Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
linpaul skrev:
Hur såg slitaget ut på Nankangerna? Jämförbara med några andra däck i känsla?


Ordentligt genomkörare:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109461

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
I början på nästa vecka åker Janne och jag ner till Bilster Berg för en dag med BMW M experience training! Sen tänkte vi att eftersom vi då redan är i Tyskland så blir det ju självklart att vi åker hem "via" Ringen Tyvärr måste jag säga att jag inte vågar göra det egentligen självklara, att ta ut M2'an på Nordslingan Det är alldeles för mycket pengar i bilen för mig om det skulle gå åt fanders. Känns ju jättetråkigt med tanke på att M2'an säkerligen är som gjord för att köra där. Att åka ut och fisköra med den känns fullständigt meningslöst. Så som tröst tänkte vi hyra en Swift på www.rent4ring.de om det finns någon ledig nästa torsdag då vi är där och turistkörningen har kvällsöppet. Har inte kollat det än. Men en Swift kan bli kalas! Just nu mailar jag runt till olika zimmers men många är redan fullbokade faktiskt.

Hursomhelst, tanken är att Janne ska bli av med Ringenoskulden

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:

Hursomhelst, tanken är att Janne ska bli av med Ringenoskulden

Vad är ringen och vad gör man där?

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tittar på när ens kompis åker ett varv på moppe?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tiita, jag hittade bashögtalare i bilen



_________________
Magnus Thomé
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hittar du inget så kolla med hotellen i Altenahr. Det är en så pass stor by att det bör finnas rum. Inte långt från ringen och väldigt mysigt.

Jag tycker ändå du ska ta ett varv med BMWn. Man måste faktiskt inte sätta rekord varje gång!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Se förresten till att ni kan stanna över helgen så ni kan kolla på Oldtimer GP, åtminstone någon av dagarna. Riktigt sevärt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Och umgås med mig ännu mer!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Wankelsport skrev:
Se förresten till att ni kan stanna över helgen så ni kan kolla på Oldtimer GP, åtminstone någon av dagarna. Riktigt sevärt!


instämmer! kollade på det förra året
en ren fröjd att se måsvinge-mercor dansa runt i fullt ställ och rykande bromsar

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Framme i Tyskland. Imorrn Bilster Berg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116




_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hur har ni det? Risk för regn idag.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Vi är åter hemma igen - Super trevlig och en massa intryck behöver nog smälta detta lite så kanske man klara av att skriva en nyanserad rapport.


Tack till min förstående fru som gav mig denna resa i födelsedagspresent och tack till Magnus som lät mig hänga på thumbs up

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jösses vad trevlig bilen är! Enda nackdelen med bilen är svensk bullrig asfalt. Så fort man kommer ner till Danmark och Tyskland så sjunker däcksbullret. Jag stortrivdes! På vägen ner så hade vi gott om tid så det blev riktigt mycket mysigt kringelikrokiga vägar där vi nästan hoppades på att komma ifatt bilar så jag fick gasa ordentligt för att köra om Och på Autobahn så gick bilen lugnt och fint oberoende om det gick i 160 eller 220. Ja under den obligatoriska toppfartstesten så blev vägen en del hoppigare förstås, det blev aldrig utrymme för att se var bilen storknade, vid 270+ på mätaren fick jag slå av pga trafik. Jag köpte ju M2'an färdigspecad, det var butikens skyltex med noll mil på mätaren, och i specen följde paketet Drivers Package med. Det innehåller att toppfartsspärren flyttas upp från 250 ihop med en endagars "BMW M Experience", det senare exakt denna resas mål på Bilster Berg! Hursomhelst så lär bilen ju inte se 250+ igen om det inte blir fler turer till Tyskland de närmaste åren, inte en speciellt kostnadseffektiv option på bilen kan man ju säga

På vägen ner så hamnade vi på Ringnerdplace där vi både hade en väldigt trevlig middag och dessutom for iväg på testkörning av två skoj bilar. Den ena var väldigt väldigt skoj!!!!! 3,2 liters M-maskinen är en pärla, och i en lätt bil så blir det bonuskul, den skulle jag lätt kunna tänka mig att ha Tack Jeanette och Johan!!






Efter att senare ha mellanlandat i ett lattjo hotell i Rödby fullproppat med udda prydnadsprylar och grejer så hade vi gott om tid att ta oss ner genom Tyskland på tisdagen. Så det blev 40 mil på väldigt blandade vägar, genom charmiga små byar, krokiga småvägar och... ja Janne var Chief Executive Navigator:





Alltid lika kul att gå från slättland till kullar och berg när man kommit en bit söderut i Tyskland. När vi svängde in på Bilster Bergs uppfartsväg så var det verkligen upp som gällde. Trots att vi redan då var en bra bit upp i landskapet så var det en riktigt fet bergsklättring upp den sista biten. Banan ligger helt galet ABSOLUT längst upp på ett eget berg ! När vi börjar närma oss målet så ser vi plötsligt en bit av banan och vi blir faktiskt lite smått chockade, till vänster ser vi hur banan faller ner över ett stup och till höger en lång überbrant uppförsbacke. Vi stannar och sitter bara och skrattar åt synen!

Som vanligt, samma sak med Nürburgring, branta banor går inte att förmedla på bild eller video. Men titta på bilderna och tänk att det var mycket mycket värre än vad det ser ut på fotona






Det här fotot prydde en jättestor vägg i Restaurangen. Återigen, man kan inte alls se hur brant allt är och att det är toppen av ett redigt brant berg går helt förlorat i fotot tyvärr:





Både Janne och jag var på resan ner lite oroliga att dagen skulle vara lite för basic, med långsam pace car och lite väl enkla sväng- och bromsövningar. Men där hade vi fel! Den sista spetsen i fart ute på banan fattades självklart (tyvärr) men det gick tveklöst tillräckligt fort i upp- och nerförsbackarna för att det skulle vara riktigt riktigt skoj! Vi körde omväxlande M4 och M2 i olika övningar, kul att få köra M4 lite mer och dessutom kunna jämföra direkt mot "min" bil, ja deras blåa nästan identiska bil då alltså Till och med likadana Michelin Pilot Super Sportdäck som sulor. Så jag kände mig hemma i den





Nu ska vi se om jag minns alla övningar. Övning ett var en kombo av full gas och full broms och en kort slalom för att alla skulle lära sig att bromsen ska tryckas ner i golvet ordentligt. Det var ganska lätt Övning två var en bra slalombana med lite varierade partier, bland annat än rak slalom med tempoväxling mitt i thumbs up Det gick som snabbast en bit över hundra, tvåans växel gick annars på varvstoppet en bit. Extra kul att vi körde M2 i den övningen så jag kände mig hemma Tre övningsåk och ett på tid. Tiderna jag satte var riktigt bra jämfört med alla andra men på tidtagningsåket så tog jag en kon Gissa om jag blev irriterad på det Jag är fortfarande irriterad

Här är första testrepan:





Sen var det byte till M4 för att köra halkkörning i cirkel. Vi körde på halkbanan två gånger under dagen. Första övningen var bara att köra runt en stor cirkel på drift ett varv. Men sen uppade de förutsättningarna lite, då skulle vi köra runt runt på drift hela tiden två samtidigt! Jag är ingen fena på halkbana så det var inte helt enkelt att låta bli att snurra istället. När man dessutom skulle hålla reda på var den andra bilen var och förutom sina egna stopp-runt-sladdar fick stanna varje gång den andra bilen gjorde en rundpall, ja.... Men jag fick till några varv halvhyffsat ändå Men jag var bra sugen på att köra mer. Vi hade sen en övning på att bromsa fullt i sväng i hundra, det var en bra demonstration av hur j**a bra dagens ABS är.

Här är det några andra som kör:





Sen var det dags för bankörning. Vilken bana! Just den delen vi först såg när vi kom till banan heter the Mousetrap. Och på bankörningen så både skrek och asgarvade Janne och jag VARJE gång vi dök ner för stupet med bilen! Vi diskuterade sen hur vi skulle beskriva banan, det framgår ju inte alls på video hur brant det är. Vi bestämde oss att "Kinnekulle på crack" inte räckte. Men "Kinnekulle på LSD OCH crack" fick det bli. Många många helt blinda krön med svängar i och efter är det...

Visserligen kördes all bankörning i kolonn med instruktören framför men våra farhågor om låg hastighet kom direkt på skam. Det var fullt spett på många många delar av banan men en del andra partier där den sista spetsen fattades i fart och några där det slackades av lite väl mycket. Vi körde först nedre halvan av banan där en lång utförsbacke slutar i en snabb lång sweeper där vi höll absolut full fart hela vägen ner i svackan längst ner på banan. Vi bytte sen till att köra den övre halvan och till sist, självklart, hela banan i ett stycke. Varje övning var en bunt varv där vi växlade plats i kön så att alla fick ligga bakom instruktören några varv, han pratade med oss alla via radio i bilarna. Tyvärr så hade arrangören strulat till det så att Janne och jag var de enda engelskspråkiga av alla deltagare, alla andra pratade tyska. Det gjorde situationen för instruktören lite hopplös, han pratade tyska 90% och engelska resten vilket innebar att iallafall jag inte fattade ett smack 90% av tiden. Jag hade precis lika kul för det men nog blev jag lite irriterad på att ett "premiumevent" med den prislappen klantas bort på det sättet.



Hur var M4'an jämfört med M2'an då? Det hade ju blivit lite tråkigt om jag blivit kär i M4'an Men det blev jag inte. Men vilken raket det är! Tveklöst bekvämare och tystare på Autobahn. Och snabbare rakt fram. Fantastiskt mulligt ljud inne i bilen. Och väldigt många leksaker och knappar, till exempel HUD och massa individuella val av olika sportlägen. Men... dess styrka är rakt fram. Den går som tåget men den vill inte dansa runt i svängpartier. M2'an kan man hela tiden dansa med, småjustera spåret med trevlig respons från bilen som gärna justerar attackvinkel närhelst man vill. Lite lattjo var också att M4'an hade mycket svårare att få ner kraften i backen, man kände antispinnen gå in hela tiden på alla möjliga och fullständigt omöjliga ställen runt banan. Jag blev uppriktigt förvånad vad det systemet fick jobba, allt från subtila ingrep med blink i panelen till "oj nu tappade jag 300 häst". Heeela tiden. Och M2'an äger M4'an i slalom i underhållning. Och troligtvis i tid också. Men vilken raket!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sen var ju tanken att vi skulle förbi Ringen för turistkörningen torsdag kväll. Men väderprognosen när det var 24 timmar kvar visade på konstant ösregn och nio till fjorton grader. Nu vet vi ju att vädret kan växla fram och tillbaka extremt fort på ringen men prognosen visade på ett solitt molntäcke med konstant regn. Att för Janne köra ringen första gången i regn... näääe. Och jag hade absolut inget behov att göra det heller faktiskt. Så vi styrde faktiskt nosen hemåt. Vi siktade på att ta oss upp till södra sverige redan samma kväll. Och då kom jag ju på att Johan skulle vara instruktör på Ring Knutstorp dagen efter med MINI-klubben. Janne och jag utropade då: mot Ringen! Eller som vi sa till våra fruar, vi råkade bara hamna där. Men Knutan får bli nästa historia

_________________
Magnus Thomé
Citera
wolfbane1967
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 261



Trevlig läsning

_________________
Jerker Garpensten
718 GT4
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



wolfbane1967 skrev:
Trevlig läsning

+1 thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Trevlig läsning, nu blev jag sugen på Bilster berg...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



MaZ skrev:
Trevlig läsning, nu blev jag sugen på Bilster berg...


Som bara den. Hitta en bra trackday Maz så drar vi dit!


Magnus, kul att läsa hela berättelsen. Kul att få lite jämförelser mot M4a också. Nu är jag så van vid M4an så det är svårt att vara objektiv helt, men jag kan bara hålla med om att den har väldigt svårt att få ner effekten. Det hade varit kul att köra en M2 på bana någon gång, det är en väldigt fin bil.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En grej som jag också tänkte på:

M4'an låter kalas inne i bilen men sådär utanför.
M2'an låter kalas utanför bilen men sådär inne.

Det är förstås en fråga om tycke och smak. Många kan nog tycka helt annorlunda thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Håller med där, S55an lämnar lite övrigt att önska där.

Jag löste det till stor del med att köra med öppna spjäll hela tiden, det gjorde ganska stor skillnad. Inte överdrivet högt, bara lite mer avgasljud.

Tycker du att M2an känns mer balanserad?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dvorak skrev:
Tycker du att M2an känns mer balanserad?

Jag tycker den känns mer levande. Agil. Båda har bra balans IMHO. M4'an var iof aningens snabbare att falla i understyrning när man provocerade lite.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande