Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
1, 2, 3, 4   >>
46944 besök totalt
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Har precis hittat in hit till Rejsa så jag är både ny här och även gällande bankörningar.
Hittills har jag kört 2ggr på Mantorp och insett att det ju faktiskt var ruskigt kul med bankörningar och att kunna testa bilen och ens egna förmåga under kontrollerade former.

"Problemet" nu är att jag idag har kört med en M135I som ju faktiskt funkar mer än helt ok egentligen.
Men mycket vill ha mer heter det ju av en anledning..
En del smågrejer är gjort åt väghållningen, bromsarna och motorn.
Men jag tycker ändå bilen är för mjuk och kränger för mycket, samt att man glider runt i standardstolarna..
Så värre fjädring, en rejäl stol, halvbur och ett riktigt bälte står på önskelistan.
Problemet är då att detta också är min sommarbil, ovanstående uppgradreringar gör den ju lite väl extrem egentligen..
Samtidigt bävar jag inför ett ev haveri på motor/växellåda och en utgift på 100-150k..

Därför har jag då börjat fundera på att kanske skaffa mig en dedikerad banbil. En billigare bil där det finns en hel del delar på begagnatmarknaden och där ett haveri/avåkning inte behöver startar med en kostnad på 100k och sen stiger.
Då kikar jag lite efter typ en E46 325-330 som är original eller kittad.

Alternativ 3 är att sälja både slitvargen/åretruntbilen, som är en Skoda Octavia och M135an.
Sen köpa en finare åretruntbil och en dedikerad banbil, som ändå inte är helt olagligt/okörbar på väg.
Så det iallafall går att köra med den lagligt till och från banor..

Kan tänka mig att det finns en hel del folk här som varit i ungefär samma sits, så vad gjorde ni och vad kan ni rekommendera att man bör göra?
Hade pengar inte varit något att fundera över så hade jag väl haft kvar bilarna och köpt en Schirmer E92 M3 och haft som banbil, men nu växer ju tyvärr inte pengar på träd..

Alla tips/ideer och ev tankar är mer än välkomna!

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Det finns många olika sätt att halka ner i banåkaträsket Du har ju helt klart klurat på olika vinklar på hur man kan eller inte kanske bör göra. Tex att det är lite läskigt att köra med en bil värd massa pengar, nånting kan ju mot förmodan hända även om risken är liten på svenska banor. Och på de allra flesta banträffarna har man ju varken vagnskadeförsäkring eller maskinskadeförsäkring. Så det är klart intressant med en billigare bil som man dessutom kan "förstöra" med sittastillstolar, lättning, kompromisslösare chassisättning osv. En del tar ett kliv längre och trailar bilen vilket ger både mer utrymme för kompromisslöshet och fördelen att man vet att man alltid kommer hem.

Men bara för att ge en alternativ tanke. Jag körde under nära tio år med en 1996 fyrdörrars M3. Original inredning med hala lädersäten. Vanligt trepunktsbälte. Allting original förutom rdäck, värmetåliga belägg och bromsvätska och ett Bilstein chassie. Och hade det istället suttit ett originalchassi på när jag köpte bilen hade jag nog kört med det alla år. Nu är iof en E36 M3 en väldigt kompetent bil original men det är din bil med.

Jag förstår att du vill sitta fast bättre, att bilen kränger en del. Men jag tänkte bara hinta om att det går att sjunka ner i det här träsket och ha vansinnigt kul i många år även med en ganska originalstukad bil. Men jag är fullständigt medveten om att det är en smaksak!!! Och precis som du skriver en fråga om hur mycket pengar man vågar ha låst i bilen man kör bana med!

Hoppas jag ändå gav dig ytterligare vinkel på tankegångarna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det finns många olika sätt att halka ner i banåkaträsket Du har ju helt klart klurat på olika vinklar på hur man kan eller inte kanske bör göra. Tex att det är lite läskigt att köra med en bil värd massa pengar, nånting kan ju mot förmodan hända även om risken är liten på svenska banor. Och på de allra flesta banträffarna har man ju varken vagnskadeförsäkring eller maskinskadeförsäkring. Så det är klart intressant med en billigare bil som man dessutom kan "förstöra" med sittastillstolar, lättning, kompromisslösare chassisättning osv. En del tar ett kliv längre och trailar bilen vilket ger både mer utrymme för kompromisslöshet och fördelen att man vet att man alltid kommer hem.

Men bara för att ge en alternativ tanke. Jag körde under nära tio år med en 1996 fyrdörrars M3. Original inredning med hala lädersäten. Vanligt trepunktsbälte. Allting original förutom rdäck, värmetåliga belägg och bromsvätska och ett Bilstein chassie. Och hade det istället suttit ett originalchassi på när jag köpte bilen hade jag nog kört med det alla år. Nu är iof en E36 M3 en väldigt kompetent bil original men det är din bil med.

Jag förstår att du vill sitta fast bättre, att bilen kränger en del. Men jag tänkte bara hinta om att det går att sjunka ner i det här träsket och ha vansinnigt kul i många år även med en ganska originalstukad bil. Men jag är fullständigt medveten om att det är en smaksak!!! Och precis som du skriver en fråga om hur mycket pengar man vågar ha låst i bilen man kör bana med!

Hoppas jag ändå gav dig ytterligare vinkel på tankegångarna thumbs up


Tack för ditt svar!
Som jag skrev så är alla tanker och ideer mer än välkomna.
Kan tänka mig att mitt dilemma är relativt vanligt i dessa kretsar..

Det jag egentligen är mest orolig för med bilen, är att åka på ett större haveri på motor eller växellåda.
Gällande försäkring så har jag faktiskt redan ordnat med en som täcker bankörningar, så den delen är jag inte lika orolig över.
Skulle jag däremot köra sönder motor/växellåda däremot så växer de ju inte direkt på träd..

Men din liknelse med E36 M3an är väl egentligen den variant det lutar mest åt just nu.
Min garagesituation är i dagsläget inte perfekt, vilket gör det svårt att ha 2st gatbilar och en mer renodlad banbil.
Så det kan nog vara en bra ide att köra en del med denna och sen se över alternativen framöver om man sjunker ännu djupare i träsket

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Sjunk på! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Min approach till det hela har hittills varit: jag vill köra något som jag kan sätta i en mur, svära åt och en månad senare börja blocket-shoppa efter något nytt att köra med. Jag vill också kunna köra bilen några dagar för att slippa behöva åka till garaget, byta bil och fixa med sånt innan varje bandag. Jag vill också kunna köra bilen till en bandag utanför Östergötland, utan att vara livrädd / helt utsliten när jag kommer fram. Och så länge jag fortfarande är "nybörjare", vill jag ha något ganska original för att förenkla service etc.

För mig innebar det en mekaniskt bra men utseendemässigt sliten Xantia Activa (jag gillar Citroën, har delar och börjar kunna skruva dem), som jag monterat sportstol i och fixat "ful-R-däck" (Federal 595or) i nästan originaldimension på originalfälg. Över vintern ska jag kanske uppgradera till bromsskivor i originaldimension med bättre kylning, och bättre belägg. I ditt fall motsvarar det nog alternativ 2 bäst. Nu har jag fördelen att ha ett ordentligt garage tillhands, men jag hade nog siktat på en bil som "åretruntbil" och en som lekbil om du har möjlighet att parkera två bilar.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Kan väl bara säga så här..
för några år sen åkte jag med en kompis till Ringen.. fick köra ett par varv där med hans Z4M coupé... say no more..
hela vägen hem satt man o fundera... jävlar va kul...
den vintern köptes en Z4 3.0 roadster...
nästa vår blev det ringen....
då upptäckte man vissa brister..
fjädring, däck mm.

så under vintern blev det pyssel...
nytt chassi, Bilstein med Ebach fjädrar, nya michelin sport, ett M avgas, bytte alla bussningar mm.
våren blev det mantorp.. då upptäckte man nästa grej,, man for som en vante i bilen med bättre bil.. de lädersäten som satt i var gjorda för tyska direktörer...
nåväl det blev ytterligare en körning på Gälleråsen det året, med ett krampaktigt tag i ratten för att sitta still

Vinter kom o med den funderingarna...
Nya stolar från en EVO åkte i, nya större bromsar fram o bak

så där är man väl idag sjunker djupare o djupare i träsket
hemma i garaget finns nya fälgar med R däck som väntar... så till nästa träff kommer man väl att upptäcka mer saker man "måste" fixa :P

mer pulver... camber plattor etc etc ja världen är full av saker att utforska!

men satan va kul det är!

Välkommen till "träsket"

Robban

_________________
Robert Aronsson
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Har precis hittat in hit till Rejsa så jag är både ny här och även gällande bankörningar.
Hittills har jag kört 2ggr på Mantorp och insett att det ju faktiskt var ruskigt kul med bankörningar och att kunna testa bilen och ens egna förmåga under kontrollerade former.

"Problemet" nu är att jag idag har kört med en M135I som ju faktiskt funkar mer än helt ok egentligen.
Men mycket vill ha mer heter det ju av en anledning..
En del smågrejer är gjort åt väghållningen, bromsarna och motorn.
Men jag tycker ändå bilen är för mjuk och kränger för mycket, samt att man glider runt i standardstolarna..
Så värre fjädring, en rejäl stol, halvbur och ett riktigt bälte står på önskelistan.
Problemet är då att detta också är min sommarbil, ovanstående uppgradreringar gör den ju lite väl extrem egentligen..
Samtidigt bävar jag inför ett ev haveri på motor/växellåda och en utgift på 100-150k..

Därför har jag då börjat fundera på att kanske skaffa mig en dedikerad banbil. En billigare bil där det finns en hel del delar på begagnatmarknaden och där ett haveri/avåkning inte behöver startar med en kostnad på 100k och sen stiger.
Då kikar jag lite efter typ en E46 325-330 som är original eller kittad.

Alternativ 3 är att sälja både slitvargen/åretruntbilen, som är en Skoda Octavia och M135an.
Sen köpa en finare åretruntbil och en dedikerad banbil, som ändå inte är helt olagligt/okörbar på väg.
Så det iallafall går att köra med den lagligt till och från banor..

Kan tänka mig att det finns en hel del folk här som varit i ungefär samma sits, så vad gjorde ni och vad kan ni rekommendera att man bör göra?
Hade pengar inte varit något att fundera över så hade jag väl haft kvar bilarna och köpt en Schirmer E92 M3 och haft som banbil, men nu växer ju tyvärr inte pengar på träd..

Alla tips/ideer och ev tankar är mer än välkomna!


Om du har plats att parkera och mecka så köp en färdig banbil istället. Absolut att rekommendera att traila till banan. Bara att lasta och köra hem om det strular. Det finns gott om trackdays som tillåter bilar som varken är inreggade eller har vagnbok. Köp en så lätt och enkel bil som möjligt men som har bra prylar monterade. Du kan få en sån bil bara för vad chassit kostar och ändå köra typ 1.30 på Mantorp.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Himlar skrev:
Min approach till det hela har hittills varit: jag vill köra något som jag kan sätta i en mur, svära åt och en månad senare börja blocket-shoppa efter något nytt att köra med. Jag vill också kunna köra bilen några dagar för att slippa behöva åka till garaget, byta bil och fixa med sånt innan varje bandag. Jag vill också kunna köra bilen till en bandag utanför Östergötland, utan att vara livrädd / helt utsliten när jag kommer fram. Och så länge jag fortfarande är "nybörjare", vill jag ha något ganska original för att förenkla service etc.

För mig innebar det en mekaniskt bra men utseendemässigt sliten Xantia Activa (jag gillar Citroën, har delar och börjar kunna skruva dem), som jag monterat sportstol i och fixat "ful-R-däck" (Federal 595or) i nästan originaldimension på originalfälg. Över vintern ska jag kanske uppgradera till bromsskivor i originaldimension med bättre kylning, och bättre belägg. I ditt fall motsvarar det nog alternativ 2 bäst. Nu har jag fördelen att ha ett ordentligt garage tillhands, men jag hade nog siktat på en bil som "åretruntbil" och en som lekbil om du har möjlighet att parkera två bilar.


Jo det är väl egentligen en ganska sund inställning.
Att inhandla en bil, som man köpt för alla sparade pengar och sen kasta ut den på bana är väl kanske inte optimalt..
Optimalt för mig vore ju att ha 3st bilar, en vardagsbil, en lekbil och en dedikerad banbil..
Tyvärr bor jag i lägenhet i dagsläget och hyr ett garage en bit bort, så det finns bara förvaringsplats för en bil vintertid.

robbansson skrev:
Kan väl bara säga så här..
för några år sen åkte jag med en kompis till Ringen.. fick köra ett par varv där med hans Z4M coupé... say no more..
hela vägen hem satt man o fundera... jävlar va kul...
den vintern köptes en Z4 3.0 roadster...
nästa vår blev det ringen....
då upptäckte man vissa brister..
fjädring, däck mm.

så under vintern blev det pyssel...
nytt chassi, Bilstein med Ebach fjädrar, nya michelin sport, ett M avgas, bytte alla bussningar mm.
våren blev det mantorp.. då upptäckte man nästa grej,, man for som en vante i bilen med bättre bil.. de lädersäten som satt i var gjorda för tyska direktörer...
nåväl det blev ytterligare en körning på Gälleråsen det året, med ett krampaktigt tag i ratten för att sitta still

Vinter kom o med den funderingarna...
Nya stolar från en EVO åkte i, nya större bromsar fram o bak

så där är man väl idag sjunker djupare o djupare i träsket
hemma i garaget finns nya fälgar med R däck som väntar... så till nästa träff kommer man väl att upptäcka mer saker man "måste" fixa :P

mer pulver... camber plattor etc etc ja världen är full av saker att utforska!

men satan va kul det är!

Välkommen till "träsket"

Robban


Haha det där låter ju helt underbart..
Mitt problem är att det nog kommer bli lite sådär.
Jag ska ju bara fixa det här lilla... För att vakna upp 2år senare och bilen saknar all inredning och alla paneler/rutor är utbytt mot plast eller annat lätt material..

Ska forska lite i hur hållbar en M135 med N55 motorn och den 8-petade ZF lådan egentligen är..
Det jag är mest rädd för är att jag ska åka på ett haveri i låda eller motor som kostar en massa..

Det är ju annars ganska roligt att ha en "banpreppad" bil på gata.
Sen är min M135a just en 2dörrars och jag har ingen som helst användning för baksätet, så att hiva ur det och klämma in en bur, en ordentlig stol med tillhörande 4punktsbälte skulle egentligen inte vara några problem..
Jag gillar dessutom inte originalstolarna då de saknar justerbart svankstöd, vilket jag ändå ev skulle behöva på gata..


Oldman skrev:


Om du har plats att parkera och mecka så köp en färdig banbil istället. Absolut att rekommendera att traila till banan. Bara att lasta och köra hem om det strular. Det finns gott om trackdays som tillåter bilar som varken är inreggade eller har vagnbok. Köp en så lätt och enkel bil som möjligt men som har bra prylar monterade. Du kan få en sån bil bara för vad chassit kostar och ändå köra typ 1.30 på Mantorp.


Tyvärr har jag inte plats att ha en lekbil och banbil parkerade inomhus vintertid då jag bor i lägenhet i dagsläget och hyr ett garage en bit bort. Letar dock hus med rejält garage, så det är ju ingen omöjlighet att jag har den möjligheten inom kort. Så det är ju absolut något man bör fundera lite på.

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Inte för att vara sån (eftersom jag själv har en fullständigt racemassakrerad 130i med bur som är inreggad som lastbil) men att bygga om en M135i så pass mycket känns som ren kapitalförstöring. Det kommer att sluta med att du river ut isoleringen, byter dörrsidor mm. När jag åker till banan får jag ha hörselskydd.. Du kommer inte att kunna sälja den sen annat än till galningar som jag t ex... Och då till halva byggpriset... Jag funderade faktiskt seriöst ett tag på att riva ut allt ur min E60 M5 som bara gått 6000 mil men det vore ett helgerån så jag lät den gå vidare till en som vårdar den ömt i originalskick. Det är ju bättre att köpa bil av någon som redan lagt ut alla pengar och all tid och dessutom provat ut bilen. Om du köper en E30 eller E36 med rätt prylar så kostar den 50-100 tkr. Jobbet att bygga är betydande och de som säljer får i bästa fall tillbaka priset på delarna och 0 kr för allt jobb. Att byta en M54B28 eller M54B30 kostar inte så mycket om motorn skulle paja. Sugmotorer tål också mer än turbos och väger mindre.

Skaffa en enda bil för gatan och satsa på en renodlad racebil.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Om du har plats för 2 bilar så är det givet. En för banåka och en för allt annat

Jag är också inne på samma linje som Himlar, se till att du har en banåkabil som du har råd att krascha. För de kostar pengar hur man än gör och om det finns lån eller väldigt stora värden (relativt din inkomst) kopplade till den blir det väldigt drygt om nåt går snett.
Och framförallt, om du inte behöver använda racebilen till vardags så kan du ju göra lite mer. Pendla till jobbet med öronproppar är inte så charmigt alla gånger...

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Oldman skrev:
Inte för att vara sån (eftersom jag själv har en fullständigt racemassakrerad 130i med bur som är inreggad som lastbil) men att bygga om en M135i så pass mycket känns som ren kapitalförstöring. Det kommer att sluta med att du river ut isoleringen, byter dörrsidor mm. När jag åker till banan får jag ha hörselskydd.. Du kommer inte att kunna sälja den sen annat än till galningar som jag t ex... Och då till halva byggpriset... Jag funderade faktiskt seriöst ett tag på att riva ut allt ur min E60 M5 som bara gått 6000 mil men det vore ett helgerån så jag lät den gå vidare till en som vårdar den ömt i originalskick. Det är ju bättre att köpa bil av någon som redan lagt ut alla pengar och all tid och dessutom provat ut bilen. Om du köper en E30 eller E36 med rätt prylar så kostar den 50-100 tkr. Jobbet att bygga är betydande och de som säljer får i bästa fall tillbaka priset på delarna och 0 kr för allt jobb. Att byta en M54B28 eller M54B30 kostar inte så mycket om motorn skulle paja. Sugmotorer tål också mer än turbos och väger mindre.

Skaffa en enda bil för gatan och satsa på en renodlad racebil.

Om du syftade på där jag skrev om att peta i plastrutor så var jag inte jätteseriös, menade mer att saker har en tendens att spåra ur om man "bara" ska fixa en liten sak.
Realistiskt är väl att byta fjädring.
Skulle man gå "all-in" och även montera halvbur och en bättre stol, så är det ändå inga enorma summor och det kommer ändå gå att återställa bilen till originalskick på en halv dag i garaget.

Men visst är det så att bilen lär bli osäljbar med de grejerna i bilen.
Därav får man ju isåfall välja uppgraderingarna så det går att återställa bilen och då sälja delarna separat sen.


zoddri skrev:
Om du har plats för 2 bilar så är det givet. En för banåka och en för allt annat

Jag är också inne på samma linje som Himlar, se till att du har en banåkabil som du har råd att krascha. För de kostar pengar hur man än gör och om det finns lån eller väldigt stora värden (relativt din inkomst) kopplade till den blir det väldigt drygt om nåt går snett.
Och framförallt, om du inte behöver använda racebilen till vardags så kan du ju göra lite mer. Pendla till jobbet med öronproppar är inte så charmigt alla gånger...


Hum det kanske ändå vore något..
Det tråkiga är att jag precis köpt M135an egentligen, men det kanske vore vettigast att typ köpa en halvpreppad E36/E46 och sen köpa en lite finare vardagsbil.
Oavsett värdet på bilen så lär det ju finnas bra mycket mer delar, samt billigare delar, till en E36/E46 än till en M135a..

I dagsläget används i princip bara min vardagsbil vintertid eller när man ska frakta något stort/skitigt..

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Inte för att vara sån (eftersom jag själv har en fullständigt racemassakrerad 130i med bur som är inreggad som lastbil) men att bygga om en M135i så pass mycket känns som ren kapitalförstöring. Det kommer att sluta med att du river ut isoleringen, byter dörrsidor mm. När jag åker till banan får jag ha hörselskydd.. Du kommer inte att kunna sälja den sen annat än till galningar som jag t ex... Och då till halva byggpriset... Jag funderade faktiskt seriöst ett tag på att riva ut allt ur min E60 M5 som bara gått 6000 mil men det vore ett helgerån så jag lät den gå vidare till en som vårdar den ömt i originalskick. Det är ju bättre att köpa bil av någon som redan lagt ut alla pengar och all tid och dessutom provat ut bilen. Om du köper en E30 eller E36 med rätt prylar så kostar den 50-100 tkr. Jobbet att bygga är betydande och de som säljer får i bästa fall tillbaka priset på delarna och 0 kr för allt jobb. Att byta en M54B28 eller M54B30 kostar inte så mycket om motorn skulle paja. Sugmotorer tål också mer än turbos och väger mindre.

Skaffa en enda bil för gatan och satsa på en renodlad racebil.

Om du syftade på där jag skrev om att peta i plastrutor så var jag inte jätteseriös, menade mer att saker har en tendens att spåra ur om man "bara" ska fixa en liten sak.
Realistiskt är väl att byta fjädring.
Skulle man gå "all-in" och även montera halvbur och en bättre stol, så är det ändå inga enorma summor och det kommer ändå gå att återställa bilen till originalskick på en halv dag i garaget.

Men visst är det så att bilen lär bli osäljbar med de grejerna i bilen.
Därav får man ju isåfall välja uppgraderingarna så det går att återställa bilen och då sälja delarna separat sen.


zoddri skrev:
Om du har plats för 2 bilar så är det givet. En för banåka och en för allt annat

Jag är också inne på samma linje som Himlar, se till att du har en banåkabil som du har råd att krascha. För de kostar pengar hur man än gör och om det finns lån eller väldigt stora värden (relativt din inkomst) kopplade till den blir det väldigt drygt om nåt går snett.
Och framförallt, om du inte behöver använda racebilen till vardags så kan du ju göra lite mer. Pendla till jobbet med öronproppar är inte så charmigt alla gånger...


Hum det kanske ändå vore något..
Det tråkiga är att jag precis köpt M135an egentligen, men det kanske vore vettigast att typ köpa en halvpreppad E36/E46 och sen köpa en lite finare vardagsbil.
Oavsett värdet på bilen så lär det ju finnas bra mycket mer delar, samt billigare delar, till en E36/E46 än till en M135a..

I dagsläget används i princip bara min vardagsbil vintertid eller när man ska frakta något stort/skitigt..


Vad jag (och flera andra här) menade var att det är en uppenbar risk att det inte kommer att stanna där. Först kommer du att vilja ha några hästar till. Men den kommer att tappa effekt när den blir varm. För att inte tala om oljetempen.. Varför inte en större intercooler? Större oljekylare. Men satan vad fort det går nu då. Bromsarna hänger inte med. Först hårda belägg. Men skivorna hänger inte med. På med nya bromsar till nästa år. Och de måste ju ha kylning också så det blir till att dra fram kylslangar till bromsarna. Det biter inte i kurvorna. Måste dit med camberplattor. Var det verkligen rätt coilovers jag köpte. Öhlins R&T är inga dumma grejor.. Lättare och bredare fälgar, bredare R-däck. F-n de får inte plats. Finns det något bredare body-kit? Ja titta det finns ett komplett i Kina med splitter, stötfångare, skärmar i kolfiber. Inte så dumt.Och så en fet vinge bak. been there - done that.

Köp en 335iX så har du en bra dragbil också. Funkar året runt.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Inte för att vara sån (eftersom jag själv har en fullständigt racemassakrerad 130i med bur som är inreggad som lastbil) men att bygga om en M135i så pass mycket känns som ren kapitalförstöring. Det kommer att sluta med att du river ut isoleringen, byter dörrsidor mm. När jag åker till banan får jag ha hörselskydd.. Du kommer inte att kunna sälja den sen annat än till galningar som jag t ex... Och då till halva byggpriset... Jag funderade faktiskt seriöst ett tag på att riva ut allt ur min E60 M5 som bara gått 6000 mil men det vore ett helgerån så jag lät den gå vidare till en som vårdar den ömt i originalskick. Det är ju bättre att köpa bil av någon som redan lagt ut alla pengar och all tid och dessutom provat ut bilen. Om du köper en E30 eller E36 med rätt prylar så kostar den 50-100 tkr. Jobbet att bygga är betydande och de som säljer får i bästa fall tillbaka priset på delarna och 0 kr för allt jobb. Att byta en M54B28 eller M54B30 kostar inte så mycket om motorn skulle paja. Sugmotorer tål också mer än turbos och väger mindre.

Skaffa en enda bil för gatan och satsa på en renodlad racebil.

Om du syftade på där jag skrev om att peta i plastrutor så var jag inte jätteseriös, menade mer att saker har en tendens att spåra ur om man "bara" ska fixa en liten sak.
Realistiskt är väl att byta fjädring.
Skulle man gå "all-in" och även montera halvbur och en bättre stol, så är det ändå inga enorma summor och det kommer ändå gå att återställa bilen till originalskick på en halv dag i garaget.

Men visst är det så att bilen lär bli osäljbar med de grejerna i bilen.
Därav får man ju isåfall välja uppgraderingarna så det går att återställa bilen och då sälja delarna separat sen.


zoddri skrev:
Om du har plats för 2 bilar så är det givet. En för banåka och en för allt annat

Jag är också inne på samma linje som Himlar, se till att du har en banåkabil som du har råd att krascha. För de kostar pengar hur man än gör och om det finns lån eller väldigt stora värden (relativt din inkomst) kopplade till den blir det väldigt drygt om nåt går snett.
Och framförallt, om du inte behöver använda racebilen till vardags så kan du ju göra lite mer. Pendla till jobbet med öronproppar är inte så charmigt alla gånger...


Hum det kanske ändå vore något..
Det tråkiga är att jag precis köpt M135an egentligen, men det kanske vore vettigast att typ köpa en halvpreppad E36/E46 och sen köpa en lite finare vardagsbil.
Oavsett värdet på bilen så lär det ju finnas bra mycket mer delar, samt billigare delar, till en E36/E46 än till en M135a..

I dagsläget används i princip bara min vardagsbil vintertid eller när man ska frakta något stort/skitigt..


Vad jag (och flera andra här) menade var att det är en uppenbar risk att det inte kommer att stanna där. Först kommer du att vilja ha några hästar till. Men den kommer att tappa effekt när den blir varm. För att inte tala om oljetempen.. Varför inte en större intercooler? Större oljekylare. Men satan vad fort det går nu då. Bromsarna hänger inte med. Först hårda belägg. Men skivorna hänger inte med. På med nya bromsar till nästa år. Och de måste ju ha kylning också så det blir till att dra fram kylslangar till bromsarna. Det biter inte i kurvorna. Måste dit med camberplattor. Var det verkligen rätt coilovers jag köpte. Öhlins R&T är inga dumma grejor.. Lättare och bredare fälgar, bredare R-däck. F-n de får inte plats. Finns det något bredare body-kit? Ja titta det finns ett komplett i Kina med splitter, stötfångare, skärmar i kolfiber. Inte så dumt.Och så en fet vinge bak. been there - done that.

Köp en 335iX så har du en bra dragbil också. Funkar året runt.

Oj, känner du mig?
Du hamnade väldigt nära där med beskrivningen, det jag inte hunnit uppgradera har jag iallafall kollat efter..
Större ic - Check!
Downpipe - Check!
Värre belägg - Check!
M4 bärarmar för mer camber - Check!

Hrmm...
Du har nog en väldigt bra poäng där..
Tyvärr är det väl bara inse att detta är lite "fel" bil att bygga på, såvida man inte har en oändligt djup plånbok att ösa ur..

Stort tack för att du orkade stå på dig och skriva ett till inlägg.
Det vettigaste kanske egentligen är att sälja av bilarna och införskaffa en vettig allroundare och sen något dedikerat för bana, som ändå funkar att åka till och från banan med..

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Inte för att vara sån (eftersom jag själv har en fullständigt racemassakrerad 130i med bur som är inreggad som lastbil) men att bygga om en M135i så pass mycket känns som ren kapitalförstöring. Det kommer att sluta med att du river ut isoleringen, byter dörrsidor mm. När jag åker till banan får jag ha hörselskydd.. Du kommer inte att kunna sälja den sen annat än till galningar som jag t ex... Och då till halva byggpriset... Jag funderade faktiskt seriöst ett tag på att riva ut allt ur min E60 M5 som bara gått 6000 mil men det vore ett helgerån så jag lät den gå vidare till en som vårdar den ömt i originalskick. Det är ju bättre att köpa bil av någon som redan lagt ut alla pengar och all tid och dessutom provat ut bilen. Om du köper en E30 eller E36 med rätt prylar så kostar den 50-100 tkr. Jobbet att bygga är betydande och de som säljer får i bästa fall tillbaka priset på delarna och 0 kr för allt jobb. Att byta en M54B28 eller M54B30 kostar inte så mycket om motorn skulle paja. Sugmotorer tål också mer än turbos och väger mindre.

Skaffa en enda bil för gatan och satsa på en renodlad racebil.

Om du syftade på där jag skrev om att peta i plastrutor så var jag inte jätteseriös, menade mer att saker har en tendens att spåra ur om man "bara" ska fixa en liten sak.
Realistiskt är väl att byta fjädring.
Skulle man gå "all-in" och även montera halvbur och en bättre stol, så är det ändå inga enorma summor och det kommer ändå gå att återställa bilen till originalskick på en halv dag i garaget.

Men visst är det så att bilen lär bli osäljbar med de grejerna i bilen.
Därav får man ju isåfall välja uppgraderingarna så det går att återställa bilen och då sälja delarna separat sen.


zoddri skrev:
Om du har plats för 2 bilar så är det givet. En för banåka och en för allt annat

Jag är också inne på samma linje som Himlar, se till att du har en banåkabil som du har råd att krascha. För de kostar pengar hur man än gör och om det finns lån eller väldigt stora värden (relativt din inkomst) kopplade till den blir det väldigt drygt om nåt går snett.
Och framförallt, om du inte behöver använda racebilen till vardags så kan du ju göra lite mer. Pendla till jobbet med öronproppar är inte så charmigt alla gånger...


Hum det kanske ändå vore något..
Det tråkiga är att jag precis köpt M135an egentligen, men det kanske vore vettigast att typ köpa en halvpreppad E36/E46 och sen köpa en lite finare vardagsbil.
Oavsett värdet på bilen så lär det ju finnas bra mycket mer delar, samt billigare delar, till en E36/E46 än till en M135a..

I dagsläget används i princip bara min vardagsbil vintertid eller när man ska frakta något stort/skitigt..


Vad jag (och flera andra här) menade var att det är en uppenbar risk att det inte kommer att stanna där. Först kommer du att vilja ha några hästar till. Men den kommer att tappa effekt när den blir varm. För att inte tala om oljetempen.. Varför inte en större intercooler? Större oljekylare. Men satan vad fort det går nu då. Bromsarna hänger inte med. Först hårda belägg. Men skivorna hänger inte med. På med nya bromsar till nästa år. Och de måste ju ha kylning också så det blir till att dra fram kylslangar till bromsarna. Det biter inte i kurvorna. Måste dit med camberplattor. Var det verkligen rätt coilovers jag köpte. Öhlins R&T är inga dumma grejor.. Lättare och bredare fälgar, bredare R-däck. F-n de får inte plats. Finns det något bredare body-kit? Ja titta det finns ett komplett i Kina med splitter, stötfångare, skärmar i kolfiber. Inte så dumt.Och så en fet vinge bak. been there - done that.

Köp en 335iX så har du en bra dragbil också. Funkar året runt.

Oj, känner du mig?
Större ic - Check!
Downpipe - Check!
Värre belägg - Check!
M4 bärarmar för mer camber - Check!

Hrmm...
Du har nog en väldigt bra poäng där..
Tyvärr är det väl bara inse att detta är lite "fel" bil att bygga på, såvida man inte har en oändligt djup plånbok att ösa ur..

Stort tack för att du orkade stå på dig och skriva ett till inlägg.
Det vettigaste kanske egentligen är att sälja av bilarna och införskaffa en vettig allroundare och sen något dedikerat för bana, som ändå funkar att åka till och från banan med..


Som man känner sig själv känner man andra

Det är väl egentligen inte fel bil på ett sätt. Det blir bara svårt att få tillbaka pengarna.
Att hitta bra allroundbil är enkelt.

Problemet du får nu blir att välja racebil. Tänk en gång till på att köra den till och från banan. Nu bor du i princip vid Mantorp så det funkar ju på det viset även om du skulle få rejäla problem på banan. (Äldre modifierade bilar har en klar tendens att paja rejält).

Jag skulle ändå råda till att köpa en riktig racebil. Om den har eller har haft vagnbok så blir den enklare att sälja i framtiden. Du behöver ju inte förnya den varje år för trackdays.

Om du ändå vill köpa en inreggad bil som går att köra till banan så skulle jag säga att E36 M3 3,2 vore det bästa alternativet. Men E46 M3 är inte fel heller. Problemet är att ett motorras blir inte billigt med dessa.
Ett absolut bra alternativ är E36 eller E46 compact med M54B30 motor. Lätt bil med 230 hk rör på sig bra.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Tack igen Oldman för tipsen!
Haha visst är det så med alla uppgraderingar..
Problemet är att jag har varken plats för trailer eller körkort för de i dagsläget.
Så det kommer nog inte bli att köpa en renodlad banbil än på ett tag då det helt enkelt skulle bli för omständigt och då kommer det inte användas.
Du tycker inte att en E46 330 kan vara ett vettigt alternativ annars?
Får hålla koll här på säljes-sektionen, se ifall det dyker upp något intressant..

En fundering till alla er som kör dedikerade banbilar.
Hur gör ni ifall ni vill köra "större" banor neråt Europa?
Med M135an så har jag ju haft lyxen att bara åka dit, men hur gör ni som har mer dedikerade banbilar?

_________________
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Snömannen skrev:

zoddri skrev:
Om du har plats för 2 bilar så är det givet. En för banåka och en för allt annat

Jag är också inne på samma linje som Himlar, se till att du har en banåkabil som du har råd att krascha. För de kostar pengar hur man än gör och om det finns lån eller väldigt stora värden (relativt din inkomst) kopplade till den blir det väldigt drygt om nåt går snett.
Och framförallt, om du inte behöver använda racebilen till vardags så kan du ju göra lite mer. Pendla till jobbet med öronproppar är inte så charmigt alla gånger...


Hum det kanske ändå vore något..
Det tråkiga är att jag precis köpt M135an egentligen, men det kanske vore vettigast att typ köpa en halvpreppad E36/E46 och sen köpa en lite finare vardagsbil.
Oavsett värdet på bilen så lär det ju finnas bra mycket mer delar, samt billigare delar, till en E36/E46 än till en M135a..

I dagsläget används i princip bara min vardagsbil vintertid eller när man ska frakta något stort/skitigt..


Nu vet jag inte hur en M135:a är att bruksa men.. Varför inte behålla den och lägga 20-30papp på en 325:a (eller liknande) som nån redan mekat fast en massa åkafortdelar på?
Brukar dyka upp en hel del intressanta bilar här och på blocket när säsongen närmar sig slutet. Så har du något att gå igenom under vintern, köpa på dig lite däck och sen spendera nästa sommar med att bara köra. Är ju kul att bygga bil också men inledningsvis är det väldigt trevligt med något driftsäkert (jaja, det är en banåkabil) som ger dig mycket körtid.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Tack igen Oldman för tipsen!
Problemet är att jag har varken plats för trailer eller körkort för de i dagsläget.
Så det kommer nog inte bli att köpa en renodlad banbil än på ett tag då det helt enkelt skulle bli för omständigt och då kommer det inte användas.
Du tycker inte att en E46 330 kan vara ett vettigt alternativ annars?
Får hålla koll här på säljes-sektionen, se ifall det dyker upp något intressant..

En fundering till alla er som kör dedikerade banbilar.
Hur gör ni ifall ni vill köra "större" banor neråt Europa?
Med M135an så har jag ju haft lyxen att bara åka dit, men hur gör ni som har mer dedikerade banbilar?


Med B-kort och en tävlingsbil som väger typ 1100-1200 kan du få på en 1500 trailer (kanske med lite överlast men det är det ingen som bryr sig om) vilket innebär att du kan ha en dragbil med totalvikt på 2000 kg. Borde gå att hitta.

Nu har vi lyxen att ha en biltransportbil som lastar 1400 kg och får köras med B-kort (och eftersom den har en totalvikt på 3500 så får man köra på vanliga hastighetsbegränsningar)
Sen har sonen tagit BE så han har en täckt jättetrailer också som lastar totalvikt på 3000 tror jag.
Men ingen av dessa är lika bekväm att åka långt med som en M135i eller min gamla M5a.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Tack igen Oldman för tipsen!
Problemet är att jag har varken plats för trailer eller körkort för de i dagsläget.
Så det kommer nog inte bli att köpa en renodlad banbil än på ett tag då det helt enkelt skulle bli för omständigt och då kommer det inte användas.
Du tycker inte att en E46 330 kan vara ett vettigt alternativ annars?
Får hålla koll här på säljes-sektionen, se ifall det dyker upp något intressant..

En fundering till alla er som kör dedikerade banbilar.
Hur gör ni ifall ni vill köra "större" banor neråt Europa?
Med M135an så har jag ju haft lyxen att bara åka dit, men hur gör ni som har mer dedikerade banbilar?


Med B-kort och en tävlingsbil som väger typ 1100-1200 kan du få på en 1500 trailer (kanske med lite överlast men det är det ingen som bryr sig om) vilket innebär att du kan ha en dragbil med totalvikt på 2000 kg. Borde gå att hitta.

Nu har vi lyxen att ha en biltransportbil som lastar 1400 kg och får köras med B-kort (och eftersom den har en totalvikt på 3500 så får man köra på vanliga hastighetsbegränsningar)
Sen har sonen tagit BE så han har en täckt jättetrailer också som lastar totalvikt på 3000 tror jag.
Men ingen av dessa är lika bekväm att åka långt med som en M135i eller min gamla M5a.


p.s en 1500 trailer borde finnas att hyra lite varstans d.s

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
Det finns många olika sätt att halka ner i banåkaträsket Du har ju helt klart klurat på olika vinklar på hur man kan eller inte kanske bör göra. Tex att det är lite läskigt att köra med en bil värd massa pengar, nånting kan ju mot förmodan hända även om risken är liten på svenska banor. Och på de allra flesta banträffarna har man ju varken vagnskadeförsäkring eller maskinskadeförsäkring. Så det är klart intressant med en billigare bil som man dessutom kan "förstöra" med sittastillstolar, lättning, kompromisslösare chassisättning osv. En del tar ett kliv längre och trailar bilen vilket ger både mer utrymme för kompromisslöshet och fördelen att man vet att man alltid kommer hem.

Men bara för att ge en alternativ tanke. Jag körde under nära tio år med en 1996 fyrdörrars M3. Original inredning med hala lädersäten. Vanligt trepunktsbälte. Allting original förutom rdäck, värmetåliga belägg och bromsvätska och ett Bilstein chassie. Och hade det istället suttit ett originalchassi på när jag köpte bilen hade jag nog kört med det alla år. Nu är iof en E36 M3 en väldigt kompetent bil original men det är din bil med.

Jag förstår att du vill sitta fast bättre, att bilen kränger en del. Men jag tänkte bara hinta om att det går att sjunka ner i det här träsket och ha vansinnigt kul i många år även med en ganska originalstukad bil. Men jag är fullständigt medveten om att det är en smaksak!!! Och precis som du skriver en fråga om hur mycket pengar man vågar ha låst i bilen man kör bana med!

Hoppas jag ändå gav dig ytterligare vinkel på tankegångarna thumbs up


Jag körde många år med mer eller mindre dedikerade banbilar och slutade i en ren tävlingsbil. Sen brann allt upp och jag kunde börja om med rent papper, då blev det en E90 330i med all brukslyx kvar, skinnklädsel, AC, stereo osv osv. Uppdaterat chassie och bromsar.
Så jag gick till det Magnus beskriver ovan. Så jäkla bra, slippa att traila var man än ska, bilen går att ta till jobbet eller provköras på gatan eller bara mysåka lite med. Bara att kunna låsa bilen och att den är vattentät (glasrutor och plåthuv/baklucka) är otroligt gött.

Så tänk dig för innan du bygger bort bruksvärdet, för det enda som förbättras är en varvtid, och vem fan bryr sig egentligen?
Min varvtid på Kullen blev förresten samma med ACn på och allt sånt i 330un som tävlingsbilen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Men bara för att ge en alternativ tanke. Jag körde under nära tio år med en 1996 fyrdörrars M3. Original inredning med hala lädersäten.

Jag körde många år med mer eller mindre dedikerade banbilar och slutade i en ren tävlingsbil. Sen brann allt upp och jag kunde börja om med rent papper, då blev det en E90 330i med all brukslyx kvar, skinnklädsel, AC, stereo osv osv. Uppdaterat chassie och bromsar.
Så jag gick till det Magnus beskriver ovan. Så jäkla bra, slippa att traila var man än ska, bilen går att ta till jobbet eller provköras på gatan eller bara mysåka lite med. Bara att kunna låsa bilen och att den är vattentät (glasrutor och plåthuv/baklucka) är otroligt gött.


+1
Jag har provat ren banbil med trailer, praktiskt om man har plats och gillar att skruva... Annars föreslår jag som Magnus och Mats - Less is more (i modifieringsväg).
Köp andra fälgar/däck och bättre bromsbelägg, sen kommer du ändå bli imponerad över hur bra moderna bilar är.

Att ha kvar komfort är inte fel, så kan du t.ex. Köra ner till Ringen och ha lite semester samtidigt, utan att behöva traila och inte kunna besöka en stad på vägen pga att du har en stor bred trailer efter.

Njut av körningen som sådan och satsa på att utveckla dig själv som förare, det dröjer ändå länge innan bilen är begränsningen.
När även moderna fwd-bilar som Golf GTI Clubsport klarar Ringen på 7:40-ish så inser jag iaf att köttklumpen mellan ratt och stol är begränsningen i mitt fall

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



MaZ skrev:
Bara att kunna låsa bilen och att den är vattentät (glasrutor och plåthuv/baklucka) är otroligt gött.




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
1, 2, 3, 4   >>
46944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande