Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 34, 35, 36   >>
57 besök senaste veckan (364416 totalt)
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Anders Karlsson skrev:

Men det är bra kupévärme i bilen, räcker med att peta på spaken så blir det fullt ös!


Så känner jag igen gamla oplar, allt eller inget

Visste inte att Jonas bygger på ascona B, måste kolla på forumet efter projekttråd.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag har länge velat byta bussningar i framvagnen till nåt lite stabilare än de 40 år gamla gummibitarna.

När jag köpte svarven för ett par år sedan så började jag att tillverka några hylsor, men eftersom jag är ganska lat så drog det ut på tiden lite grann.

Denna bilden är från september 2014.



Nästan tre år senare sitter de fastsvetsade här. Tanken är att det ska bli lite mer gods runt spindelleden.



Sen var det dags för själva bussningen. Den sitter i bakre spindeln på diverse Mercedesmodeller, nedre yttre länkarmsbussning eller vad man ska kalla det. Det är egentligen en kulled, så det lär bli stumt och fint.
Det är Febi Bilstein, vet inte om det är bra eller dåligt. Man kanske skulle ha köpt Lemförder?



Bussningen sitter med presspassning och låsring. På andra sidan är det en kant som stoppar, kanten sitter framåt på länkarmen eftersom jag inbillar mig att den mesta bromskraften går däråt.



Och här har vi två färdigmonterade länkarmar. Jag svarvade några stora brickor till ändarna, det sitter brickor där original men de funkade inte ihop med de nya bussningarna.



Jag skulle egentligen velat ha lite större brickor, de här är 40 mm. Bussningen/kulleden är 40 mm ytterdiameter så kulan inuti bör vara max 35 mm.
Det går ju såklart att göra större brickor om jag hittar nåt lämpligt material.

Detta är de övre länkarmarna, jag är inte helt säker på hur bromskrafterna fördelas i en sån här framvagn?
Bromsoket sitter bakom hjulaxeln om det har nån betydelse.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Strålande utfört arbete!

Får jag fråga dig en sak?, Anders.

Du är ju underförstått en Opel-kille

Nu har vi här hemma ett rullande projekt. En med turbo reggad Ascona A årsm. 75.

Vilken växellåda skulle du spontant se dig om efter om du hade ett pristak på 50K.
Vi vill ha nåt tätstegat och hållbart. Täta växlar. kanske förh-vis hög etta med tanke på bilens låga vikt -därefter tätt upp till 4:an och sen 5:an som transportväxel.

Dogbox?
Kanske t.o.m. 6 växlar?... Den ska testas på Mantorp vid tillfälle, kanske Gröndal före.
Sellholms är ju ett alterantiv att vända sig till, vilka fler kan rekomenderas inrikes?

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Nu är inte jag Anders, men jag vågar mig på att svara ändå. En ZF S5-18/3 med 0,87 på femman, passar plug & play om Asconan har CIH-motor. Huruvida lådan håller för extrema effekter törs jag inte svara på, men den användes ju i alla fall i diverse rallybilar av olika fabrikat på sjuttiotalet.
http://www.opel-infos.de/getriebe/zfs5.html

_________________
Kai Anttila
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Commodåren skrev:
Nu är inte jag Anders, men jag vågar mig på att svara ändå. En ZF S5-18/3 med 0,87 på femman, passar plug & play om Asconan har CIH-motor. Huruvida lådan håller för extrema effekter törs jag inte svara på, men den användes ju i alla fall i diverse rallybilar av olika fabrikat på sjuttiotalet.
http://www.opel-infos.de/getriebe/zfs5.html


Tack!, -tar och pm:ar dig.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Bra och snyggt jobbat! Det här kommer nog göra sig mycket bra på bilen.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Växellåda för 50 000? Lite över min nivå kanske...


Jag hoppas att det blir lite mer styrsel på framhjulen nu, nedre länkarmarna ska också få kulleder är det tänkt.
Börjar nog med dem imorrn, tänkte ta en liten paus från garaget idag. Jag har ju trots allt semester!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Började med de nedre länkarmarna idag, slipat dem hyfsat rena från rost och svetsat fast hylsorna för kullederna.

Efter och före slipning. Körde med Biltemas otäcka stålborste på vinkelslipen, fick plocka ståltråd ur kläderna efteråt...



Hylsorna fastsvetsade med jättemycket svetstråd.



Det kanske blev nästan likadant på båda två, tror jag...




Imorrn ska jag försöka tillverka några längsgående förstärkningar så inte länkarmarna viker sig på mitten.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Det börjar bli riktigt avancerat... thumbs up .

_________________
Kai Anttila
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Boxning av länkarmarna gör nog gott.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Vi får väl se vad som händer med karossen när gummibussningarna försvinner. Commodore B/Rekord D är ganska mjuka i karossen, jag hoppas den inte spricker.

Boxning av länkarmarna är nödvändigt, annars kan det bli så här.


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Anders Karlsson skrev:
Vi får väl se vad som händer med karossen när gummibussningarna försvinner. Commodore B/Rekord D är ganska mjuka i karossen, jag hoppas den inte spricker.


M3-sprickor = Commodore-sprickor.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Anders Karlsson skrev:
ofriska bärarma




Undrar hur svårt det var att göra en shysst hjulinställning på den bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
OneYet skrev:
Anders Karlsson skrev:
Vi får väl se vad som händer med karossen när gummibussningarna försvinner. Commodore B/Rekord D är ganska mjuka i karossen, jag hoppas den inte spricker.


M3-sprickor = Commodore-sprickor.


Jag kanske får måla allting vitt så man ser sprickorna lättare...

Magnus Thomé skrev:
Anders Karlsson skrev:
ofriska bärarma




Undrar hur svårt det var att göra en shysst hjulinställning på den bilen


Positiv camber på höger fram var inte så snällt mot däcket, så mycket kan jag väl säga...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Medans man väntar på att Hammarlacken ska torka...



... så kan man roa sig med att organisera sina verktyg i nyförvärvet!



Det blev en vagn från Clas Ohlsson, inte det lyxigaste på marknaden men den känns helt ok i kvalitén för 2800 kr.
Hjulen och handtaget får man montera själv, jag bytte alla 4.8 skruv till 8.8 och smorde upp hjulens glidlager med fett i förebyggande syfte. Det går ju att byta till kullagrade hjul senare om man känner att det behövs.

Lådorna går lätt och bra med verktyg i, jag kompletterade med pappersrullen på sidan. Den röda mindre lådan är min gamla från Biltema med hylssats, utdragslådorna på den är inte kullagrade så där har jag mätverktyg och såna lite lättare saker.
Det finns en topplåda som är anpassad till den stora vagnen men den tar upp hela arbetsytan på ovansidan.
Nu har jag en liten arbetsyta iaf, kan vara bra att kunna lägga ifrån sig det man skruvar loss från bilen.
Jag kanske kompletterar med en topplåda senare,man har ju en förmåga att samla på sig mycket verktyg...

Lite ovant än så länge att ha nycklar och mejslar liggande i lådor, jag har haft allt på tavlor hittills och det funkar bra när man står vid en bänk med bilen precis bredvid.
Men om man har bilen på lyften så blir det lätt väldigt mycket spring för att hämta verktyg och man har ingenstans att lägga dem utom på golvet eller på lyftens armar=lätt att slarva bort eller tappa saker.

Hoppas färgen har torkat till imorrn så jag kan montera länkarmarna, ska bli intressant att känna efter om det blir nån skillnad!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Jag behövde lite längre skruv till bussningarna på de övre länkarmarna. Hittade några i en låda...



Svänghjulsskruv till C24NE/C30SE visade sig ha rätt gänga och lagom längd. Dragna "ganska hårt" och säkrade med blå Loctite.

Monterade en av länkarmarna på bilen, den verkar passa.



Bytte spindelled också, den som satt i den gamla länkarmen kändes lite skrapig när man rörde på den.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Nu är även de nedre länkarmarna utbytta. Gjorde bort mig och pressade sönder en spindelled så jag fick beställa en ny från Norra Kust Garaget i Luleå.
En eloge till den firman som har delar på lager för omgående leverans thumbs up

Bytte spindelled idag och provkörde, tyckte jag hörde ett gummignissel som inte hörts förut. Hissade upp bilen och såg att jag glömt att dra åt muttern på den nya spindelleden
Tur att jag märkte det nu, det hade kunnat sluta väldigt illa annars...

Har bokat en tid för framvagnsinställning på tisdag, jag tänkte ta med mig några extra camberschims ifall det skulle vara för mycket skillnad mellan höger och vänster sida.
Det är lite bökigt att justera camber på den här framvagnen men med en spärringnyckel från Biltema så kan man lossa övre länkarmen precis så mycket som behövs thumbs up

Har tyvärr inga bilder på monteringen av de nedre länkarmarna, men om man orkar bläddra tillbaka till sida 13 eller nåt sånt så finns det nån dålig mobilbild. Det ser likadant ut nu förutom att gummibussningarna är utbytta mot kulleder.

Jag lär väl få kolla efter sprickor i karossen framöver, skulle ha tänkt på att förstärka på diverse ställen när jag hade karossen upphängd för 8-9 år sedan...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



"m3" sprickor tror jag du slipper.

Det problemet blir ökar med modernare höghållfastare material.
Däremot kan man ju dra hål vid svetspunkter eller liknande.

Kan du inte förstärka under bilen, typ "subframe connectors" Underbalksstagning ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
Det förekommer tydligen att övre länkarmsfästena bak lossnar från karossen och så blir det sprickor i golvet där de är punktsvetsade.
Inget jag har märkt på min bil, jag tror det är vanligare när man kör rally och det slår och bryter mer i bakvagnen.

Karosserna är lite förstärkta på svensksålda bilar, det sitter lite extra plåtar och balkar på några ställen. Det är nog mest för lite extra krocksäkerhet vad jag förstått.
Alla såna detaljer sitter redan på min bil, men det är klart att man skulle kunna lägga till nåt stag eller kryss nånstans. Får grunna på det i vinter

Gjorde en hjulinställning idag, verkar som om jag svetsat om länkarmarna hyfsat lika.
Det blev -3,80º camber, 5,70º caster och 0,80º statisk toe-in. Vet inte om det är för mycket caster, senast jag mätte så hade jag 4,00º caster.
Jag kan ju såklart skruva lite själv nu när jag har ett utgångsläge, funderar på att vrida lite till på styrstagen för den känns lite "död" i ratten nu med typ 0 toe vid körning.

Kulledsbussningarna märks bara som lite mer NVH i bilen, ska bli intressant att känna hur den beter sig på bana senare.
Kinnekulle 17e september med OCS, ska bli kul att köra på "hemmabanan" igen!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540


Trådstartare
56 varv på Kullen med nytt personbästa och en avåkning...

Gjorde "nybörjarmissen" och lyfte av under bron, fick några kast och sen blev det en piruett ut på gräset.
Ingen skada skedd mer än ett stukat ego, smög tillbaka till depån och lämnade ett fint spår av jord och gräs bakom mig... Tack till Ingmar & Co som var ute och sopade

Lät bromsarna svalna lite och körde ner till spolplatsen för att skölja bort naturen ur hjulhusen, sen var det bara att hoppa upp i sadeln igen!

Varv 16 blev nytt personbästa med 1:03,57. Det känns som om det är lite mer grepp i Kuhmo V70 jämfört med Toyo R888.
Enligt Racechrono ska det finnas ett 1:01,50-varv i bilen, om bara föraren klarar att hålla sig på asfalten...
2 sekunder är inget jag hittar i nån enskild sväng utan det är nog bara att finslipa på hela varvet om det ska gå fortare.
Loggfilen finns här https://rejsa.nu/im/__loggfiler/556/2017-09-17-20-21-58_session_kinnek . . . .

Vi avslutar väl med en liten stämningsbild från depån thumbs up


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mr Sound
Göteborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 73



Bra kört idag Anders kul med pers!!
Det gick fint
Du var ju inte ensam om att snurra under bron igår
5-6st snurrade där och i kvarnen under den blöta timmen
Varav 4-5st var ute och lekte jordfräs men inga bilskador vad jag förstår

_________________
Peter Sjölund
Mazda MX-5 1.8 NBFL -02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Commodore GS/E -77
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 34, 35, 36   >>
57 besök senaste veckan (364416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande