Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1 | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (31620 totalt) |
374 varv på Sviestad (i sträck) + två st 30min pass på Mantorp höll ett set däck vi testat.
225/45R15 Hoppas vi kunna leverera redan i September i år |
||||||||||
|
||||||||||
Det låter ju bra, MEN.... Du får nog i sånt fall förklara alla parametrar, så att man förstår. Om man inte kan se alla ingångsvärden, så kan man inte heller bedöma och relatera till ditt påstående "374 varv" och omsätta det till sin bil / körstil. - däcksdimension ? - bil / vikt /effekt /FWD-RWD / ? - ABS / Antispinn ? - Öppen diff / race diff ? - hjulvinklar ? - däckstryck / temperatur ? - var däcken heat cyclade innan ? - yttre omständigheter / tävling / träning / nöjjeskörning ? - körstil / attack % / slipvinkel/drift / varvtider ? - en förare / fler ? - däcksvård / byte av däckposition / varsam körning ? - bilder på slitagebilden efteråt ? Jag har konstaterat slitaget, samt undrat över om inte en "heat cycle" skulle kunna förlänga livslängden ? Vad har ni för erfarenhet runt det? Jag har inte varit tok-missnöjd med livslängden på däcken, för allt beror på vad man har för förväntningar samt budget för sin hobby. En kompis till mig, som kör historisk racing med en Mustang '67, tyckte att 110 varv var en fantastisk bra livslängd. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||
Vi har tyvärr ingen uppgift på pris eller exakt leveransdatum på dem än, men jag lovar att jag kontaktar dig så fort jag vet!
Helt korrekt, jag glömde länken https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Kan absolut vara så, som du ser i länken ovan körde LBR en heat cycle på fm innan 8 timmars loppet. Dock är detta inget som Nankang har gått ut med själva i rekommendation. Vi lär oss mer om däcken genom varje kund, alla har olika förväntningar och möjligheter till testning. Just slitaget är det som är svårast att testa. Dock har vi levererat till flera långloppsteam nu, så förhoppningsvis får vi in mycket data när deras säsongsuppehåll är slut. (Detta däck hade när bilden tagits gått 10 varv + 374 varv på sviestad + ca 30min på Mantorp) |
||||||||||
Har läst den tråden.
Däcket på bilden ovan, är den det mest slitna eller det minst slitna däcket? Alla brukar inte slitas likadant. Har denna däck på bilden gått som framdäck eller bak ? Har ni bild på vänster fram, det som oftast slits hårdast? Har teamet skiftat däck mellan fram o bak under racet? ----------------------------------------------------------------- Har fått lite svar på körstil/attack efter att ha titta på viden med denna långlopps BMW. Har själv kört långlopp i MSLS och där prioriterar man att "vårda däcken" och kör inte 95-100% attac. Mao håller däcken längre i långlopp. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||
Det här däcket är vänster fram. Det är det mest slitna av dom fyra. Att visa ett av dom andra vore ju att ljuga imho.
Nej. |
||||||||||
Fick kolla mina gamla filmer och i biltråden, i och med att bilen har utvecklats kontinuerligt genom åren. - 2009 körde jag nästan samma tid som nu, 1:36,80, på Michelin Pilot Sport Cup 205/50 Men då hade jag jag lättare bil och 190hk - 2010 körde jag som bäst 1:35,20, med ännu mer lättning och på Yokohama A048 205/50 Medium _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||
Låter bra. 225/45 är en högintressant dimension för äldre bilar då rullomkretsen är i princip samma som 205/50- 225/50 blir endel större. Kan man få V70A prestanda till ett lägre pris och dessutom dimensionen 225/45 så är jag klart intresserad. Återstår att se om det verkligen är så. Toyo R888R kommer också i den dimensionen till nästa år så nått av dem blir nog nästa däck. Ska bara hitta lämpliga 8" fälgar... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
Lite Off-topic kanske, men jag måste fråga.
Jag är helt novis på R-däck, men övervägde ett tag såna till min Monza då utbudet på 13-tummare är ju inte stort om man säger så (och trots det envisas med att köra 13 tum) Ser ju ut som ett "vanligt" däck under "R-slitbanan" Ser det alltid ut så? Följdfråga: Det blev faktiskt Nankang för mig med men XR-611 toursport (se bild nedan) Men vad betyder egentligen dessa färgade ränder? Som jag alltså tycker mig se på R-däcket också _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||
Diverse tillverkningskoder. Fräck produceras i ganska vanliga däckfabriker, det är inte vilka de änglafjärtar.
|
||||||||||
|
||||||||||
Ja alltså, det blev ju en lite krystad fråga som jag egentligen inte trodde på själv... Att jag ställde frågorna berodde på att jag: - just köpt Nankang-däck (INTE R-däck!) - blev nyfiken på alla dessa färgade ränder (som jag gissar inte är unikt för Nankang?) - Såg denna tråd om Nankang - såg bilderna på era R-däck där dessa färgränder syns i fördjupningen (eller hur, visst är det dom man ser?) OM jag ser rätt, dvs färgränder i fördjupningen så antar jag dom fanns runt hela däcket när det var oanvänt? Och svaret på VAD färgränderna betyder tycks ju enligt Niklas vara "diverse tillverkningskoder" Var änglafjärtarna kommer in förstår jag dock inte _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||
Första träffen på google: https://www.tirerack.com/tires/tiret
För övrigt övrigt ser AR-1 ut så här nya: |
||||||||||
Jag gör ett nytt försök med Nankang. :-)
Fick meddelande från Tobias att de har fått in 225/45/R15, så jag åkte och hämtade hem direkt 2st till framdäck. Skall till Kinnekulle om 2 veckor och kanske en tur till Gotland. Var ut i helgen och skrubbade in/heat cyclade däcken, så gott som jag kunde, fick upp tempen till ca 50-60 grader. Inte säkert att det är optimalt, men svårt att hitta en tillräckligt stor parkering med bra asfalt. Nu till förändringarna på bilen, jag har justerat lite på setupen: - Bakvagn: bytte till 14kg fjädrar (från 10 kg), med bibehållen ride-height, minskade cambern till 3,75 grader (från 4,5) - Framvagn: sänkte ride-height ca.10mm, minskade cambern till 3,75 grader (från 4,5) Förhoppningen med denna förändring är att: - få mer grepp i framvagn, bättre rotation samt jämnare slitage på däcken. ------------------------------------------------------------------------ Funkar inte detta så får jag prova hårda Direzzor, men närheten till Nankang i Sthlm samt priset gör det svårmotiverat att beställa hem från England. Återkommer med rapport. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||||
Däck för banåka Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1 | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (31620 totalt) |