Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 43, 44, 45   >>
19 besök senaste veckan (217022 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Suck fy fan va surt . Kämpa på!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Suck fy fan va surt . Kämpa på!


Nemas problemas, skall vara klart nästa vecka om det går att leverera lager så där på studs

Tack för omtanken!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har en fin originalvev liggande om du skulle behöva.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har en fin originalvev liggande om du skulle behöva.


Tack Janne!

Har precis varit vevaxelslipfirman och den kommer att slipas och förhoppningsvis kommer det att bli bra.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Ragnar Joensen
Eslöv, Skåne
Här sen Jul 2005
Inlägg: 191



964RS skrev:
...
Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


En tanke: Kan problemet vara att det flödar för mycket olja, så att pumpen inte orkar hålla trycket? Om flödet är mindre, krävs det mindre kapacitet i pumpen för att hålla trycket. Om det flödar mer, vilket jag antar det gör med smörjning av Turbo, krävs det större flödeskapacitet i pumpen, för att hålla samma tryck.

_________________
Ragnar Joensen
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Ragnar Joensen skrev:
964RS skrev:
...
Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


En tanke: Kan problemet vara att det flödar för mycket olja, så att pumpen inte orkar hålla trycket? Om flödet är mindre, krävs det mindre kapacitet i pumpen för att hålla trycket. Om det flödar mer, vilket jag antar det gör med smörjning av Turbo, krävs det större flödeskapacitet i pumpen, för att hålla samma tryck.



Det är rätt Ragnar,

Oljepumpen är flödesmässigt en svag punkt i dessa motorer och det är en av orsakerna till att varvstoppet är där det är. Den saken blir bättre med torrsump, dvs. extern pump.

Vad jag tänkte på är att kontrollera att alla slanganslutningar, till oljekylare etc. håller min.måttet, vilket dom skall göra men man kan bara kolla igen.

Kommer även att byta oljepumpen när jag ändå är igång

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



964RS skrev:
Ragnar Joensen skrev:
964RS skrev:
...
Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


En tanke: Kan problemet vara att det flödar för mycket olja, så att pumpen inte orkar hålla trycket? Om flödet är mindre, krävs det mindre kapacitet i pumpen för att hålla trycket. Om det flödar mer, vilket jag antar det gör med smörjning av Turbo, krävs det större flödeskapacitet i pumpen, för att hålla samma tryck.



Det är rätt Ragnar,

Oljepumpen är flödesmässigt en svag punkt i dessa motorer och det är en av orsakerna till att varvstoppet är där det är. Den saken blir bättre med torrsump, dvs. extern pump.

Vad jag tänkte på är att kontrollera att alla slanganslutningar, till oljekylare etc. håller min.måttet, vilket dom skall göra men man kan bara kolla igen.

Kommer även att byta oljepumpen när jag ändå är igång

Om det är problem med oljetrycket brukar det väl vara vevstakslager längst bort i förhållande till oljepumpen som tar skada först

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Är det inte så att oljematningen till den ena balansaxeln går via 2:ans vevlager?
Har du kvar balansaxlarna eller är den kanalen pluggad?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Skit vilken trist överaskning Just det där att orsaken är lite oklar också, vill ju inte att det ska hända direkt igen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Janne J skrev:
Är det inte så att oljematningen till den ena balansaxeln går via 2:ans vevlager?
Har du kvar balansaxlarna eller är den kanalen pluggad?


Balansaxlar borta & kanalen pluggad. Hydrauliska lyftare borta och kanalerna pluggade.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
super7 skrev:


Om det är problem med oljetrycket brukar det väl vara vevstakslager längst bort i förhållande till oljepumpen som tar skada först


Precis. Oljepumpen byter jag enbart i syfte om att det inte skall ha kommit metallspån i den. Låg en på hyllan så det är enklare att byta.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Skit vilken trist överaskning Just det där att orsaken är lite oklar också, vill ju inte att det ska hända direkt igen


Tack Magnus!

Här skall det kollas på längden och tvären så att man kan känna att man gjort det som är möjligt för att det inte skall hända igen.

Torrsump hade givetvis varit den ultimata försäkringen (Björn Nilsson läser med förfäran nu) men jag orkar helt enkelt inte arbetsmässigt med det för stunden och jag vill köra bilen nu.

Smäller jag motorn en gång till så ställer jag den i en lada och låter någon hitta den som ett barnfind om 30 år när den ändå måste elkonverteras. Njae kanske inte riktigt för den är skitkul att köra.

Kanske en Audifemma eller en Chevrolet LSx motor. Smaskens hade varit en M3 motor men det blir ju också en del konvertering.

Nu skall jag med en dåres envishet få den att fungera igen för det är duktigt mycket tid och arbete nerlagt och den går härligt bra när den snurrar.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dessa 944 motorer verkar känsliga som vanklar typ

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Supramannen skrev:
Dessa 944 motorer verkar känsliga som vanklar typ


thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Boxersexa i 944 har ju gjorts

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



..LS1 också



Tradigt med ras, lider med dig
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Boxersexa i 944 har ju gjorts


Hmmm


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



964RS skrev:
N Wiberg skrev:
Vad har hänt?


Den skar på tvåans vevstakslager. Ganska oväntat, ordentligt toppad olja, ny olja sedan 11 mil, 100 mil gamla lager, ingen övervarvning, hel pickup etc. Inget helt ovanligt men inte efter så kort tid och med alla parametrar rätt. Ett tips är att någon oljekanal inte flödar som den skall i allt från oljekylare till pump.


Det har hänt mig tidigare också. Tyvärr är det så med de här motorerna att trots att man gjort vad man kan (utan att bygga torrsump) så kan 2ans lager ryka snabbt.
Men med torrsump och rätt byggt och lagom effekt går det att få till riktigt bra driftsäkerhet.
Kämpa på thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
GustafB skrev:


Det har hänt mig tidigare också. Tyvärr är det så med de här motorerna att trots att man gjort vad man kan (utan att bygga torrsump) så kan 2ans lager ryka snabbt.


Några lantbrukare här med en övergiven lada?

Tack Gustaf!
Vad är egentligen problemet, pumpen, kanalerna?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
..LS1 också

Tradigt med ras, lider med dig


Finns färdig konverteringssats att köpa för 18' pix. En LS1 motor går ju att få tag på. Svårt att mörka bara.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



964RS skrev:
Janne J skrev:
Jag har en fin originalvev liggande om du skulle behöva.


Tack Janne!

Har precis varit vevaxelslipfirman och den kommer att slipas och förhoppningsvis kommer det att bli bra.


Jag skulle tagit en ny vevaxel, det är antagligen billigare än en lagersats i överdimention.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 #KULRÄSERN - Bilen jag glömde bort...
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 43, 44, 45   >>
19 besök senaste veckan (217022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande