Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31314 totalt)
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Magnus Thomé skrev:
Wow, tack för jätteutförlig rapport


Ja det kan man verkligen säga thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Benci skrev:
Livslängd:
- Bra, men slits fort i början, lite som Kumho V70 Medium.
Efter en heat cycle verkar takten på slitaget minska något.
Man kan säkert få däcket att hålla i 200 varv, om man inte överkör så mycket.
Tyvärr är framhjulsdrift och min körstil inte så snälla mot däcken.


374 varv på Sviestad (i sträck) + två st 30min pass på Mantorp höll ett set däck vi testat.

Benci skrev:
Sammanfattningsvis är jag mycket positivt överraskad av dessa däck. Det ger mycket prestanda för pengarna.
Det skall tydligen komma i 225/45/R15 nästa år.
Det behövs att få mer fäste fram, jag vill ha bättre driv ut ur kurvorna.


225/45R15 Hoppas vi kunna leverera redan i September i år

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vi som är generalagent för Nankang AR-1 lagerför ALLA storlekar av Nankang AR-1 i Sverige.

Kontakt oss ifall ni vill hämta i sthlm för att slippa fraktkostnad. Se aktuell lagerstatus (och gärna handla) här:



Våra normala frakttider inom sverige är 1-3 vardagar.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Tobias Bollmark skrev:
225/45R15 Hoppas vi kunna leverera redan i September i år
Det ser jag fram emot. thumbs up Vad kommer det att kosta?

Tobias Bollmark skrev:
374 varv på Sviestad (i sträck) + två st 30min pass på Mantorp höll ett set däck vi testat.

Det låter ju bra, MEN....
Du får nog i sånt fall förklara alla parametrar, så att man förstår.
Om man inte kan se alla ingångsvärden, så kan man inte heller bedöma och relatera till ditt påstående "374 varv" och omsätta det till sin bil / körstil.

- däcksdimension ?
- bil / vikt /effekt /FWD-RWD / ?
- ABS / Antispinn ?
- Öppen diff / race diff ?
- hjulvinklar ?
- däckstryck / temperatur ?
- var däcken heat cyclade innan ?
- yttre omständigheter / tävling / träning / nöjjeskörning ?
- körstil / attack % / slipvinkel/drift / varvtider ?
- en förare / fler ?
- däcksvård / byte av däckposition / varsam körning ?
- bilder på slitagebilden efteråt ?


Jag har konstaterat slitaget, samt undrat över om inte en "heat cycle" skulle kunna förlänga livslängden ?
Vad har ni för erfarenhet runt det?

Jag har inte varit tok-missnöjd med livslängden på däcken, för allt beror på vad man har för förväntningar samt budget för sin hobby.
En kompis till mig, som kör historisk racing med en Mustang '67, tyckte att 110 varv var en fantastisk bra livslängd.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Benci skrev:
Tobias Bollmark skrev:
225/45R15 Hoppas vi kunna leverera redan i September i år
Det ser jag fram emot. thumbs up Vad kommer det att kosta?


Vi har tyvärr ingen uppgift på pris eller exakt leveransdatum på dem än, men jag lovar att jag kontaktar dig så fort jag vet!

Benci skrev:

Tobias Bollmark skrev:
374 varv på Sviestad (i sträck) + två st 30min pass på Mantorp höll ett set däck vi testat.

Det låter ju bra, MEN....
Du får nog i sånt fall förklara alla parametrar, så att man förstår.


Helt korrekt, jag glömde länken https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1492127#1492127

Benci skrev:
Jag har konstaterat slitaget, samt undrat över om inte en "heat cycle" skulle kunna förlänga livslängden ?


Kan absolut vara så, som du ser i länken ovan körde LBR en heat cycle på fm innan 8 timmars loppet. Dock är detta inget som Nankang har gått ut med själva i rekommendation.
Vi lär oss mer om däcken genom varje kund, alla har olika förväntningar och möjligheter till testning. Just slitaget är det som är svårast att testa. Dock har vi levererat till flera långloppsteam nu, så förhoppningsvis får vi in mycket data när deras säsongsuppehåll är slut.

(Detta däck hade när bilden tagits gått 10 varv + 374 varv på sviestad + ca 30min på Mantorp)

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Har läst den tråden.

Däcket på bilden ovan, är den det mest slitna eller det minst slitna däcket?
Alla brukar inte slitas likadant.

Har denna däck på bilden gått som framdäck eller bak ?

Har ni bild på vänster fram, det som oftast slits hårdast?

Har teamet skiftat däck mellan fram o bak under racet?

-----------------------------------------------------------------

Har fått lite svar på körstil/attack efter att ha titta på viden med denna långlopps BMW.
Har själv kört långlopp i MSLS och där prioriterar man att "vårda däcken" och kör inte 95-100% attac.
Mao håller däcken längre i långlopp.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Benci skrev:
Däcket på bilden ovan, är den det mest slitna eller det minst slitna däcket?
Alla brukar inte slitas likadant.

Har denna däck på bilden gått som framdäck eller bak ?

Har ni bild på vänster fram, det som oftast slits hårdast?


Det här däcket är vänster fram. Det är det mest slitna av dom fyra. Att visa ett av dom andra vore ju att ljuga imho.

Benci skrev:

Har teamet skiftat däck mellan fram o bak under racet?


Nej.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Alla tävlings däck skall egentligen heat cyclas och svalna en gång innan de används för att öka livslängden så det är inget unikt för nankangen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Kul.Vad brukade du ligga på med andra däck Benci ?

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



magnum skrev:
Kul.Vad brukade du ligga på med andra däck Benci ?

Fick kolla mina gamla filmer och i biltråden, i och med att bilen har utvecklats kontinuerligt genom åren.

- 2009 körde jag nästan samma tid som nu, 1:36,80, på Michelin Pilot Sport Cup 205/50
Men då hade jag jag lättare bil och 190hk

- 2010 körde jag som bäst 1:35,20, med ännu mer lättning och på Yokohama A048 205/50 Medium

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Tobias Bollmark skrev:
Benci skrev:
Livslängd:
- Bra, men slits fort i början, lite som Kumho V70 Medium.
Efter en heat cycle verkar takten på slitaget minska något.
Man kan säkert få däcket att hålla i 200 varv, om man inte överkör så mycket.
Tyvärr är framhjulsdrift och min körstil inte så snälla mot däcken.


374 varv på Sviestad (i sträck) + två st 30min pass på Mantorp höll ett set däck vi testat.

Benci skrev:
Sammanfattningsvis är jag mycket positivt överraskad av dessa däck. Det ger mycket prestanda för pengarna.
Det skall tydligen komma i 225/45/R15 nästa år.
Det behövs att få mer fäste fram, jag vill ha bättre driv ut ur kurvorna.


225/45R15 Hoppas vi kunna leverera redan i September i år


Låter bra. 225/45 är en högintressant dimension för äldre bilar då rullomkretsen är i princip samma som 205/50- 225/50 blir endel större.

Kan man få V70A prestanda till ett lägre pris och dessutom dimensionen 225/45 så är jag klart intresserad. Återstår att se om det verkligen är så. Toyo R888R kommer också i den dimensionen till nästa år så nått av dem blir nog nästa däck. Ska bara hitta lämpliga 8" fälgar...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Tackar för era tester, nu har man lite mer att gå på thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Lite Off-topic kanske, men jag måste fråga.
Jag är helt novis på R-däck, men övervägde ett tag såna till min Monza då utbudet på 13-tummare är ju inte stort om man säger så (och trots det envisas med att köra 13 tum)



Ser ju ut som ett "vanligt" däck under "R-slitbanan"

Ser det alltid ut så? Följdfråga: Det blev faktiskt Nankang för mig med men XR-611 toursport (se bild nedan)

Men vad betyder egentligen dessa färgade ränder? Som jag alltså tycker mig se på R-däcket också


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur menar du med vanligt däck under slitbanan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Diverse tillverkningskoder. Fräck produceras i ganska vanliga däckfabriker, det är inte vilka de änglafjärtar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Niklas Falk skrev:
...Fräck produceras i ganska vanliga däckfabriker, det är inte vilka de änglafjärtar.


¿Que?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Androids syn på hur Rdäck stavas.....

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
Hur menar du med vanligt däck under slitbanan?


Ja alltså, det blev ju en lite krystad fråga som jag egentligen inte trodde på själv...

Att jag ställde frågorna berodde på att jag:

- just köpt Nankang-däck (INTE R-däck!)
- blev nyfiken på alla dessa färgade ränder (som jag gissar inte är unikt för Nankang?)
- Såg denna tråd om Nankang
- såg bilderna på era R-däck där dessa färgränder syns i fördjupningen (eller hur, visst är det dom man ser?)

OM jag ser rätt, dvs färgränder i fördjupningen så antar jag dom fanns runt hela däcket när det var oanvänt?

Och svaret på VAD färgränderna betyder tycks ju enligt Niklas vara "diverse tillverkningskoder"

Var änglafjärtarna kommer in förstår jag dock inte

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Första träffen på google: https://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=173

För övrigt övrigt ser AR-1 ut så här nya:


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Jag gör ett nytt försök med Nankang. :-)

Fick meddelande från Tobias att de har fått in 225/45/R15, så jag åkte och hämtade hem direkt 2st till framdäck.
Skall till Kinnekulle om 2 veckor och kanske en tur till Gotland.

Var ut i helgen och skrubbade in/heat cyclade däcken, så gott som jag kunde, fick upp tempen till ca 50-60 grader.
Inte säkert att det är optimalt, men svårt att hitta en tillräckligt stor parkering med bra asfalt.

Nu till förändringarna på bilen, jag har justerat lite på setupen:
- Bakvagn: bytte till 14kg fjädrar (från 10 kg), med bibehållen ride-height, minskade cambern till 3,75 grader (från 4,5)
- Framvagn: sänkte ride-height ca.10mm, minskade cambern till 3,75 grader (från 4,5)

Förhoppningen med denna förändring är att:
- få mer grepp i framvagn, bättre rotation samt jämnare slitage på däcken.

------------------------------------------------------------------------

Funkar inte detta så får jag prova hårda Direzzor,
men närheten till Nankang i Sthlm samt priset gör det svårmotiverat att beställa hem från England.


Återkommer med rapport.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Om man kollar priserna på AR1 däcken Så verkar dom vara
Jämföra bara mot R888r.
Frågan är vilka som är bäst mellan dessa 2?

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Däck för banåka
Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande