Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Och körkänsla märker du inte stillastående på vågarna.


Har du lättåtkomligt i nåt hörn är det bara att markera en "kugg" med spritpenna och ratta varv åt det ena och andra hållet tills du märker nåt.
Du kanske ligger i kanten av det som känns som balans och har lite att hämta åt det ena eller andra hållet.

Vågar har man ju bara för att "nolla" bilen i garaget, sen justerar man fältmässigt (utomhussport)

(sen kan man vara nöjd med enbart fältmässig justering när man orkar, om nåt känns knas)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad är det som egentligen karaktiserar körbeteendet när bilen börjar bli lite väl felinställd hörnmässigt?

Jag har bara gissat att bilen får olika balans i vänster och högersvängar. Istället för att ha rätt, optimal och likadan balans åt båda hållen. Men det kanske uppenbarar sig på andra sätt? Jag kanske borde googla lite i ämnet

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Hej! Jag hade nog inte kört med bromskylningen som du har monterat den nu. Du kommer att få en skillnad i temperatur på inre och yttre sidan av skivan som gör att skivan slår sig. Går det inte få till på nåt sätt så man kan styra in luften i centrum på skivan?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Iqbad skrev:
Hej! Jag hade nog inte kört med bromskylningen som du har monterat den nu. Du kommer att få en skillnad i temperatur på inre och yttre sidan av skivan som gör att skivan slår sig. Går det inte få till på nåt sätt så man kan styra in luften i centrum på skivan?

Ja bäst vore ju bromssköldar med slangstos nära mitten av skivan och sen slang från fronten av bilen. Precis som jag hade på CSL'en. Det funkade verkligen perfekt bra. Men det här får bli en test. Jag undrar var på skivan luftskopan blåser när den sitter som original på Porsche GT3. Kanske man kan hitta någon bild via google??? OM de skjuter luften mot skivans bromsyta och inte in i skivans centrum så bör det ju funka även på min bil. Men det var det där med OM.

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag har försökt att bild-googla men det är svårt att se. Min kompis har en cayman 981 som jag har sett har liknande lösning, jag ska be honom om jag får hissa upp hans bil och kolla lite närmare vid tillfälle!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Vad är det som egentligen karaktiserar körbeteendet när bilen börjar bli lite väl felinställd hörnmässigt?

Jag har bara gissat att bilen får olika balans i vänster och högersvängar. Istället för att ha rätt, optimal och likadan balans åt båda hållen. Men det kanske uppenbarar sig på andra sätt? Jag kanske borde googla lite i ämnet
för egen del, och de standardmotoriserade miator jag lyckats övertyga att testa fältjustering, så är det skillnad i statisk balans i höger och vänstersväng som varit det tydliga vid större ändring. Mitt första test var Esset på Gelleråsen (från ett beteende till motsatta, sen lagom genom att ställa mitt emellan).

För en lätt motorstark flugviktare så kan bromsbalansen (justera vikterna vf-hf efter uppläsning utan ABS) vara viktigare.

Klockan är ju facit, om du nu inte är ute efter körbarhetsmarginal som kan ge fler smiles/varv (jämfört med hjärtat i halsgropen och kalsongbyte), det är ju svårare att mäta (då är det din känsla som är facit).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Här har ni svaret ang luftstyrning! Finns på några sidor bak i den här tråden . Jag tror det där med att luften prompt måste riktas mot centrum är lite överdrivet. Dom Porschar jag varit under med original kylning har alltid haft luften riktad på ena sidan av skivan



N Wiberg skrev:
Smidiga!
Cayman/Boxster 981 och 718 (eller var det kanske bara Cayman GT4..?) har även en gjuten plasttratt som sitter på dom bakre bärarmarna och styr luft till dom bakre skivorna. Snygg lösning.

EDIT:
Hittade bild!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ah! Då var det lite som jag trodde. Förutom broms i lättare bil då. Tackar!
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Vad är det som egentligen karaktiserar körbeteendet när bilen börjar bli lite väl felinställd hörnmässigt?

Jag har bara gissat att bilen får olika balans i vänster och högersvängar. Istället för att ha rätt, optimal och likadan balans åt båda hållen. Men det kanske uppenbarar sig på andra sätt? Jag kanske borde googla lite i ämnet
för egen del, och de standardmotoriserade miator jag lyckats övertyga att testa fältjustering, så är det skillnad i statisk balans i höger och vänstersväng som varit det tydliga vid större ändring. Mitt första test var Esset på Gelleråsen (från ett beteende till motsatta, sen lagom genom att ställa mitt emellan).

För en lätt motorstark flugviktare så kan bromsbalansen (justera vikterna vf-hf efter uppläsning utan ABS) vara viktigare.

Klockan är ju facit, om du nu inte är ute efter körbarhetsmarginal som kan ge fler smiles/varv (jämfört med hjärtat i halsgropen och kalsongbyte), det är ju svårare att mäta (då är det din känsla som är facit).

Lite kul att jag just var och körde esset, bilen betedde sig riktigt finfint med vad jag tycker symmetriskt beteende. Kanske kanske lite mer överstyrd åt höger totalt sett på banan men det känns allvarligt talat mer som inom förarfelmarginalen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
N Wiberg skrev:
Här har ni svaret ang luftstyrning! Finns på några sidor bak i den här tråden ]


_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



N Wiberg skrev:
Här har ni svaret ang luftstyrning! Finns på några sidor bak i den här tråden . Jag tror det där med att luften prompt måste riktas mot centrum är lite överdrivet. Dom Porschar jag varit under med original kylning har alltid haft luften riktad på ena sidan av skivan



N Wiberg skrev:
Smidiga!
Cayman/Boxster 981 och 718 (eller var det kanske bara Cayman GT4..?) har även en gjuten plasttratt som sitter på dom bakre bärarmarna och styr luft till dom bakre skivorna. Snygg lösning.

EDIT:
Hittade bild!
https://racetechnologies.files.wordpress.com/2016/01/img_9972.jpg


Det där är baktill, fram ser det annorlunda ut på de porschar jag ägt (996GT3, 997GT3, 997.2turbo), luften matas in i centrum via flera olika luftkanaler och scoop.

Kan ta lite bilder nästa gång framhjulen är av.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Japp det är bak på Cayman GT4 men vill minnas att luftstyrning fram har dom monterad likt det Magnus nu får till dvs inte helt in mot centrum på skivan. Är väl såklart säkert absolut bäst att ha mot centrum, men det jag menar är att jämfört med inget alls är det nog bättre att få luft mot skivan oavsett centrum eller inte. Vågar Porsche rikta luften mot kanten (om än på några bilar bara) kan det väl inte vara så farligt

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det där ett tillägg på Porschen sitter mer i golvet som styr mot mitten

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Blev en kanondag på Mantorp idag med Drivers Club thumbs up Bilen gick kalas. Putsade ner PB med M2an en bit Jag körde aldrig några megalånga pass idag men det verkar som bromsluftkylningsflärpen hjälper till.

Den här gången körde jag bara på Nankang AR-1 istället för Toyosarna jag har. Som jag skrev häromdagen efter träffen på Gelleråsen så kör jag ju normalt med "staggered setup", dvs bredare däck bak än fram. Men med Nankangerna blev det samma dimension runt om, 265/35 18. I och med det så är bilen lite mer överstyrd än vanligt och jag tajtade faktiskt till dämparna fram två klick jämfört med på Gelleråsen. Eller rättare sagt så började jag dagen på samma inställning, dvs 5/10. Direkt första passet ut så putsade jag PB med M2an från 1.30.6 till 1.29.7. Jag ställde då dämparna i 3/10 och körde då på 1.29.5. Det kändes finfint eftersom jag tyckte det vart lite yvigt sist jag var där då Toyosarna var på uppehällningen och de var lite hala speciellt bak. Det var då till och med en ansträngning att få till 1.30.5. Idag så var det busenkelt att köra under 1.30 En liten liten bit kvar till tiderna med CSLen

Några saker jag noterade under dagen, i Mjölby och Paris så får jag vara väldigt mjuk, rumpan kommer annars gärna farande. I parisen så blir det för det mesta ganska lagom rotation när rumpan är lite lös. Men i Mjölby blir det lätt för mycket. Notering nummer två, jag har en idiotisk ovana att titta på växellägesindikatorn i mätarhuset när jag växlar ner två hack till trean inför Mjölby. Jag gör det ingen annan stans. Märkligt. Jag skärpte till mig efter ett tag och sket i att titta vilket gjorde att turen in mot Mjölby kändes helt annorlunda. Hahaha.


Stort tack till Michael som driver DriversClub, allt löpte finfint, massa trevliga deltagare och överdos på Porsche GT3or


Här är varvet på 1.29.5





Många GT3or och räserbilar




Drivers Clubs egna formelbil!


_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Man får gratulera

Hur såg slitaget ut på Nankangerna? Jämförbara med några andra däck i känsla?

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
linpaul skrev:
Man får gratulera

Hur såg slitaget ut på Nankangerna? Jämförbara med några andra däck i känsla?


Efter 10-15 mil på Gelleråsen och 13 mil på Mantorp så ser de finfina ut, jämnt och fint slitage, inget konstigt slitage på skuldrorna alls. De är lättkörda, mjuka i sitt beteende och känsla. Det senare är ju lite en smaksak. Kommer en utförlig testrapport med lite reflektioner, screenshots på loggar osv thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
La upp loggfil från Mantorp idag och två loggfiler från Gelleråsen i lördags, en för Toyo och en för Nankangerna.

https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php?UserID=3

_________________
Magnus Thomé
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



Iqbad skrev:
Hej! Jag hade nog inte kört med bromskylningen som du har monterat den nu. Du kommer att få en skillnad i temperatur på inre och yttre sidan av skivan som gör att skivan slår sig. Går det inte få till på nåt sätt så man kan styra in luften i centrum på skivan?


Jag hade en liknande variant på min Astra och det blev alltid bromsvibrationer efter en stunds körning. Efter att jag tog bort luftriktaren har vibrationerna helt försvunnit. Kylning på en sida fungerade inte bra för mig iallafall.

Martin Sandberg

_________________
Martin Sandberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag hade inga bromsvibrationer igår thumbs up Men jag körde inga mördarlånga pass iof.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sparar alltid gjorda hjulinställningar i mina biltrådar, braohaliksom:


_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Vart gör du hjulinställningen ?
Vad kostar det?
Går det att få Caster värdet också?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Vart gör du hjulinställningen ?
Vad kostar det?
Går det att få Caster värdet också?

Öhlins gjorde den när de monterade produktionsexemplar istället för testkit av Road and track thumbs up

Caster är inte ställbart AFAIK. Jag har Millways camberplattor.


Jag kan varmt rekommendera Danne på Bandhagens däck för hjulinställning på bil som ska köra bana. Han ställer inte bara efter fabriksinställningar utan fattar vad det är frågan om thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande