Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ett projekt som detta kräver nog 100/ focus.
Inte bra med en massa distracting sideprojects, men Du kanske bemästrar det
Lycka till!!
Jag hade hoppats på en update i sommarvärmen.....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
absolut.. men jag tror det är lungt.. har en del tid över när jag inte är i garaget sen så är det mest småjobb som skall göras om allt går enligt plan...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5528



ThomHall skrev:
... om allt går enligt plan...





_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Vadå.. gör det inte alltid det

Håller på att koppla ihop den sista elen på motorn innan jag börjar med att dra åt bränsleprylarna.. Har ju skarvat härvan mellan modulen och gaspedalen vilket inte verkar funka av ngn anledning.. Får en felkod P1518 som jag gissar härrör från detta.. Blir till att grotta vidare lite.. Får fokusera på att gjuta form på huven istället.. Skulle nog vilja ha mekansik spjällhus istället... Vet någon hur det är med gasspjället.. Rör det enbart sig efter motorn startat??

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Trotteln adapteras (lär sig ändlägen) när man slår på tändningen och väntar ett tag. Innan start går den också i startpositionen som gäller för vattentemperaturen och omgivningsparameter då.
Jag tror inte livet blir enklare genom att bara byta till vajertrottel (om du inte byter ut eller hackar originalstyrsysten). Det kommer blir en del andra felkoder istället. ..och du behöver en tomgångsmotor.

Ballt bygge för övrigt. Gillar idén med hemmafrästa pluggar. thumbs up

_________________
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ett sidospår är att fixa nytt styrsystem typ VEMS samtidigt som jag fixar vajergas... Har dock förut fixat ny härva och genomgången styrenhet av CFI.. Det enda som inte kunde kollas då var inkopplingen mot gaspedalen.. Så blir nog att satsa på att få min nuvarande uppsättning att funka med original styr. Skall beställa en ny sladdkoppling mellan TAC och pedal bara...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Varför inte satsa på ett riktigt bra sprut- typ FAST lr Holley istället för ett "hemmajox"??
Jag har 3 bilar med FAST och bara ÄLSKAR det.
Du bygger ju ändå en miljon-dollar-look-kärra.
Då ska den väl ändå funka??
Vajerstyrd pedal är väl att g tillbaks till stenåldern??- när Du ändå redan har fräna grejor.....Jag önskar jag hade råd med så fräna grejor....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blir att köra med original som jag har i dagsläget. Beställt nytt kablage mellan TAC modul och pedal. Sen får jag konsulta Olle på CFI...

Slipat och slipat på huven idag och därefter lackat den med en 2K polyuretanlack:



Förhoppningsvis tillverkning av ena halvan av formen i morgon

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168




_________________
Christer Johansson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ingen rolig läsning ... Kanske värt att hålla lite låg profil och ligga lågt med emblem mm... Men förhoppningsvis igger jag inte lika risigt till då jag försöker efterlikna en konceptbil från ett spel!!??

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Världen för kopior vore enklare om man hade Kinas regeringsadvokater bakom sig. Ingen har hittills krossat min 7a så kör på! 👍

_________________
Christer Johansson
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Oj vad jobbigt det ä att få till bra finish trots att jag fräst... Kan konstatera att fräsen med den metodik jag använt enbart ger korrekt grundform och inget gällande finish.. Är väl inte så tokigt, men det krävs en helt annan arsenal för att fixa den där sista touchen... Inte ens designavdelningen på jobbet, som jag var och besökte innan semestern, får till allt med de maskiner de använder sig av.. Och de maskinerna är ett oräkneligt antal snäpp värre än min... På förra bygget kom jag ihåg hur frustrerad jag var över just att grundformen inte var 100... Den problematiken slipper jag i alla fall nu... Tror huven blev lite X-tra jobbig och svår för att jag höll på att hitta ett lämpligt arbetssätt... modulerna fick olika lager med tunn väv men trots att väven var tunn påverkade det resultatet till det sämre... vilket ger mer efterarbete... fronten som står på tur för finishjobb har ingen väv alls och har därför en bättre utgångsfinish...

summa summarum så hann jag inte med något formbygge idag utan fick använda tiden åt att slipa... kommer att få slipa någon dag till då jag åter måste applicera några lager slipgrund... den blåa hårda lacken blir en bra referensyta för sliparbetet... sitter och klurar lite på hur jag får till bäst avdelare.. lutar åt något likt detta:


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Har Du något bra tips på et ställe i Stockolmstrakten som kan ha 100 grams glasfibermatta??
Jag ska precis gjuta av fronten på mitt nya bygga och vill alltid ha en tunn matta till första lagret...

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5528



Blir skitbra ju thumbs up

Slipa är skittrist. Hoppas du har orken att ge den finnishen som den förtjänar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Det är ett ambitiöst projekt du företar dig! Jag vet inte om du har sett detta bygget, finns på flera sidor. Det är kanske lite inspiration när fingertopparna blöder av allt slipande...

http://www.gt40s.com/forum/lola-t70-lounge/19604-canamsa-sa-stratch-bu . . . .

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Har Du något bra tips på et ställe i Stockolmstrakten som kan ha 100 grams glasfibermatta??..


Nej inte på rak arm.. Har köpt denna typ av matta på nätet...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Klingan75 skrev:
.... är kanske lite inspiration när fingertopparna blöder av allt slipande...


Tack för länken, kollade som hastigast och det verkar finnas mycket matinyttigt i den

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Då var det dags för nya lager slipgrund... Får torka ngn dag och sen blir det slipa av igen... Tar gärna emot tips på slipförfarande för att få ett bra resultat på denna typ av ytor... Både utrustning (typ av "dyna"/"kloss") och själva sliptekniken


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188



ThomHall skrev:
Då var det dags för nya lager slipgrund... Får torka ngn dag och sen blir det slipa av igen... Tar gärna emot tips på slipförfarande för att få ett bra resultat på denna typ av ytor... Både utrustning (typ av "dyna"/"kloss") och själva sliptekniken



Jag skulle säga om du inte redan har det så skaffa dig en tryckluftsdriven excenterslip typ en sådan här variant:


Jag använder en billig variant från jula men som har fungerat alldeles utmärkt för mig, har hängt med i både Atom-projektet, en del av Bentley och nu senast en Sensor projektet och funkar fortfarande hur bra som hellst. Har tidigare lånat både Mirka och Festool varianter och som glad amatör kan jag inte säga att jag märker så stor skillnad.
Se till att den du köper har 150mm fäste.
Sen ser du till att köpa kvalite slippapper, jag kör Mirka som jag köper i 100-pack från min lokala billackbutik, blir billigare och mycket bättre än biltema tex.

Efter slipgrund brukar jag köra 240 sen 320 och avsluta med 500 korn innan jag lackar pluggarna.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ok, tackar.. Har en excentermaskin, men den är så klen att den är i stort obrukbar.. Har heller Ingen vidare kompressor så kanske blir att skaffa en bättre elmaskin.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Avvakter med excenterslip.. Hoppas det går smidigt att cancellera beställningen jag gjorde...

Bland de svårare partierna på huven är den utpräglade svepande innerradie som går innanför "hjulhusbulorna"
Denna form måste jag framhäva för hand med lämpligt utformad "slipdyna/böjbar slipbräda"...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande