättre än i höstas.

För att hitta var jag tappar mot Andreas som kör under 1.10 med en väldigt lik bil tar jag hjälp av Circuit tools och en logg från hans träningsvarv förra året:



Jag växlar tydligen lite slött på rakan och saknar någon km/h, men framförallt bromsar jag lite tidigt, bara lite jämfört med Andreas men väldigt tidigt jämfört med Mazdorna. Något högre minsta-hastighet är trevlig, men Andreas kliver på gasen hårdare ut, på apex i T1 är jag redan 0.4 s bakom.

Upp mot NGK gasar jag ikapp, men släpper av hårdare, innan krönet har jag tappat 0.25 s till, minsta hastighet +12 km/h till den silvriga lotusens fördel. Den hastighetsskillnaden gör att jag tappar ytterligare 0.45 s, nu 1.10 efter.

Vi bromsar ungefär lika, men i vänstern upp för backen saknas 5 km/h, vilket kostar ytterligare 0.15 s innan bromsning in i idioten. I utgången är det jämnt, men i vänstern släpper jag mer för att nypa runt bilen, det kostar ytterligare 0.3 s. Kvällsposten är banans nu svåraste kurva för mig, ett par gånger fick jag det att stämma men jag är för feg in, får inte den turnin jag önskar och har således massvis av plats i utgången. Den kostar 0.5 sek. Ner i lito vinns 0.1s tillbaks på tightare spår, men de skänks bort igen med 3 km/h lägre utgångshastighet över bäcken. Här har S2's kortare slutväxel en liten fördel då jag behöver gå från 2an till 3an tidigt, medan S2an kan ha 3an ut. Slutresultat 2.24 sek skillnad.

Själva helgen då?! Jävligt härligt depåhäng, perfekt att få stå i tält tillsammans med Haldex-gänget Dag och Andreas. Grymt trevligt skitsnack med alla från MX-5RC och gott kaffe hos Tor och Leif

Fredagen var rätt jävla stökig på banan, många bilar jag aldrig kört med förut som jag inte riktigt vet hur de beter sig och vart de ska ta vägen. Träff hade ett lite spännande alternativspår framför mig, Niklasson likaså när jag släppte förbi

På lördagen till kval hade jag parkerat längst fram, i hopp om att snabbt sätta en tid då himlen var grå och banan välfylld! Det tog mig dock lång tid att få bett i däcken och snabba grabbar svärmade förbi mig i en jävla hast, samtidigt som jag körde ikapp kön som var på väg ut ur depån. Resulterande varvtid blev någon hundradel långsammare än på träningen, medan många andra flyttade upp. Nesligt slagen av Thomas Pihl med mindre än 0.1 s! P16 var resultatet.



Inför race1 var jag bra nervös, komma iväg reko och undvika smällar i första sväng var planen, kanske nypa någon plats? Jag fick en lite halvtaskig launch, men biljäkeln är lätt och går bra på tvåan, jag går från innern en liten bit ut bakom Bertil i hopp om att det ska stå still på apex. Något som Pihl snabbt drar nytta av och nyper innern, jävligt snyggt och klantigt av mig att lämna den dörren öppen!
Lugnt och fint över krönet söker jag mig mot yttern innan vänstern upp för backen med Niklas Falks visa ord ekande i bakhuvudet, bra speed, turnin inte riktigt lika bra resulterar i väldigt entusiastisk curb-körning nära dubbelposteringen, men bibehållen plats. Jag finner mig bakom Niclas Larsson ut på start-mål och har visst lite mer maskin att köra ner för rakan med, men Mazdorna bromsar bra och jag fegar lite. Där kör vi som en liten klunga bakom Bertil många många varv, jag missar någon växel, glömmer 4an vid ett hetsigt tillfälle på innern. Tillslut kommer Thomas Sörquist dykande i sin ljusblå Miata med en jävla speed, men fastnar över ambulanscurbsen bakom Larsson och jag kan ta tillbaks placeringen! Dock bromsar jag på mig innan vänster upp för backen och han nyper placeringen igen. Över bäcken går det lite brett för honom efter att kört förbi Larsson med, Larsson bromsar och jag lyfter gas och försöker styra undan, vilket resulterar i en piruett och baklänges ut i grusfållan. Jag missar muren till min stora glädje men får åka flakbärgare tillbaks till depån.


3 min in går starten

Race 2 var en lugnare affär, startar näst sist, framför Niva. Ser inte startljusen och kommer iväg lite slött. Kör upp mig en bit men kan bromsa bättre fortfarande. Jagar till min glädje ikapp Sörquists ljusblå mot slutet, stressar honom reko ner i Lito på de två sista varven och kunde väl klämt åt lite mer i utgången. Samtidigt tycker jag det kunde lämnats lite mer plats i ingången på Bäcken så att dragrace-duellen mot målflagg hade skjuvat lite mer till min fördel!

Å andra sidan ingen vits att skrapa lack över plats 21-22


3min 55sek är lagom till starten

Förjävla kul dessutom att Johan kom förbi med sin vita Elise och hade reservdelar med sig
Resten av Lotusklubben verkade inte bry sig värst om märkets representation på annat än parkeringen

All in all, bästa racehelgen i Sverige!? Alla borde köra

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753




Ett litet varnande finger


Om man inte har betalt 500kr i medlemsavgift till SPVM förutom 300kr till SPVM för ett race så kommer man inte med i SPVMs resultatlista

Då jag själv missat denna info så finns jag inte med i SPVMs resultatlista för SSM Knutstorp

Thats it

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Bra skrivet Pontus

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Resultatlista från en tävling och poängberäkning för en serie är inte exakt samma sak, men enligt serieinbjudan, du behöver vara medlem i SPVM innan tävlingen för seriepoäng i SPVM.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eftersnack
2017-07-07 - 09 Knutstorp SvenskSportvagnsMeeting
<<   1, 2, 3   >>
16163 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande