Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport VVT problemet | 2 besök senaste veckan (4916 totalt) |
så jag behöver uppdatera mig om allt gällande VVT problemet då jag har ett sådan framför mig att lösa med mycket stor sannolikhet.
Bil Clio II Ph1 2.0i 2001 års modell. symptom Låter ofta som en diesel (iallafall på tomgång/låga varv) Orolig tomgång Verkar dra mycket soppa Säkert mer saker.. Så finns det både nån solenoid och ett drev? Jag är helt rudis på detta men behöver veta vads delarna kostar och var jag börjar med detta. Finns det hopp om att det kan räcka med att rengöra solenoiden och var tusan sitter den isåfall? Som sagt helt ny i detta och behöver all info jag kan få. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Nu är jag ingen expert på VVT på just Clio II 172.
Men jag har hållt på endel med kamfasningen på insugskammen på min Honda motor. I princip fungerar alla VVT system på samma sätt, iaf alla utom BMWs vanos som har separat oljepump, två styrventiler och vridna splines. Normalt VVT system Oljetryck skapas av motorns oljepump Oljetryck leds via ett filter i kanaler in i motors insugskam En solenoid får en pulsbreddsmodulerad signal från motorns ECU, den andra pinnen är jord. Detta styr kamaxelns position steglöst, finns även varianter med bara två lägen dvs solenoiden har också bara två lägen. Solenoiden ger oljetryck på olika sidor av kamrarna i fasaren vilket roterar kamaxeln i förhållande till vevaxeln Aktuell kamfasarposition mäts med en triggerskiva i andra änden på kamaxeln. Det kan bli missljud om själva fasaren är sliten, om andra komponenter är dåliga borde bara motorn gå dåligt. https://jalopnik.com/how-variable-va Har grävt lite i mitt VVT system i min projekttråd då mina problem började här. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
RenaultSport VVT problemet | 2 besök senaste veckan (4916 totalt) |