Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-( | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 19, 20, 21 >> 31 besök senaste veckan (85770 totalt) |
Idag var jag ute på snabbvisit hos Vilma för att hämta batteriet som inte överlevt min brist på omvårdnad.....
om någon är intresserad så kommer här en måttsatt bild på min CAD-mall för "värmeskölden" till luftfiltret Har även passat på att skaffa mig lite fin "kockosplast" att använda till ngt roligt _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
I helgen sken solen och det var dags för Vilma att få lite kärlek innan det bär av till Falkenberg med SVKG på torsdag
Började med ett helt vanligt oljebyte inkl. nya tändstift, dom gamla hade rejält gnistgap och satt knappt fast i topplocket så nu har jag säkert minst en hästkraft per cylinder till Sedan var det dags för att lösa kruxet med stolssensorn för krockkudden på passagerarsidan, bara att kolla färgkoder på kablarna från kopplingen i bilen via koppling till sätet och sedan kopplingen till själva sensorn. Till min stora glädje så visade det sig jag inte böjde skarva utan att bara fixa egna kontaktbleck (tillplattad eklk 1,5mm ) att stoppa in i kopplingen Med det gjort var det dags att fortsätta vidare med kylning till frambromsarna, två stycken 3" bas-portar hade hittat hem till mig som bara behövde lite kärlek med morakniven för att sedan passa in som handen i handsken, nu återstår det bara att fixa slang och koppling till bromssköldarna.... men jag tycker att det blev riktigt bra utseendemässigt Under påsken passade jag även på att byta min dubbel-din stereo till en enkel-din som jag nu satte in, oklart till vilken nytta hålet under där det är tänkt att huvudbrytaren ska placeras sattes igen med lite svensk kolfiber-stolthet från Oxeon! Jag passade naturligtvis även på att njuta lite av vårsolen bakom ratten _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
tackar, sjukt nöjd själv kul att det även inspirerade dig! Ses på torsdag /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Igår var det banpremiär för året tillsammans med SVKG på Falkenberg
Det var min och Vilmas första tur på en Svensk bana där vi höll oss på banan hela tiden inga tendenser till avåkningar här inte! enda smolket i bägaren var att jag lyckades köra mig själv åksjuk..... Riktigt skönt att slippa flyga runt som ett löv för vinden inne i kupén med mina nya stolar /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Det har varit mer fokus på körande än skruvande det sista
men i helgen så började det planeras för den stundande bromskylningen...... Av med hjulen och in med huvudet för att lägga upp en plan..... När jag såg "scoopet" så blev jag lite ställd då jag tänkte att man kanske ville ha flödet lite "tajtare" mot skivan men efter tips från en Miata vän här så hittade jag dessa från Good Win Racing och dom ser ju i princip exakt ut som original-sköldarna.... Så nästa mek-updatering innehåller säkert bilder på mig med hålsåg, svets osv..... _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Efter att fått avbryta SVKG:s Bankalas på Kinnekulle i förtid pga. slutkörda belägg blev det rejält fokus på att få till bromskylningen i helgen
Av med hjul, ok & skiva och sedan fram med plåtsaxen för att klippa upp bromsskölden för att "koppla" på en rörstump att fästa slangen i. Efter att ha fått allt på plats var det dags att göra första testet och inse att 3" slang är väldigt mycket att få plats med på ett redan trångt ställe.... läs tog i lite överallt men främst i krägningshämmaren Åter till ritbordet, vilket mest troligt även inkluderar att kona ner trattarna till 2" och byta till 2" slang....... _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
2" är inte mycket till slang...
På vår långlopps S40 fick vi gå upp från 3" till 4" för att det skulle räcka. Den bilden som du fick inspiration från ser ju ut att ha ungefär samma dimension som du, dvs 3"? Ett trick kan vara att använda ventilationsrör av aluminium om man behöver ett annat tvärsnitt än cirkulärt där det är trångt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Tackar för detta, tror att jag har kommit på en lösning som jag hoppas ska funka /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Midsommarhelgen spenderades på Gotland och inkluderade då självklart även ett besök på GotlandRing
Väl där så visade det sig att Vilma var ensam "fyrhjuling" om att vilja lägga några varv GotlandRing visade sig vara en riktigt trevlig bekantskap när jag väl fått ett par varv innanför västen, mindre roligt var avsaknaden av vettiga bromsar......... fick ställa mig på bromsen redan vid depå-påfarten för att riskera onödiga äventyr i första kurvan Detta resulterade i ett snabbt samtal till Mattias på Pean och en beställning av Carbotech belägg som damp ner vid hemkomst Utöver att Gotland har en fantastisk racetrack så är i princip hela Gotland en racetrack med många fina vägar som gör sig alldeles utmärkta för olika roadtrips Och är har vi gjort ett så mycket bättre stopp _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Idag var det äntligen dags för nya belägg
Carbotech XP10 fram & XP8 bak vilket ska vara en säker och tillika vanlig kombo till Miata. Innan så kändes det nästan som att man lika väl kunde titta på bromsarna för något vidare bett var det inte....... Nu är det det tvärtom det räcker nästan att bara titta på bromspedalen innan näsan sitter upptryckt i vindrutan _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Härligt! Du kommer ha så kul med de nya beläggen _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
Att jag hade riktigt rejäl skillnad!! något som uppskattades rejält på /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Åååh! Så avis på att du har kört på Ringen! Kul att det funkade så bra och visst är det skillnad /M _________________ Malin Westlund Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15 Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03 Instagram: @turbosubban |
||||||
För er som följt -tråden så vet ni redan att Vilma hade lite missöden...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tidigt under dag ett så gav gummibussningarna som håller den bakre ljudämparen upp i karusellen.... Ett kort besök hos grannarna på RSR resulterade i att vi fick en näve grövre buntband som spändes över dom trasiga bussningarna och allt vara fina fisken igen Dock så gjorde vi misstaget att vi inte kollade dessa innan vi gav oss ut på banan för dag två vilket resulterade i att vi tappade dämparen igen samt att svetsen vid den första ljuddämparen gav upp Philip som driver verkstaden bakom/under Rent am Ring ställde upp med sina sista droppar gas och lyckades nästa fast systemet igen samt att sätta dit nya buntband och vi var åter igen uppe på banan (pun intended) Måndag förmiddag dag tre spenderades med en tur ner till Adernau och en Mazdahandlare/verkstad som inte sett dagens ljus sedan Jackie Stewarts dagar på ringen..... men bland all gammal bråte fanns det tro det eller ej nya original-gummin! lyckan var total Väl hemma så ställde åter igen grannarna på RSR upp och lånade ut en domkraft samt två större gatstenar Bara att ge sig in under bilen igen med bussningar, tvål och vatten Lite skillnad på dom gamla och nya bussningarna Sedan hade vi många härliga varv , dock med lite högre ljudnivå än vanligt..... Väl hemma igen så ställde min hjälte Fredrik upp igen och kröp in under bilen med svetsen i högsta hugg, nu är Vilma hel igen och redo för nya äventyr /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Med all uppdatering av alla "tråkigheter" från ringen kan vi nu ägna oss åt det roliga
klart man blir smickrad, det är alltid lika roligt när Vilma drar till sig nyfikna åskådare, inte dåligt för en Miata med tanke på sällskapet kring Nürburgring Eftersom den förra kofångaren och därmed även ringen-loggan gjorde sitt sista framträdande på ring Knutstorp i höstas så var det med stor glädje Vilma åter igen fick bära denna fina dekal Vilma träffade en ny kamrat och jag och min hjälte Fredrik träffade även vi nya vänner i form av två mycket trevliga danska herrar. Som alla vet så bör man ju inte dra åt handbromsen efter att ha kört bana, så vad gör man då när man parkerar i en backe? letar upp en stubbe i skogen så klart Trots trafik och gulflagg så klämde Fredrik till med 9:04:01 Ett fritt varv och utan mina extra kilon i bilen så borde inte sub 9 vara långt borta. Efter två struliga och stressiga varv samt lite vila bestämde jag mig för att ta ett lugnt varv för att samla mig och njuta lite..... Hade i princip hela banan för mig själv bortsett från två gulflagg, bromsade på mig lite i T13 i början av varvet men sedan gick allt fina fisken och jag rullade supernöjd in på 9:24:4 och målet på sub 9:30 var fixat klart att även Roffe skulle vara med att åka..... Nu väntar både jag och Vilma på Anderstorp med SVKG i augusti /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Dessa avgashängare förstärks bäst med en slangklämma runt hela omkretsen (längs yttre gummiytan).
Då kan man få de sämsta sopor till gummin att fungera hjälpligt i flera år, dessutom så styvar man upp dem lite (ställbar hårdhet ). |
||||||
Det håller bra! Tror första lagningen höll i 12 eller 14 varv med rejäl attack, så inte att förkasta _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Våra race- och banåkarbilar MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, jag gör slut :-( | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 19, 20, 21 >> 31 besök senaste veckan (85770 totalt) |