Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 106, 107, 108   >>
75 besök senaste veckan (826782 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



DJ skrev:
Kör ni med wire?
Finns uppenbar risk för att det kommer slå upp och ner när man kör över ojämnheter, t.ex.
Ett stag vore bättre.
Det finns ingen vits att bli luftburen om splittern tar i, det är bättre om den viker upp sig (och det finns flexibel rörelsemån mot resten av fronten).
Den ska generera downforce, inte upforce.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



DJ skrev:
Göran Malmberg skrev:
Ett förtydligande.



Kör ni med wire?
Finns uppenbar risk för att det kommer slå upp och ner när man kör över ojämnheter, t.ex.
Ett stag vore bättre.

Om front diffusern genererar lite vettig df vore de underligt om den slår upp och gör den de är de garanterat låg hastighet.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Det gissas friskt från alla kanter.
Även Isac Newton var novis en gång i tiden

Ett så här extremt bygge borde förtjäna bättre hantvekare


Helt rätt, gissa är aldrig riktigt kul! Hur kvalificerad gissningen än är!

Tog därför och kollade upp lite mer exakt med våra "turbogubbar" om vad de rekommenderade. Faktum var att med nya aggregat så ansågs det att man borde kunna klara sig med ett avluftningshål i "turbosumpen" på 4mm.

Men av lite andra anledningar kommer vi faktiskt köra med 9mm

Så är det ju med det mesta i bilvärldenr. Ofta finns det redan färdig lösningar som man vet funkar rakt av, men ofta finns det även rejäla baksidor med "standard", varav den vanligaste nackdelen är vikten. Och tungt vill vi ju inte ha det! Då blir det gärna så här:

Oljereturerna är ett strålande exempel på detta. Vi hade kunna snickra ihop ett system vi vet fungerar i princip dag ett och varit klara för ett år sedan med detta. Men... bara de rekommenderade pumparna hade vägt 2 kg/sida! Önskemålet från den samlade expertisen är även att man skall ha 1,5-2 liter olja/sida i ett separat system om man skall vara på den säkra sidan. Sedan skall man dessutom göra si och så och si och så... o.s.v.

Slutvikten för en sådan lösning hamnade på nästan 9 kg för båda sidorna (inkl. olja)???
Va??!! Hellre skulle jag äta en hel lastbil med mask!

Så därför hamnar vi ofta i lägen då vi blir mer eller mindre idiotförklarade av ganska många och emellanåt kan det se lite lätt klantigt ut. För faktum är att om man driver saker tillräckligt långt finns det till slut ingen kvar att fråga. Då rör man sig till slut bland erfarenhetsmässigt baserade kvalificerade gissningar. Man kan räkna och mäta, men ibland måste man helt enkelt våga hoppa!
Frågeställningarna som just nu rör sig i våra huvuden är bla. dessa:
- Hur mycket olja behöver ett turbokullager egentligen? Många som vi pratat med "vet" men ytterst, ytterst få vet egentligen, jag garanterar!
- Hur mycket skumbildning i oljan man pumpar in klarar lagret med tillräcklig smörjning?
- Hur varm blir den oljemängd vi tänker testa med på 3 varv? På 6 varv? På 10 varv? Klarar oljan värmegränsen vi satt upp?

Den lösning vi nu tänker testa väger 800 gr för båda sidorna och vi är rejält ifrågasatta av alla vi diskuterat detta med! Men när vi i diskussionen slänger in det faktum att den här bilen skall klara sig i 6 varv åt gången då ser alla ut som fågelholkar och vi är återigen ensamma med våra gissningar...

Men renovera turboaggregat kan väl inte vara så dyrt...?

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Det är ju kul för oss som tittar på att ni testar grejer också .

Tycker era ansatser brukar verka rätt vettiga. Att det inte fungerar ibland hör ju lite till.

_________________
Markus Ålind
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Om alla körde standard eller endast beprövad teknik hade vi lekt med T-fordar än idag!
Ni och många andra här på rejsa är så långt bortom mina kunskaper och utvecklar era bilar med saker som jag ibland inte vet vad det är. Försöker förstå och läser med beundran vad som sker i garagen runt om i landet.

Jag själv drar stor nytta av vad andra rejsianer har gjort med Clios och bilar med liknande uppsättning. Inspiration och kunskap hämtas även från UK där de är omåttligt populära leksaker. Om ingen vågade blotta sig och skriva om sina försök, såväl framgångsrika som misslyckade så hade det varit svårare för oss noviser och även andra erfarna gissar jag.

Så Heja, Heja säger jag till er, era konkurrenter och alla andra glada byggare här.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Finns oljefria turbos också.

http://compturbo.com/

Finns från 200-1000hk

Ingen aning om hur det funkar i verkligheten.
Finns dock mycket film om man orkar googla lite.

_________________
Göran Svensson
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Lowtech skrev:
Finns oljefria turbos också.

http://compturbo.com/

Finns från 200-1000hk

Ingen aning om hur det funkar i verkligheten.
Finns dock mycket film om man orkar googla lite.


Googla? Vi gissar!

Alla delar till vår nya bakvinge är printade! Ska nu monteras/limmas på två st kolfiber-rör (14mm och 8mm) och sedan monteras med styrning för att kunna ställa dem hur vi vill.

Kommer inte hinna klart med dem till på söndag, men förhoppningsvis hinner vi montera lite 3D printade Vortex-generatorer på taket iaf! Vi får se, printas nu i Tough Resin på Formlabs Form2 - printern.


_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Sådär ja, lite UV-härdning så är de klara sen!



_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Nu kör vi!




_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



brainglow skrev:
Nu kör vi!




_________________
Pontus Fyhr
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510





_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

GRATTIS!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
GRATTIS!!!

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
T()()L

Här sen Maj 2004
Inlägg: 106



Fränt

_________________
Mvh Niclas Björk
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Grattis

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530




_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



När teori o praktik möts

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Grattis!

(inte illa pinkat för ett gäng teoretiker osv.....)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Grattis, verkligen kul att allt klaffar efter så mycket jobb!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



GRATTIS! Så coolt!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 106, 107, 108   >>
75 besök senaste veckan (826782 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande