Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Ang. Stötdämparinställning E46
4262 besök totalt
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40


Trådstartare
Undrar lite angående inställning av hårdhet på stötdämpare.
Bilen i fråga är en E46 330, hobbylättad och med justerbara coilovers.
Vad rekommenderas gällande hårdhet fram respektive bak?
(Stötdämparna är för övrigt ställbara i 36 lägen.)

Tacksam för svar, har en planerad körning imorgon.
Med vänliga hälsningar, Gustav

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Utan att veta vad det är stötdämpare skulle jag börja i mitten på på alla dämpare
och sedan prova hur det känns.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



super7 skrev:
Utan att veta vad det är stötdämpare skulle jag börja i mitten på på alla dämpare
och sedan prova hur det känns.


Ja, det finns inte ett visst antal klick som är rätt.

Ihop med korrekta fjädrar så ska ju inte bilen slå igenom på tex bromsningar, men även ha fäste.

_________________
Roland Johansson
Citera
gurraas
Skåne
Här sen Sep 2016
Inlägg: 40


Trådstartare
Stort tack för snabba svar!
Får helt enkelt laborera under morgondagen.
Har en referens som med liknande materialet haft bilen hårdare fram och mjukare bak.

Ska bli spännande.

_________________
Gustav Ingvaldsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

gurraas skrev:
Stort tack för snabba svar!
Får helt enkelt laborera under morgondagen.
Har en referens som med liknande materialet haft bilen hårdare fram och mjukare bak.

Ska bli spännande.


Du kan absolut börja grovt prova ut inställningar på gatan.

Det finns säkert olika skolor men en vartusanskajagbörjanånstanstest är IMHO att först prova ut ungefär hur hårt du tycker känns lagom utan att vara så noga med balansen fram/bak. Ett tips är att inte skruva på så jättehårt, det känns sportigt med snabba reaktioner med ett styvt ställt chassi men lite mjukare brukar ge mer grepp.

Sen när du tycker det känns lagom som utgångspunkt så kan du ställa balansen fram/bak lite grovt genom att justera så att bilen inte "nickar". Är det mörkt ute så kan man se om halvjuset studsar upp o ner när du kör över korta ojämnheter. En grovinställning i balans ger att ljuset studsar upp o ner så lite som möjligt, dvs att fram och bak rör sig lite snarlikt och bilen hålls någorlunda i våg. Som sagt, det finns säkert olika skolor men för att försöka grovt hitta ett utgångsläge att börja med innan man kommer till banan så tycker jag det funkar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Ang. Stötdämparinställning E46
4262 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande